Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Nap/Bid

Startet af Wolter, 22. Februar 2011, kl. 19:02

KariN

Jeg kom lige i tanke om et andet bid jeg faktisk havde glemt :S

Jeg sad med min bærbare i min seng da jeg boede hos min farmor og under den bærbare havde jeg en lille plade som computeren kunne stå på.. rundt om mig tosser mine dyr og leger og pludselig har jeg en meget overgearet ilder mellem benene/under computeren og pladen den stod på og Haps!! Det skal lige siges at det var sommer så jeg havde kun hot-pants på og derfor gjorde det godt nok voldsomt ondt!!
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mustela

Mine møgunger bider som sådan heller ikke, men i leg kan deres nap i nogle tilfælde godt gå hen og føles som et bid. Men det er ok i leg syns jeg, så det er meget sjældent at jeg siger fra pga. lege-nap/bid. Siger jeg fra er det som regl "nej" og det fatter de for det meste godt.

Dog har jeg en dreng, som bliver dirkete aggresiv ved lyden fra pivedyr. Jeg har engang oplevet at en af mine ildere var gået ind i det skab jeg opbevarer deres foder. Da skabet er godt proppet er bagbeklædningen rykket, så de kan komme ned under soklen på køkkenskabene, og der var min ene ilder løbet ned... Jeg kaldte og kaldte, rystede godbidder osv, og normalt kommer hun tilbage efter kort tid, men ikke denne gang. Så jeg fandt et pivedyr og trykkede.... 2sek efter, hamp, der sad Holger, fast i min hånd/finger, og ikke i pivedyret. Han bed hele vejen igennem neglen og det gjorde helveds ondt. Så pivedyr er bandlyst herhjemme, med mindre man vil bides af Holger. Jeg skældte ham ikke ud, for det var mig der var dum at tage et pivedyr frem, med ham i nærheden.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Wolter

Jeg synes det er rigtig intressant at læse om jeres historier! :)
også selvom de flester lyder ret så voldelige.. o____o' eh.. >__<'

Jeg kan kun se frem til at mine små totter går amok.. eh.. -________-'

IHVERTTFALD.. Dem som ikke har læst det på facebook! xD

Så kom min storebror op på mit værelse, og det var ham der fik mig overtalt til at anskaffe ilder.. Han vil rigtig gerne putte, nusse og kysse med mine kæledyr, som han gjorde med min katte.. Desværrer er Uke begyndt at bide like; JEG ER ALFAHAN!! BUK DIG FOR MIG KVINDE!!!
...
OKAY.. tilbage til historien! ^^;
Han kom ind og mine ilder virkede glade for at få et nyt menneske på værelset.. Vi satte os i min sofa, og jeg samlede Awesome op først, og gav ham til min storebror, Awesome ville dog ikke sidde og putte nutte, så han måtte slippe ham.. Så kom Uke, opsøgte min opmærksomhed, og jeg tog ham op og nussede ham.. Min storebror tog så over, jeg advarrede ham om at han IKKE skulle tage Uke, da han jo bider! Men han ville ikke lytte, begyndte at sige at Uke godt kunne lide ham, jeg satte mig lidt til rette og nød showet.. :) (hvor er jeg ond) Uke slikkede ham på hånden, slikkede sig rundt om munden, stirrede på hans fingre, og imens min storebror sad med et selvglad smil, sagde det haps! xD Jeg måtte skille dem af og skælde Uke ud.. Stakkels lille Uke.. :c Min storebror fik så en lærestreg og har nu mere respekt for Uke end før! Min storebror er mere på vagt nu, og Uke fik ikke bidt ham mere den dag.. :P Han lå faktisk og nussede ham i en time uden bid.. :)
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!

Malene

#18
Wolter > Nu har du flere gange skrevet alphahan, og så undrer jeg mig lidt.. Tror du at en "alphahan" bare er den der bider mest? Det er altså ikke sådan det hænger sammen :) Jeg har aldrig kunne se hvem af mine der er "alfa'en", men selvfølgelig kan man have en ilder der er mere dominerende end de andre/den anden.
Det er ikke for at hakke på dig, men det lyder bare som om du er mere vant til rotter el.lign. når du har nævnt det flere gange, for ved ildere snakker man ikke rigtigt om "alfa'er". Selvom de som kæledyr som regel elsker at have en ven, så er de jo solitære dyr i naturen :)

Men ja kan da skrive mine egne erfaringer.
Jeg har mange små ar på hænderne, fra min tidligere ilder, Ichabod (han lever desværre ikke mere). Han var en lille satan som ung og jeg blev ved og ved med at tage ham i nakken, men det blev det bare værre af. Alle steder hvor jeg læste om opdragelse, stod der at man skulle tage ilderen i nakken (og helst indtil den gaber) og evt. "køre" dem hen ad gulvet :S
Jeg må indrømme at det var meget hårdt til tider og var ret ked af at jeg ikke kunne få ham til at holde op. Til sidst "gav jeg op" med nakketag og ignorerede ham bare, når han bed og det hjalp! I dag ved jeg jo godt at han gjorde det fordi han vidste han kunne få opmærksomhed på den måde, og hævnbed så fordi han ikke ville finde sig i nakketag.
Han bed også i ansigtet, men det blev til smånap med tiden og til sidst kunne jeg uden problemer "mysse" med ham.
Han blev en meget sød dreng, men han blev ved med at have perioder hvor han kunne være lidt strid og så ignorerede jeg ham selvfølgelig bare.

Hector har aldrig rigtig haft brug for opdragelse. Han napper i leg, men det må mine ildere gerne. Ved ham, er det også bare små "tøsenap" når han leger, og når han kommer til at tage lidt for hårdt ved, så ligner det at han får skyldfølelse bagefter :lol:

Cerulean har aldrig rigtig bidt. Han napper i leg og når han vil have mig til at lege med ham. Han kan godt være lidt hård engang i mellem, men så får han et "nej" og så er det det.
Han har altid nappet i ansigtet, men jeg ved ikke rigtig om han gør det mere, for nu holder jeg ham bare væk fra mit ansigt.

Jeg har mere end én gang kigget mig i spejlet om morgenen og set blod i hovedet, fordi jeg er blevet nappet i næsen om natten, både af Ichabod og Cerulean (jeg sover meget tungt :lol:). Sjovt nok har det aldrig givet ar.
Det eneste ar jeg har i ansigtet, efter en ilder, var fra en dag jeg sad med Cerulean på skødet, foran museburene. Han var så ivrig efter at komme hen til dem at han hoppede op og sad fast i min læbe. Men det var min egen skyld.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Namilla

Jeg er enig med Malene. Selvom man opfatter en ilder som "alfa" (der vil nok altid være en ilder i en flok der bestemmer), så er det stadig ikke i orden at den bider... det skal den læres af med...
Hvis du synes det er i orden at din ilder bider din familie, så ender du måske i en situation hvor ingen vil passe dem for dig, og så står du i en dum situation hvis du engang skal overnatte et andet sted/på weekend et andet sted...
Du bliver nødt til at instruere din storebror i hvordan han irettesætter ilderen, når den bider ham...

Wolter

Malene - rotter? xD omg! no way!! xDDD
Jeg har gået på hansenberg organia for at uddanne mig som dyrepasser, med hund som speciale, jeg tænker på hunde hele tiden.. :P
Det gjode jeg osse når jeg snakkede om mine katte.. xD Mine venner blev også lidt. 'hold nu kæft' xDDD

Men altså, jeg synes at han er alfa han herhjemme, og den anden bare er medløber.. :P


Namilla - Jeg skrev at den ikke bed ham mere.. :P = han skulle bare ha en lærerstreg og nu lytter han til mig! xDD Storebrødre tror sku altid at de ved bedre! xD pfff! Men ikke i denne sag x'D LOOL..   :fnis:
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!

AlisVolatPropiis

Bid...tjah...

Mest smertefulde -meget vred hybrid i armen, der ruskede og rullede, jeg havde kun få enkle huller, men min arm var blå! i lang tid *G*

Min far har haft flere cm lange flænger i fingre og hænder -dybe og burde klart sys....

-ildere kan virkelig gøre skade når de vil....

Bid er huller, blod og dunken i tindingerne....

Nap er skrammer, lidt blod, uheldige steder kan gøre virkeligt ondt, men det er udtryk for leg eller lidt utilfredshed....nap kan føles som bid for de uerfarne *G* men man er ikke i tvivl når man først er blevet bidt...

alle ildere kan nappe engang imellem....det er deres udtryk for leg....deres sprog og det synes jeg man til en vis grænse skal leve med...mine kræ napper efter mig når vi leger, eller de er helt kørt op, men de ved hvor min grænse går :) de napper nogle gange gæster i tæerne...alt efter hvordan gæsterne reagerer og hvilken ilder det er....

Jeg har ikke billeder af bid, men jeg har af et nap.....min eks leger vildt med dyrene og tillader mere nappen, og det ved de godt....alle der kender min Cosmo ved han er en utroligt stille og rolig dreng, sød. og at han ikke ville bide, han undskylder også efter nap, med overdreven slikken....men nap..:


lille_thor

alle mine har været bide ildere. Thor var min første og jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få ham til at lade være. Så søgte jeg efter det på youtube og fandt nogle videoer om nakketag med den enhånd under numsen og den anden i nakken, og det hjalp efter noger tid.
Så fik jeg sif, hun var vant til at håndteres i nakken når de sku bære rundt på hende der hor hun kom fra, så der ku jeg ikke så godt bruge nakke tag, så jeg hodt hende rundt om nakken/hovedet og væste lidt af hende indimellem. det har også hjulpet, meeen efter hun er blevet steriliseret er hun os blevet meget sødere og bidder ikke mere som hun har gjord, nu kan hun kun finde på at nape lidt engang imellem og jeg ved at når hun vil nappe så slikker hun lige på det sted først hvor hun har tænkt sig at nappe.
Fenris bidder ekstremt hårdt og han gør det, hvis tingene ikke lige passer ham og han vil bestemt ikke slippe igen. Jeg gør det samme med ham som jeg gjorde med thor, men han er en brunstig lille bestemt here så han gir bare igen og væser af mig. Så han skal opdrages lidt hårde end de andre, så man kan sætte ham på plads.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

AlisVolatPropiis

Citat fra: lille_thor Dato 24. Februar 2011, kl. 12:18
alle mine har været bide ildere. Thor var min første og jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få ham til at lade være. Så søgte jeg efter det på youtube og fandt nogle videoer om nakketag med den enhånd under numsen og den anden i nakken, og det hjalp efter noger tid.
Så fik jeg sif, hun var vant til at håndteres i nakken når de sku bære rundt på hende der hor hun kom fra, så der ku jeg ikke så godt bruge nakke tag, så jeg hodt hende rundt om nakken/hovedet og væste lidt af hende indimellem. det har også hjulpet, meeen efter hun er blevet steriliseret er hun os blevet meget sødere og bidder ikke mere som hun har gjord, nu kan hun kun finde på at nape lidt engang imellem og jeg ved at når hun vil nappe så slikker hun lige på det sted først hvor hun har tænkt sig at nappe.
Fenris bidder ekstremt hårdt og han gør det, hvis tingene ikke lige passer ham og han vil bestemt ikke slippe igen. Jeg gør det samme med ham som jeg gjorde med thor, men han er en brunstig lille bestemt here så han gir bare igen og væser af mig. Så han skal opdrages lidt hårde end de andre, så man kan sætte ham på plads.


Alle hvalpe har (medmindre det er en ekstremt ekstremt sød en) en periode hvor de bider, det er en del af deres opdragelse, derfor er det altså ikke hvad der går under termen bideilder :) det er ganske naturligt....og vi har alle haft en bideilder så -der skal ret meget mere til end den periode før jeg i hvertfald personligt vil kalde det en bideilder :)

Det hjælper sjældent at være hårdere mod dem, straf udløser tit bare trodsigere adfærd, de er hårdføre små kræ og stædige....positiv forstærkning og blid irettesættelse virker bedre..... :)

Wolter

AlisVolatPropiis - OH MY!! Jeg havde ikke renget med at nogen ville komme med et billede!  :o
og så kommer du med et billede hvor jeg siger AV til.. xD flot! heldigvis var her ikke nogen til at hører det!! x'DD
...
og nu hvor jeg kigger mere på det, så ser det ikke så slemt ud.. xD Min første reaktion var bare; AV!! O__O .... doh..
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!

Eliza

Citat fra: lille_thor Dato 24. Februar 2011, kl. 12:18
alle mine har været bide ildere. Thor var min første og jeg vidste ikke hvordan jeg skulle få ham til at lade være. Så søgte jeg efter det på youtube og fandt nogle videoer om nakketag med den enhånd under numsen og den anden i nakken, og det hjalp efter noger tid.
Så fik jeg sif, hun var vant til at håndteres i nakken når de sku bære rundt på hende der hor hun kom fra, så der ku jeg ikke så godt bruge nakke tag, så jeg hodt hende rundt om nakken/hovedet og væste lidt af hende indimellem. det har også hjulpet, meeen efter hun er blevet steriliseret er hun os blevet meget sødere og bidder ikke mere som hun har gjord, nu kan hun kun finde på at nape lidt engang imellem og jeg ved at når hun vil nappe så slikker hun lige på det sted først hvor hun har tænkt sig at nappe.
Fenris bidder ekstremt hårdt og han gør det, hvis tingene ikke lige passer ham og han vil bestemt ikke slippe igen. Jeg gør det samme med ham som jeg gjorde med thor, men han er en brunstig lille bestemt here så han gir bare igen og væser af mig. Så han skal opdrages lidt hårde end de andre, så man kan sætte ham på plads.

Har du prøvet positiv forstærkning i stedet for at straffe dem? Kan virkelig ikke lige sprog bruget at han skal oprages hårdere.. det lyder ikke rart og det tror jeg heller ikke dit dyr synes og måske derfor han bider mere.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AlisVolatPropiis

Wolter *G* det der efterlod ikke engang et mærke -så vidt jeg husker, Cosmo holder bare fast med tænderne :) -det er en markering og ganske tilladt hos mig *G* -det gør ikke ondt, medmindre man selv panikker og trækker hånden til sig, så skaber man så at sige selv en rift, men det er ikke ilderens intention :)

Wolter

AlisVolatPropiis - Jeg kan godt se at det ikke ser så voldsomt ud..  :dans:
Jeg tog mig selv i at tage AV højt..   :-$  :-$
Cosmo ser hellere ikke sur ud eller noget, mere en lille drillepin!  :fnis:
lol ja, det dummeste man kan gøre er at gå i panik! òwo (fik jeg at vide fra minority's søde mand)
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!

Barky

#28
Efter et hurtigt besøg i på mit efterhånden temmelig omfattende lager af billeder fandt jeg ikke mindre end 4 stk du kan "nyde" *G*

"Ilderen som bider efter at have slikket intenst"
Vi kender alle typen, det er sikkert den sødeste ilder i flokken (ham her var), og den elsker at vaske dig.
Men efter at have brugt lidt tid på at vaske dig, og "kæmme" din pels på armen, så blir den NØDT til at bide, og gerne hårdt...!
Jeg lærte at mærke når hans vaskeri blev mere intenst, det var optakten til et bid og så fjernede jeg armen.
Dette billede er faktisk taget med vilje, for at få et billede af et bid.. (og det er gammelt, vel 4 år gammelt, ilderen er ihvertifald død og annonym) :P
Biddet efterlader et mærke, men ikke hul.


Dette er et simpelt nap under leg. Det var ikke hårdt, der var ikke efterladt mærke.


Dette er et ok-hårdt bid, efterlod mærke, men ikke hul.
Ilderen bed gæster, og jeg lod ham ikke bide gæsten, ergo han måtte af med sin frustration og det gik udover madmor... Jeg var vant til ham, så derfor tog jeg det meget roligt. Det gjorde vel lidt ondt, men han var typen som kom af med sine frustrationer ved at bide i ting.


"Ansigtsnapperen"
Igen en type vi alle sammen kender... Den bider ingen andre steder end i ansigtet, og vil sansynligvis aldrig stoppe med det.
Billedet er taget med vilje. Og jeg har aldrig haft noget imod at blive bidt eller lægge ansigt til. Han var en dejlig ilder som ikke efterlod mærker, men kun nappede. Nogen bider så der kommer hul, det er lidt forskelligt. Men typen er den samme.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Wolter

Barky - awww! >w< Tak for at dele dine billeder!  :love:

oh my! jeg kom til at grine lidt ved det første billede, den måde du beskrev og så den sorte streg over hans øjne, gjorde det lidt underholdene.. :P
andet billede ser ud til at der er en som ligger og hygger sig.. xD

oh my! Jeg fatter ikke at du kan tage det så roligt når de napper/bider! Du minder mig lidt om ham der.. Barney fra HOW I MEET YOUR MOTHER! Han ser altid godt ud på billeder! xD ... okay.. jeg sammenlinger dig med en mand.. doh.. o__O GAH! Det jeg mente var.. At det er utroligt at du kan se godt ud på billeder, selvom du blir bidt og nappet! :D ... det er en kompliman..! ó__o
Jeg er ung og uaffaren, lær mig det der skal læres! Jeg er et menneske som du selv er, jeg kan tage fejl!