Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

hjælp! til start

Startet af alexandersnevig, 4. September 2010, kl. 20:48

Katrine

#15
Citat fra: alexandersnevig Dato  4. September 2010, kl. 22:52
hvorfor er det for sent at sætte dem ud nu

det må de vidst godt

men tror du ikke det er en god ide at starte med en hvis man gir gir den masser opmærksomhed

Fordi det er alt for koldt nu.
Jeg vil anbefale dig at besøge nogen med ilder i nærheden af dig, så du kan se, lugte og få indtryk af hvilket dyr det er samt informationer.
- Ilder er ikke et nusse dyr, det er de færreste der gider bare sidde på skødet og nusse.
Ilder er et aktivt dyr, der skal aktiveres gennem leg.
Ildere: Loppen & Bamse

AnneME

jep, det jeg mener.  :P

ingen af vores rigtig vil for meget af :) Kun Diva.  :fnis:

cibatuchsi

hvis det er er i velkommen fordi hos vi bor i frederiksværk.
så kan du og din mor jo se vores dyr(10 stykker) og hun kan se om duften er for slem for hende.
Vi skal flytte om under 14 dage og ja derefter kan vi jo finde ud af noget hvis i er interesseret.??
du kan jo sende mig en privatbesked hvis det er.

AnneME

Citat fra: cibatuchsi Dato  4. September 2010, kl. 23:06
hvis det er er i velkommen fordi hos vi bor i frederiksværk.
så kan du og din mor jo se vores dyr(10 stykker) og hun kan se om duften er for slem for hende.
Vi skal flytte om under 14 dage og ja derefter kan vi jo finde ud af noget hvis i er interesseret.??
du kan jo sende mig en privatbesked hvis det er.

super :) kunne være godt for dig og se dem i action :)

Kristine

Altså.. Ildere er rigtig aktive og nysgerrige dyr.. Og de er ikke så meget for at ligge og nusse.. De vil hellere lege, lave ballade og gå på opdagelse..
Og de kræver MEGET tid og OPMÆRKSOMHED... Det er en stor ting at kaste sig ud i hvis man ikke kender til dem... De kræver utrolig meget, det er lige som at have en baby næsten.. og du skal virkelig være vild efter det... for det ville være rigtig synd hvis den skulle sidde helt alene udenfor og kukkelure i et bur hele tiden.. og så kommer bidetræningen og bakketræningen nok også til at være lidt hårdere tror jeg.. jeg synes dog selv at 4 timer er for lidt tid at bruge til sine ildere.. og lugten er jo noget der hører med.. Har hørt mange unge der måtte skille sig af med sin ilder pga lugten eller deres forældre ikke kunne lide lugten..
Så det ville nok være en rigtig god idé at besøge nogen med ilder først.. så du kan se deres opførelse, lugt og lege osv osv...
Jeg har 2 ildere pt, og min tæve er slet ikke til det der nusseri.. men det er min han dog... Så tror du skal vælge en dreng.. de plejer som regel (Nogle af dem, forskelligt fra ilder til ilder) at være nogle putte trolde..

Eller hvis du vil have et aktivt dyr at kæle med kunne du jo eventuelt få dig en kat? De elsker jo at blive nusset...

-Undskyld hvis jeg skræmmer dig, det er slet ikke meningen.. Men at anskaffe sig en ilder hvalp er ikke en dans på roser, det kræver rigtig meget tid, sved, blod, tårer og TÅLMODIGHED.. men når den så er blevet tæmmet, så er det dog også det dejligste væsen på jorden <3 :)

Du må have held og lykke med at finde dig en dejlig møgunge, og hvis den skal være udenfor for det meste, synes jeg at du skal anskaffe dig 2 så den har en legekammerat i de timer hvor at du ikke er der, og det er også rigtig sødt og sjovt at se dem lege :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

alexandersnevig

så det bedste vil være at vente til foråret og så købe to fritter.
men så næste vinter kan de så stå ude  hele vinteren

Namilla

Ja, hvis de har haft hele sommeren ude og efteråret til at få en ordentlig vinterpels, så kan de godt bo ude... men det kræver et stort udeanlæg og det kræver en isoleret, lukket kasse, hvor de kan gå ind og holde varmen...
Når din plan er, at du skal have dem ude fra starten af, så skal du nok vide, at det bliver nærmest umuligt at få dem bakketrænet...altså få dem renlige... du kan simpelthen ikke bruge så meget tid med en ude-ilder, som man kan med en inde-ilder... så når du så tager dem ind og leger med dem (mindst 4 timer om dagen), så er de ikke renlige, så du skal gå og tørre op efter dem hele tiden...Det skal du nok lige dobbelttjekke med din mor, om det er i orden...(det kan ikke undgåes at man vil kunne se det på gulvet...)
At have ildere er lige så stort et ansvar som at have en hund eller en kat...de er dyre i dyrlægeregninger...så vær sikker på at du enten selv har pengene til det, eller at din mor vil hoste op med pengene... det kræver som min. en årlig vaccination + neutralisering det første år...derudover kommer foder, som ikke er billigt til ildere, kattegrus/træpiller til bakken, tæpper og legetøj...
Du er 15 år, jeg går ud fra at du går i folkeskole? Men hvad skal du næste år? Skal du på efterskole? skal du starte en ungdomsuddannelse? eller hvad er planen? Din ilder bliver ved med at kræve MINDST 4 timer om dagen sammen med dig...og det kan måske blive svært i weekenderne, når du begynder at rende til fester hele tiden osv...

AnneME

der kommer jo os nye hvalpe til den tid :)

mette11

Jeg vil også mene at det er for sent at sætte ildere ud nu. Det er begyndt at være ret koldt nu, så hvis en ilder ikke er vant til det, så vil den fryse nu og blive syg.
Man kan sagtens have sin ilder boende udenfor. Jeg tror det er sundere for dem, dels da de får masser af frisk luft, masser af indtryk og ikke bliver udsat for kunstigt lys (ud over når de er inde og lege). De kan også opføre sig mere naturligt udenfor, altså grave, klatre osv.
Men det kræver at man bygger et stort, sikkert bur til dem, hvor de har min. en isoleret kasse som de kan putte i. Jeg har selv et udeanlæg til mine på 30m2 og det synes jeg selv er ret passende i størrelsen. Jeg har fire ildere, men de bor der ikke det er kun til leg. De bor inde sammen med os, da jeg har erkendt at jeg ikke kommer til at bruge nok til sammen med dem, hvis de bor udenfor fast. Det tager tid og koster en del penge at bygge et udeanlæg og det er ret hårdt arbejde, da man skal grave ned og lægge fliser, eller cement i bunden bla.

Det er en rigtig god ide at have to eller flere sammen, da de har utrolig meget glæde af hinanden og kan lege sammen og putte sammen på måder som vi mennesker ikke kan være med til.

De fleste ildere er ikke ret meget KÆLE-dyr. De vil hellere lege og undersøge ting, end at sidde og blive aet. Jeg har kun en som gider kæle ind imellem, de andre tre kan jeg kun gøre det med når de sover (den ene kan jeg dog kæle med når hun er træt og så falder hun i søvn hos os). Jeg har haft en del ildere gennem min "ilder-karriere", da jeg fik min første i 1997 og har haft ildere konstant siden. Det er først nu at jeg har fået en som jeg decideret vil kalde for et kæledyr. Jeg har haft nogen som jeg godt kunne kæle lidt med, men ikke ret meget. Mine har altid hellere ville lege og undersøge, end sidde stille og nusse...

Jeg synes også det er en rigtig god ide at tage ud og møde nogle ildere "live" hos nogen i nærheden. Så kan du og dine forældre få et bedre indblik i hvordan ildere bor og lugter (nu synes jeg så ikke at man kan lugte ilderne hos Daisy/cibatuchsi, så det skal man ikke tage for gode varer! De kan lugte mere værre!).

Et andet aspekt er dyrlægeregninger. Ildere er desværre rigtig dyre når/hvis de bliver syge. Jeg har selv lagt mange tusinde kroner i år (min ene fik lungebetændelse en fredag aften og måtte på dyrehospitalet et par gange - regning knap 4000kr, min anden skulle til alm. dyrlæge og hun var usikker på om hun kunne mærke en knude i ham og han blev sendt til scanning - regning knap 2000kr. Derudover er de alle blevet vaccineret og sundhedstjekket og det kostede vist 1500kr. Så har jeg fået fjernet en knude i huden på en - regning 550kr. Der er også en som har haft underlivsbetændelse og har fået sat implantat i - det kostede vist 1500kr. i alt med medicin osv. Dvs. at jeg i år har haft dyrlægeregninger for knap 10.000kr.). Men man kan være heldig og få en ilder som ikke fejler noget jo...det er bare ikke ret tit det sker! Jeg har en som er 3 år og indtil nu "kun" har været til sundhedstjek og blevet sterialiseret. Men de andre har sgu kostet en del!

Desuden vil jeg anbefale dig at du køber hos en fornuftig opdrætter som giver en garanti på hvalpen/hvalpene. Det er ikke snobberi at købe med stamtavle, men derimod en form for sikring mod arvelige sygdomme, som ildere desværre ofte bliver ramt af. Det er tit dyrere, men oftest afgjort pengene værd! Dels har du en kompetent person som du kan henvende dig til med spørgsmål og dels fordi du så kan forvente at din ilder har en bedre "kvalitet" end hvis du havde købt den hos en dyrehandler. Ildere fra dyrehandlere kommer ofte fra samme storavler, som desværre ikke er kendt for at levere sunde ildere. Tværtimod er han kendt for at levere ildere som ikke lever ret længe, da de er fyldt med sygdomme (man kan ikke se på ilderen at den er syg når man køber den - det opdager man først senere når sygdommen bryder ud). Det er tit kræft at disse ildere får i den ene eller anden udgave.

Håber du kan bruge svarene her til noget...det er en rigtig god ide at du har meldt dig ind her og stiller spørgsmål inden du får ildere, for så har du en bedre chance for at give din evt. kommende ilder et bedre liv og være sikker på at det er det rette dyr for dig.

Anne

Jeg vil godt skrive under på at de er meget dyre at have. I starten da jeg havde ilder kom der kun de dyrlægeregninger som var obligatoriske. med det mener jeg vaccinationer og sundhedstjek.

Men eftersom mine første ilder er blevet ældre er der kommet mere til og man skal afsted oftere. Jeg har også oplevet en ulykke der endte med at koste rigtigt mange penge (og tårer og mistede dyr), og ellers så tager sådan noget som en tæve der går i løbetid faktisk også let utroligt mange penge selv om det er en helt almindelig ting.

jeg synes du skal tage ud og besøge nogen med ilder og tag din mor med. Min mor ville ligesom din heller ikke have en ilder og slet ikke indenfor, men jeg ville ikke have en ude, så jeg holdt fast på at jeg ville have en ilder og inde, og til sidst gav hun op (da jeg var 19). hun synes de lugtede, men jeg havde jo fået lov og så glad jeg var for dem tror jeg heller aldrig det var faldet hende ind at bede mig komme af med dem. Hun kan jo bare være glad for at jeg flyttede hjemmefra et år efter jeg fik dem.