Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

lige et par spørgsmål :)

Startet af xCelina, 18. Oktober 2009, kl. 19:58

xCelina

Baby og Lilli klør sig hele tiden!
- er det fordi de skifter pels eller er det mon lopper?
I tilfælde af lopper, hvilket loppeprodukt har i så bedst erfaring med? :)

Har fundet ud af efter Malene har været her at Lille rigtig godt kan lide kyllingelår og skinke, hvad for noget kød er bedst at fodre med?
Både baby og lilli stjal mandler fra bordet forleden, må de gerne få det?

Også vil jeg da også lige fortælle jer at Lilli er blevet super sød!! hun har ikke bidt mig længe og hun kommer hele tiden hen og nøjes med at kigge og snuse, sommetider nabber hun i tærne.. :) Er så glad og har fået håbet tilbage igen!! <3

Black Diamond

Det kan godt være lopper ja, men jeg tror mere som du selv siger at det er vinterpels. Det klør at få ud. Det kan også være vaskepulver eller støv fra bakkegrus hvis du bruger noget der støver meget. Så kan ildere få allergi og så klør den sig meget. Jeg bruger selv vaskepulver til deres køjer og tæpper uden parfyme.

Størstedelen af det kød man kan få kan en ilder spise. Men lige skinke, hvis det er saltet så pas lidt på med det. Ildere tåler ikke rigtig salt. Der er også salt (mener jeg da :-$) i tørfodder så den skulle få det den har behov for derfra vil jeg tro. En anden ting. Brug ikke hakkekød til foder til den. Det er der altså alt for mange baktierier (staves?) i.. Udover det så er der ikke nok kalk i. Og det sammen gælder kylling og andet lyst kød. Det er vitgtig hvis du giver det at du sørger for de får kalk også. Men der er kalk i tørfodder og hvis du ikke vil ud i at kun fodre med kød så skulle der ikke ske noget ved at give kød ved siden af som en lille ekstra goddbid eller mellem måltid. Det gør jeg også selv. Men kød man kan købe i Barf butikker med ben og marv er rigtig godt for dem. De har også godt af bruge deres tænder i det. Jeg giver også tørret kød. Det er mine vilde med og det er også godt for deres tænder.

Det glæder mig da du har fået en sød og god lille pige ud af hende. Tillykke med det  ;)

tzari

kan også være øremider. Det får dem også til at klø sig en del. 8)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

cibatuchsi

de fleste af vores klør jeg vildt for tiden, det er vinterpelsen der er på vej ud. dem der ikke klør sig ja de er allerede dejlig varme at se på :)

xCelina

Synes nu også baby ser dejlig varm ud, men hun har kløet sig længe.. Hvordan ser jeg om det er mider? Men ja, hun fælder stadig lidt, så måske det er det.. Kan de tåle nødder? Hun fik næsten heller ikke noget skinke, ved ikke lige hvor meget salt der var i? Hehe..

AlisVolatPropiis

Nej...de skal ikke have nødder! Ildere er carnivore og får derfor ikke nogen nærring ud af nødder...men hvad værre er, de kan ikke fordøje dem, så de kan nemt sætte sig fast i tarmen -og det kan koste enten en meget dyr operation, eller livet for en ilder.

Giv råt kød...eller kogt kød -uden krydderier osv.

Ildere klør sig afsindigt meget især når de skifter pels..og fælder hun så gør hun det jo...vil du være helt sikker på det er normalt, så smut forbi dyrelægen. Ellers tjek for lopper...du kan evt. give en loppekur. -Jeg bruger enten advantage eller stronghold (godt nok receptpligtigt, men det virker også mod øremider osv.) -frontline har visse lopper udviklet resistens overfor.

Udover det kan det være støv, mad eller parfumeallergi.

:) tror dog kun det er pelsskifte :)

xCelina

okay, tak for hjælpen!
så får de ikke nødder.. :)

Tro også det er pelsen, men ville lige høre..
Hvordan var det man kunne se øremider?

Black Diamond

Det kan du ikke se med mindre du har et forstørelses glas og en vatpind eller en bestemt dims man kommer ind i øret og kigger på dem med. Den bedste måde at kunne se om de har øremider, hvis ikke du har det andet udstyr, vil være at du holder øje med om de klør sig i ørene hele tiden. Ellers vil dyrlægen hurtigt kunne undersøge det for dig. Hvis du alligevel skal ud og havde loppe middel så kunne de måske også lige tjekke øre med det sammen jo :)