Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Tips til at 'fede' ilder op

Startet af Zoidret, 20. Juni 2013, kl. 13:42

Zoidret

Min lille Grynt er startet på medicin, som gør at han vil tabe sig. Han er i forvejen ret lille og tynd. Det har han altid været siden han var lille.
Han fortrækker sit tørkost, som også indeholder det han skal have. Men han har aldrig været den største ædedolk.
Han gider ikke kød. Generelt bare en lille kræsen-tot. :D (dog kan han godt lide æggeblommer)
- Men nu vil vi prøve at tvangsfodre ham med Duck Soup.
Tænkte på om nogle af jer har nogle tips til evt. andre protein- og fedt-rige kurer hvis Duck Soup'en skulle slå fejl. :)

CMS

Hvilke noget medicin er han startet på? - og hvorfor vil han tabe sig af det?

Hvilket mærke tørkost får han?

Ofte behøver man ikke "tvangsfodre" med duck soup, da de fleste godt kan lide det :)
Mange hilsner Christina

Zoidret

Citat fra: CMS Dato 20. Juni 2013, kl. 13:51
Hvilke noget medicin er han startet på? - og hvorfor vil han tabe sig af det?

Hvilket mærke tørkost får han?

Ofte behøver man ikke "tvangsfodre" med duck soup, da de fleste godt kan lide det :)
¤ Han er startet på Methylprednisolon. - fik af vide af dyrlægen at han 'kunne' tabe sig af det. :)

¤ Han får Royal Canin Kitten.

¤ Det ved jeg. :) håbede også på at han ville spise selv, men han viste ingen interesse.
Men læste at man skulle 'tvangsfodre' dem indtil de selv ser det som mad. Så det er lidt det jeg satsede på, at han ville efter lidt tid. :)

lille_jill

Foderet skal du helt sikkert skifte ud til et bedre mærke, det vil hjælpe en del.

Jeg bruger selv recovery (vådfoder fra dyrlægen) fordi jeg har en ilder som er småt-spisende, gammel og med tendens til undervægt. Ikke som fuldfoder, han får bare et par te-skeer dagligt i perioder.

Zoidret

Citat fra: lille_jill Dato 20. Juni 2013, kl. 14:28
Foderet skal du helt sikkert skifte ud til et bedre mærke, det vil hjælpe en del.

Jeg bruger selv recovery (vådfoder fra dyrlægen) fordi jeg har en ilder som er småt-spisende, gammel og med tendens til undervægt. Ikke som fuldfoder, han får bare et par te-skeer dagligt i perioder.
Hvilke mærke ville du anbefale? Og hvad skal de indeholde? :)

Jeg fandt denne liste fra en ilderside for ca.7år siden, inden jeg fik ham.
Den har jeg altid holdt mig til, så det er da lidt øv at den liste så ikke er så pålidelig som jeg troede. :(
På den stod at de godt kunne få killingefoder, så længe de indeholdte:
30+ % protein
18-26% fedt
0-3% Fibre
0-7% Aske

Han er ikke så glad for vådfoder, men det kan han vel blive nød til. Men vil da helt klart prøve dette 'recovery'.

Barky

For 7 år siden var det en rigtig god liste! Så ikke banke dig selv i hovedet.

Men foder producenterne er bare blevet meget bedre de sidste 7 år, så der er større mulighed for idag, at fodre med et tørfoder som bedre lever op til ildernes behov for animalsk protein og fedt.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Zoidret

Citat fra: Barky Dato 20. Juni 2013, kl. 14:56
For 7 år siden var det en rigtig god liste! Så ikke banke dig selv i hovedet.

Men foder producenterne er bare blevet meget bedre de sidste 7 år, så der er større mulighed for idag, at fodre med et tørfoder som bedre lever op til ildernes behov for animalsk protein og fedt.
Hvis du tilfældigvis havde en lille og mere 'opdateret' tabel, som den jeg skrev. Ville det være super. :D
Ved nemlig at ikke alt foder som faktisk er tilegnede til ilder er lige godt, eftersom jeg har set et par stykker som indeholder rimelig meget korn og fiberstads.

Så det ville da være super at have sådan en liste så hvis jeg faldt over noget til diverse dyremesser, butikker eller lign. at jeg så kom hjem med det helt rigtige.
Han er godt nok 7, snart 8 år. Men vil da give ham det bedste og forhåbelig forlange han liv med et par flere år.  8)

CMS

Øv, hvorfor skal han på prednisolon?

Jeg synes (heldigvis) generelt ikke, de taber sig af det, men det er jo fint at være forberedt og klar til at tage sine forholdsregler :)

Jeg ville bestemt også skifte foderet ud, og hvis han taber sig, står du klar med ducksoup som et dagligt tilskud. Herudover kan du tage et kig på Royal Canin Convalescence support instant sacchets (det er ikke lige animalsk, men det virker!). Fiskeolie og vitaminpasta er også godt at supplere med.

Jeg ville aldrig give blot et enkelt mærke, men med en blanding af nedenstående er du godt på vej:
Ziwi Peak
Carnia Lynx
FERRETastic
Wildcat
Natural Cat Meadowland Mix

Jeg har det meste af ovenstående, så smid mig en PB, og jeg kan sende dig nogle prøver eller en blanding. Jeg har også både olie og pasta, hvis det er :)
Mange hilsner Christina

Zoidret

Citat fra: CMS Dato 20. Juni 2013, kl. 15:33
Øv, hvorfor skal han på prednisolon?

Jeg synes (heldigvis) generelt ikke, de taber sig af det, men det er jo fint at være forberedt og klar til at tage sine forholdsregler :)

Jeg ville bestemt også skifte foderet ud, og hvis han taber sig, står du klar med ducksoup som et dagligt tilskud. Herudover kan du tage et kig på Royal Canin Convalescence support instant sacchets (det er ikke lige animalsk, men det virker!). Fiskeolie og vitaminpasta er også godt at supplere med.

Jeg ville aldrig give blot et enkelt mærke, men med en blanding af nedenstående er du godt på vej:
Ziwi Peak
Carnia Lynx
FERRETastic
Wildcat
Natural Cat Meadowland Mix

Jeg har det meste af ovenstående, så smid mig en PB, og jeg kan sende dig nogle prøver eller en blanding. Jeg har også både olie og pasta, hvis det er :)
Han har haft nogle anfald, dyrlægen sagde at de evt. kunne være pga. en infektion. Så vi skulle prøve med dette medicin i 2 måneder, også hvis han ikke fik nogle anfald imens han var på det. Så skulle han så trappes ned i medicin og til slut ikke have behøv for det.

Så må jeg lige igang med at kigge efter nogle af de overstående produkter. :)

Barky

Øv... Det kunne godt lyde til at han desværre har fået insulimona. (prøv at søge på dette, enten herinde, eller også på google.)

Der bruger man ihvertifald prednisolon til at holde anfaldene nede.
Man kan selv gøre en del hvis ens ilder har insulinoma. Det er en slags sukkersyge, så det handler om at holde blodsukkeret oppe hos ildere. Ikke ved at give dem sukker eller insulin, men ved at sørge for at de spiser sundt og ofte!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

CMS

Kan du prøve at beskrive sådan et anfald? Har I målt hans blodsukker? Det kunne nemlig lyde som insulinoma, men behandlingen er den samme :)
Mange hilsner Christina

Zoidret

Citat fra: Barky Dato 20. Juni 2013, kl. 15:53
Øv... Det kunne godt lyde til at han desværre har fået insulimona. (prøv at søge på dette, enten herinde, eller også på google.)

Der bruger man ihvertifald prednisolon til at holde anfaldene nede.
Man kan selv gøre en del hvis ens ilder har insulinoma. Det er en slags sukkersyge, så det handler om at holde blodsukkeret oppe hos ildere. Ikke ved at give dem sukker eller insulin, men ved at sørge for at de spiser sundt og ofte!
Jeg tænkte nemlig det kunne være han havde fået insulimona, men dyrlægen tvivlede lidt på det eftersom han eller har det fint før og efter anfaldene, spiser og drikker normalt.
Men han sagde det kunne været en infektion, (fortalte at første gang han blev undersøgt var noget af hans tandkød der var hævet, hvor den første dyrlæge mente at det kunne være en byld der gjorde at han savlede så meget) så han ville prøve Medrol Vet. methylprednisolon og så om det virkede. :)

Citat fra: CMS Dato 20. Juni 2013, kl. 15:56
Kan du prøve at beskrive sådan et anfald? Har I målt hans blodsukker? Det kunne nemlig lyde som insulinoma, men behandlingen er den samme :)
Han ligger bare og savler, han er helt væk, igenting at se i øjnene. også hyperventilerer han.
Fik ikke målt hans blodsukker da vi var der, fordi han mente ikke det kunne være insulinoma fordi så ville han spise og drikke mindre end normalt, og evt. opføre sig anderledes end han plejede. :)

Barky

Det lyder ellers som klasse typiske symptomer på insulinoma.. Jeg har selv haft 2 ildere med insulinoma.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

CMS

Jeg har også haft en ilder med det - hun spiste og drak normalt hele vejen igennem.. Det lyder UFATTELIG meget som insulinoma..

Hvor mente dyrlægen, han havde infektion, så det gav præcis samme symptomer?
Mange hilsner Christina

Anne

Der er sådan set ikke noget galt med listen du fandt dengang, den fortæller bare ikke at foderet helst skal være kornfrit og at de 3 første ingredienser skal være animalske, samt at det animalske indhold generelt skal være så højt som muligt.

Jeg er enig i at det lyder som insulinoma.