Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Skadelig med kattemad over lengere tid?

Startet af Beate, 12. November 2011, kl. 22:47

Beate

Jeg har fået vide at ildere ikke skal spise kattemad (tørrfoder) når de har blevet voksne. Da det bygger sig op for meget kalsium/natrium/sodium, eller noget i den dur :/ husker ikke præcis hvad det var. Det var en utdannet dyrepasser som fortalte det her.
Er det rigtig? For det er jo ganske mange ildere herinde der har det som hovedfoder.
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

SilverDragon

Jeg har aldrig hørt at de ikke kan leve på kattemad. Dog skal det siges at det er killinge foder som jeg altid har fået anbefalet.
Der der skal været en højt indhold af protein og energi i foderet.
Min ilder lever lige nu af en god sammen blanding mellem lidt ilder foder og så mange forskellige killingemads produkter.

Eliza

Nu er tørfoder jo slet ikke optimalt at give, da det jo sådan set altid indeholder ting som ilderen ikke har brug for, men har ikke lige hørt at kattemad skulle være værre end det til ildere. Faktisk så er stort set alt det du kan købe til ildere slet ikke godt nok til en ilder (hvorfor er mig en gåde). Men det er jo vigtigt at det er killingefoder man giver og ikke almindeligt kattemad (der er enkelte undtagelser mener jeg).

Men det ER svært at give det en ilder helt har brug for, dels fordi vi faktisk ikke ved det 100% og de er jo også forskellige, men ikke engang barf er bedre at give hvis man giver det i de forkerte mængder.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#3
Det meste tørfoder er jo heller ikke optimalt til katte, men jeg ved kun noget om det er fordi der er en del kulhyfrat i.

Dyrenørden

Dyrepassere ved ikke alt ;) Jeg er selv næsten uddannet dyrepasser men ved ikke ret meget om ernæring og har på intet tidspunkt i løbet af uddannelsen lært noget om ildere. Tror de erfarne ilderfolk herinde ved noget mere ;)

katja

tror du ikke der menes kattemad til voksne katte, jeg er også uddannet dyrepasser, og noget af det første du lære om ilderen er deres fordøjelsessystem, tarm flore osv, ved også at der ikke bliver sagt noget om kosten ihvertfald ikke der hvor jeg blev uddannet, der fik ilderne på skolen , mus ,rotter og kyllinger,

men det er rigtigt nok at alm billig katte mad og voksen kattefoder ikke er så godt for ildere, men killingefoder fra visse mærker er ok,

men der er så mange meninger om hvordan man skal fodre ildere, alt efter hvem du spørg, da vi alle er forskellige, og alle har forskellige meninger om fodret.

ejer af 7 dejlige trolde,

Anne

#6
Der er noget med at hvis der er for mangle salte og øvrige mineraler i, så kan de (katte) danne nyresten og få andre problemer med nyrene, men det har jeg ikke hørt om hos ilder. Måske det kan være noget af det?

Beate

#7
Nå er det snakk om kvalitetskatte-mad slik som Royal Canin etc. Ikke whiskas eller anden "lort" (ja jeg kaller det lort)
Anne: Jeg tror det er sådan noget hun mente. For det var et eller andet "smått" der kunne samle sig op i kroppen slik som mineraler o.l. Som da kunne være skadelig på sikt. Jeg er lidt skeptisk til dette, men vil jo checke det ud siden jeg selv mader med killing-katte-foder. (min ilder forstår ikke barf, kyllinger skal puttes med, ikke spises)

Bortsett fra at killing-foder har mere fedt og proteiner er det ellers noget andet der er blandet i eller tatt fra?

(jeg er også selv udannet dyrepasse, og har lært om ildere under utdannelsen. Har alltid fått vide det samme som herinde. Kattemad/killingfoder er bedre end de fleste ilderfoder)
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke