Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Out of Place, Out of Time - 7 veckor...

Startet af Starshineferrets, 28. Juni 2011, kl. 21:54

Malene

Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Cille


FerretParadise

Det gør mig bare så ondt. Jeg blev helt dårlig, da du skrev det til mig igår, og jeg fik tårer i øjene.
Han var sådan en smuk og meget sød dreng, jeg havde jo lige været sammen med ham.

Kondolerer mange gange.  :(
Ann Hillerslev.

lussingen

Kondolerer Sara :(
Det gør mig så ondt ata høre. Jeg ved du virkelig har kæmpet, og fortsat kæmper for dette kuld, og hverken du eller den lille dreng havde fortjent dette :( Mine tanker går til dig i denne svære tid. Stort kram herfra <3
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Amazing Ferret


Thomas Hartmann

har du fået svar fra obduktion det er jo tragisk at skulle væk fra livet så tidligt

lizzy171002


R.I.P. Freja

Starshineferrets

Nej, inget annat än det preliminära svaret ännu. Obduktioner i sverige tar mellan 4-6 veckor  eftersom de är så pass grundliga. Det som tar tid är ofta histologi proverna.. så jag antar att det är dem jag väntar på :(  Dessutom begärde jag en full obduktion, dvs att varenda slemhinna, organ osv. kommer att dissikeras och kontrolleras.... förutom blod och avföring etc så klart.

Så ja.. jag väntar ännu... 5 veckor har det gått idag :(

Louise V


Starshineferrets

Wooho! Uppenbarligen hjälper det att prata om det för för en stund sedan fick jag svar! Först ska valpköparna informeras sen kan jag gärna lägga upp rapporten här om intresse finns!

FerretParadise

Jeg vil meget gerne læse den en dag, ikke fordi jeg er skide nysgerrig, men fordi jeg kan lære noget af den. Jeg kan jo evt læse den hjemme hos dig, eller du kan sende den på mail til mig.
Jeg synes ikke du skal ligge den herind, bare fordi folk vil stikke deres snuder i dine ting, og ikke stoler på det du skriver. Du kan jo evt sende den på mail, hvis nogen har lyst til at se den, og det er nogen du mener skal se den.
Der sidder jo nok en eller anden herinde, som bare er ude på at lave ballade.  ;)
Ann Hillerslev.

Thomas Hartmann

 syntes der er ret så relevant med en tilbagemelding nå det var alle de små blev sløje men vis ikke der er ønsket at ligge det ud er det ok med mig men vis det er noget der smitter og det ligger latent i kroppen, så vil jeg overvejer om jeg skal på nogle udstillinger frem over. da du selv satte dem i karentæn siste år med mistanke om ece og måske ece igen men håb selvfølgelig ikke for dig det er det.

Starshineferrets

Något smittsamt är det som tur är inget tal om, så ja.. vi kan ju konstatera att alla mina här hemma har blivit behandlade i "onödan" mot koccidier.
Exakt vad som hänt går nog inte att få svar på. men misstanken är att Ebony redan sedan valparna föddes haft dålig mjölk, som sedan sinat, möjligtvis att hon haft en kronisk mastit (som man alltså inte ser) och detta även smittat till valparna via mjölken. Det fanns redan sedan de var små tecken på att mjölken inte var optimal, men inget jag mer än noterade, eftersom de ändå lade på sig (även om det inte var så mycket som jag är van vid), så jag tänkte inte alls över att något var fel, eftersom alla valpar är olika, och det här är för mig en ny linje... men antagligen har vissa valpar redan där tagit skada och sedan haft svårt att ta upp näring när de började äta fast föda (de var även väldigt kinkiga med maten jag serverade från 3 veckors ålder).

Evermore har alla symptom som ett djur som svälter har (och jag kan lova att jag faktiskt matar mina djur ;)), men precis som med människor som inte äter ordentligt, äter de mindre och mindre med tiden eftersom magsäcken krymper, så antagligen var det redan kört för honom när jag väl började inse att det fanns ett problem (strax innan 5 veckors ålder) eftersom hans organ redan hade tagit skada.

Med tanke på att jag redan en gång tidigare satt mina djur i karantän när jag visste att de bar på något smittsamt, så undrar jag lite varför folk tror att jag plötsligt skulle släpa med mig mina djur på utställningar igen om det verkligen var något som skulle smitta lätt till andra djur? Har jag verkligen visat mig vara så ansvarslös genom mitt tidigare agerande? Det var oavsett heller aldrig snack om att valparna hade aktivt ECE, urtan snarare att detta var något som orsakats pga ECEn som ebony utsattes för hemma hos mig (och alltså lett till att te.x mjölken sinat - som en bieffekt - ECE leder ju som bekant många gånger till permanenta skador.... vilket tyvärr flera av mina andra illrar har drabbats av :(

Obduktionsrapporten är öht inte hemlig, men av förklarliga skältycker jag att mina valpköpare förtjänar att se den först, och inte behöva hitta den på ett forum innan de blivit kontaktade utav mig. Men nu när detär gjort, så har jag inga problem att lägga upp rapporten. Vet dock inte hur man lägger in PDF, så det får bli jpg med hopp om att något går att läsa.






mette11

Citatvis det er noget der smitter og det ligger latent i kroppen, så vil jeg overvejer om jeg skal på nogle udstillinger frem over
Det kan alle dyr jo have. Det er ikke kun Saras dyr der kan have dette, men samtlige dyr i verden! Jeg tror ikke der er nogen som helst der kan være 100% sikker på at de ikke har dyr med latente sygdomme, så måske skal du bare holde dig helt væk fra alle udstillinger??

Sara - jeg er sgu virkelig ked af hvad der overgik den lille fyr. Det er virkelig tragisk og han havde fortjent bedre. Men det er jo hvad der af og til sker desværre. :(

Sølvsten

Jeg har ikke forstand på ilder sygdomme og uanset hvad det er er det forfærdeligt for dig og dine hvalpe

Jeg tror der bliver snakket fordi folk er usikre omkring ECE. Da du jo ikke havde rapporten inden Petfood ilderen har folk snakket om det var ansvarligt at du deltog med dyr. Eftersom det ikke er noget der smitter kan alle ånde lettet op igen. Så tak fordi du deler det med os så vi ikke behøver at snakke i krogene.