Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Er pastel den nye fancy-farve?

Startet af lille_jill, 19. Oktober 2009, kl. 16:19

lille_jill

Jeg spørger fordi, at jeg i de sidste mange uger har undret mig gevaldigt over, hvorfor at man kalder en silver for fancy. Ja, det er en forholdsvis ny farve og alt det der. MEN: Når man kigger på selve ordet fancy, så dækker dette ord jo over noget som er smart og nyskabende. Noget som der ikke er så meget af. Når man sætter betydningen af ordet sammen med det at være en fancy-farvet ilder, så opstår der nogen modsætninger.
Ved at kigge på den danske ilderavl, som den inden for det sidste stykke tid er kommet til at se ud, kan man konkludere, at flere og flere netop avler på "fancy-farvede". Vil dette netop ikke gøre, at begrebet fancy-farvet til revurderes?
Man kan også se, at de gamle "kedelige faver" som pastel og standart er på vej ud. Men bliver de farver så de nye fancy om et par år?
I Polen oplevede jeg, at der var en overflod af silver, DEW og ildere med aftegn. Dernede var det standart-ilderne som vi havde med, som var interessante. Der stod konstant folk og tog billeder af dyr, som i DK ville være blevet totalt overset.

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her, men håber at nogen vil tage det til sig og vil fortsætte med at se det smukke i alle de kedelige farver :)

Black Diamond

Altså jeg kan give dig helt ret i at Silver og DEW og andre aftegns farver som Panda er mere populært i udlandet. Største delen af de udlanske opdrætter jeg har mødt på min vej mod de avls dyr jeg har her, avler også silver og dyr med aftegn. Det er også dem der er mest salg i for dem. Så jeg kan meget nemt sætte mig ind i hvis der var mange af dem ved den udstilling..

Pipvig

Det ville da også være synd og skam hvis den skønne standard eller smukke pastel forsvandt. Heldigvis er folk forskellige og vil have forskellige ildere. Jeg håber ikke den trend kommer til DK hvor de gamle forsvinder. Hvor skal folk fra udlandet ellers gå hen og hente deres smukke ildere når de har udavlet deres linier? Selvfølgelig er silvere smukke, jeg har selv en og han er skøn, men min pastel og mine standarder lige så smukke.

Black Diamond

Men farre for at få hug.. Men jeg syndes det er synd den holdning der er omkring avl af fancy farver.. Sort er en fancy farve og flere og flere laver den farve,ink mig selv, og den er ved at være godkendt som farve i Danmark.. Silveren kan, hvis man vil, også fås med en god stamtavle ,lang leve alder i hele tavlen. Så mit spørgsmål er, hvor lang en tavle sunde dyr, skal der til før man kan acceptere en silver i avl.. Er det alt og alle silvere der er fuld af dårlig domme og sydom, selvom man kan bevise andet? Mange jeg snakker med kan ikke se problemet.. Men alligevel vil mange ikke ud i den skideballe storm man får. Det syndes jeg langt hend af vejen er synd. Der findes så mange sunde silvere ,især i udlandet, som lever mange år, 5-7 år, måske mere, UDEN sygdom.. det KAN lade sig gøre. Og på det punkt syndes jeg Dk er en smuke fanatisk engang i mellem.. Jeg får hug af jer når jeg siger det, det ved jeg godt..  :X

Pipvig

Ingen hug fra mig...
Jeg er enig så længe dyret kan avles med fornuft og fri for arvelige sygdomme så er det da kun fremskridt. Det er der vel ingen der kan være uenige om.
Jeg tror at det der er tale om at alle går så meget op i at avle alle mulige andre farver at de "gamle" bliver glemt en smule. For når man kigger på dyret i sig selv er de også smukke og bør ikke glemmes.

tzari

Jeg synes også det er en sær udvikling at pastel uden aftegn eller angora anlæg er ved at forsvinde  :nej: Ser også at selv standard er svært at finde til avl uden der er en masse aftegn og diverse andre farver. Rimelig trist da jeg netop anser de 2 farver for "stabile" og det så er trist at se der er en masse "ustabilt" i linierne. Det jeg synes er mest trist er silver som jeg anser som en ustabil farve grundet de mange aftegn i linien tit avles som fondation avl. Man hører der findes silvere med tavler(her mener jeg 3+ led) med sundheds statestik men synes det er skræmmende sjældent jeg ser disse i avl. Så hvor disse er med sundheds statestik er mig en evig gåde  :fnis:
Er faktisk skræmmende der ikke (mig bekendt) er en avler der vil avle pastel uden aftegn og angora anlæg i DK  :'(
Håber folk snart får øjnene op for standarderne igen så det bliver lettere at skaffe egnet sundt avls materiale igen, der er jo et KÆMPE farve spektor at vælge imellem der  :ja:

Men ja pastel er desværre snart en sjældenhed uden aftegn og med tavle
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner