Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Anbefalet udetid

Startet af CMS, 4. Juni 2013, kl. 12:49

CMS

Alt den tid, jeg har været i miljøet, har 4 timer været den tid, man anbefaler, ildere skal være ude af buret (som et minimum selvfølgelig). Jeg sidder her og undrer mig lidt over, hvor de 4 timer kommer fra? Hvem har "fastsat" de 4 timer? Er det evt. fastsat efter et "gennemsnit" af vågne timer en eller anden gang?

Jeg er egentligt bare nysgerrig efter, hvor/hvornår det er opstået?  :)

Jeg ville personligt ALTID anbefale mere, hvis jeg blev spurgt direkte og siger det samme til mine hvalpekøbere. Jeg har set flere kommentere, at 5-6 timer er "over det anbefalede", og det synes jeg faktisk er synd, da det efter min mening giver et lidt forkert indtryk.
Mange hilsner Christina

lille_jill

Tror bare det er et tal fastsat for at forklare folk, at man altså ikke kan tage afsted i flere dage og lade ilderen sidde i bur ligesom med en kanin eller hamster..

Hver ilder har sit energi-niveau, så en grænseværdi er lidt fjollet. Nogen er vågne 1 time dagligt, andre stopper ikke før efter 8 timer. Men 4 timer er forholdsvist meget, hvis man basere det på den tid som man bruger udelukkende på ilderen og hvor man er hjemme UDEN lektier, arbejde, rengøring osv. Det giver alligevel et godt indtryk af, at ilderen kræver mere end 10 minutters gåtur og en godbid dagligt.

Aner ikke hvor det kommer fra, det er udelukkende mine egne tanker om 4-timers-reglen :)

AlisVolatPropiis

Tror det kommer fra hvad der er skrevet om ildernes sovetid -at man mener de sover 16-20 timer i døgnet.

Og du har måske ret i det giver et dårligt indtryk at skrive at det er fint at man lukker sine dyr ud over den anbefalede tid, men jeg synes nu også det kan give et godt indtryk at pointere det er en god ting at man gør det. 5-6 timer er ikke nok, men det er en start....og denne diskussion er endnu et skridt i den rigtige retning... :)

Men ja jeg tror bestemt det kommer fra hvor længe folk har ment ildere sover i døgnet....


mette11

Jeg giver Trine ret - tror også at det må komme fra det med hvor meget der menes at en ilder sover (og hvor det så kommer fra er næste spørgsmål). Men jeg har haft mange ildere som ikke har læst det i hvert fald...

CMS

Citat fra: mette11 Dato  4. Juni 2013, kl. 13:45
og hvor det så kommer fra er næste spørgsmål

Præcis :D Jeg har nemlig tænkt på det nogle gange nu.. Jeg har heller ikke haft en ilder, der sover 20 timer i døgnet - og om Romeo kan ellers roligt siges, han har et godt sovehjerte :P Selvfølgelig vil der findes nogle, der sover 20 timer (måske endda mere), men jeg tror, det er mere undtagelsen end reglen.
Mange hilsner Christina

Anne

Da jeg startede i miljøet hed det 2-3 timer og nogle sagde mindst en time... jeg tror selv vi har været med til at lave stigingen, selv siger jeg de 4 timer som det absolutte minimum og at jeg forventer at man ikke kun har dem for at opfylde minimum.

Eliza

Men igen når man mener de sover 16-20 timer, så burde man nok have valgt at sige minimum 8 timers udetid eller som et minimum mødes på halvvejen og sige 6 timer.

Men det kan så have en sammenhæng med, at det før i tiden var meget mindre som Anne skriver, så lyder 4 timer ikke så voldsomt at sige som fx 8 timer. Måske om nogle år vi kan ændre det til 8 timer, hvis vi er flere der konstant anbefaler 8 timer ;)

Jeg har haft en ilder som om vinteren sov 22-23 timer i døgnet, men hun var vågen af flere omgange og ikke 1-2 timer i træk. Så bare fordi ilderen går kold og lægger sig og sover, betyder det ikke at den ikke har brug for ude tid som mange tror.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AlisVolatPropiis

Jeg ville ønske det kunne ende sådan Elisabeth....og nogle af os har i hvert fald kunne opfylde det.

-Men hvis du har et fuldtidsjob, er single og går ind for bur mens du ikke er hjemme og mens du sover -så er 8 timer nok desværre en utopi for den del af ilderejerne.

Og skal jeg være helt ærlig....så tror jeg faktisk det ville være et stort fremskridt hvis vi fik størstedelen op på bare 4 timer... :X

Eliza

Men alle ved at siger man 4 timer, så nøjes mange bare med 2-3 timer, for det er da tæt nok på, så sætter man det højere, så kan man jo håbe at to ting sker. 1. dem som ikke har tid til at ilderen kan være nok ude måske ikke køber ildere 2. ilderne kommer faktisk ud 4 timer, fordi folk så synes det er ok selvom anbefalingerne måske er 6 timer.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg plejer så også at sige det er aktiv udetid. Det er jo ikke nok at den sover udenfor buret 3 timer og kun er vågen i 1. Det er jo allerede et skridt i retningen af mere tid ude af bur eller værelse. Jeg kan personligt ikke leve op til at mine er aktivt ude 8 timer dagligt, da jeg har et fuldtidsjob. De er så heller ikke i bur, hvilket hjælper lidt.

mette11

Jeg mener at det kommer an på hvilke boligforhold også. Mine er jeg faktisk ikke sammen med 4 timer hver dag. Men de er ude i deres 30m2 løbegård fra når vi er stået op til omkring kl.20.30, hvor de så kommer ind i stuen og render til jeg går i seng. Når jeg har tid til det og de er vågne og gider, så går jeg også ud og leger med dem i løbegården i løbet af dagen, men det er som regel kun ½ time og tit er det kun drengene som jeg leger med der, for pigerne sover. Mine ildere tilbringer så fra kl.22 til vi står op, på deres værelse og er dermed slet ikke i et normalt bur på noget tidspunkt. Selvom jeg ikke bruger 4 timer sammen med mine dyr, mener jeg selv at mine dyr lever under rigtig gode forhold, da de altid har mulighed for at løbe rundt og lege og de har hinanden at lege med og jeg sørger for forskellige aktiviteter til dem ude og inde, som de kan hygge sig med selv.

Hvis en ilder bor i hvad jeg vil kalde et normalt bur, så mener jeg afgjort at de skal ud af det bur mange timer hver eneste dag, da de i et sådan bur ikke har mulighed for at løbe og lege. Bor de på et værelse, så kræver det mindre tid ude end fra et bur efter min mening.

Eliza

Jeg er helt enig med Mette og har jo mine på stort set samme måde :)

Problematikken for mig er at de sidder i et bur, hvor der bare ikke er plads til at være ilder. Mine er slet ikke vågne 8 timer i døgnet, så det er ikke fordi jeg tænker at man skal tonse rundt med sine dyr i 8 timer :)

Jeg ser ikke ildere som bedre egnede til at sidde i et bur end hund og kat. De har efter min mening brug for en vis form for frihed til at trisse en lille tur rundt i huset, lege lidt, spise lidt og sove videre igen. Ingen ville jo synes det var ok at sætte hverken hund eller kat i bur så mange timer i døgnet og synes det er sjovt at holdningen omkring ilder er så anderledes?

Hunde og katte ligger jo også og sover rigtig meget af dagen, hvis der ikke sker noget i hjemmet præcis som en ilder.

Det er ikke fordi jeg synes dem der har sine dyr i bur er dårlige ejere eller noget, jeg synes bare det er sjovt at det virker til at være helt ok at de bruger størstedelen af deres tid i et bur for mange ejere.

Ilderne er jo kun i bur for ejernes skyld aldrig for deres egen (man kan altid ildersikre sit hjem, med undtagelse hvis man har børn eller andre dyr som også er i hjemmet). Men i bund og grund ønsker ilderen jo ikke at sidde og glo i et bur om den så sover eller ej.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

CMS

Helt enig Mette! Der er for mig KÆMPE forskel på, om de er i et tremme bur (især af de små, som jeg føler, jeg ser mange anbefale som "ganske fine" og "perfekte til ilder" på facebook for tiden), eller om de har et værelse, voliere, en lejlighed osv. at tøffe rundt i hele dagen. Boligforhold og hvad, man kan tilbyde, har bestemt indflydelse på, hvad der kræver af dig som ejer.

Jeg har desværre heller ikke lige så mange timer aktivt med hvert af mine kræ i daglig dagen, som jeg gerne ville, da det er umuligt med et krævende fuldtidsjob, 2 hold + ganske alm. gøremål. Heldigvis synes jeg, ildere er et relativt taknemmeligt dyr, da de jo gerne tager aktiv del i brusebad, hårtørring, rengøring og andre gøremål. Så selv jeg ikke sidder på gulvet og leger med dem i 4 timer dagligt, får de en god del aktivering ved bare at være "med", når vi er hjemme.

Mange hilsner Christina