Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Dårlig mave efter træffet i lørdags

Startet af lille_jill, 14. Januar 2011, kl. 17:27

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 26. Januar 2011, kl. 18:13
Jeg synes forøvrigt det er lidt sjovt at folk ser det som en ond beskyldning.

Hvor kommer det fra? Jeg anser ikke dette som en beskyldning.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Mustela: Nu skrev Erika at det var noget af en beskyldning at komme med men rettede det til noget andet.

Jeg tror ikke at det vil kunne smitte så let på en udstilling når man tager alle de forholdsregler. Nogle mener godt nok den er luftbåren men det er jo ikke sikkert.

Ja man mener jo den muterer men hvor hurtigt det går er jo ikke til at sige så dyr der har været smittede inden for den senere tid reagerer jo ikke nødvendigvis allerede igen.

Når du spørger hvor den skulle være kommet fra så kan jeg kun svare at jeg ved der var folk med til træffet som har haft dyr med mavesyge i sommers og ja det kunne godt ha været ECE som de måske ikke var klar over.

Det er jo ikke alle dyr der faktisk bliver syge eller det viser sig måske kun kort og virker ubetydeligt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Jeg har haft ECE i mit hus!! Sidste gang der var udbrud i Dk blev mine ramt, men heldigvis kom alle sig forholdsvis nemt og hurtigt! Jeg blev virkelig bange dengang, for ifølge den berygtede bog "Ilderen som kæledyr" er det jo en virkelig farlig sygdom og jeg troede at de skulle dø fra mig. Hvor f... de fik det fra ved jeg simpelthen ikke, da jeg dengang ikke havde nogen kontakt til nogen andre ildere eller ilder-ejere!! Jeg kan ikke huske årstallet, men det var før Marius´ tid, dvs. over 6½ år siden. Min daværende dyrlæge kunne konstatere hvad det var, så mon ikke også Alison kan det?? Min daværende dyrlæge var ikke specielt ilderkyndig eller noget og det er Alison. Så mon ikke hun har styr på hvad f... der er galt med Chucky??

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 26. Januar 2011, kl. 18:30
Mustela: Nu skrev Erika at det var noget af en beskyldning at komme med men rettede det til noget andet.

Jeg tror ikke at det vil kunne smitte så let på en udstilling når man tager alle de forholdsregler. Nogle mener godt nok den er luftbåren men det er jo ikke sikkert.

Ja man mener jo den muterer men hvor hurtigt det går er jo ikke til at sige så dyr der har været smittede inden for den senere tid reagerer jo ikke nødvendigvis allerede igen.

Når du spørger hvor den skulle være kommet fra så kan jeg kun svare at jeg ved der var folk med til træffet som har haft dyr med mavesyge i sommers og ja det kunne godt ha været ECE som de måske ikke var klar over.

Det er jo ikke alle dyr der faktisk bliver syge eller det viser sig måske kun kort og virker ubetydeligt.


Jeg ville mene at et så aggressivt virus ville ramme andre dyr på en udstilling. Også selvom forholdsregler tages. De spritter fingre osv. Men virus kan overleve via aerosoler i luften, måske kun få min. men det er nok til at det spredes, nogle folk er nok ikke opmærksom på hvor let vira generelt spreder ved fx. hurtige bevægelser. Jeg kiggede lige hurtigt på nettet mht ECE og der står at forholdsregler som vask af hænder, skift af tøj og sko skal gøres, for man er på den sikrer side. Så jo, er ret sikker på at vi havde set sygdomstilfælde på fx DIU hvis det var ECE.
Vira kan muterer, og kan angribe samme vært igen fx 3 uger efter sygdom hvis bare enkelte sekvenser i RNA'et ændres. Men det er jo ikke til at sige, om virus er muteret eller ej, på baggrund af det kun er Chucky der har vist symptomer.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Mette11: Det ER en meget farlig virus og der er allerede flere dyr der er døde af den. Men det er mest gamle og svage dyr det går hårdt ud over. Det kan også udvikle sig til den der kroniske tilstand i tarmen som jeg ikke lige kan huske hvad hedder og de kan evt udvikle kræft hvis de er uheldige.

Det er jo ikke en sygdom der virker slem hvis den rammer et dyr som amina for der går det højst sandsynligt bare hurtigt over.

Alison kan ikke teste for ECE, mener det kun er i usa og måske frankrig man kan det, så at du siger du har fået testet det lyder underligt, men ville da være fedt hvis man kunne.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mustela

Det testes via PCR, som er rigtig omkostningsfuld, da man skal kende specifikke sekvenser på RNA-genomet, og dertil have primere designet dertil. Selve analysen er skide dyr :(

Jeg tror ikke det er ECE, eller det håber jeg i hvertfald ikke. Men jeg ville nok overveje en blodprøve, samt en identifikation af evt fæces, hvis jeg skulle til bunds i det her. Men eftersom han er i antibiotikabeh. kan det være svært at tyde svarerne på evt prøver.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

mette11

Jeg ved godt at det kan være en meget farlig sygdom, men det er det ikke nødvendigvis. De fleste dyr bliver enten ikke syge af det, eller også kommer de sig. Ja der er dyr som er døde af det og det er virkelig tragisk og det er da slet ikke for at negligere denne sygdom, men det er ikke en sikker dødsdom at få det konstateret som jeg dengang troede at det var. Det KAN være det, men det er det ikke nødvendigvis. Og ja dem der overlever kan i værste fald blive syge resten af deres liv og det er da virkelig forfærdeligt og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at mine dyr aldrig bliver ramt af denne sygdom.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed hvor min dyrlæge fik testet hvad henne, men hun tog blodprøver og afføringsprøver på dem og konstaterede efter nogle dage (måske en uge? Er ikke sikker på præcis hvornår jeg fik diagnosen) at de havde ece. Jeg spurgte ikke ind til hvor hvilke test blev udført og ud fra hvad hun konstaterede diagnosen. Jeg forholdte mig til den diagnose og den pågældende behandling som jeg fik fortalt, da jeg havde stor tillid til hende dengang. Jeg kan ikke undersøge dette på nuværende tidspunkt, da hun er død!

Men det jeg ville sige var bare at jeg faktisk tror at Alison har undersøgt Chucky ret godt og snakket med Jill om hvad f.. der kan være galt og hvis Alison havde mistanke om ece ville Jill helt sikkert have fået det at vide! Jeg kan ikke sige hvad der er galt med ham og jeg kan ikke sige om det er ece eller ej, men hvis det endelig skulle være det, så virker det ikke som den slemme udgave som der har været/er i Sverige, da ingen af de dyr han har været i kontakt med har udvist symptomer som Katrine også skriver. Katrine kan liste en masse dyr op som har været i kontakt med Chucky og ingen af dem er syge og hvis det var en farlig udgave af ece som smittede helt vildt, ja så vil jeg også mene at nogen af dem måtte være blevet ramt!! Det er ikke sikkert, men sansynligheden for det er efter min mening ret stor!!

Anne

Man skal så også lige huske på at gamle og syge dyr og mennesker også kan dø af influenza eller virussygdomme der ellers ikke er alvorlige for andre. Selvfølgelig skal man tage ece alvorligt, ligesom man skal med al sygdom, men det ER altså ikke en sikker dødsdom.

Eliza

Jeg ved godt at det ikke er en sikker dødsdom, det er jo egentlig også det jeg skriver flere gange, men jeg synes bare der er en tendens til at folk ikke tager det specielt seriøst.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 26. Januar 2011, kl. 19:36
Jeg ved godt at det ikke er en sikker dødsdom, det er jo egentlig også det jeg skriver flere gange, men jeg synes bare der er en tendens til at folk ikke tager det specielt seriøst.


Jeg tror mange tager ECE ret alvorligt, eller det gør jeg i hvertfald. Jeg syns det var så STORT at Sara satte sine dyr i karantæne pga mistanke om ECE.
Efter de tilfælde man har hørt om i Sverige, hvor det havde et dødeligt udgangspunkt, er det da vigtigt at have kendskab til denne virus, symptomer og behandling, så man kan reagere hvis ens dyr viser symptomer.
Men sådan er det med mange sygdomme generelt.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

Eliza: jeg ved ikke hvor du får fra at folk ikke tager det seriøst. Selv tager jeg det ret seriøst, jeg har faktisk ikke engang turdet lade mine dyr lege med den elefant jeg byttede mig til på diu fordi den havde ligget i løbegård med fremmede ildere, og også fordi jeg har en nysteriliseret, så den får de ikke før tofta er helt ovenpå efter dyrlægebesøget.

jeg tror ikke man skal forveksle at folk ikke er i massepanik med at de er ligeglade, vi elsker jo alle vores dyr og ingen af os ønsker at se dem syge.

Eliza

Anne: det synes jeg også er rigtig fornuftigt og det ville jeg også selv have gjort. Jeg synes bestemt ikke det hjælper at folk er i panik, men jeg undres over at når ECE bliver nævnt så mener folk altid at det bestemt ikke kan være det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jeg synes nu katrine kommer med nogle rigtigt gode grunde til hvorfor hun ikke tror det er det. Hun skriver jo ikke bare "nej det tror jeg ikke" men "det tror jeg ikke fordi..."
uanset hvad chucky har så er det jo alvorligt, og selvfølgelig er det vigtigt at tænkt i smittefare også, uanset om det er ECE eller ej.

mette11

Jeg har ikke sagt at Chucky ikke har ece, men jeg har sagt at jeg mener at Alison må være kompetent nok til at have tænkt på dette og undersøgt dette og hvis hun mente det var det, så mener jeg hun ville havde snakket med Jill om det. Jeg er ikke dyrlæge, så jeg kan ikke diagnosticer hvad der er galt med ham, men jeg synes Jill har gjort det rigtige ved at tage ham hen til en af de mest anerkendte dyrlæger i Dk og få ham undersøgt til bunds og når ece ikke har været nævnt, så tror jeg på at der ikke er mistanke om at det er det der er galt. Men det er da værd at overveje - ligesom så mange andre sygdomme!!

Amazing Ferret

Det kan godt være det bare er mig, men jeg vil ikke bruge energi på at gå panik over noget som vi ikke ved hvad er og jeg tror virkelig der ville være andre fra det træf der ville være syge hvis det var ECE