Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Uvidene købere af ildere.

Startet af Agger, 27. August 2010, kl. 21:50

Agger

Hej alle :)

Vidste ikke lige hvor jeg skulle placere dette emne, så tænkte at denne kategori var et oplagt sted.

Ville egentlig bare dele min holdning med jer andre..
Jeg er ved at være træt og gal i hovedet over både voksne og børn, der går ud og køber en ilder, uvidende om hvad det egentlig er de anskaffer sig.
Og endnu mere træt er jeg af de få ilder ejere, der sælger deres dyr til hvem som helst bare de får 200-600 kr. for deres dyr.
Synes simpelthen det er forkert af folk at sælge deres dyr så billigt, uden stamtavle osv. Når der er så mange opdrætter der laver sådan et flot og hårdt stykke arbejde, for at fremavle nogen sunde og raske ildere med gode linjer, og nyt blod - for at undgå defekter og indavl.

Nu fik min chef endda den "geniale" idé at vi skulle sælge ildere, på den betingelse at jeg lærte køberne alt om ildere der er værd at vide, og jeg udelukkende stod for salget af dem.
Dette blev jeg nød til at afslå til hans store skuffelse, da jeg simpelthen ikke kan få mig selv til at stå og sælge et dyr jeg ikke aner hvor kommer fra, til en endnu mere uvidende sjæl der syntes de ser SÅ søde ud..

At nogen mennesker er sådan gør bare ondt.. :/

jean08

Forstår dig udemærket og har selv samme holdning, mange der køber en ilder sælger den ligeså hurtigt som de købte den fordi de har indset hvad det kræver at holde sådan et dyr og det er bare alt for forkert.

Anne

Hvor er det bare godt af dig at du afslår at sælge ildere i en dyrehandel!! bare der var flere som dig

FerretParadise

Ja jeg er enig med Anne, hvor er det bare dejligt, at du sagde til din chef, at det ville du ikke. Gid alle der arbejdede i en dyrehandel sagde det samme.
Nu kommer jeg ind imellem forbi hvor du arbejder, for at se om der er noget legetøj til mine ildere, og jeg ville godt nok blive ked af det, hvis I pludselig solgte ildere.
Ann Hillerslev.

Lena og Peter

Jeg tror lige jeg vil være lidt rygklapper... Er så enig med Anne og Ann...  :)

KariN

Hvor er det kanon at du sagde fra :D Stor ros til dig for det :)

For ja ildere hører ikke til i dyrehandlere, det er meget muligt at man kan have ilder-kyndigt personale der kan vejlede kunderne osv. men det ændrer jo ikke på hvor de ildere stammer fra og at mange af dem har en del defekter og sygdomme
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mustela

Sikke fint det er at høre at du sagde fra overfor din chef  :dans:
Gid der fandtes flere mennesker som dig, der have mulighed for at holde ilderne ude af dyrehandlere ;)

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Snabeldyr

Godt at du sagde nej til at sælge ildere
Stealing our hearts, then our sanity

Agger

Problemet er jo bare ofte at dyrehandlere kun tænker penge penge penge penge hele tiden.. Og glemmer helt at tænke på hvad der er bedst for dyrene til tider.

Og folk der køber en ilder uden at vide noget om dem, og har overvejet det hele godt og grundigt, er lige så dumme som dyrehandlerne.

Fuske

Citat fra: Agger Dato 28. August 2010, kl. 15:50
Problemet er jo bare ofte at dyrehandlere kun tænker penge penge penge penge hele tiden.. Og glemmer helt at tænke på hvad der er bedst for dyrene til tider.

Og folk der køber en ilder uden at vide noget om dem, og har overvejet det hele godt og grundigt, er lige så dumme som dyrehandlerne.

så er jeg dum ;)

jeg købte lder uden at vide noget om det ud over hvad sælger fortalte mig smpelthen fordi jeg var stork forelsket iden lille gut


det gør mig skyldig i at være uvidende ved købstidspunktet.

men to dage efter havde jeg trevlet hele ilderforum igennem, lært at farver var noget man skulle være obs på, samt et min lille guldklump var udstyret med markeringer der på sigt er problematiske. det gør mig til en opsøgende ilderejer


idag ved jeg hvad jeg ønsker mig af en ilder næste gang jeg skal ud og købe ;)

det gør mig til en selektivt overvejende ilderejer

bare for lie at sætte lidt fler neuancer på :)

og nej blev ikke stødt mener bare hverdenen er lidt mere neuanceret og neuancerne er vigtige hvis man vil have en nygammel ilderejer til at sadle om :)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Agger

Citat fra: Fuske Dato 28. August 2010, kl. 18:21
Citat fra: Agger Dato 28. August 2010, kl. 15:50
Problemet er jo bare ofte at dyrehandlere kun tænker penge penge penge penge hele tiden.. Og glemmer helt at tænke på hvad der er bedst for dyrene til tider.

Og folk der køber en ilder uden at vide noget om dem, og har overvejet det hele godt og grundigt, er lige så dumme som dyrehandlerne.

så er jeg dum ;)

jeg købte lder uden at vide noget om det ud over hvad sælger fortalte mig smpelthen fordi jeg var stork forelsket iden lille gut


det gør mig skyldig i at være uvidende ved købstidspunktet.

men to dage efter havde jeg trevlet hele ilderforum igennem, lært at farver var noget man skulle være obs på, samt et min lille guldklump var udstyret med markeringer der på sigt er problematiske. det gør mig til en opsøgende ilderejer


idag ved jeg hvad jeg ønsker mig af en ilder næste gang jeg skal ud og købe ;)

det gør mig til en selektivt overvejende ilderejer

bare for lie at sætte lidt fler neuancer på :)

og nej blev ikke stødt mener bare hverdenen er lidt mere neuanceret og neuancerne er vigtige hvis man vil have en nygammel ilderejer til at sadle om :)

Der er selvfølgelig nogen der undersøger det kort efter de har fået ilderen. Men mener dog stadig at hvis man vil have et dyr, om det er en guldfisk, hamster, hund eller ilder eller hvad man nu vil have, så skal man undersøge alt omkring dyret og dets behov INDEN man anskaffer sig det.

Har selv en rottweiler, en stor dame på 62 kg. Og jeg priser mig lykkelig over at have læst så meget om rottweilere, og snakket med avlere, hundepsykologer og lign. for at finde ud af så meget som muligt om denne race. For nu er hun jo en halv stor dame der er blevet rigtig velopdragen - men hvis jeg ikke havde undersøgt racen eller noget som helst omkring hvordan man bør opdrage dem, osv. så havde jeg stået med en hund der er over 10 kg. tungere end mig der styrede hele hjemmet.

Mange indser ikke at hvis man ikke har den korrekte viden om dyret, så kan man ikke tilbyde dyret de optimale forhold, og det er jo synd for dyret, efter som det ikke har valgt sin ejer.
Dyr skal have opfyldt alle deres behov - og man kan jo altså ikke gætte sig til hvad de forskellige dyr har af behov. :)

Oy

Problemet er, at folk ikke ved hvor krævende ildere er. Og mange af dem der ikke ved det, er ikke ansvarsfulde nok til at lægge deres livsstil efter deres ilder, når de så opdager det.

Jeg havde opsøgt en del viden om de små, inden jeg fik min første. Alligevel kom det bag på mig. Jeg valgte så bare at indrette mig efter ilderen i stedet for omvendt. Og nu har jeg 3, overvejer en 4 og er lykkelig for dem.

Men heldigvis er der også rigtig mange gode ilderejere derude jo =)

Hvor arbejder du henne af?

Agger

Arbejder i Bonnie på nørrebro :)

Snakkede lige med min chef idag om det, for han virkede lidt sur over mit afslag..
Men han forstår også bedre nu jeg har sagt nej, han kender intet til ildere da han ikke bryder sig om dem, men altid noget han har indset det var en fejl at foreslå det :)

Min chef kan lide penge, og vil holde sin butik kørende, men det vigtigste er at dyrene får det godt.

Eliza

Ja hvis man køber en ilder uden at vide noget om dem fordi de er søde, så er man lidt dum. Som Agger siger så er dyr ikke nogle man skal købe som impulskøb. Det er levende væsner der fortjener bedre. Som regel får man med ildere også en helt forkert vejledning med, som dyret så skal lide under til man finder ud af det er forkert. Dermed ikke sagt at man kan vide alt.

Jeg har selv købt mine første dyr i dyrehandel, hvilket jeg fortryder meget i dag. Jeg havde læst og læst og læst men stadig var der en masse der kom bag på mig, så synes man burde som kommende ilderejer tage ud og besøge folk med ildere. Heldigvis er rigtig mange ilderejere rigtig søde til at invitere folk hjem..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Sølvsten