Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvis man nu gerne vil lave et kuld hvalpe....

Startet af Danja, 11. December 2009, kl. 16:25

katja

#90
namilla
jeg har som sagt skrevet at jeg ikke vil avle, men mener nye avlere også skal have en chance for at avle hvis de har tid lyst og har sat sig ind i hvad det vil sige at avle iildere

jeg er uddannet dyrepasser, og skrev mit speciale om ildere, ikke sagt at jeg derfor ved atl om dem, eller noget

ja selvfølgelig er stamtavle en god idee hvis man vil avle, men som sagt stammer mange ( stamtavle ilderes) forfædre fra dyrehandlere, og så er de parret med hinanden og derved kom første led på stamtavle,som man selv laver på sin comp, lige som man gør med tamrotter

eller der kommer nyt blod i linien også en dyrehandler ilder eller fra privat avler

i dag har jeg hverken tiden eller lysten til at avle ildere, derfor er mine steliseret, og det bliver mulle også snart da vi ingen planer har om hvalpe, det er også lidt svært når man kun har piger

men jeg mener stadig at man skal hjælpe nye, der har mod, tid, lyst osv hvis de ønsker at avle, isteden for straks af fortælle alle skræk historiene, kunne man jo hjælpe, så de kom rigtigt ind i avlen,

de unger vi lavet er  nu 5 år gamle, de er kommet ud af 2 dyrehandler ildere, der hvert blev 7 og 7,5 år, , alderen er jo ikke til at vide på forhånd og heller ikke når man laver stamtavle eller avler stamtavle ildere, da man jo i princippet ikke ved om det første led ville blive gamle, dette viser sig jo først mange pr senere, alså når 3-4 generation er født først der har du alderen og dødsdagen for det første led i stamtavlen


hvis man nu gerne vil ha et kuld og gerne vil vide mere om det , hvad der gøres, hvorfor, hvordan,  skal man jo spørge og dette forum må jo være det rigtige sted


min mening er der skal kun avles på sunde, raske store dyr, selvfølgelig med det godt sind, hvis man ved noget om linien er det jo perfekt, hvis der findes dårlige gener eller andet i linien, så skal man selvfølgelig ikke avle på disse dyr men det gælder jo alle dyreracer,


vi har ikke mod på hvalpe igen, det var hyggeligt, men hårdtarbejde, vi fik 7 dejlige unger, som alle fik gode hjem, men nu har vi kun ildere til kæl og hygge, 2 stammer fra holland, frida og freje, mulle kommer fra sverige en avler fra jylland købte 3 af ungerne vi havde dengang vi havde hvalpefor mange år siden.da hun manglet nyt blod i sine linie, samt købte hun farmand til ungerne da hun manglet en ny avlshan, så jo avlere med ilder der avles på stamtavler, bringer også nyt blod ild fra  private avlere eller dyrehandler, og der vides jo ikke noget om forældredyrene eller deres forældre

men jeg håber da af hvi personen som lavet denne tråd skulle få mod på avl, vil blive hjulper og vejledt af andre avlere, så der vil komme dejlige små hvalpe,


ejer af 7 dejlige trolde,

Namilla

Selvfølgelig skal man have hjælp, hvis man gerne vil avle... men den bedste måde er da at være høflig, sætte sig ind i tingene (læse en masse og ikke bare spørge ud af en kant om ting som man selv ville have kunnet finde ud af, hvis man gad læse om tingene) og vise at man har en oprigtig interesse i det. Så kan man begynde at spørge de etablerede avlere om de spørgsmål der melder sig, når man HAR læst en masse... Jeg er ikke avler og jeg bliver det heller ikke, men hvis jeg skulle avle, så ville min aproach da være en smule mere ydmyg, end at melde ud (når man har haft ildere i en uge) at nu vil man avle, og man er sådan set ligeglad hvad andre siger...
Jeg har haft masser af mus, rotter, kaniner, chinchillaer osv...og det der med avl, det kommer af sig selv hvis man har en han og en hun sammen...og de klarer det hele selv...men sådan skal nybegynderne bare ikke tro det er med ilderavl...

Lea

Citat fra: Namilla Dato  8. Januar 2010, kl. 13:10
Selvfølgelig skal man have hjælp, hvis man gerne vil avle... men den bedste måde er da at være høflig, sætte sig ind i tingene (læse en masse og ikke bare spørge ud af en kant om ting som man selv ville have kunnet finde ud af, hvis man gad læse om tingene) og vise at man har en oprigtig interesse i det. Så kan man begynde at spørge de etablerede avlere om de spørgsmål der melder sig, når man HAR læst en masse... Jeg er ikke avler og jeg bliver det heller ikke, men hvis jeg skulle avle, så ville min aproach da være en smule mere ydmyg, end at melde ud (når man har haft ildere i en uge) at nu vil man avle, og man er sådan set ligeglad hvad andre siger...
Jeg har haft masser af mus, rotter, kaniner, chinchillaer osv...og det der med avl, det kommer af sig selv hvis man har en han og en hun sammen...og de klarer det hele selv...men sådan skal nybegynderne bare ikke tro det er med ilderavl...

Er helt enig i det du skriver.
Også iorden der kommer nye som godt vil opdrætte men når man ikke har viden osv omkring avl er det ikke lige smart at hoppe ud i det og begynde at avle.
Forstår godt opdrætter osv at de går lidt "Amok" når der kommer nye som skriver sådan. Har selv ville avle og vil jeg da stadig gerne dog bare ikke før om mange år . da der er mange ting som skal hænge sammen og skal have mere viden omkring det.
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

katja

det er lige det jeg mener, selvfølgelig skal man ikke avle når man kun har haft ilder en uge, der er endu mange ting der skal læres :) og så må man jo spørge sig frem

jeg har overvejet  at avle igen, men jeg mener ikke nogle af mine hunner er egnet

frida og freja, er små ildere 500g så de er steliseret

mulle er angora, og der er jo ikke den store chance for hun har mælk hvis hun fik et kuld, samt har jeg ikke lyst til at flaske et kuld, eller finde en ammemor, så ikke noget avl her fra, har ingen egnet ildere, og slet ikke mod på et kuld i øjeblikket

så jeg nyder bare mine ildere, og glæder mig over de  små  som andre får, for de er skønne og nuttede, men det er jo som sagt også et stort arbejde, så jeg er glad på andres vegne når de få et dejligt kuld, der alle vokser op til fantaskiske  voksne ildere :)
ejer af 7 dejlige trolde,

Cumulus-ilderavl

Puha,
Jeg synes man skal være lidt taknemlig for at man kan få alt den hjælp og lidt til herinde,,,
Hva gør det at man venter et par år med at avle, man har al den tid i verdenen for at sætte sig ind i ilderens verden.. som sagt før man dør ikke af at lære noget herinde men lyt dog til avlernes råd, det er jo ikke for at vi ikke vil have at der ikke kommer nye til men det skal sku være nogen med lidt forstand på ilderen...

Jeg er snart 33 år og har avlet siden 2005 og ja jeg lære nyt hver evig eneste dag og ved hvert evig eneste kuld.. de er sku så forskellige..

Jeg ville da godt havde haft nogen til at rådgivet mig... som du får her... HVIS jeg var dig ville jeg vente og nyde mine ildere uanset hvor de kom fra.. Synes dog ikke at du skulle slette din profil herinde... for i bund og grund er vi altså ikke så slemme.. vi vil bare ikke have at ilderne/hvalpene får det dårligt pga en uerfaren avler...

håber du kan forstå det BOY

Cumulus-ilderavl

P.S. VIL LIGE SIG AT DET ER IKKE ILDERE FRA MIG SELVOM JEG BOR TÆT PÅ AABENRAA