Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Dårlig mave efter træffet i lørdags

Startet af lille_jill, 14. Januar 2011, kl. 17:27

Starshineferrets

Saken är väl den att det finns bara en enda sjukdom hos iller som ger de här symptomen. Illrar får egentligen inte mag och tarminfektion som andra djur får. Visst de kan bli sämre i magen en kort period av felaktigt foder eller foderbyte, men ja.. ECE symptomen är ganska så specifika och är inte att förväxla med det. Andra saker som kan ge uppgov till ECE liknande symtom under en kort period är olika typer av parasiter (te.x giradia och koccidier) men ja.. då gör man parasitprover som i såfall påvisar det. Illrar kan även ha kroniskt dålig mage, eller dålig mage till och från och det är vanligtvis IBD (Inflammatory bowel disease), men det är egentligen bara en benämning på den sjukdom som ofta följer en ECE infektion eller en infektion utav helicobacter. Illrar som en gång drabbats hårt av t.ex ECE utvecklar ofta IBD som följer dem resten av livet. ECE är ingen ovanlig sjukdom.. tvärt om.... jag tror att det i dagsläget finns långt fler illrar runt om som har varit utsatta för ECE en gång i tiden än illrar som aldrig har varit det (det är vanligtvis när ECE kommer i kontakt med nya möjliga osmittade djur som "epidemin" oftast tar fart på allvar) ECE/FECV är egentligen den första misstanke man bör ha om ett djur påvisar dålig mage, speciellt efter att ha varit i kontakt med andra illrar. Detta förstår te.x veterinärer i USA, där FECV är väldigt utbrett, men ja.. som alla vet... här i europa/skandinavien har vi inte särskilt många veterinärer som har någon större kunskap om iller. Om man däremot nämner coronavirus, brukar de flesta veterinärer haja till eftersom det förekommer hos ett stort antal djurarter.

Bara för att man inte enkelt kan testa för det (man kan testa... i frankrike kan man testa djur med symptom, för 39 euro, billigare för test av fler djur och det går utmärkt att skicka in prover från andra länder) betyder det inte att man inte kan diagnosticera. ECE har rätt specifika symptom, och man kan diagnosticera det enbart genom att gå på symptom och uteslutningsmetoden.

Men tyvärr ansens ECE ofta vara något i stil med en könssjukdom... det är tydligen fult att ha fått smittan... vilket för mig ter sig märkligt. I finland har de haft ECE i omplopp hos hela illerbeståndet i dygt 2 år. Det går bara runt, runt och de kan inte bli av med det. "fördelen" där är att den varianten verkar vara mindre aggressiv.. antagligen eftersom alla djuren där redan utsatts för det gång på gång och utvecklat en viss resistens. Det västa som hittills hänt är ett par dagars dålig mage.. sedan är illrarna på benen igen (men ja.. den skadan som sker invärtes kan man ju inte uttala sig om). Men ja. .skillnaden i Finland är att alla är oerhört öppna med det. Ingen förnekar att de mest troligt har ECE smittade djur... tvärtom: de konstaterar vanligtvis direkt: Ja, våra djur är mest troligt bärare utav ECE.

I sverige har samtliga ägare som haft smittade eller misstänkt smiittade djur satt sina illrar i karantän, av den enkla anledningen att vi vet precis vilka individer det är som varit i kontakt med smittan, dessutom.. när vi senast hade ett utbrott här tillämpades samma metod, vilket även innebar att vi ganska så snabbt fick kontroll på smittan. Men sedan är det ju som så att vi i sverige heller inte har den "sociala biten" på samma vis när det komme rtill våra illrar. Vi har oerhört få illerträffar... inga utställningar, vi åker sällan hem till varandra med våra djur... vilket även gör att det är betydligt enklare att isolera en smitta. Sedan tar även folk gärna det säkra före det osäkra... en iller med dålig mage utgör man från att det är "worst case scenario" och antar att det är ECE.... tills man kan motbevisa det. Det man glömmer är att coronaviruset är lömskt.... bara för att en iller inte har symptom just nu. betyder det inte att det inte kan smitta.. individer som haft symptom för några månader sedan kan mycket väl ännu smitta. Illrar som bara hade en eller 2 dagar med dålig mage.. kan även de vara smittbärare. Sedan är det även så att i en population på 20 individer kan det bli så att enbart en indivi rent faktiskt smittas. Valpar som föds efter en smittad hona behöver inte alla bli smittbärare...det kan bli så att en enda valp bär smittan.. medans de andra går fria. På en träff kan 1-2 illrar bli smittade... inte resten. varför det blir så finns det flera orsaker bakom.. oftast är det för att vissa individer redan varit i kontakt med samma smitta och utvecklat en resistens. Sedan beror det även på hur de kommer i kontakt med själva smittan... illern som stoppar nosen i samma bajslåda som en smittad individ blir mer troligt smittad än den iller som satt i en hage några meter därifrån. Sedan beror det även på den smittade individens status... är viruset aktivt just då? Utsöndrar den viruset i avföringen precis då.. eller gör den det inte?

Det här är absolut inte för att slå någon på fingrarna.. eller förmana någon eller skapa en hetsig debatt. Alla är fria att göra precis som de vill när det kommer till ECE. För min del spelar det faktiskt ingen roll vad andra gör. Men jag tycker att det är tråkigt att det blir något fult att ha ECE... när vi istället borde göra vad vi kan för att sprida information om det. På samma vis som vi gör när det kommer till valpsjuka och andra sjukdomar som smittar. Jag tror tyvärr aldrig att vi kommer att lyckas att bli av med ECE... men ja... att vara medveten om dess existens, behandlingsmetoder och diagnosticeringen gör åtminstonne att vi ökar möjligheten att hålla antalet hårt drabbade djur nere, ge korrekt vård till drabbade djur. Jag önskar bara att vi kunde föra en lika öppen dialog om ECE som vi gör om andra sjukdomar,.. te.x  binjuretumörer, lymfom osv. Och hålla dörren öppen för att man faktiskt kan ha djur som är smittade utav ECE.... mest troligt är som sagt att de flesta djur redan är smittade utav det i en eller annan grad. Har man tur.. så märker man knappt att sjukdomen passerar vilket faktiskt är fallet i de allra flesta tillfällen.. har man otur... så drabbas ens djur hårt av det.

Sedan är det upp till var och en hur man vill ta ställning till det hela. Antingen skapar man en acceptans.. som de har gjort i Finland... där man helt enkelt accepterar att det finns ett virus som påverkar djuren si och så, och bestämmer sig för hur man själv ska hantera det. Eller så försöker man bli av med det i den mån det går. Valet är helt upp till var och en. Och ja... hur folk väljer att göra tycke rjag inte man bör kritisera, så länge man är öppen med varför man gör som man gör helt enkelt.
Jag har efter i år blivit än mer nojig med mina djur.. dels för att jag sett hur påverkade de har blivit, men även för att jag har varit engagerad i andra djur som drabbats hårdare än mina egna, och sett nära in på vad som faktiskt händer. Detta gör att jag för egen del har blivit betydligt mer försiktig - eftersom jag vet vilken permanent skada dessa djur har lidit samt hur mycket vården har kostat i både tid, pengar och emotionellt engagemang.

En annan sak som man bör ha i beaktande när det kommer till coronaviruset är att det inte dör utav vanlig handdescinfektion och ytdescinfektion... alkohol har ingen som helst effekt på virus. Därför bör te.x utställningar se över vilka produkter de använder för att descinficera bord, händer och förkläden.

Man kan sätta ECE lite i relation till svininfluensan när den var som värst... vissa vågade knappt lämna huset, medans andra tog till sig de råd som fanns och ökade sina försök att minska risken för att smittas men ändå kunna fortsätta sitt liv som vanligt. Hur man väljer är helt enkelt upp till var och en. Men ja.. ingen förnekade då att svininfluensan fanns ;)




Cille

Synes det fint indlæg..det jeg har fattet :fnis:
Men jeg vil så gerne spørge Sara om hun ikke kan skrive lidt mere forståligt, når det er meget vigtigt...for ja der er google oversæt, men beklager at den ikke oversætter det rigtig...og ikke altid så man forstår det den oversætter.
Tit roder den rundt i det,så betydningen af det der vigtigt bare står så man ikke helt fatter pointen i det.
Og nej det ikke kritik, og det ikke for være en kælling..... jeg har som sagt selv fattet det meste, men jeg ved der sidder nogen der ikke gør

lille_jill

Troede at det gik fremad, så holde op med at veje maden. Efter et par dage, så begyndte jeg at undre mig over, hvorfor der pludseligt begyndte at være mærkbart mindre i bakken, når jeg pillede dyrene ud om eftermiddagen, samt at Chucky i 95% af tilfælde altid skider det samme sted på gulvet, når jeg vækker ham og det var også ophørt.
Så ja.. Der er vel ikke så meget at sige: De har tilsammen spist 28 gram igår og 16 gram idag. Dertil lidt tørret kød og Chucky har fået lidt recovery også. Der er blevet lagt i alt 3 bæer på 24 timer. 2 af Amina og 1 af Chucky.
Amina har smidt 30 gram i løbet af ugen. Chucky svinger med 45 gram hele tiden. Så det er vel ikke noget voldsomt trods alt.
Der er stadig god knald på Amina, men Chucky sover bare, hvilket han jo sådan set også altid gør alligevel. Måske bare lidt mere nu..

Mustela

Det lyder da ikke særlig godt :( Hvad har dyrlægen sagt til dette?

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

lille_jill

Chucky har kastet voldsomt op det meste af natten. Har fået nye medicin og sprøjter til at give ham væske under huden pga. Dehydrering.

Sølvsten

Nej altså nu skal han se at blive rask

Malene

Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Dark Crystal Ferret


cibatuchsi

åh nej.
håber så inderligt han snart får det bedre

ilderhjemmet

chucky chucky, kom nu, ikke flere gysere, bliv nu rask  <3
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

lille_jill

Har lige snakket med Alison og hun sagde, at hun var bange for at det er ECE som Chucky har.

Håber at folk tager deres forholdsregler, så vi kan undgå flere syge dyr. Personligt dropper jeg alle former for træf og udstillinger med mine dyr resten af året.

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato  3. Februar 2011, kl. 14:54
Har lige snakket med Alison og hun sagde, at hun var bange for at det er ECE som Chucky har.

Håber at folk tager deres forholdsregler, så vi kan undgå flere syge dyr. Personligt dropper jeg alle former for træf og udstillinger med mine dyr resten af året.

Det var det ikke så godt hvis det er ECE  :(

Men for at være sikker skal der vel laves en ordentlig prøve der skal sendes til, er det Frankrig?

Anne

har i fået undersøget om det hun kunne se på hans tarm på scanning har ændret sig eller fundet ud af hvad det var ?

Træls de stadig er syge :( jeg håber de kommer sig

lille_jill

Erika: Testen i Frankrig er ikke 100% sikker og slet ikke når det er så langt henne i forløbet. (så vidt jeg har forstået)
Har sendt en mail til Alison og bedt hende undersøge muligheden for at sende en prøve til USA, som skulle kunne teste det mere sikkert.

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato  3. Februar 2011, kl. 15:24
Erika: Testen i Frankrig er ikke 100% sikker og slet ikke når det er så langt henne i forløbet. (så vidt jeg har forstået)
Har sendt en mail til Alison og bedt hende undersøge muligheden for at sende en prøve til USA, som skulle kunne teste det mere sikkert.

Ok, jeg kunne ikke lige huske om det var Frankrig eller USA