Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

har helt ondt i maven

Startet af ZyferMarcail, 1. Oktober 2010, kl. 00:22

ZyferMarcail

sidder med helt ondt i maven af spænding
i morgen skal jeg møde min første ilder hele mit liv eller der er faktisk 7 af dem og jeg skal vælge ud af 3 drenge
har i gode råd hvad jeg særligt skal være opmærksom på andet end at de forhåbentlig er søde mod os  :love:

AlisVolatPropiis

farlige aftegn i linien, tjek stamtavlen grundigt for at tjekke gennemsnitslevealderen, og om der er aftegn i linien og hvilke. Og endnu vigtigere....arvelige sygdomme og især lynkræft. Det er simpelthen så knusende at elske et dyr for så at miste det efter et år. Og alt for mange hobby-avlere bruger simpelthen dyrhandler dyr uden noget kendskab til linien /stamtavlen og der er alt for mange der mister deres ildere tidligt på den bekostning, eller får døve dyr osv...

Derudover skal ilderen self være sund. I vil med en hvalp højst sandsynligt skulle igennem noget bidetræning, men som nye ilderejer ville jeg ikke vælge den ilder er virkede værst....men ilderen må heller ikke være nervøs og tilbageholden...

Og hvor må det være nervepirrende :D men dejligt..håber i finder jeres lille skat, og får glæde af ham i mange år :D

Og brug jeres sunde fornuft.

ZyferMarcail

jeg er ked af at sige det men der er ikke tavle på det er min veninde der tog dem ind fra en anden der ikke kunne have dem mere og hun kan heller ikke have 7 og jeg har så valgt at give en et godt hjem ind til den en dag ikke kan mere.
jeg har altid haft dyr med tavle, men denne gang gør jeg en undtagelse for jeg syntes bare en af dem fortjener en der i hvert fald vil kæmpe for at han kan blive her til han dør

ZyferMarcail

og ja det er meget nervepirrende for har aldrig i mit liv mødt sådan en før
har prøvet at læse men da jeg er ordblind praller det meste desværre af igen og skal tit have tingene mellem hænderne før jeg huser=) så tit vælger jeg at søge råd her så det er små korte og lette svar jeg får
det skal siges at Pierre skal kastreres, så der kommer ikke avl fra ham. men han er også en alletiders chance for at lære ilderen at kende og finde ud af om jeg skal op på et højre plan og så have en med tavle.
Pierre får jeg gratis, og jeg ved det er et dårligt grundlag for at vælge uden tavle men står også i den kedelige situration at jeg lige har mistet dyr for over 22.000 fordi jeg desværre næsten blev tvunget til at flytte fra det hus jeg boede og måtte flytte i en lejlighed hvor man ikke måtte have hund og kat men gerne burdyr så jeg måtte finde hastehjem til alle mine dyr heldigvis var jeg så heldig at min far ville tage to af hundene min eks fik mod min vilje den 3 hund for vores søns skyld og katten gav jeg væk til en fremmed og det hele har sat mig i en økonomisk krise. da vi havde de andre dyr satte vi penge ind til dyrlægenhvis der skulle komme noget uforventet så der står en god sum så skal pierre til dyrlæge kan han også komme det uden det betyder noget og mad og grus har vi råd til så pierre kommer ikke til at mangle noget  ;)
meget lang forklarring men jeg kommer fra et andet forum hvor der er meget mudderkast så derfor den lange forklaring så i kan se der er tænkt over tingene  :lol:

AlisVolatPropiis

hehe her kan også være mudderkast -sådan er det vidst desværre :/
Tavle hos ildere er bare tit meget vigtigt....i forhold til sygdomme og andre defekter. Men så længe du er klar over riscici, så ja.. :)

Jeg vil i hvert prøve at tage hensyn til din ordblindhed :) Og det skal nok gå :D find den hvalp der taler til dig :) og forbered dig på det kan tage meget lang tid -i nogle tilfælde. At få en ilderhvalp til at være det dejlige hobbydyr de er :D

Eliza

Vil lige sige at de fleste steder hvor man ikke må have hund og kat der må man heller ikke have ilder. Så du skal nok spørge boligforeningen og helst få det på skrift.

Men du kan godt forvente at den vil bide lidt i starten for at finde ud af grænserne og det er måske ikke helt smart med et barn, bare så i er opmærksomme på det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

ZyferMarcail

vi er opmærksomme på det hele der hvor de er nu er der også børn og også på min søns alder så de har i hvert fald været i kontakt med børn også som er mere vilde og indpulssive end min søn som jo heldigvis er en meget stille dreng. de er jo lidt over et halvt år så helt hvalpe er de ikke mere og de har været igennem en masse bidetræning og det at skulle gøres tam =)
jeg må nok også indrømme at jeg inden jeg sagde ja til ham ikke viste en disse om ilder overhovedet og det var først da jeg kom herind jeg fandt ud af at de fantes med tavler og det er jeg ret ked af nu jeg ikke viste før, men jeg har virkelig forelsket mig i den ene dreng dernede og kan ikke bære at skulle sige nej bare fordi han ingen tavle har (det er på billeder og det der er fortalt om ham der har fået mig til at falde)
vi må gerne have ilder her har lige ringet til viseværten og det er ok
men efter min allerede større viden om ilder bliver den næste klart med stamtavle
og derefter har jeg også kun sønnen en uge af gangen så hver 2. uge kan jeg tager mig helt og alene af Pierre hvor han den anden uge må dele mig. jeg har fået en ny kærest og da min søn jo har en far er han jo slet ikke på det fase med min søn som en far ville have så han har stadig alt sin tid til pierre

Robert

Citat fra: ZyferMarcail Dato  1. Oktober 2010, kl. 12:17
vi er opmærksomme på det hele der hvor de er nu er der også børn og også på min søns alder så de har i hvert fald været i kontakt med børn også som er mere vilde og indpulssive end min søn som jo heldigvis er en meget stille dreng. de er jo lidt over et halvt år så helt hvalpe er de ikke mere og de har været igennem en masse bidetræning og det at skulle gøres tam =)
jeg må nok også indrømme at jeg inden jeg sagde ja til ham ikke viste en disse om ilder overhovedet og det var først da jeg kom herind jeg fandt ud af at de fantes med tavler og det er jeg ret ked af nu jeg ikke viste før, men jeg har virkelig forelsket mig i den ene dreng dernede og kan ikke bære at skulle sige nej bare fordi han ingen tavle har (det er på billeder og det der er fortalt om ham der har fået mig til at falde)
vi må gerne have ilder her har lige ringet til viseværten og det er ok
men efter min allerede større viden om ilder bliver den næste klart med stamtavle
og derefter har jeg også kun sønnen en uge af gangen så hver 2. uge kan jeg tager mig helt og alene af Pierre hvor han den anden uge må dele mig. jeg har fået en ny kærest og da min søn jo har en far er han jo slet ikke på det fase med min søn som en far ville have så han har stadig alt sin tid til pierre

Jeg fik en ilder som var 2 år gammel og han var helt rolig da jeg hentede ham. Men da jeg kom hjem med ham var han nervøs og bed meget. Så du skal være klar på at den skal vende sig til sit nye hjem og at den vil prøver grænser af med dig og der kan godt gå nogen uger hvor det er sådan ind til du har lært den hvem der bestemmer.

Nu tør jeg ikke sige om det er normalt at de fleste ilder gør det. Men bare så du er klar på at det kan kræver rigtig meget tålmodig og hvis den bliver lidt som min vil der nok være et tidspunkt hvor du føler dig helt opgivene men du skal bare holde ud det kan godt komme til at tage en måneds tid før den er faldet mere til. Og du skal være klar på at sikre dig lejligheden mod mange ting for de kommer ind over alt hvor de kan. og de kravler op på alt hvor de kan og de er rigtig gode til at springe og finde på nye måder at komme ind et sted eller op på noget :)

Nu det ikke for at skræmme dig for min ilder Buster er faldet helt til ro nu og bider ikke hård længere. Han rør kun lige når vi leger men han bider ikke til. Men han er også blevet kastrert så det har nok også hjolpet en del. Men du skal bare lige ind i det og få sikret de ting du ikke har tænkt på og lære ham hvor grænsen går. Bare så du er klar på at det nok skal blive bedre du skal bare være lidt tålmodig i starten :)

Robert

Nævner lige at jeg fik ham her i maj, så jeg har heller ikke haft ilder længe. Og har ikke så meget efaring andet end med Buster. 

ZyferMarcail

hehe tak for det=) nej du skrammer mig ikke jeg har fået at vide de vil prøve grænser nu er jeg så heldig det er en veninde der har ham så skal være der hele weekenden så han kan lære mig bare minimalt at kende det sted han nu er tryk inden han skal et nyt sted hen
jeg er self lidt nervøs for det med sønnen men hvilken mor ville ikke være det. men jeg håber da jeg også kan lære de to og omgås min søn har vokset op i et hjem med 3 hunde en kat og 5 slanger og en edderkop han gider dem bare ikke hvis de bider og det er nu også meget godt men tror på de nok skal lære at omgås henanden
men far har en meget sur pappillon og jeg har ikke tal på hvor mange gange min søn er blevet bidt af den (ikke hul) før de lærte at omgås henanden men der var sønnen jo også kun 1½

Robert

Citat fra: ZyferMarcail Dato  1. Oktober 2010, kl. 13:35
hehe tak for det=) nej du skrammer mig ikke jeg har fået at vide de vil prøve grænser nu er jeg så heldig det er en veninde der har ham så skal være der hele weekenden så han kan lære mig bare minimalt at kende det sted han nu er tryk inden han skal et nyt sted hen
jeg er self lidt nervøs for det med sønnen men hvilken mor ville ikke være det. men jeg håber da jeg også kan lære de to og omgås min søn har vokset op i et hjem med 3 hunde en kat og 5 slanger og en edderkop han gider dem bare ikke hvis de bider og det er nu også meget godt men tror på de nok skal lære at omgås henanden
men far har en meget sur pappillon og jeg har ikke tal på hvor mange gange min søn er blevet bidt af den (ikke hul) før de lærte at omgås henanden men der var sønnen jo også kun 1½

ja det skal nok gå og folk er flinke til at hjælpe hvis i får problemer. Men vær forsigtig med din søn i starten så der ikke sker noget. Ville jo være trist hvis han blev bange for ham. Så i starten holder du forhåbenlig meget øje når din søn og ilderen er sammen.

ZyferMarcail

jeg lader aldrig min søn være alene med dyr det har jeg aldrig gjort det er mit moderhjerte for sart til =)

ZyferMarcail


Namilla

Nu er det jo en teenager du får hjem...og de kan godt være en håndfuld! Og hvis han er fra marts, og ikke er kastereret, så kan du risikere at går i brunst snart... I hvert fald så er han gammel nok til at blive kastereret, så det ville jeg sørge for at han blev...
Derudover så vil en ilder i 90% af tilfældene blive urenlig, når den flytter...indtil den har lært hvor alle kattebakkerne står... og desuden så er han jo teenager, og teenage-ildere kan godt finde på at være urenlig i trods, eller bare fordi de ikke gider gå i bakken...
Det samme gælder for bidetræningen, sådan nogle teenagere skal altså gen-opdrages...

ZyferMarcail

jeg må nok sige jeg er faldet for ilderen, men de to hanner der er jeg blevet ret bange for eller faktisk meget jeg har utalle huller i finger og arm efter utallige bid så jeg er faktis begyndt at overveje at sige nej til dem og så tage ud til en ilderfarm hvor man kan få ordenlig information om dyret og der er tavle på som i har anbefalet. jeg har nemlig læst at så kan man blive vuder om man skal have en voksen en hvalp eller en ung for de har bidder mere end jeg fik indtryk at nogen andre gjode
jeg har også fået historien om det og de har set mænd gå afamok og smadre huset måske derfor de bare gik efter manden
men de går kun efter at bide og hele tiden og mange gange jeg ved ikke hvor akrasive de skal være men jeg er mega bange
og så fik jeg at vide at en hun kunne bløde ihjel hvis de ikke blev strereliseret passer det? eller parret