Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvornår er man avler

Startet af tzari, 18. Februar 2010, kl. 15:20

tzari

Har lige et filosofisk spørgsmål: hvornår kan man kalde sig en avler ?

Når man har købt dyr man vil have kuld på?
Når man har en drægtig ilder?
Ved første kuld?
Når man bruger dyr med sit eget stamnavn?
osvosv

Ser en del der kalder sig xx´s ilderopdræt allerede når de får en ilder ind de vil have kuld på. Men kan man være avler før man har fået første kuld.

Hvad synes i  hvornår er man avler :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

A_M_T >Team Unique Ferrets<

#1
Hmm jeg vil helt kart sige når man har en drægtig tæve og det vel at mærke var planlagt!
Sys det er lidt noget pjat at kalde sig opdrætter bare fordi man ønsker at opdrætte på et tidspunkt! Så har man jo ikke "opdrættet" noget som helst!

ALtså sys det svarer lidt til at sige "jeg er konkurencerytter" men har ikke reddet konkurrencer endnu, men det er min plan!

FerretParadise

#2
Tja det er jo så et godt spørgsmål, og det må vel være op til den enkelte, hvornår de mener de er det.

Nu har jeg ikke tænkt så meget over dette, og måske jeg ændre mening efter andres indlæg, men her er lidt hvad jeg tænker sådan på stående fod:

Jeg synes ikke man er opdrætter fordi man har købt dyr man vil have kuld på.
Jeg synes ikke man er opdrætter fordi man har en drægtig tæve. Den kunne jo evt være blevet parret ved "en fejl", så det ikke var meninge/planlagt.
Måske jeg mener at man er opdrætter når man har taget en beslutning om at være det, og har fået et kuld som også er flyttet i nye hjem.
Jeg synes ikke nødvendigvis at man behøver bruge dyr med eget stamnavn, for at være opdrætter.
Dog mener jeg så også, at man ikke kan købe dyr hjem, og så kalde dem sit eget stamnavn, det er misvisende. Man har jo ikke selv opdrættet det.

Men alt dette betyder ikke det store for mig, hvornår folk kalder sig opdrætter. Om de gør det når de køber dyr hjem til avl, eller senere, det er ikke mit "problem", og kommer egentlig ikke mig ved.
Men nu har jeg prøvet at svare, hvad mener du selv Vivian??
Ann Hillerslev.

tzari

Synes først man er opdrætter når man har første planlagde kuld hjemme ved sig. Indtil da er det i mine øjne kun planlagt man vil være opdrætter :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

#4
Tja jeg synes da sagtens man kan have en hjemmeside og et avlernavn før man står med hvalpene. Det kaldes at tænke fremad. Jeg har aldrig påstået at jeg ER opdrætter, men jeg har en hjemmeside for at kunne informere interesserede om hvornår der kan ventes hvalpe her.

Nu vil jeg ikke gå ind i denne debat yderligere da jeg godt kan huske din mening om mig på dette emne tzari, og med det in mente så har jeg ikke så meget at sige om det til dig.

FerretParadise

Ja Anne det vil jeg da egentlig give dig ret i.
Se jeg havde ikke tænkt så meget over det, men det kan jeg da sagtens se. ;)
Ann Hillerslev.

tzari

Dette er et ganske neutralt spørgsmål ikke møntet på nogle folk overhoved. Min mening har intet at gøre med hvad den almene holdning er og derfor jeg spørger. Der er altså ikke en grum bagtanke på alle de indlæg jeg laver, prøver bare at skabe en sund debat ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

AlisVolatPropiis

Rent filosofisk foretrækker jeg faktisk at se på termen "avler" som noget højereliggende end blot det "fysiske resultat af en parring"....for mig er det en etisk, genetisk, gennemtænkt osv. indstilling og tilgang til tingene.

For mig er man ikke opdrætter blot fordi man får kuld...man er opdrætter fordi man har taget stilling til en række etiske og genetiske ståsteder, med intentionen om at gennemføre parringer og efterfølgene....men for mig at se kan man faktisk godt være "avler" selvom man kun er på planlægningsstadiet....

Måske er det sært, men at folk synes det sjovt at få et eller flere kuld gør dem ikke til avlere/opdrættere.....det er det bagvedliggende arbejde og tanker man gør sig.....

tzari

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 18. Februar 2010, kl. 15:59
Rent filosofisk foretrækker jeg faktisk at se på termen "avler" som noget højereliggende end blot det "fysiske resultat af en parring"....for mig er det en etisk, genetisk, gennemtænkt osv. indstilling og tilgang til tingene.

For mig er man ikke opdrætter blot fordi man får kuld...man er opdrætter fordi man har taget stilling til en række etiske og genetiske ståsteder, med intentionen om at gennemføre parringer og efterfølgene....men for mig at se kan man faktisk godt være "avler" selvom man kun er på planlægningsstadiet....

Måske er det sært, men at folk synes det sjovt at få et eller flere kuld gør dem ikke til avlere/opdrættere.....det er det bagvedliggende arbejde og tanker man gør sig.....
Total fedterøv her men rigtig godt skrevet :D
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Fedterøv?
Hvad mener du med det Vivian?
Det er jo Trines mening, men det gør hende da ikke til en fedterøv.
Ann Hillerslev.

Anne

#10
Tzari: så siger vi det, men jeg kunne jo citere en pm fra dig og komme med din egen holdning til emnet myntet på mig. Derfor er det måske ikke så mærkeligt at jeg føler den her er til at træde på mig og evt andre.

Hvis dne ikke er det fair nok, men det ændrer ikke på at du lige mindede mig om at "jeg jo ikke engang er en rigtig avler, bare en person med en tæve" (nej dte er ikke citeret men fra fri hukommelse)- hvilket jeg jo så ikke engang har mere (dejlig påmindelse).

tzari

Citat fra: FerretParadise Dato 18. Februar 2010, kl. 16:03
Fedterøv?
Hvad mener du med det Vivian?
Det er jo Trines mening, men det gør hende da ikke til en fedterøv.
den var myntet på mig selv altså JEG var fedterøven ;) Jeg synes det var et rigtig godt indlæg og ville vise min respekt for dette men kunne ikke finde en god måde at gøre det så gjorde det lidt humoristisk ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Katrine

hmm, jeg synes personligt, at der er forskel på at være avler og opdrætter.
En avler (er i mit hoved) en der bare får unger konstant, og ikke tænker over parringerne, men bare sætter sammen fordi de er søde, eller bare lige vil have et kuld for hyggens skyld.
En opdrætter er en der har sat sig ind i genetik, ind i helbreddet og ind i ilder generelt (i dette tilfælde).
Jeg synes godt at man kan have en side med opdrætternavn på, før man har fået kuld, lige ved ilder, kan der jo hurtigt bliver udsat nogle parringer, så derfor kan der jo gå tid, fra man har sagt at nu vil jeg være opdrætter, til at man rent faktisk får kuld.

Lige et spørgsmål: Skal man ansøge om opdrætternavne ved ilderavl?
- Det skal man nemlig ved marsvin og så skal de godkendes osv. og man skal skrive under på en folder, med at dyrene først må være 4 uger og 300 g ved salg osv.
Ildere: Loppen & Bamse

Anne

Nej katrine det skal man ikke :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hm hvis man nu tænker over ordet "opdrætter" siger det jo noget om en handling! og hvis man ikke har udført den handling endnu så er man det vel heller ikke!?

Men ja kan godt se set er smart at ha lavet en hjemmeside hvor man fortæller om sig selv ens mål og parringsplaner, da man jo gerne skulle ha nogle gode køberer til sine fremtidige hvalpe!

Min tanker går bare mere på at jeg sys det er lidt misvisende at kalde sig avler fra den dag man anskaffer en ilder og intet ved overhodet og der måske går flere år (Slevf. er der sittuationer hvor man er tvunget til at vente til næste sesson) før man får sit første kuld hvalpe!

Men helt kontant mener jeg man er opdrætter når man HAR opdrættet noget og at ens plan ER at blive opdrætter hvis man ikke har lavet kuld endnu men har lavet hjemmeside og planlagt kuld

Syns i øvrigt at Katrine har ret i forskellen på "Avler" og "opdrætter". men det er en helt anden diskussion!