Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

næse farve nedarvning

Startet af tzari, 6. December 2009, kl. 18:25

tzari

Hej

Tænkte det kunne være sjovt at se om vi kan se en sammenhæng i hvordan næsefarven nedarves :)

Hvilke næser har jeres hvalpe fået efter hvilke forældres næsefarve?

Jeg har selv haft kuld efter 2 lyserød næseog fik rent lyserød næse dyr.

Er nysgerrig da jeg laver et sort/lyserød næse mix næste år :fnis:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

en parning med 2 illrar som hade delvis pigmenterad nos (en mörkstandard, där den mörka nosen i släkten depigmenteras över tid/ och en silvertomte med delvis pigmenterad nos - båda från samma linje)
- en valp med relativt pigmenterad nos, 1 valp med nästan fullt pigmenterad nos (silvertomte), en valp med lite pigmneterad nos (silvertomte angora med näsfel), 2 valpar med lite lite pigmnet som nu försvunnit, en valp med nästintill rosa nos

en parning med 2 illrar med solidt pigmenterade nosar, alla illrar i släkten har detsamma
alla 8 valpar solida nosar.

Faktum är att nospigmentering är bland det svåraste att behålla... det är ytterst få illrar som lyckas behålla sin solida nos genom hela livet, med möjligt undantag för Black self, samt vildillern, och i vissa linjer där det är genomgående

Black Diamond

Jeg har jo ikke selv haft hvalpe endnu. Men jeg kender en del til Kidas tavle. Og også fra andre der har en silver med sort næse. Og jeg tror det er et aveligt gen der giver silver sort næse. Kidas mormor har sort næse. Hendes mor har lyserød og hendes far har også lyserød næse. Men Kida og hendes bror havde arvet den sorte næse. Og jeg ved jo også at Cilles Titania gav sin sorte næse vidre til Erikas Zaccai jo. Så jeg tror klart den sorte næse kan ligge i generne også selvom det er længere tilbage i tavlen.

Amazing Ferret

Citat fra: Black Diamond Dato  6. December 2009, kl. 22:31
Jeg har jo ikke selv haft hvalpe endnu. Men jeg kender en del til Kidas tavle. Og også fra andre der har en silver med sort næse. Og jeg tror det er et aveligt gen der giver silver sort næse. Kidas mormor har sort næse. Hendes mor har lyserød og hendes far har også lyserød næse. Men Kida og hendes bror havde arvet den sorte næse. Og jeg ved jo også at Cilles Titania gav sin sorte næse vidre til Erikas Zaccai jo. Så jeg tror klart den sorte næse kan ligge i generne også selvom det er længere tilbage i tavlen.

Altså Zaccai's næse er falmet  :fnis: Den er slet ikke så mørk mere - jeg har mysset den for meget  :fnis:

Starshineferrets

det är väl rätt så självklart att svart pigmentering på näsor är ärftligt :) Frågan är bara hur ärtfligt det är, i vilken utsträckning det ärvs ner, samt om man kan förutsäga hur det kommer att slå igenom hos valparna

Vanligt för silver är även att de tappar näsfärgen. för at tsedan få den tillbaka mer solid än innan, alternativt inte ha någon direkt färg, och sedan få färg

Black Diamond

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. December 2009, kl. 22:35
Citat fra: Black Diamond Dato  6. December 2009, kl. 22:31
Jeg har jo ikke selv haft hvalpe endnu. Men jeg kender en del til Kidas tavle. Og også fra andre der har en silver med sort næse. Og jeg tror det er et aveligt gen der giver silver sort næse. Kidas mormor har sort næse. Hendes mor har lyserød og hendes far har også lyserød næse. Men Kida og hendes bror havde arvet den sorte næse. Og jeg ved jo også at Cilles Titania gav sin sorte næse vidre til Erikas Zaccai jo. Så jeg tror klart den sorte næse kan ligge i generne også selvom det er længere tilbage i tavlen.

Altså Zaccai's næse er falmet  :fnis: Den er slet ikke så mørk mere - jeg har mysset den for meget  :fnis:

Altså det er jo set før at de skifter farve løbene på næsen i løbet af livet. Så det kunne tænkes at den bliver mørker igen. Titanias næse mener jeg da heller ikke har været så mørk som den er nu. Oliver fik nogle hvide prikker på sin da han var omkring to år. De forsvandt ikke igen. Og kender også silver hvor de sorte pletter på den har rygget sig i løbet af livet. Frem og tilbage over næsen. Hvad jeg faktisk syndes er utrolig spændne at det kan på en ilder.

Cille

Det er lidt nedarvet så vidt jeg kan se udfra de hvalpe jeg har haft og som flere jeg kender har haft.
Silver er så som sarae skriver at farven lidt forsvinder på næsen,mens de vokser op,for at så vende tilbage i lidt mørkere farve.
Rigtigt at titanias næse også var lidt lysere mens hun blev "voksen",for så at blive næsten kul sort.
Men igen kan de også være født med næsten lyserød næse og den så senere bliver mørkere eller omvendt.
Så lige hvor meget og hvor lidt + hvordan det ligger i deres gener har jeg ingen bud på... ved bare det er der.
Og tager man 2 med sort næse,så kommer der også hvalpe med det.

Black Diamond

Kidas næse er også blevet meget lys nu. Ikke så lys som Zaccais endnu. Men lys. Og jeg går og håber på den bliver mørk. Men det tror jeg næsen også den gør.

Shamua

#8
OT: Mikka - Albino.. har fået konstateret at han har pigment.. dyrelægen sagde at det er helt tydeligt at han har pigment.. lidt sjovt.. men tror i det er noget der vil kunne arves af eventuelle hvalpe?

Vh. Marianne