Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvis man nu gerne vil lave et kuld hvalpe....

Startet af Danja, 11. December 2009, kl. 16:25

Danja

Som nogen måske har set så er jeg den heldige ejer af en pastel pige på 6 måneder. Jeg købte hende fra en dame på fyn som havde købt hende ved en avler på sjælland. Jeg ved at der er stamtavle på Daisy, men pga en masse tumult da jeg købte hende fik jeg ikke stamtavlen med. Da jeg kun lige hurtigt så stamtavlen kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad opdrætters navn var.

Siden jeg fik Lilli for 6 måneder siden hvor jeg troede at hun var drægtig, men bare var indbildsk er jeg begyndt at have en interesse for avl, og kunne godt tænke mig at lave et kuld hvalpe på et tidspunkt når jeg igen har økonomien til det.

Men vil det være fuldstændigt uansvarligt at lave et kuld hvalpe på Daisy?

tzari

Hvis hun er fra en avler skal du være HELT sikker på der er avls tilladelse på hende før du overvejer det  :)

Hvorlænge har du haft ilder? Hvormange ildere har du haft? Hvorfor vil du avle?

Her er lidt info om avl du kan læse igennem håber det kan hjælpe lidt
http://phoenix-ferret.info/avl/taenk.php
http://phoenix-ferret.info/avl/avlsdyr.php
http://phoenix-ferret.info/avl/parring.php
http://phoenix-ferret.info/avl/gravid-fodsel.php
http://phoenix-ferret.info/avl/hvalpepleje.php

Husk dog hvis du vil tage kuld bør det imo være for at højde standarden inden for ilderavl ikke bare fordi det kunne være sjovt. Du har nemlig en reel risiko for at miste din tæve under graviditeten og bagefter pga komplikationer f.eks Livmoderbetændelse, hvilket kan være meget svært at genkende.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

Nåja at hun har en stamtavle er ikke ensbetydende med hun har en GOD stamtavle. Kan være en tavle hvor far og mor er købt i samme dyrehandel fancyfarvede og brugt som 1 årig og derefter død af kræft(worse case ;))
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Jeg ville nok også lige finde originale avle som det aller aller første for at sikre jeg ikke gik ind og trådte nogle over tæerne. Mange avlere har avlsforbud på hvalpene.

Boy5492

jeg hopper lige med på denne vogn da jeg også har tænkt mig at avle et enkelt kuld af flere årsager såsom at være med til at sørge for at at holde en linie som er orden og intet fejler (forhåbentlig) og det første kuld vil jeg selv beholde for at være sikker stam tavlen er jeg sådanne set ligeglad med og træder måske nogle over tæerne men dyrene kan have lige mange fejl med eller uden stamtavle gælder også hunde og katte  man er aldrig hel garderet uanset hvad derudover burde i være glade for private avlere der jo er med til at modvirke køb hos dyrehandel og ja det at det koster skræmmer mig nu heller ikke for det gør det uanset hvilke dyr man har og det med tiden jeg er hjemmegående på livstid så jeg har tiden til det håber det er ok det jeg har skrevet her ellers tager jeg da gerne imod kritik

til slut skal jeg dog lige sige at jeg heller ikke støtter at alle og enhver avler løs
så får vi jo bare for mange til sidst

Anne

ilderavl og stamtavler har meget lidt til fælles med stamtavler hos andre racer... det er IKKE bare snobberi, det kan være en garanti for sundhed. Jeg vil ikke savre dig ynderligere, jeg synes du skal prøve at søge på avl herinde og på ilderforum og se svarene til andre.

AlisVolatPropiis

boy...stamtavler på ildere er ikke samme funktion som hos hunde og katte...men NETOP så man kan se der ikke er den meget arvelige lynkræft eller andre defekter i ilderen....f.eks også aftegn som kan være indikatorer på KIT genet osv.

Derfor er man langt mere sikker med en ilder med stamtavle...også på at ilderen bliver mere end 4 hvilket er den sørgelige gennemsnits levealder på dyrehandlerildere.... selvfølgelig ikke 100% men noget mere sikker...

Du træder ikke nogen over tæerne...men du kan ikke sammenligne stamtavler hos hunde og katte med dem hos ildere...langt flere ildere har arvelige sygdomme og en miserabel gennemsnits levealder i linien...og så er det ens købere man står til ansvar for.

Boy5492

så du mener at dem for ildere skulle være bedre end dem for hunde og katte altså stamtavlerne???

AlisVolatPropiis

Citat fra: Boy5492 Dato  7. Januar 2010, kl. 01:31
så du mener at dem for ildere skulle være bedre end dem for hunde og katte altså stamtavlerne???
Jeg mener at vi er ret ligeglade med hvem der er mor og far og har vundet hist og her....dem der går efter dyr med stamtavler gør det for at tjekke at vores ilder ikke dør som 1årig af lynkræft...om der er dyrehandler ilder gener i...og dermed tit voldsom indavl....og andre defekter. :)

Anne

der er forskel på stamtavler men dem der går op i det laver stamtavler med levealde, dødsårsager og arvelige sygdomme. Farver og aftegn lkan også indikere genetiske brister så derfor er det meget godt at vide hvad der er i ens ildere. Udover det så er det også ret væsentligt hvor ens ilder kommer fra. Om det er en storavler/ilderfabrik eller om det er en mere seriøs avler.

og ilderes stamtvaler har intet at gøre med udstillinger og præmier. Udstillinger og avl hænger ikke sammen i ilderverdenen

Boy5492

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Januar 2010, kl. 01:36
Citat fra: Boy5492 Dato  7. Januar 2010, kl. 01:31
så du mener at dem for ildere skulle være bedre end dem for hunde og katte altså stamtavlerne???
Jeg mener at vi er ret ligeglade med hvem der er mor og far og har vundet hist og her....dem der går efter dyr med stamtavler gør det for at tjekke at vores ilder ikke dør som 1årig af lynkræft...om der er dyrehandler ilder gener i...og dermed tit voldsom indavl....og andre defekter. :)

man ser jo også store defekter hos dalmantinere og gravhunde idag trods at de har stamtavle osv derudover blir der også tit avlet for hårdt på tæverne ligesom i nævner at ham svenskeren gør ved sine ildere så ja ved jo fra dalmantinere og gravhunde at det giver dårlige hvalpe så forstår udmærket at i vil undgå dem fra dyrehandlen fuldt ud men defekter kan jo gå langt tilbage i kuldene og dukke op flere kuld senere men forstår hvad du mener også derfor at hvis jeg engang får hvalpe beholder jeg de fleste selv og ellers er der familie der aftager resten så ingen salg slet ikke før jeg er 100% menved at forældrene til zheila er omkring 5-6år og de lever stadig godt var ude at se dem hos avlerdrengen ved jeg så ikke det store om man udover at han er frisk fejdig og meget motiveret

AlisVolatPropiis

jeg kan ikke helt se logikken i at det er iorden du avler dyr med mulige defekter, fordi der også er folk i hundeverdenen der gør det? om du så tjener på det eller ej....og nu er der meget få stor avlere af ildere...og meget få små som man for det meste kender avlsetikken hos.

Cille

Stamtavler eller ej.
Ilderavl er ikke det fedeste at gå igang med.
I skal være klar over det koster blod,sved og måske tårer.
Ilder er ikke som andre dyr,med man sætter 2 sammen og så går det bare derudaf... næ nej,det kræver næsten en videnskab.
Ilder kan ikke altid li hinanden,og parring kan være enormt voldsomt,endda kræve et dyrlæge besøg efter pga betændelse i sår efter han.
Dertil kan der komme underlivs betændelse,før,i graviditet og efter og det er ikke altid nemt at opdage og så har man balladen for tæven.
En grum betændelse og underlivet er færdig.
Hanner kan få betændelse i den lomme tissemanden ligger i.
(Dette kan ske i forbindelse med parring,eller ved at hænge fast)

Dertil kommer alt det efter parring,dvs de går tomme eller får hvalpe.
De går meget tit tomme og det giver det vi kalder hvalpekuller for tæverne,hvilket er belastende...både for os og dem.
Får de hvalpe kan det være de ikke gider/ikke kan passe dem eller at de måske spiser dem.
De kan også komme til at bide dem i stykker i fødslen og man står og skal aflive hvalpe.
Kan de ikke passe dem,ja så valget igen hvad gør man...aflivning,opfodring som kræver meget og ikke noget der kan anbefales at gøre alene.

Og jeg kunne forsætte.
Så tænk jer om og vær klar til at det koster....og det var som jeg skrev i starte,blod,sved,tårer og er man uheldig en hulens masse penge(det koster nu en del mere i forvejen end man regner med,og hvalpe æder som svin)

Boy5492

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Januar 2010, kl. 01:51
jeg kan ikke helt se logikken i at det er iorden du avler dyr med mulige defekter, fordi der også er folk i hundeverdenen der gør det? om du så tjener på det eller ej....og nu er der meget få stor avlere af ildere...og meget få små som man for det meste kender avlsetikken hos.

jeg siger ikke der logik i det og siger ikke jeg er bedre end andre prøv at forstå og avl er heller ikke noget man gør forsjov slet ikke det jeg siger gør det fordi jeg også ville kunne lave en sund linie og ved at hannen ikke er fra dyrehandel men også er fra en privat avler og jeg kender en del til avl og genetik det jeg siger er bare at stamtavlen ikke er alt der findes mange privat avlere rundt omkring i verden som har en sund og rask avl og kører uden stamtavler og som jeg siger kan dem med stamtavler jo også have fejl i genetikken som let kan dukke op igen så meget mere sikker er man ikke dog kan man være sikker på det ikke er en stor avler der har frem avlet dyrene fa dem ved storavlere let kan have flere fejl end andre dyr grundet det at der blir avlet for meget på tæverne hvilket kan give dem stress og det går ud over hvalpene samt er de ikke alle imod indavl hvilket også medfører problemer hos hvalpene men igen ja sagde jo jeg ville træde nogle over tæeerne men det værste er at i misforståprhvad jeg mener

Amazing Ferret

#14
Du har haft ildere i en uge og du vil avle. Hvad med at sætte dig ind i hvad det vil sige at have ilder før du udsætter dine dyr for det store stress af at være i brunst og i løb

Og så kan du altså ikke sammenligne avl på hund og kat med ilder