Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

hjææælp

Startet af evabeva, 2. November 2008, kl. 18:26

evabeva

Hejsa,
jeg vil rigtig gerne have såden en tæppehaj, men jeg har det problem at mine forældre er skilt, og jeg derfor bor hver anden uge hos min mor, og hver anden uge hos min far. hvis jeg fik en ilder, ville den selvfølgelig følge med.
spørgsmålet er bare om det er syndt for den?
det skal lige siges at mine forældre bor 1,5 km fra hinanden, så transporten er ikke et problem, men tror i den ville blive forvirret hvis den hver uge skulle flyttes?
og har i evt. nogle gode råd til at det ikke bliver en negativ oplevelse for den? :)

lille_jill

Jeg kan ikke se det store problem i det..
Hvor gammel er du?

evabeva


lille_jill

Nu er det ikke for at spille sur kælling. Men når man er 14 år, så sker der en masse ting i ens liv. De fleste i den alder, har ikke tid til et dyr som en ilder, da de kræver lige så meget tid som en hund. Hvis du har ilder, kan du ikke tage hjem til nogen efter skole, for så hænger du på en ilder som skal aktiveres. En anden ting er, at en ilder hurtigt kan komme til at koste en mindre formue. En opdrætter-ilder koster ca. 2000 kr. Så skal du betale for neutralisering, vaccination hvert år, foder, godbidder, bur, tæpper osv. Det løber rigtigt hurtigt op i mange mange penge..
Jeg siger ikke at det er umuligt, men syntes at du skal tage ud til nogen og høre om, hvad ilderen er for et dyr. De er meget anderledes i virkeligheden end i en bog :)
Jeg ønskede mig selv en ilder fra da jeg var 10 år. Fik dog først en da jeg fyldte 18.

Amazing Ferret

Jeg vil give Jill helt ret

Desværre ser vi tit at unge mennesker anskaffer sig en ilder og så går der en mdr eller lignende og så er den sat til salg igen fordi de ikke har tid til den.

sssofiiia

Så det med at ilderen skulle flytte frem og tilbage ville ikke være et problem?

Amazing Ferret

Jeg ville synes det var synd hvis den skulle flyttes hele tiden

sssofiiia

Så længe den ikke kommer til en ny ejer?
Den vil måske være lidt forvirret i starten, men efter lidt tid må den vel vænne sig til det? :)

lille_jill

Har du ingen kommentarer til alt det andet?

Malene

Jeg ved ikke om det ville være synd, for jeg har aldrig selv prøvet at flytte mine så meget. Men jeg kunne godt forestille mig at du kommer til at få store problemer med især bakketræningen.
Men ellers er det nok en god idé at have et tæppe, eller noget, der følger den begge steder, så den har noget der altid vil lugte af "hjem".
Jeg er iøvrigt enig med de andre, angående din alder. Det er vigtigt at dine forældre også er med i det, for at have ilder, kan hurtigt blive en dyr affære og så synes jeg du skal tage Jills råd til dig, om at tage ud og se (opleve er nok nærmere ordet :P) nogle ildere og gerne sammen med dine forældre :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

lille_jill

Tror lige at jeg har en tilføjelse..

Godt nok har jeg ikke 2 hjem, men tager meget tit Chucky med ud alle vegne. I weekenden har han været til træf og hjemme hos en veninde (AmazingFerret herfra). Ellers kommer han med hjem til min mor og hjem til folk jeg besøger. Må nok indrømme at det med bakken er et problem, når vi er ude, men hjemme hos mig selv, hvor han er det meste af tiden, er der ikke de store problemer.
Vil så lige sige, at kræet let får diaré af alt det flytten rundt. Tror måske at du kan risikere problemer med det..

sssofiiia

Det er så ikke mig der har oprettet denne her tråd lille_jill, så nej har ingen tilføjelser til det andet..

Julie

Jeg tror ikke det er smart at flytte sådan rundt med en ilder. Jeg kan bare forestille mig at den bliver stresset af det, men jeg skal ikke kunne sige det, da jeg ikke bor flere steder. Med hensyn til din alder, vil jeg egentlig sige det er iorden hvis du mener du har tiden, lysten, og støtte fra de gamle. En ilder kan bide rigtig hårdt og nogle bider rigtig meget. Ville du være villig til at sætte dig ind i hvordan den skal vænnes af med det, og tage imod de bid der kommer? Og er du sikker på, at du ikke bliver træt af den efter en måned fordi den sover meget, eller ikke lige er den putteilder du måske vil have?
Jeg var selv 15 da jeg fik min første ilder, og jeg havde tænkt over det i mere end 1 år før jeg overhovedet begyndte at sætte mig ind i hvad det vil sige at have én. Dog har jeg heller aldrig fortudt at jeg fik sådan et kræ. Men havde mine forældre ikke bakket mig så meget op, havde jeg ikke skaffet mig en ilder. Det er jo ikke et dyr som en hamster, mere som en blanding af hund og kat, og de har visse behov. Jeg startede med at få en voksen som var bide og bakketrænet, og i foråret i år fik jeg mig så en hvalp. Da en hvalp kan være en bette djævel, foreslår de fleste at man starter ud med en voksen som er "opdraget", så man ikke bliver skræmt helt ad helvede til. Det ville måske være en god idé for dig også at starte med en voksen.  Men ellers vil jeg foreslå dig at tage ud til nogle der har ildere, så du kan se hvordan sådan nogle opfører sig, og hvordan de lugter (nogle lugter værre end andre, og det er ikke alle mennesker der bryder sig om det).

evabeva

Tak for alle svarene (:
under alle omstændigheder har jeg tænkt mig at få en "brugt" ilder, som både er bakketrænet og tam. Mht. økonomien så søger jeg lige nu efter et job, og jeg har ikke tænkt mig at anskaffe mig en hvis ikke det lykkes, da jeg er klar over at det let kan løbe op i mange penge ..
Min fritid er jeg ikke nervøs over, jeg kan sagtens undvære at tage hjem til veninder (de kan jo altid tage med mig hjem) og jeg kan vel lave lektier mens den lille er ude og lege går jeg ud fra.
Jeg har også tænkt mig at tage ud og opleve en, inden jeg beslutter mig rigtigt.
Jeg er dog stadig lidt bekymret over det med at flytte den, men jeg synes det med at flytte et tæppe med rundt, lyder som en rigtig god idé. :)
jeg vil lave noget mere research, og så se om det er et problem (:

lille_jill

sssofiiia: sorry.. troede bare at det var samme person da i har samme alder og er fra samme sted.