Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

nye ilder hjem.

Startet af Rasmus, 6. Februar 2010, kl. 20:25

Rasmus

Håber i kan hurtige hjælp mig en nye ilder til gamle ilder..

Lige har jeg købe en und hun ilder og har en selv han ilder forfra.
Men håber at I kan hjælp mig en hurtige. Fordi min han ilder kommer og nappe hendes nakken rigtig hård og det er svære tage ud. Er det normalt?

Lena og Peter

#1
Med mindre hannen er i brunst, og eller der flyder blod, så tror jeg bare at du skal lade den tage en slåskamp. Det lyder helt normalt, at når der kommer en ny ilder, at der er en periode hvor den gamle skal vise den nye hvem der bestemmer.

Prøv evt. at søg under sammenføring.. Der er mange gode tråde om dette emne herinde.

Rasmus

#2
Men min han ilder er kun 9 måneder og det er rigtige vokser og hans krop er mere stor end hende.
Hun er kun 6-7måneder og mere lille end forhold en vokser han ilder.

Jeg er mere bange at se på pga han tage fast hende med nakken og løst hende løbe der til hans gem sted.
Hun kan ikke slås ham. Fordi hun er svag over ham.
Håber at I har noget forsolg godt mulige.  Kan han ilder dræbt hun ilder??

Lena og Peter


Rasmus


Lena og Peter

Så er det dårlig timing... Jeg ville ikke lade den gå sammen, da han enten er i brunst eller kommer det meget snart...

Du skal ikke lade dem gå sammen får han er blevet snittede, da han bare vil parre sig med hende, og det er hun ALT for lille til.

Anne

Som iolderbanden siger så skal du skille dem af med det samme! Det han har gang i vil ende i voldtægt og det er bare synd!! huner  alt for ung til den slags, de skal ikke gå sammen.

Rasmus

Nu vil jeg sige til Jer tak for en hurtig info :)
Ung hun ilder er nu i bur og er sikker nu.  Jeg vil gerne finde en som kan passe hende indtil hun er rigtig vokser.
Så de kan leve sammen igen :)

Det er da ulykker at sker, men jeg er rigtig glad at Jer kommer med masse af info:)
Tusind tak.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Rasmus Dato  6. Februar 2010, kl. 22:19
Nu vil jeg sige til Jer tak for en hurtig info :)
Ung hun ilder er nu i bur og er sikker nu.  Jeg vil gerne finde en som kan passe hende indtil hun er rigtig vokser.
Så de kan leve sammen igen :)

Det er da ulykker at sker, men jeg er rigtig glad at Jer kommer med masse af info:)
Tusind tak.
Det lyder rigtig godt!
men det ville nok også være en idee at få ham kastererert ellers vil problemet opstår igen når han går i brumnst eller når hun går i løb!

cibatuchsi

en idé er at få ham fikset nu og så få hende fikset når hun er gammel nok/klar til det.  ellers kan de kun gå sammen med kort tid om året.

Anne

Som de andre siger. Få dem begge 2 neutraliseret, så går der nogle uger og så kan du sætte dem sammen igen uden problemer.

Rasmus

Okay :)

Men jeg vil gerne oplever at min ilder få hvalp. Så bagefter vil jeg selvfølglig at få kasterer på dem.
Fordi jeg synes at de skal have oplever at blive forældre. ligesom mennesker:)


 

Anne

Det er noget pjat at de skal have de oplevelse. Et dyr vil ikke forstå hvad det går glip af.

Hun vil være i stor fare for infektioner under graviditeten og andre komplikationer. Ilderavl er ikke som med katte f.eks. Man kan ikke regne med de klarer det hele selv. Du kan risikere at miste både tæve og hvalpe og du kan risikere at det vil koste dig mange 1000 kr i dyrlægeregninger.  Drægtighed og hvalpe tager hårdt på en tæve, og steriliserer du hende nu, så vil hun aldrig komme til et stadie hvor hun vil savne hvalpe, det er kun falsk drægtige tæver der gør det.

Vil du avle, fair nok. Men det er 100% egoistisk og for din egen skyld. Du skal ikke tro du gør dyrene en tjeneste, for det gør du bestemt ikke.

Starshineferrets

OK.. ett klassiskt fall av anthropomorphism skulle jag vilja säga. illrar, elelr andra djur som lever i fångenskap har INTE ett behov av att få valpar, det är något vi människor har fått för oss. Att få en kull valpar är oerhört slitsamt och riskfyllt för en iller hona. Mycket saker kan gå fel, och vet man inte vad man gör så löper man ännu större risk att förlora både hona och valpar. Att ta en kull med valpar är INTE något man bara gör för att honan "förtjänar att få valpar. Om man inte är en vädigt oansvarig (och egoistisk) ägare. Tar valpar på sina illrar gör man om man anser att just den individen kan bidra med något gott till illerstammen, men det föryutsätter även att man vet något om honan, har stamtavla med sjukdomshistorik. Illrar är oerhört sjukdomsdrabbade, och en stor del av de sjukdomar som gör att illrar dör i tidg ålder verkar ha en genetisk komponent. Alltså bör man göra sitt bästa för att ta reda på att både hane och hona inte bär på sådana här sjukdomar.

En annan viktig sak att komma ihåg är att det kostar mycket pengar att ta valpar... OM man vill göra det rätt. OM man vill ge illrarna den bästa möjliga kosten för att förbättra deras chanse rtill ett sundt liv, om man genom att vaccinera, chipmärka och besiktga valparna vill ta ansvar för dem, osv osv. dessutom är det inte alltid man får sålt sina valpar. är du beredd att sitta med en kull på 8 valpar som du inte får sålt? Är du beredd på att betala 10-000 kr för ett akut kejsarsnitt för att rädda din honas liv?
Min kull förra året kostade mig ca 16.550 kr i utgifter. Intänkterna för valparna var 17.000 kr. alltså tjänade jag hela 450 kr. Och då had ejag valpar här i upp till 15 veckor. ägnade dem minst 5 timmars tid per dag i handtering och uppfostran. Om man slår ut det per timme.. så är inte 450 kr särskilt mycket, om det nu är pengar man är ute efter ;)

Rasmus

Det er ikke mening at gøre dem ondt. Jeg har haft min første Ilder og har læse meget, men jeg var ikke klar over de ting som I sagde. Jeg vil også gerne have unger, synes de er rigitg søde. elsker Ilder som kæledyr. Jeg føler mig ikke egoriske. Hvordan kan I sige det?  Jeg skriver her for at få pæn hjælp og mange oplysninger.
men de andre ilder får også unger, da jeg vil også gerne prøve. men selvfølgelig ikke nu. venter med det.

som jeg sagde vil jeg meget gerne have hjælp og gode tip og råd. Ikke hårdt besked.