Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Håber det går godt med Fox

Startet af Cumulus-ilderavl, 12. April 2010, kl. 10:34

Cumulus-ilderavl

Jeg har sendt Fox til dyrlægen for at få ham lavet om til v-hob, som sikkert alle ved har han lavet et kryptokid-kuld, hvor Erika´ Mathilde og Cotton er med i samt Mette Evergreens Havana Dawn er med i. Hvalpene (så vidt jeg ved så er de blevet neutraliseret). Så Fox´kuld er lukket, det samme er Alvins linie kan man sige da Fleur og Fox er steraliseret og Ferro/Filippa er begge døde (en blev kørt ned, den anden blev dræbt).

Vi har da snakket meget frem og tilbage herhjemme om vi skulle have ham fikset på baggrund af krytokid-udbrud i Danmark eller om vi skulle prøve med at kuld mere på ham for at se ad, men fordelene og ulemperne ved en omgang mere af krytokider er bestemt ikke det værd. Da vi skal holde mega meget øje med de næste hvalpe og kan man nu være sikker på at folk ikke avler på hvalpene osv. Nej, det er bedst at lukke den side...


Men nu spørger jeg måske lidt frækt nu er Fox´s stamtavle dermed også Alvins stamtavle så lang at man burde havde opdaget eventuelle krytokider noget før og havde informeret os om det. Nu kommer Alvin fra Norge og har da også danske rødder så der burde havde været rigelig muligheder for at skrive det på et forum eller har man bare fejet det ind under gulvtæppet???????.... og så især Alvins opdrætter burde da vide noget????  Hermed siger jeg at der burde havde opstået dette problem i en op til 11 generationers stamtavle, der må da havde været dette problem før når man siger det er arveligt, man kan da ikke umiddelbart skjule det ellers burde der være nogle avlere der har røde øre nu... Synes det ville være flovt at være den avler lige nu... Gad vide hvor mange linier der er forpestet - hvor en eller flere avlere har skjult vigtig information... Så måske skulle man ikke havde importeret så meget udenlandsk blod til DK....

At jeg lige pludselig får et kuld der er 2 hanner der er krytokider (og Erika får et kuld med krypokider) med samme han (Alvin og Fox) forekommer mig uforstående idet at samtavlen er så lang og folk ved hvor de kommer fra så må der være andre enten i DK eller i Norge der ved noget om hvorfor vi (erika og jeg) er så uheldige at få det i den blå luft. SÅ DET MÅ HAVDE VÆRET SKET FØR ENTEN I NORGE ELLER DK... eller også må krytokismen opstå på en helt anden måde som forskere ikke har fundet ud af endnu måske er det også miljøbetinget. Folk plejer jo nok og ville blande sig så hvorfor har jeg ikke fået noget at vide uanset om jeg avlede på Alvin eller ej så burde jeg havde fået noget at vide om krytokisme i linien. Jeg ved da Erika også ville havde haft den information, så kunne vi havde valgt Alvin og Fox fra. Og som sagt jeg vidste ikke noget om at Alvin lavde krytokider, gennem Fox´ afkom da begge hanner har bege testikler.

Til Erika : Jeg er ked af at du ikk kan bruge Mathilde og Cotton til avl og for den sags skyld Kalle, jeg håber ikke det har ødelagt vores venskab og jeg er da meget ked af at vi ikke har haft nok information omkring linien - alligevel. Jeg har ikke vidst noget om udbredelsen af krytokismen i Alvins linie...

Så Fox er på listen af v-hob (forhåbentligt hvis alt går godt fra i dag af)


Amazing Ferret

Det er helt ok Lene - du kunne ikke vide at jeg skulle ende med at snitte de 3 dyr. Det er jo de ting der desværre kan ske og vores venskab ophører bestemt ikke pga det

Men jeg må indrømme at jeg også godt kunne lide at vide om man bare har fejet det ind under gulvtæppet? For det virker underligt at det først kommer når man bruger Alvin og Fox

AlisVolatPropiis

Hvis alvin ikke tidligere har leveret kryptokide hvalpe....og det lyder som om dette er første kuld...så kunne det evt være Fox's mor eller tæven i brugte i kuldet med Fox der kunne være bæreren...

Amazing Ferret

Fox's mor er ikke bærer. Hun har lavet 2 kuld med 2 forskellige hanner og der er ingen kryp kommet.

Det er først da Alvin kommer på Izzy at der kommer kryp hvalpe. Fox var så på en tæve sidste år hvor der kom kryp hvalpe (det kuld hvor jeg har Mathilde og Cotton fra)

Men det er jo ikke så meget det, det er mere at det lyder virkelig underligt at det først er nu at der kommer kryp hvalpe. Hvad med resten af linien? Har man skjult det hvis der nu har været kryp hvalpe?

Starshineferrets

krytorkism orsakas troligtvis av en recessiv gen. Alltså krävs det två recessiva gener för att det ska ges utryck för det. Vilket innebär att man kan ha illrar som är bärare, som ALDRIG gett kryptorkida valpar, fram tills den dagen de paras med en annan iller som också är bärare.

Anledningen till att det inte behöver ha förekommit krypto valpar tidigare i linjen är dels antagligen för att man haft tur, och inte parat illrar ur den linjen med illrar som även de bär på kryptorkism. Dessutom bör man ha i åtanke att i en enda kull (eller flera), inte förekommer alla möjliga olika genetiska variationer som skulle kunna förekomma ur en viss parning. Alltså kan man tex ha fått 2 kullar på 8 valpar var, ur samma kombination, utan att det har gett krypto valpar, men när man sen tar den tredje kullen på det paret, så dyker det plötsligt upp kryptorkida valpar.

Sett ur ett teoretiskt perspektiv, hade en testparning med båda djuren, men med olika partners, som man vet med säkerthet bär på kryptorkism, varit intressant, just för att bekräfta arvsgången.

Nu är där även mycket svenskt i Alvins  linje, faktum är att den svenska delen i alvins stamtavla är den absolut sämsta svenska linje vi haft fram tills idag ( och detta är inte min personliga åsikt utan allmänt känt här i sverige bland dme som varit med några år), där i princip alla illrar är döda sedan länge, av diverse olika sjukdomar, bland annat hjärtfel (ärftligt) och lymfom. Dövhet har även det varit väldigt vanligt förekommande, samma som med insulinom, binjuretumörer. Men hur det ligger till med kryptorkism där vet jag faktiskt inte, det var många år sedan folk slutade avla på den linjen, just pga alla dessa sjukdomar, jag tror sista kullen som togs på linjen var i 2004 elle rnågot sådant om jag nte mins fel, tror hela den kullen är död sedan ett bra tag, och flera var döva b.la. På den tiden tror jag inte kännedomen om kryptorkism var så utbrett i sverige (det är det fortfarande inte), så jag tror det är fullt möjligt att folk faktiskt skulle kunna missa det utifall det förekommit i kullar. Jag har som sagt inte hört något specifikt om det.

Cumulus-ilderavl

Tror nu at alle ildere er bærer af et kryptogen det er bare et spørgsmål om hvordan det "bryder" ud,det kan jo være miljø betinget... mener heller ikke at det nytter noget at lukke alle linierne, da vi kommer til at udrydde alle linierne i DK og til sidst har vi heller ikke nogen vi kan avle på... I fx hundeverdenen kasterere man bare den pågældne hanhund som der er kryptokid og beholder broren som har nødderne iorden og avler videre på den.. synes vi er blevet lidt hysteriske, føler der er mange der bare lukker deres linier i pres

Starshineferrets

#6
Nja, i sverige så stänger man faktiskt oftast linjer där det dyker upp kryptorkism hos hundar. Detta enligt SKKs (svenska kennel klubbens) regler, då hundar som är ur kullar med kryptorkida valpar inte får registreras (och alltså inte får någon stamtavla vilket har en rad konsekvenser) Kryptorkism är i allra högsta grad något som ÄR ärftligt, och tas väldigt allvarligt på i hundvärlden här. Så där håller jag inte alls med. Många cancer former hos iller kan anses ha en miljöbetingad orsak enligt många studier, men samma cancer former kan även ha en genetisk orsak. för riktig kryptorkism är det inte något miljöbetingat som orsakar det hos iller (eller andra djur), utan det är ärftligt helt enkelt. Däremot kan dt förekomma att hanar som är ovanligt feta om buken, kan ha problem att få ner ena kulan, just pga fettet. Men det är inte att beteckna som riktigt kryptorkism.

heleneg

Nu skal jeg ikke gøre mig klog, men jeg synes det starshineferrets svar er en meget god forklaring, men hvis du synes det lyder helt ude i skoven er der mange ting der rent genetisk stadig er uudforsket. Bl.a. kan en sygdom også forekomme ved en mutation. Det betyder at der kan være sket en mutation i din lille mands somatiske gener, der gør at han sender sygdommen videre til sit afkom. Jeg forstår godt, du er sur på avleren du har fået den fra, men der går jo dyrelæger ind over stamtavler (eller det burde der i hvert fald), så hvis der havde været fejl tidligere, burde de ikke kunne fortsætte stamtavlen?!

Amazing Ferret

^^ Der kan jo være kryptokisme før i den linie, men som Lene skriver kan det jo bare været fejet ind under gulvtæppet.

FerretParadise

Er der egentlig nogen herinde der har den linje i avl mere?
For hvis der ikke er, så er det jo lidt svært for os andre at skrive noget.

Det eneste jeg kan bidrage med er, at jeg havde Luna i avl, efter Brutus, og hun fik en kryptokid hvalp, og blev derefter taget ud af avl.
Desværre nåede en tæve efter Luna at lave et kuld hvalpe, men alle de hvalpe er der avlsforbud på. Og tæven er selv taget ud af avl.
Så herfra er linjen lukket, og det har jeg været helt åben om hele vejen.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Jeg tænkte nu heller ikke på dig Ann....men fra da Freddy havde linien.

Jeg ved ikke hvor meget der er i avl mere. Jeg har selv lukket Cotton og Mathilde, som er børn af Fox

tzari

Kan huske den gang Brutus lavede kuld på kuld dukkede der pludselig en søn op der var kryptokid. Dengang benægtede folk det var efter Brutus men mente der var sket et mix-up i tavlen.

Kryptokisme er drilsk fordi det er ressisivt det gør det kan gemme sig et utal af generationer hvis man ikke er heldig/uheldig at ramme en linie der viser problemet. Før det gik amok hørte jeg om en del dyrehandel ildere, der viste sig at være kryptokide, have ekstra tæer,være døve osv, mon ikke det er de linier der er endt ude i avl i DK og nu begynder at kollidere med de linier, der bærer kryptokismen.  Der er jo Jonas sander blod i brutus også. Ville give mening for mig det var det der er sket nu.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

heleneg: ilderstamtavler fungerer ikke som hundestamtavler. Så det er slet ikke sikkert der har været dyrlæge inden over den.

Cumulus-ilderavl

Det er bare gætterier, det hele... Nu har jeg læst og læst her inde på ferretopia (som er ved at blive til et stort kryptokid-net), selvfølgelig er det aldrig rart at have fejl i sine linier men jeg vil da ikke kalde krytokisme en dødlig sygdom som fx kræft... Det eneste man kan gøre hvis man avler et kuld hvor der er risiko for at der er krytokisme hvalpe i er at man informere hvalpekøberne om det og fortæller om følgesygdommene hvis man ikke kasterere dem..

Jeg synes stadig vi har handlet hysteriskt, dermed siger jeg at der sikkert er nogen der har befamlede sin stakkels lille han på nødderne hver dag og veninderne hjælper til og lige pludselig finder man ud af at man har en krytokid (uden at den måske er det)... I mange tilfælde har dyret været til en dyrlæge for at få denne konklusion???? sikkert ikke...

Jeg har fx haft Hector til dyrlæge for at få ham til at komme med en diagnose : krytokid eller ej.. HAN ER IKKE KRYTOKID selvom jeg var usikker mange gange, man bliver jo tosset i hovedet til sidst...

Alvin har begge nødder, Fox er v-hob, jeg tror ikke der er andre fra Brutus a.. Boomer er død og Peanut (Erikas) er kastereret...

Erika jeg er ret sikker på at der er fejet noget ind under gulvtæppet og det er sikkert sket i Norge

Black Diamond

#14
Der er da  kryptokid i Izzys linje ??Eller tager jeg helt fejl? Lina har lavet hvalpe der var Kryptokid ik?? Og hun er jo hvalp af Izzy jo?   
Kan det ikke komme derfra?? Altså med Kalle??