Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Sammenføring av voksen katt og voksen ilder

Startet af kattja, 3. December 2011, kl. 09:34

kattja

Hei
Er ny her :)

Jeg skal kjøpe en 2 år gammel ilderjente i januar. Har to voksne katter på 2 og 3 år fra før.  De er både ute og inne og de er begge kastrete. De har ikke møtt noen ilder tidligere.

Hvordan skal jeg få de til å bli venner? Noen som har tips på hvordan jeg skal gå frem de første dagene ilderen kommer i hus?

Har laget et bur av et stort skap og har også bestilt    Marshall ilderbinge 11 paneler, som jeg skal ha rundt buret.

Vil gjerne at de skal bli venner.  :)



Barky

Det er nok lidt utopisk at tænke at de ligefrem bliver venner såfremt at de ikke er vokset op sammen.
Men de kan sagtens lære at bo sammen. Og måske, med tiden, vil de kunne lege lidt sammen.

Jeg har endnu ikke mødt en kat som gik direkte til angreb på en ilder, da kattesprog og ildersprog er i hver sin ende af skalaen, bliver de fleste katte lidt tilbageholdne og observerer ilderen meget i starten. Desuden kan katten med det samme lugte at det er et rovdyr, og ilderens adfærd er også meget frembusende og "voldsom" for katten. Så de fleste foretrækker liiiige at hoppe op i vindueskarmen og kigge med.
Efter noget tid vil kattene blive modigere og måske daske til ilderen (sørg for at kattenes kløer er klippede, således at de ikke ved et uheld kommer til at forsage skade på ilderen).

Og så kan du ligeså godt nu forberede dig på at kattene VIL blive bidt af ilderen. De skal lære at ilderen kan bide, og gør det. Og det gør ikke ret ondt på dem, de bliver mere chokerede. (fordi at det er meget atypisk katteadfærd, og det er pt det eneste de har at forholde sig til)

Du kan også risikere at ilderen slet ikke kan lide katte, eller at den er bedøvende ligeglad med dem, eller at den synes det er vanvittig morsomt at jagte dem rundt.

Mine egne katte var killing og stor-killing da jeg fik dem. Og den jeg fik som helt lille killing er klart den som er mest venner med ilderne. Det var voksne ildere jeg havde allerede dengang. Han har ligget og sovet med dem flere gange, og er generalt mere afslappet ift til dem. Den kat jeg fik som stor killing, har tilgengæld haft stor fornøjelse af at jagte ilderne og daske til dem. Noget de ikke altid synes er vildt skægt, men så vender de sig bare om om bider ham.

Jeg håber at det hjalp lidt... :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

kattja


Det var til god hjelp, takk  :)

Får bare håpe de kan lære seg å leve sammen på et vis.  Kattene har mange plasser i leiligheta de kan være hvis de vil komme unna ilderen. 

Skal prøve å få klipt klørne på kattene.

Barky

Det var så lidt... Jeg har altid haft kat og ilder sammen, så lidt erfaringer har jeg gjort mig. Jeg startede nemlig ud med voksne katte og indførte så ildere..

Men det var nemmere da jeg flyttede med ilderne, og fik killinger (de gamle katte blev hos mine forældre)... ;)
Killinger kan man vende til mange ting. Voksne katte er ikke heeeelt så accepterende overfor nye ting, eller nye dyr. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

kattja

Gleder meg til jeg får ilderen.  :dans:
Det blir spennende. :D

Jeg har hatt ilder for over 10år siden og har savnet det i alle år.