Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

pelsfarve og kræft

Startet af Soelberg`s SUN ferret, 12. December 2009, kl. 11:21

Soelberg`s SUN ferret

En afstemning omkring farve og kræft.

Jeg ved godt at nogle farver er mere udsatte for kræft end andre. Jeg har bare en fornemmelse af at den almindelige standard generelt er mere sund. Så derfor kunne jeg godt tænke mig denne afstemning om farve og kræft. Altså stem på farven i forhold til en ilder du har mistet til kræften.
Håber at det gav bare lidt mening.

Starshineferrets

#1
Egentligen så kommer det här att bli lite missvisande. Eftersom en kull där vissa valpar får teckningar kan flera bli helt otecknade, och även om de inte visar upp några depigmenteringar kan de ändå drabbas av samma typ av defekter och sjukdomar. Sedan är ju även vissa cancersjukdomar förknippade med dålig kost samt tidig kastrering, och därb har ju egentligen inte färgen så mycket med saken att göra. Även om vissa individer är genetiskt predisponerade att få en viss sjukdom, oavsett kost elle rnär de kastrerades.
Saken är väl den att det är bevisat att när man enbart avlar på tamhet, som man ofta gjort med just iller, så dyker vita fläckar upp, djurne blir mer juvenila, svansen blir kortare, över och underbett är inte ovanligt, huvudstrukturen ändras, och dessa individer är även mer benägna av att drabbas av neurologiska samt endokrinellasjukdomar. Detta finns bland annat att läsa i Belayevs studier på silverrävar, men samma experiment har även gjorts på tex Minkar av Klotchkov och Trapezov i Novosibirsk i ryssland , där de enbart selektar på tamhet, efter ett par generationer började depigmenteringar att uppstå. Efter flera generationer blev även viss individer helt vita, alltså DEW, dessa är till 100% döva, dem med depigmenteringar, men även dem i samma kull som inte fick dessa påvisar även de samma defekter som silverrävarna. Det man i själva verket har selekterat på, omedvetet är uttrycket av den så kallade Star genen - som reglerar det växande djurets ontogeni genom att påverka individens nerv och enokrinsystem. f. Det här drabbar i stort sett alla domesticerad arter.. skilnaden är att i domesticeringsprocessen av de flesta andra arter har man inte enbart selektear på tamhet, men på iller så har detv varit det främsta kriteriet, eftersom man inte ville ändra på illerns övriga morfologi och beteende. Men ja, man kan inte bara ändra på en aspekt utan att påverka en annan.

Anne

nu ved jeg ikke rigitgt med pew, om det ikke bare er noget der er opfundet hos ildere sidste år da man ikke kunne forklare et kuld hvalpe? Og i så fald om pew repræsenterer albino.

Jeg undlader at stemme. Men skulle jeg have stemt skulle det have været på dyr med hvidt mellem ørene, og dyr hvor der er det tæt på i linien (søskende, forældre ect).

Amazing Ferret

Jeg har mistet en pastel der havde kræft

tzari

Hvad kræft former tænker du på her?

Desuden har jeg svært ved at se hvad en afstemning kan fortælle da der er væsentlig flere standarder end ægte dews i DK for at tage et eksempel.

Jeg har mistet:
1½ årig silver mitt fra svenske linier til leukæmi kræft
4 årig mørk standard fra jonas sander til binyre kræft
4½ årig lys standard fra Eget opdræt til lunge kræft
6½ årig medium standard fra privat opdræt til nyre kræft

Men da en del kræft jo er livsstils sygdomme kommer det jo helt an på hvilke kræfttyper du vil have statestik over. Satte min silvermitt ind da det ikke er en livsstils kræftform han døde af, var det det du efterlyste?

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

ja der vil altid være flest standarder der dør af kræft, simpelthen fordi de er i kæmpe overtal. Men så skulle man jo se på om der var aftegn i deres søskende elelr forældre osv og ikke bare på om ilderen i sig selv var standard. Som tzari er inde på så er der jo også mange typer kræft.

Shamua

OT: Hva er PEW???.. nysgerrig?  :-$

Vh. Marianne

Anne

pink eyed white. Man bruger det f.eks. hos rotter hvor de hvide rotter med røde øjne vist ikke genetisk set er albinoer som vi kender dem hos ildere.
Jeg har ikke lige så meget styr på rotter. Jeg er ikke sikker på det overhovedet findes indenfor ildere, og hvis det ikke gør så er pew bare albino.

Barky

Jeg har haft en pastel - dyrehandel - død af kræft 4½ år gammel
Jeg har en standard - dyrehandel - ikke død, men binyrekræft
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Shamua

Citat fra: Anne Dato 13. December 2009, kl. 00:11
pink eyed white. Man bruger det f.eks. hos rotter hvor de hvide rotter med røde øjne vist ikke genetisk set er albinoer som vi kender dem hos ildere.
Jeg har ikke lige så meget styr på rotter. Jeg er ikke sikker på det overhovedet findes indenfor ildere, og hvis det ikke gør så er pew bare albino.

kunne det være mikka er pew? han er albino.. men har pigment!.. eller er det ikke sådan det hænger sammen..

Vh. Marianne

Anne

Shamua: det kunne da godt tænkes :) For hvis hun har pigment er hun jo ikke albino

Shamua

Citat fra: Anne Dato 13. December 2009, kl. 01:58
Shamua: det kunne da godt tænkes :) For hvis hun har pigment er hun jo ikke albino

nej det er jo det... HAN :P... han har brune pletter på knurhårrene... synes også hans hud ser lidt mørk ud på halen.. men han har også lidt fedthale, så ved ikke om det kunne være det. Men han er hvid og røde øjne..

men måske han er Pew.. :P

Vh. Marianne

Anne

hehe undskyld :D Jeg tænkte shamua var et pigenavn :P kan godt huske du lavede en tråd om det engang

Shamua

#13
shamua er også et pigenavn.. det er mit navn :P... mikka er manden i familien (håber ikke min kæreste får lyst til at læse det her :P)

Vh. Marianne

Anne

Nåå :) Se det havde jeg ikke lige fanget