Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ilder til avl/eller kæl ???

Startet af alexandersnevig, 14. September 2010, kl. 00:05

alexandersnevig

hej alle sammen er i tvivl
når jeg kigger på nogle opdratteres hjemmesider står der:

fks.

ILDER TIL KÆL:2300 kr

ILDER TIL AVL:3500 kr

kan ikke finde ud af forskellen hjælp

AlisVolatPropiis

Hvis du skal avle på ilderen bliver den dyrere....for de fleste ilderavleres vedkommende har de jo lagt stort arbejde i at skaffe sig en unik og god linie....og brugt en allerhelvedes del penge på at hente dyr fra udlandet og forbedre linien....

Derfor er der også derfor der er avlsforbud på de fleste hvalpe....og de sælger ikke til avl til hvem som helst...da ingen seriøs opdrætter ønsker at der bliver avlet på deres linie bare sådan, eller at deres hvalpe skal udsættes for den fare avl altid er for tæven -især hvis man ikke ved hvad man gør....-da ilderavl er noget meget besværligt noget og man nemt kan miste sin tæve på det....

Derfor skal man vide rigtigt meget om ildere, have en ret god og fornuftig tilgang til det..og være villig til at underlægge sig en del krav fra den oprindelige avlers side...før man evt kan få lov til at købe en avlsilder....


Visse avlere er mere ligeglade....men det siger mere om det arbejde de har lagt i at finde den bedste linie de kunne, der er jo desværre ret mange linier med arvelige defekter og kræft og deres omtanke for de hvalpe de sælger...

alexandersnevig

ok sådan trode det var at den var neutraliseret eller ej...
men har ikke tænkt mig at avle på dyret den jeg skal ha skal kun være kæl

tak for det

Anne

Nej men til kæl så er der normalt et påbud om at den skal steriliseres/kastreres eller have et implantat der kemisk neutraliserer den

alexandersnevig

så hvis man køber en fritte hvalp hos en avler når den er til kæl
så er den normalt neutrliseret

Amazing Ferret

^¨Nej det skal man selv sørge for - men der står i kontrakten at den skal neutraliseres på den ene eller anden måde

KariN

Citat fra: alexandersnevig Dato 14. September 2010, kl. 12:11
så hvis man køber en fritte hvalp hos en avler når den er til kæl
så er den normalt neutrliseret

En ilderhvalp kan ikke Kastreres/Steriliseres så tidligt som man kan med f.eks. Katte.

Så nej En hvalp fra en opdrætter er ikke neutraliseret, det er noget køberen selv skal sørge for bliver gjort, indenfor det tidsrum der står i den købs kontrakt man underskriver når man køber hvalpen.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

alexandersnevig

okk er det ikke ved halv til hel år alderen det skal ske.....
hvor og hva koster den salgs

Agger

Hvis man køber en ilder til kæl hos en opdrætter på kontrakt. Plejer der oftest at stå, at ilderen skal neutraliseres inden en dato opdrætteren sætter.
Og så skal opdrætteren underrettes og have en kopi af kvitteringen, fra dyrlægen som sikkerhed for at ilderen er blevet neutraliseret.

Eliza

Det er meget forskelligt hos de forskellige dyrlæger hvad det koster. Jeg vil anbefale dig Alison i ballerup eller Lone i kbh da de er dem på sjælland med mest forstand på ildere og de begge er ret fair med priserne.

Kan ikke huske priserne men det er i hvert fald altid dyere at sterillisere da det jo er et større indgreb..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

En kastration plejer at koste mellem 1000 og 1500 kr, en sterillisation koster mellem 1500 og 2500 kr. alt efter dyrlægen...

Er ilderen på kontrakt, så har avleren sat en dato for neutralisering, ud fra hvornår ilderen er født (det gælder både for hanner og tæver, at man bør trække det så længe som muligt, før man neutraliserer... tæver bør dog neutraliseres (eller have implantat) før deres første løb...Jeg vil sige at man TIDLIGST bør overveje neutralisering ved de 6 mdr... Der er tæver der løber tidligere, det kommer også an på, hvornår på året de er født, men i de tilfælde så ville jeg nok personligt overveje implantat eller p-sprøjte, inden neutralisering...

Agger

Har også kun hørt gode ting om Allison i Ballerup. Du burde klart kontakte hende først :)

AlisVolatPropiis

Jeg elsker lone, det er vidst ingen hemmelighed *G* Har brugt hende i et årti næsten og har altid været tilfreds. Hun er dygtig og meget venlig.

Og hos hende koster en kasteration 7-800kr og en steralisation 1300-1500kr så vidt jeg husker. Det synes jeg er meget fair priser for en dyrlæge der ved noget om ildere. Det er simpelthen guld værd da ildere er meget forskellige fra andre dyr og mange dyrlæger har det med bare at bruge kattens anatomi og karakteristika til at diagnosticere og ildere på mange måder næsten er omvendte.

Men allison er også klart en jeg vil anbefale.....og Mette Rueløkke på KVL men der er priserne lidt noget andet...

Agger

Ja det er godt nok en god pris hos Lone da :o

- Oplevede også, dengang jeg tog min første ilder hjem der var blevet mishandlet, og jeg skulle finde en dyrlæge i en helveds fart, at næsten ingen dyrlæger ved noget om ildere.
For mit første spørgsmål var, om de havde en dyrlæge på klinikken der havde forstand på ildere, og oftest var deres svar "en ilder er jo som en kat, så ja" eller også sagde de, at de ikke tog ildere ind.

AnneME

Citat fra: Namilla Dato 16. September 2010, kl. 12:40
En kastration plejer at koste mellem 1000 og 1500 kr, en sterillisation koster mellem 1500 og 2500 kr. alt efter dyrlægen...

Er ilderen på kontrakt, så har avleren sat en dato for neutralisering, ud fra hvornår ilderen er født (det gælder både for hanner og tæver, at man bør trække det så længe som muligt, før man neutraliserer... tæver bør dog neutraliseres (eller have implantat) før deres første løb...Jeg vil sige at man TIDLIGST bør overveje neutralisering ved de 6 mdr... Der er tæver der løber tidligere, det kommer også an på, hvornår på året de er født, men i de tilfælde så ville jeg nok personligt overveje implantat eller p-sprøjte, inden neutralisering...

ringede ind til det gode dyrlæge i herning. den mange bruger. de tager 980 for dreng og 1600 noget for piger :) mener jeg det er