Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ilder han søges til parring

Startet af Jasmina, 28. Februar 2010, kl. 10:40

Malene

Jeg er helt enig med de andre.. At en ilder er sød og dejlig, er altså ikke nok til at den burde få et kuld hvalpe.. Det er alle ildere jo. Men du kender jo intet til hendes baggrund. Du kender åbenbart ikke engang hendes rigtige fødselsdato.
Nu nævner du selv at du er bange for at din tæve får kræft. Hvad gør du hvis alle dine hvalpekøbere kommer og fortæller dig at hvalpene er døde som 1-årige af lymfom?

Hvis du virkelig gerne vil avle, så vil jeg anbefale at du sætter dig ned og læser, læser, læser og læser noget mere, om ilderavl. Alliér dig med en erfaren opdrætter, som du kan spørge om hjælp undervejs, og undersøg en masse linjer/opdrættere, så du finder avlsdyr der opfylder dine kriterier.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Citat fra: Jasmina Dato  3. Marts 2010, kl. 09:58
Skal 10-årige børn så også blive gravide?? Eller dem der er endnu yngre!!! - Hvor kom det lige fra?

Fordi der er nogle 10-årige børn der for menstruation, så er de jo egentlig også "naturligt" klar til at få børn!

Vh. Marianne

mette11

Citathvad hvis det var i naturen?? det er os som mennesker, der laver om på deres natur. Når en hun er i løbetid er det fordi hun og hendes krop er parat til det.
Min kommentar om 10 årige børn kom i relation til ovennævnte citat. Som flere andre også har kunne konkludere - tak for det! :) Mennesker kommer jo også i en form for løbetid og ret mange gør det i en meget ung alder (10 år og yngre) og så er deres krop vel klar til at få børn, da det jo deres natur at få børn!! Nu er jeg måske lidt tilhænger af unaturlig ting, men jeg synes ikke at 10-årige skal have børn! Jeg mener at det kan være samme princip som med ildere og andre dyr. Fordi det er fysisk muligt i naturen, er det langt fra ens betydende med at det er en god ide. Det er jo heller ikke naturligt at tage ilderen til dyrlægen og vaccinere den, men det er da også en ret god ide!! Vil din dyrlæge så heller ikke vaccinerer dyr, fordi det ikke er i naturen??


AlisVolatPropiis

Vaccinationen tjener hun jo på mette.....en tæve i drægtighed og med hvalpe vil jo indbringe hende mindst det 4dobbelte af en sterilisation....

Men vaccinationer er ikke naturlige, chipning er ikke naturlige, operationer er ikke naturlige...

Derudover så ser man altså næppe mig fange frøer til foder (er iøvrigt også ulovligt) have dem udenfor konstant så de kunne bo i huler, jeg nusser leger og plejer også mine ildere...stimulerer dem, giver fodder, godbidder og vitaminer og mineraler...de sover i hængekøjer, senge og tæpper..

Selvfølgelig skal en vis del være naturligt...men vi er altså langt fra vildildere med vores tamme dyr der har været domesticeret siden de gamle grækere....

Namilla

Det er rigtigt, at ildertæver i naturen vil blive parret og få hvalpe i deres første løbetid... men der er ingen der ved, hvor mange af de hvalpe, endsige hvor mange af tæverne, der overlever det... En meget ung tæve vil måske ikke vide hvad hun skal gøre med hvalpene, og hun vil enten æde dem, eller lade dem dø af sult... og at opflaske et helt kuld hvalpe, det er ikke ladsiggørligt... Derudover slider det hårdt på ilderen at få unger...både under drægtigheden, og i den periode hvor hvalpene dier... En hel del hvalpe vil i naturen falde fra undervejs...
En ildertæve i naturen vil sikkert få 1 kuld hvalpe om året, fra hendes første løb, men så bliver de nok heller ikke så meget mere end 2-3 år gamle vil jeg tro... Bare fordi det er muligt for hende at få hvalpe, så er hun ikke en god kandidat til at få hvalpe på... ikke når du ikke kender noget om hendes baggrund, endsige hendes alder...

Lea

Ville også nok fraråde dig at parrer din ildertæve op .. det kræver rigtig meget arbejde + det er dyrt osv. og det er ikke som at få unger på kaniner, marsvin osv.

Så lyt på det de skriver til dig
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3