Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Kan man kalde sin ilder hvad man vil?

Startet af Andreasbf, 25. Januar 2012, kl. 23:21

Andreasbf

Jeg tænkte på, hvis man køber en voksen og navngivet ilder, om den så kan vænne sig til et nyt navn? Eller er det respektløst at kalde den andet end den tidligere ejer?

Julie

#1
Min Frigg hed Bella inden jeg fik hende.. Jeg spurgte hendes ejer om det var i orden, at jeg ændrede tøsens navn, og det var det - så ingen problemer der.. Men Frigg reagerer hverken på det ene eller andet. Hun er bare sådan lidt 'mmm, yeah.. M'a don't care'...


..fik jeg nævnt at hun er døv?

Anne

Hvis ilderen ikke reagerer p åsit gamle navn kan man sagtens. Jeg omdøbte min første "genbrugs" ilder fra Plexi til Puk. Den anden "genbrugsilder" fra Bimse til Sif og den 3. fra Tasja til Lua. Jeg ved ikke om jeg ville gøre det samme i dag, men det kommer nok meget an på om den reagerer på dens gamle navn.

Snabeldyr

Det er god stil lige at høre opdrætteren. Men forkortelser af navnet bruges tit, som fx hvis ilderen hedder yada bla blah, så kan man både kalde den yada, bla, og blah
Stealing our hearts, then our sanity

Anne

ja alså, hvis den har et opdrætternavn, så skal man bruge det hvis man er på udstillinger og lignende, men de fleste opdrættere er ok med at man giver et andet kaldenavn end det der står i tavlen. Men køber man en hvalp kan man tit have indflydelse selv.

Stubba

Ja, fx hedder min ene dreng "Parkour Tello", men herhjemme hedder han altså bare Tello :) Så det er kun på udstillinger vi også bruger Parkour :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

PiaLyng

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det respektløst at ændre ilderens navn, det er jo din ilder når du køber den - så i teorien kunne du kalde den hvad du vil.

Altså min første ilder hed Ilderdiller og blev kaldt tim ved dyrelægen.. Opdrætter navnet var Bagera (mener jeg?), men jeg selv valgte at kalde ham Felix.
Vores anden ilder hed Freja - og det han bare ved.. Og vores tredje ilder hed Hexia de trick - men blev kaldt Hexia.. Og det hang bare ved - især fordi hun levede op til navnet :lol:

Men ildere der kommer fra opdrættere (med undtagelse af Felix) har heddet deres 'rigtige' navn eller en del derfra.
Fx Pinatubo Zach - bliver kaldt Tubo.
Vores tidligere Hamon hed på tavlen Tutankhamon. (og blev kaldt Tut i sit første hjem)

mette11

Jeg synes det kommer an på flere ting. Hvis ilderen kender sit navn og reagerer på det, så synes jeg ikke man skal ændre det. Det mest optimale er efter min mening når man kan vælge navnet selv hos opdrætter, eller i hvert fald sætte sit præg på navnet.
Jeg har pt. 3 ildere fra 3 forskellige opdrættere.
Sigi hedder rigtigt Guteillerns Sigvif og Sigi er hendes kælenavn. Jeg har ikke haft nogen indflydelse på hendes navn, men valgte et kælenavn som lå tæt på hendes oprindelige navn.
Mallow hedder Barkys Mallow Fiver og det var jeg selv med til at vælge (det skulle være et navn fra Kaninbjerget)
Elmer hedder rigtigt Elegans Evergreen. Det havde jeg heller ikke nogen indflydelse på, men valgte et navn tæt på hans oprindelige.

Alle mine ilderes oprindelige navne står på deres papirer og det er dem jeg skriver på når vi er på udstilling. Men til daglig kalder jeg dem deres kælenavne.

lussingen

Jeg har 4 ildere, der er fra opdrætter, og 3 der ikke er. De 3 der ikke er, kalder vi det de hele tiden har heddet.
Vores dyr fra opdrætter har vi givet kælenavne, dog er kælenavnet en del af opdrætternavnet.
F.eks. Handsome Butch Cassidy of FerretParadise= Cassi, Cassidy, Cassidissen
Hunky Jackson McKoy of FerretParadise= Jackson
Stunning Sundance Kid of FerretParadise= Sundance, Sunny
Foxy Kissin´Kate Barlow of FerretParadise=Bølle-Barlow, Barlow, bøllen

Og så er der Speedy, Loke og Inani (kællingen) :fnis:
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Anne

Jeg smider lige mine ildere jeg har nu ind.

Genuine Ferrets Faelon Lugh =  Lugh
PlayFull Ferrets Joanna = Joa
Tofta Gutlandensis = Tofta
og så Meep Meep der ikke havde et opdrætternavn, så hende har vi selv døbt. Hun kaldes bare Meep i daglig tale.

Alle de 3 opdrætterildere har jeg selv haft indflydelse på. Lugh hed Faelon, jeg fik lov at tilføje Lugh, Joa skulle hedde et dansk pigenavn, og vi ville gerne kalde hende Joa, so vi valgte Joanna så joa kunne være en forkortelse, og vi brød os ikke så meget om Joan, der ellers er tættere på (fordi jeg virkelig ikke bryder mig om Joan ørthing!). Tofta skulle hedde et gotlandsk bynavn, så der valgte jeg selv tofta ud fra listen, fordi jeg synes det var sødt.