Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

pels længde?

Startet af Bawa, 31. Maj 2009, kl. 22:51

Bawa

nu er jeg lige en lille smule nysgerrig!
jeg har fire ildere - to korthårede, og to med lidt længere pels ..
ingen af dem er så langhårede at de er angoraer!

men kalder man så bare deres pels længde for normal korthår eller hvordan?
er semi-angora ikke når en ilder er halv-langhåret/halvt angora?
FORVIRRING I MIT LILLE HOVEDE!  :lol:

hjælp mig, tak  :-$

Black Diamond

På en måde har du ret. En halv langhåret ilder hedder i udlandet half angora. Men i Dk kaldes de Semi angora. Det er en ilder der har halv angora pels. Den har underulden, hvad en angora ikke har ,der ligger forskællen. Den har bare længer pels. De har heller ikke nogen næsefelj som mange Angora ildere har.

lille_jill

Nogen har vel bare længere pels. Chucky har næsten pelslængde som en angora, men egentlig er han bare alm. korthåret.

Namilla

Semi-angora kan de vel med rette først kaldes, hvis der er angora-gener i dem? Altså hvis mor eller far (eller bedsteforældre) var angora... jeg har en dreng som har den lækreste, mest vamsede pels, og jeg troede også at han var semi, men det er han altså ikke... han har bare en lidt længere pels end de andre...

Bawa

Citat fra: Namilla Dato  1. Juni 2009, kl. 10:48
Semi-angora kan de vel med rette først kaldes, hvis der er angora-gener i dem? Altså hvis mor eller far (eller bedsteforældre) var angora... jeg har en dreng som har den lækreste, mest vamsede pels, og jeg troede også at han var semi, men det er han altså ikke... han har bare en lidt længere pels end de andre...

kaldes det så også for semi-angora hvis de har kort pels - og deres forældre eller bedsteforældre er angoraer?  :S

Amazing Ferret

Jeg har forstået at den kun kan hedde semi hvis enten mor eller far er fuld angora. Nogle ildere har bare lidt længere pels end normalt, men det gør dem ikke til semi, medmindre man ved der er angora i dem.

Som Jill skriver så har Chucky lidt længere pels end normalt og det har han altid haft...lige fra han var hvalp, men så vidt jeg ved er der ikke angora i hans linie...eller det er der ikke på farens side, men det er uvist om det er på morens da hun er fra en dyrehandel

Bawa

okay .. så tror jeg at jeg har lidt bedre styr på det :P hehe. tusind tak.

Soelberg`s SUN ferret

Citat fra: Namilla Dato  1. Juni 2009, kl. 10:48
Semi-angora kan de vel med rette først kaldes, hvis der er angora-gener i dem? Altså hvis mor eller far (eller bedsteforældre) var angora... jeg har en dreng som har den lækreste, mest vamsede pels, og jeg troede også at han var semi, men det er han altså ikke... han har bare en lidt længere pels end de andre...

ja sådan fortolker jeg det også. Tror egentlig bare at semi er en"" betegnelse"" for at der er angora i linien.

Der er jo mange forskellige opfattelser på angora og semi. I nogle lande er en angora uden næsefejl bare en langhåret ilder. Og i nogle lande er en semi kun en semi hvis de har længere pels end en korthåret. Så der er menge forskellige opfattelser af hvad der er hvad SS.

Bawa

ja det er lidt svært når folk ikke har samme mening om hvad der er rigtig og forkert  :fnis:
men jeg tror jeg holder mig til at når der er angora i linien - er det en semi angora - ellers er det bare en langhåret.
selvom det ville være nemmere at kalde dem semi ud fra at kigge på deres pels længde. forvirring  :X

Namilla

Okay, det var vist lidt forvirrende skrevet.
Semi- betyder jo "halvt"...derfor mener jeg, at man kan kalde en ilder for semi-angora, hvis der er angora i linien og den har lidt længere pels (uden at være hel angora)...

Black Diamond

Jeg mener lige som Amazing  at det er hvis der er angora i linjen man kan kalde den for semi. Det er hvis mor eller far er full angora.Så kan afkommen af dem være endten angora eller semi.

Anne

HVis den ene forælder er angora og den anden så er de korthårede hvalpe semiangora (fordi de er halvt angora halvt korthårede) uanset pelslængden. Det er den korrekte betegnelse. En angora x korthårs parring kan kun give semiangoraer og anoraer (manglende underuld, evt næsefejl, langt hår).
men der er urroligt mange der bruger semi angora om lidt langhårede hvor der er angora i linien, så forvirringen er stor. Nogle igen bruger betegnelsen semi om lidt langhårede ildere uanset hvad der er i dem.

Personligt så ved jeg ik om der er angora i nogle af mine, kun mija ved jeg er fri af det i i hvert fald mange led. Men jeg bruger ikke semi angora om noget. Jeg bruger angora og korthåret, så er det meget nemmere og semiangora er u virkeligheden også kun interessant i avlssammenhæng, hvor det så er fordi der er angora i pågåldende ilder og man ved man kan få hvalpe som er angora. Da jeg ik avler angora er det derfor for mig uinteressant.

Jeg synes dog det er direkte misvisende at kalde noget for semi som der slet ikke er angora i... især i avlssammenhæng.

Line

En semi-angora er et afkom efter en Angora - kort hårs parring.
Betegnelsen bruger jeg kun om disse dyr, da jeg finder alt andet misvisende.

Derfor kan jeg roligt sige: Jeg er enig med Anne :lol:

Amazing Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato  1. Juni 2009, kl. 12:01
Jeg har forstået at den kun kan hedde semi hvis enten mor eller far er fuld angora. Nogle ildere har bare lidt længere pels end normalt, men det gør dem ikke til semi, medmindre man ved der er angora i dem.

Som Jill skriver så har Chucky lidt længere pels end normalt og det har han altid haft...lige fra han var hvalp, men så vidt jeg ved er der ikke angora i hans linie...eller det er der ikke på farens side, men det er uvist om det er på morens da hun er fra en dyrehandel

Hehe jeg har jo så fundet ud af at der er angora i Chucky's linie, så derfor har han den lidt længere pels

lille_jill

Citat fra: Amazing Ferret Dato 12. Juli 2009, kl. 22:14
Citat fra: Amazing Ferret Dato  1. Juni 2009, kl. 12:01
Jeg har forstået at den kun kan hedde semi hvis enten mor eller far er fuld angora. Nogle ildere har bare lidt længere pels end normalt, men det gør dem ikke til semi, medmindre man ved der er angora i dem.

Som Jill skriver så har Chucky lidt længere pels end normalt og det har han altid haft...lige fra han var hvalp, men så vidt jeg ved er der ikke angora i hans linie...eller det er der ikke på farens side, men det er uvist om det er på morens da hun er fra en dyrehandel

Hehe jeg har jo så fundet ud af at der er angora i Chucky's linie, så derfor har han den lidt længere pels

Hvornår og hvordan har du fundet ud af det?