Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Gravid + ilder ?

Startet af Agger, 22. September 2010, kl. 18:32

Agger

Hej alle.. Som i ved har jeg næsten lige købt rami, her for 14 dage siden. Og for en lille uge siden begyndte min "morgen" kvalme..
Har aldrig før haft noget mod lugten af ildere, men nu kan jeg brække mig over at være i samme rum med ham.

Er lidt i et dilemma, da barnet jo ikke bliver fjernet (og graviditeten var ikke ligefrem planlagt), men jeg stadig er så glad for Rami og virkelig har spinket og sparet for at få ham..
Men tænker også lidt, hvis jeg har svært ved at passe ham nu, (pga. lugten gør mig dårlig) hvor svært får jeg så ikke ved det når barnet er født?

Havde lidt overvejet at finde ham en plejefamilie indtil jeg kunne klare lugten af ham igen.. Men som min kæreste siger, det ville være synd for så kan han måske være hjemme 14 dage, og så skal han afsted igen fordi jeg ligepludselig ikke kan klare lugten.. :(

Lige pt. kan jeg generelt ikke klare lugten af nogen dyr, så som i kan forestille jer er det super sjovt at arbejde i en dyrehandler lige nu..

Hvad syntes i jeg skal gøre?
Ønsker heller ikke at fremstå som en dårlig og uansvarlig ilder ejer.. Har altid haft den plan hvis jeg skulle blive gravid ville jeg selvfølgelig tage mig af min ilder.. Havde dog ikke regnet med at det skulle blive min ilder der giver mig kvalme :(

mette11

Hvor langt henne er du?? Kvalme går jo som regel over omkring uge 12...

Måske kan du prøve at lufte mere ud?? Og vaske hans ting oftere, så der ikke lugter så meget...

Agger

Vi har altid vinduerne åbne, har vasket det hele, og haft ham i bad også..
Men problemet er også bakken, jeg kan simpelthen ikke klare det. Skifter den 3 gange om dagen og det hjælper ikke..

Er i 7-8 uge ca.
Men snakkede med min gynækolog hun siger det kan vare til 12 uge, eller fortsætte hele graviditeten igennem. Hun siger også at ilder er et specielt kæledyr, og har en speciel lugt - som virker værre når man er gravid.

Men hvis jeg ikke kan passe ham i 4-5 uger ordenligt er det lang tid for sådan en lille fyr. kæresten leger med ham og aktivere ham. Men når han løber over til mig, har jeg bare lyst til at skubbe ham væk.. Prøver at lade vær, da han ikke skal opfatte kontakt som noget dårligt jo..

Er så glad for ham - og nu hvor man sidder og tænker over det hele tror jeg slet ikke det bliver så let som jeg havde troet med et barn + ilder..
- Og hvis jeg havde vidst jeg var gravid tror jeg ikke jeg havde købt ham.

mette11

Som regel går det bedre fra 10. uge og er meget bedre i 12. uge...og du kan jo tage medicin mod kvalme eller få akupunktur mod kvalme...
Det er bestemt ikke sjovt at have så meget kvalme og ikke kunne holde ting/lugte ud...men jeg ved ikke hvad du skal gøre...

Agger

Har prøvet alle "husrådene" jeg har kunne finde.. De hjælper kort og gør det så bare endnu værre. Har kvalme døgnet rundt næsten..

Overvejer lidt om jeg skal finde en god ilderejer og sælge ham billigt med bur og alt så jeg ved han har det godt. Og evt. stadig kan se ham..
Vil ham kun det bedste.

Sølvsten

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg at du skal finde en god ilder ejer. Det kan godt være at din kvalme går over når du er 12 uger henne, , men så kan der opstå nogle nye ting der gør at det ikke er nemt for jer at have ham. Og når barnet er født skal du også hele tiden gå med en frygt for at Rami skal gøre barnet noget. Jeg ved at I holder rigtigt meget af ham og at det ikke er en nem beslutning for jer, men sådan er det nogle gange her i livet.

Sisser

Øv hvor trælst for dig..
Du skal hvert fald virkelig tænke det grundigt igennem, hvis du beslutter dig for, at sælge ham.
Det er ærgeligt, at du bor så langt væk, eller havde jeg tilbudt, at tage ham i pleje enten indtil du havde besluttet dig for om du ville sælge ham eller ej, eller til kvalmen var væk :(
Håber du finder ud af det :)
Nu ved jeg ikke om det også gælder med ildere, men det gør i hvert fald med katte.. Jeg har hørt, at man ikke må tømme kattebakke når man er gravid - dont ask me why - Men synes lige du skal undersøge, om det også er noget der er gældende ved ildere...
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

mette11

Nogle må ikke ordne kattebakker pga. smittefare med toxoplasmose, men det er kun i katteafføring og ikke i ilderens, så det er ikke noget problem...man kan nemt få testet om man har haft toxoplasmose ved en blodprøve.

Min personlige holdning er at mine ildere var her først og de er mine børn, så selvom jeg også er gravid, så skal mine ildere ingen steder hen! De var her først og det er mit valg at få et barn og det skal ikke gå ud over dem. Jeg er så heldig at jeg har et værelse til mine og en stor udendørs løbegård, så jeg mener ikke at det bliver et problem for mig i hvert fald, da jeg nemt har mulighed for at holde ildere og barn adskilt.

Om du skal gå af med ham eller ej, er udelukkende din beslutning. Det er kun dig som ved hvordan du har det og det er dig der kender sin situation bedst... ;)

Agger

Tror også jeg vil forsøge at finde en plejefamilie til at starte med.. Og så evt. hvis plejefamilien bliver glad for ham, så sælge ham billigt til dem, for så ved jeg det er det rette sted for ham.

Nogen der kunne tænke sig en plejeilder ?

AnneME

#9
er her for dig <3 som jeg skrev tidligere.
om jeg så må pleje :) hehe

Agger

Hehe Anne :D
Du bor bare lidt langt væk :P

Julie Stuhr

Jeg har så fået af vide, at man kan blive smittet med det der toxoplasmose når det er rovdyrlort man rører ved - og jeg ville ikke tage chancen, hvilket er lig 9 måneders bakke-fritagning :P

cibatuchsi

jeg har været gravid mens vi har haft vores dyr, og selvom jeg havde vildt meget kvalme ja så har vi vores dyr endnu.
jeg fik nogen piller af lægen og en enkel pille var nok til at min kvalme forsvandt.
mon ikke du kan lave en aftale med kæresten om at han ordner bakken mens du stadig er i kvalmestadiet?
syntes godt nok det er synd at sælge rami, det jo ikk hans skyld at der er en ny verdensborger på vej.

mette11

CitatJeg har så fået af vide, at man kan blive smittet med det der toxoplasmose når det er rovdyrlort man rører ved
Det er så min læge og min dyrlæge som siger at ilderes lort ikke kan indholde toxoplasmose, så det vælger jeg at tro på. Jeg har haft ildere i over 13 år, skiftet bakker selv og jeg har ikke haft toxoplasmose!! Det er omkring 10.000 gange jeg har ordnet ilderlortebakker for ikke at tale om alle de lorte jeg har tørret op fra gulvet...så hvis man kunne smittes med det fra ilderlort, så tror jeg helt ærligt at jeg var smittet for længst. ;)
Man kan også google det og der kommer det også frem at ilder-lort ikke kan indholde toxoplasmose.

CitatFerrets cannot pass infective toxoplasmosis oocytes in their feces (Dr. Bruce Williams). To contract Toxoplasmosis from a ferret, one would have to eat poorly cooked ferret meat.
http://www.miamiferret.org/faq.htm#toxoplasmosis 

CitatFerrets do possess toxoplasmosis in their systems. However, unlike cats they cannot release/ shed the infected eggs back into the environment, they hit a dead end, so humans cannot catch the disease.
http://www.ferret-universe.com/health/index.asp

Men hvis man vil bruge det som undskyldning for at slippe for at ordne bakker, eller være hysterisk, så synes jeg da endelig at man skal gøre det...jeg gider bare ikke gøre det, da jeg ikke ser nogen grund til det.

Sisser

Citat fra: mette11 Dato 24. September 2010, kl. 09:41


Men hvis man vil bruge det som undskyldning for at slippe for at ordne bakker, eller være hysterisk, så synes jeg da endelig at man skal gøre det...jeg gider bare ikke gøre det, da jeg ikke ser nogen grund til det.


Tror da bestemt ikke, at der er nogen der vil bruge det som undskyldning for at slippe for at ordne bakker - Men det er da klart et spørgsmål der skaber forvirring, og jeg har det sådan lidt - Better save then sorry - Men så er det da fint, at du sætter dig ind i sagen og kan fortælle os med sikkerhed, at det ikke er skadeligt...
Men synes da ikke, at der er nogen der er hysteriske, fordi de gerne vil vide om det er skadeligt at tømme ilderens bakke når man er gravid eller ej.
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten