Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvad gør i ??

Startet af Dark Crystal Ferret, 29. April 2011, kl. 12:15

Dark Crystal Ferret

Jeg har et problem her i denne fældnings tid.
Hver gang jeg vasker dyrenes køjer ligger der millioner af hår i køjerene :X
Jeg kan simpelthen ikke få dem af lige meget hvad jeg gør når jeg vasker dem. Har prøvet at vaske dem igen og igen.. Men lige meget hjælper det.
Især de mørke/sorte hår syndes jeg er svære at få af... eller det er jo nok noget med de er mere tydelige. For Tjalfes pels er nu også ret slem, men især de mørke hår er pænt svære at få af.
Der sidder altid en masse totter af hår rundt omkring på køjerne, og så virker de jo ikke særlig rene :X
Og slet ikke nok til jeg syndes jeg vil hænge dem op hos dyrene igen >:| >:|

Så tænkte lige på jeg ville høre om hvad i gør for at få alle hår væk fra køjerne?
Bruger i noget særligt eller gør et eller andet så det kommer pænt af igen? Eller lader i dem bare være som de nu er?

Håber der er nogen der har nogle gode vaske tips. :dans:
For pt er den eneste løsning jeg kan komme på, at støvsuge dem efter de er vasket og tørret igen  :X

Anne

jeg vasker dem sammen med de der skumgummi/engangs vaskeklude. De tager ikke alt pelsen, men de tager en del. HVis man har tørretumbler er det en god idé at smide nogle med der også.

KariN

Jeg støvsuger sengetøjet før det bliver vasket og ja så piller jeg det af jeg nu kan manuelt og som Anne også skriver så vasker jeg det med engangs vaskeklude og tørre dem med også
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Eliza

Jeg er helt enig med Anne og ellers synes jeg det hjælper en lille smule ikke at komme så meget i maskinen af gangen, selvom vi så må vaske ret mange gange..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

HVis der er meget hår kan jeg også selv tage en engangsvaskeklud og gnide henover flere gange, så får man taget en del. Fnugruller bruger jeg af og til, hvis det bare skal se pænt ud, til en udstilling f.eks. men ellers ikke, da jeg så kunne bruge en rulle pr vask.

mette11

Først støvsuger jeg sengetøjet, så fnugruller jeg det og så vasker jeg det! Nogen gange fnugruller jeg det igen efter det er vasket og tørret. Om sommeren hænger jeg det udenfor, så vinden kan tage lidt (det hjælper vist desværre ikke ret meget).

Dark Crystal Ferret

#6
Jeg har en tørretumbler, og jeg syndes ikke den virker særlig meget. Den tager self lidt af den.. Men det er begrænset.
Jeg støvsuger også ofte dem før jeg vasker dem. Men det sker det ikke er nok. Og så er jeg holdt op med det nu fordi jeg syndes vores støvsuger sluger den halve køje hver gang.
Så det er ikke så nemt endda.
Men jeres metoder med kluden gav mig faktsk en idé  :fnis: hvis man nu kommer de der statiske støv klude  man kan købe ind i tørretumbler sammel med køjerne.. så kunne de måske trække hårende med ud. Det er jo ofte der bliver statisk omkring visse stoffer når man kommer det ind i en tørretumbler. så tænker da måske det var en måde.

Fnug rulleren bruger jeg også hvis det skal være rigtig fint. Men jeg syndes stadig det er lidt dyrt i længten hvis man skal bruge den hver gang. De koster jo dog penge, selvom det ikke er så meget. Og der går nogle klister sider til pr køje, så syndes det kan blive pænt dyrt med 30 køjer.
Ville bare gerne havde den dumme hår væk  :X Det genere mig så meget de er der alle vegne. Og syndes nu også dyrene nyser og klør sig nok i øjeblikket.
Så syndes det er synd hvis deres køjer er fyldt med hår allerede når de får den op igen.

Dark Crystal Ferret

#7
I øvrigt har jeg lige et vaske råd jeg hørte i tv for et par måneder siden, og har brugt siden.
Man kan komme eddike i vaskemaskinen i stedet for skylle middel.
Har prøvet det nogle gange, og køjerne bliver lige så rene og bløde som med skyldemiddel.
Og i forhold til udstillinger hvor dyrene ikke må lugte af parrefyme er det super.
For selvom min første tanke var mine køjer bestemt ikke skulle lugte af eddike. Så hænger lugten af eddike slet ikke fast i køjerne.
Så syndes selv det var et super råd jeg lige fik der. Nu bruger jeg næsen ikke andet end eddike til håndklæder og køjer og andre ting der gerne må være lidt bløde
Og så koster eddike næsten heller ingen ting i forhold til skyllemiddel :dans:

Anne

#8
Jeg bruger også eddike i stedet for skyllemiddel og har gjort det hele den tid jeg har boet "for mig selv" (sammen med hessel). Det gode med eddike ift dyr er også at det fjerner lugt.

mette11

Hvis man tager sine dyr udenfor og plukker dem, så kommer der ikke så meget pels i sengetøjet!  :-$ Jeg har gjort det med Sigi, for hun er total ligeglad med at jeg plukker hende (hun sover fuldkommen fra det) og hun er så generet af pelsskifte.
Jeg har også smidt sengetøj ud fordi det var for "pelset" og det er ret surt hvis det er noget som ikke er oldgammelt og slidt jo...