Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Semi Angora?

Startet af Emmadyhr, 1. Marts 2009, kl. 22:33

Emmadyhr

Jeg har gået og fuderet over en ting og ville lige ligge den ud for at høre jeres mening..

Er der noget der hedder semi angora? Jeg har jo hørt nogen steder blandt venner at det er et nej..Enten er det en Angora eller også er den ikke..Hvad er jeres mening?

Jeg vil jo sige at i udlandet kaldes dem der er halvt langhåret en half angora ..Er det ikke det samme her i dk? :)

Amazing Ferret

Jeg ved ikke helt hvad de kalder det i udlandet, men herhjemme plejer vi da at bruge semi angora når der angora i linien

Emmadyhr

Ud fra hvad jeg ved, hedder det Half Angora og Full Angora..Det er i Tyskland og Holland.Ved ikke med Sverige og Norge..

Winther Ilderen

jeg mener, der er kort hårede ildere, så er der dem hvor der er en forældre som har givet halv langt hår, det er semiangoraen og så er der fuld angoraen

lille_jill

Kort x kort = kort
Lang x lang = lang
kort x lang = semi

Sådan har jeg forstået det.

Julie

jeg mener at have læst flere steder at i en semi angora, er angora delen kun i generne.. det kan vidst ikke ses på hverken pels eller næse..

Amazing Ferret

Jeg havde en albino Willow for nogle år siden og hun var semi...ingen af hendes forældre var angora, men der var angora i linien og Willow havde en lidt længere pels end normalt

Starshineferrets

semi x angora  ger även angora valpar.

Semi x semi kan också ge angora valpar.

I min katastrofkull som var en korthår x semi parning så blev det 2 angoror. 3 semi och en korthår. Visserligen var föräldrarna släkt så angora fanns på båda sidor.

Det är inte alla valparna i en kull som blir semi... semi är dem som har längre pälslag än korthårs, uta att vara långhår (angora).

För att får fram angoro måste det finnas på båda sidor ho föräldrarna eftersom det är ett recessivt anlag.

Soelberg`s SUN ferret

Citat fra: lille_jill Dato  2. Marts 2009, kl. 10:19
Kort x kort = kort
Lang x lang = lang
kort x lang = semi

Sådan har jeg forstået det.

Det er også sådan jeg tolker det. Altså hvis man siger Semi så ved man at der er angora i linien.

Katrine

Jeg har en korthåret og en semi.

Jeg ved ikke så meget om ildergenetik osv. men jeg kan tydeligt se forskel på deres pels.
Ildere: Loppen & Bamse

Emmadyhr

Jeg er nu ellers helt enig med jer i at der er : kort -halv lang - og hel lang..Det er min opfattelse.
Men jeg kender nogen der siger at en semi faktisk er en angora og det ikke kommer an på længten af pelsen men på generne i den.De siger der ikke er noget der hedder semi og det bare er angora alt sammen..
Selv har jeg jo en dreng der er "hel angora", som har det igemmen to forældre der ikke var angora men havde det i linjen.Det er også det bedste når kommer ind den vej syndes jeg.Men meget sjovt debat syndes jeg:)

Anne

andre har lidt sagt det men her er det:

kort + kort = kort (det er IKKE en semi fordi de rer en bedstemor der ern angora og den er en smule  plysset i det!)
angora + angora = angorahvslpe og semiangorahvalpe (dem som har underuld, uanset anden pelslængde)
kort+angora = det samme som angora + angora.

Semi er bare når mindst den ene forælder er angora, og hvalpene ikke er det. Set har som sådan ikke noget med pelslængden at gøre, selv om mange kalder det med en smule længere pels end normalen for semi for at sælge bedre :nej:
Men skal man kalde alt hvad der måske/måske ikke er angora et elelr andet te di linien og som måske har en anelse længere pels for semi så er der jo aldrig en afklaret definition, så er det bare hvad folk selv synes lyder bedst.

Min My er ret langhåret, hun har 3 korthårs forældre og dermed er hun korthår. HUn har også nderuld og ingen næsefejl. Lidt længere hår kan sagtens forekomme hos ildere uden angora i linien.

Diskussioen ligger på ilderkliken.

Soelberg`s SUN ferret

jeg tager lige denne tråd op igen:

hvad giver en semi/semi parring så ??

jeg ved godt at det kan give angora, men hvad er så resten af hvalpene. Korthåret eller hvordan ??

Line

semi/semi må give semi eller angora :)

Amazing Ferret

Jeg vil mene en semi/semi parring giver alm korthåret