Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hei!

Startet af Lupi, 4. November 2013, kl. 00:31

Lupi

Ja, hva skal man si, jeg heter Jeanette og bor i Norge og siden forumet vårt er lagt ned måtte jeg finne meg et nytt et å snoke på!  :ja:
Jeg har hatt ilder tidligere, men måtte dessverre omplassere han da vi sto uten plass å bo plutselig.. :'(
Nå etter noen år har vi endelig tenk å få oss en liten venn igjen, og gleden er stor! Han kommer hjem til oss den 13. Desember  :dans:

"Stompen" som vi kaller han (Har ikke fått navn enda) er født fredag den 13. September og er en nydelig pastell!
Da han ble født bet moren halen hans av, så han har bare en liten stomp der halen skal være, der av kallenavnet "Stompen"   :fnis:
Hihi, han er helt herlig og vi kan ikke få sagt nok hvor mye vi gleder oss!



Hilsen fra oss her i Norge!  :P

Sølvsten

Velkommen til og tillykke med Stompen.

Barky

Goddag goddag. Velkommen til Ferretopia. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Ferretale

Hej... Og velkommen til  :)

Eliza

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lupi

Tusen takk dere  :ja:

Fikk en sjokkerende nyhet i går, den lille gutten jeg skulle få,har over natten blitt en jente!  :o
Så det er altså nå en jente jeg får den 13. Desember. Oppdretteren beklaget seg veldig og var helt i sjokk selv, da det har sett ut som det var en gutt, men i går oppdaget de at det var en jente.


Jeg er fremdeles like forelsket i den lille skapningen og klarer ikke gi "han" ifra meg, selv om "han" plutselig skiftet kjønn  :fnis:




Barky

Hahah...!! Tillykke med pigen så. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Lupi

#7
Hihi, jo takk! Er det noen av dere som kan linke meg til en tråd om jenter? Jeg har bare hatt hannildere og trenger å lære mye om jentene før jeg får ei i hus! Og jeg er ikke akkurat så flink til å navigere her inne på forumet enda, så hjelp mottas med STOR takk!  8)

Barky

De er ikke så meget anderledes end hannerne. Men de *kan* være mere stædige/viljestærke. Og de *kan* bære nag/have hard feelings. Og de *kan* være mere kærlige.

Naturligvis er de lidt mindre, så du skal gennemtjekke dine ildersikringer i hjemmet. De er lidt bedre til at holde balancen og er lidt mere elegante. F.eks har ingen af mine hanner nogensinde kunnet sidde på skulderen, men jeg har haft flere tæver som kunne dette.

(Ingen regler uden undtagelse!)

Og så naturligvis går de ikke i brunst på samme måde som hannerne. Men deres vulva svulmer op. Så du skal kigge henne bagi her til foråret og holde øje med løbetid.
Tæver kan få suprelorin implantat på samme måde som hanner, så hun går ud af løbetid når hun får et.
Derudover kan hun blive falsk drægtig af at få et implantat (ligesom hun ville kunne af en hormonsprøjte, eller parring med v-hob), og bliver hun falsk drægtig går der i snit mellem 35-45 dage og så *kan* der måske komme brunt udflåd fra vulva (det er en renselsesprocess. På ligefod med menstruation.) Og derefter kan hun blive noget hormonforstyrret i hovedet, og tro at hun har hvalpe. Det kan gøre hende besidderisk overfor dig eller noget legetøj i en periode. Men det går over af sig selv.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Lupi

Tusen takk for svar!

Jeg har tenkt mye på dette med brunst hos dem, og har pratet med oppdretteren og jeg tror jeg vil sterilisere henne.
Jeg skal ikke bruke henne i avl så jeg føler det blir best for oss og lille jenta!  :ja:

Jeg er også blitt informert om dette med at de kan være staere enn hannene, men det tror jeg skal gå greit. :)

Vi har en ganske stor leilighet, men hun får kun tilgang til stua, gangen og soverommene våre (fri tilgang til stua uten oppsyn også) og den er helt umulig å komme seg ut av om vi ikke vil at hun skal komme seg ut av!  :lol: Så blir vi å stenge av under sofaen så han ikke kommer seg under for å gjemme ting og får heller tunell bak sofaen han kan løpe gjennom og gjemme ting i! ;)
Kjøkkenet er IKKE et sted der hun får være da vår forrige ilder klarte å komme seg BAK kjøkkeninnredningen og vi måtte rive halve for å få han ut. Og vi har et veldig gammelt kjøkken her vi bor som ikke er sikkert for en ilder, uansett med ildersikring!  :o

Barky

Uanset er det jo bedre at sterilisere henne når hun er ældre end et år. Jeg ved ikke om du ved det, men der er påvist en sammenhæng imellem tidlig kirugisk neutralisering og Adreneal Gland Disease. (Binyrekræft)

Derfor er det en god ide at udsætte henne for narkose og skalpeller så længe som muligt. *G* Mine egne tisper har fået implantat første forår, og så skal jeg overveje om jeg gider neutralisere dem næste gang, eller om jeg tager den nemme løsning og bare sætter nyt implantat i dem. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Lupi

Hun skal få gå 2 uker med brunst, tror jeg :) Det ble jeg anbefalt :p