Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvis man nu gerne vil lave et kuld hvalpe....

Startet af Danja, 11. December 2009, kl. 16:25

Boy5492

Citat fra: Cille Dato  7. Januar 2010, kl. 01:57
Stamtavler eller ej.
Ilderavl er ikke det fedeste at gå igang med.
I skal være klar over det koster blod,sved og måske tårer.
Ilder er ikke som andre dyr,med man sætter 2 sammen og så går det bare derudaf... næ nej,det kræver næsten en videnskab.
Ilder kan ikke altid li hinanden,og parring kan være enormt voldsomt,endda kræve et dyrlæge besøg efter pga betændelse i sår efter han.
Dertil kan der komme underlivs betændelse,før,i graviditet og efter og det er ikke altid nemt at opdage og så har man balladen for tæven.
En grum betændelse og underlivet er færdig.
Hanner kan få betændelse i den lomme tissemanden ligger i.
(Dette kan ske i forbindelse med parring,eller ved at hænge fast)

Dertil kommer alt det efter parring,dvs de går tomme eller får hvalpe.
De går meget tit tomme og det giver det vi kalder hvalpekuller for tæverne,hvilket er belastende...både for os og dem.
Får de hvalpe kan det være de ikke gider/ikke kan passe dem eller at de måske spiser dem.
De kan også komme til at bide dem i stykker i fødslen og man står og skal aflive hvalpe.
Kan de ikke passe dem,ja så valget igen hvad gør man...aflivning,opfodring som kræver meget og ikke noget der kan anbefales at gøre alene.

Og jeg kunne forsætte.
Så tænk jer om og vær klar til at det koster....og det var som jeg skrev i starte,blod,sved,tårer og er man uheldig en hulens masse penge(det koster nu en del mere i forvejen end man regner med,og hvalpe æder som svin)
alt dette er jeg allerede klar over og jeg ville ikke aflive hvalpe fordi moderen ikke ville passe dem jeg har opflasket mange dyr så dette ville kun være endnu en udfordring for mig og som sagt har jeg tiden med mig da jeg er hjemmegående på livstid
og ja det at det vil koste penge ved jeg også det er heller ikke billigt så kan godt forstå i fraråder men for dem hvor der kender en del til det er det vel værd at give dem en chance

Boy5492

Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. Januar 2010, kl. 02:09
Du har haft ildere i en uge og du vil avle. Hvad med at sætte dig ind i hvad det vil sige at have ilder før du udsætter dine dyr for det store stress af at være i brunst og i løb

Og så kan du altså ikke sammenligne avl på hund og kat med ilder

sagde jeg ville avle engang ikke nu og her prøv at læs i stedet for at flippe ud

Anne

#17
nej der er ikke mange seriøse avlere uden satmtavelr for når man laver en sund linie så føre man en stamtavle for at have helsestatistik på sine dyr, og hvis du ønsker at lave en god og sund linie så bør du tænke over dine dyrs ophav og ikke bare regne med at linien bliver sund med det du har bare forid de er fra det private marked.

Det er dejligt du ved noget om genetik, men hvor meget ved du om ILDER genetik og om ildersygdomme? HVis du ved en masse om ildersygdomme og ildergenetik, så vil du vide hvorfor vi andre skriver som vi gør.

Amazing Ferret


Katrine

Jeg vil også sige at det er MEGET tideligt at du overhovede begynder at tænke avl, kan godt være at du har meget fritid, men den kan du vel nyde med nogle kæleilder, det er ikke kun tid man skal have men en masse viden og resurser
Ildere: Loppen & Bamse

Boy5492

nogle går ikke op i det nej og ved hende her jeg fik hentede dem hos har haft ildere i mange år og avlet længe og hun er overbevist om det bliver gode og sunde hvalpe samt at dette par er gode avls dyr og hun er ikke stor avler men går i sine dyr lige som vi andre gør ved at det er svært at tro men der findes nogle hvor det vigtigste bare er sunde dyr og at de ved at de er sunde men ja havde da også tænkt mig at lave stamtavle hvis det var også se hvordan og hvorledes men måske i til den tid ville kunne hjælpe mig for har aldrig selv skullet lave stamtavle før og egentlig skal den jo starte på de 2 jeg har nu også er planen at jeg køber 2 hjem fra avler i england norge eller sverige på et tidspunkt for at føre rene linier også vil jeg i hvert fald en del led ud omkring 4 tror jeg hvor det sidste led skal være minst 2 år før jeg vil sige god for min avl hvis de altså er sunde hele vejen dertil men igen er der ingen der siger det lige bliver dette par jeg avler med og det er 100% at det ikke bliver nu og her for det første er de for unge i mine øjne og der er lidt andet der skal på plads

Boy5492

Citat fra: kaslejne Dato  7. Januar 2010, kl. 02:21
Jeg vil også sige at det er MEGET tideligt at du overhovede begynder at tænke avl, kan godt være at du har meget fritid, men den kan du vel nyde med nogle kæleilder, det er ikke kun tid man skal have men en masse viden og resurser

viden har jeg har studeret ildere igennem længere tid og ja måske er det tidligt at tænke på det
resurser har jeg også altså og kender da også flere der har avlet ildere så hvis det når så langt skal det nok gå og ja infektion får de nemt ved jeg og ved også at de kan smitte os lige som vi kan smitte dem og en del mere jeg gør ikke bare ting for at gøre dem

alt skal være på plads

Amazing Ferret

Det er jo ikke dig der skal lave stamtavlen - hvis man køber et dyr hos en avler, og der er tavle på så følger den med

Anne

#23
der findes da mange der går op i sunde dyr, men det er altså ikke nok at dres avler tror at de måske er sude uden dokumentation. det kan man ikke bruge til frygteligt meget.

Hvem er avleren i øvrigt? så er det nemmere at vide om du faktisk har ret og det er en fornuftig avler.

Men det lyder da til du har nogle ok overvejelser også og selvfølgelig er vi her fot at hjælpe, men det kræver også at du lytter jo. Vi sige rjo ikke det hele for sjov.

Boy5492

det er vel mig der skal lave tavlen engang hvis jeg skal lave tavle til de hvalpe der engang kommer hvis der kommer nogen

Amazing Ferret

Du skal ikke lave den - bare skrive den af  :fnis: det kræver ikke det store at gøre

Boy5492

Citat fra: Amazing Ferret Dato  7. Januar 2010, kl. 02:31
Du skal ikke lave den - bare skrive den af  :fnis: det kræver ikke det store at gøre

må du lige forklare nærmere med at skrive af

derudover forstår jeg godt i advare folk for ja det tager tid koster penge og ja en del bid samt rengøring og foder og skulle moderen ikke tage sig af sine hvalpe så skal de have mad mange gange i døgnet og for dem der ikke har tid til det eller andet kan det risikere at gå galt og det kan som i skriver også koster tåre det kan koste dig din tæve men også dine hvalpe enten fordi moderen eller evt faderen spiser dem eller ved at moderen måske skupper dem fra sig og at derved risikere at dø fordi de ikke får næring nok selv om du flasker dem osv.
og som i skriver det med sygdom kunne også være fedt hvis man kunne fremavle nogle linier med længere leve tid idag lever de jo 5-8år og rekorden er på 17 år det burde jo kunne lade sig at gøre måske ikke op til de 17 år som rekorden er på men dyr der trives kan jo leve meget længe

Anne

#27
Du skal altså ikke lade hanilderen gå sammen med de små hvalpe! Du skal have moren og hvalpene i et bur alene!

Vil du ikke skrive hvor de er fra?

Amazing Ferret

De avlere der er nu prøver jo netop på at fremavle sunde og raske ildere der lever i mere end et par år

Boy5492

Citat fra: Anne Dato  7. Januar 2010, kl. 02:43
Du skal altså ikke lade hanilderen gå sammen med de små hvalpe! Du skal have moren og hvalpene i et bur alene!

Vil du ikke skrive hvor de er fra?

jo i nogen tilfælde men som jeg skrev er det en dårlig ide da han kan finde på at æde hvalpene for at parre sig igen hvilket ikke er godt for hunnen