Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvor meget hensyn skal man tage??

Startet af Black Diamond, 24. Maj 2010, kl. 10:33

Shamua

Tror jeg også jeg vil. Som sagt er der jo rigtig mange navne, så jeg kan sikkert finde nogle som ikke er brugt. Så er det bare ikke de gode længere.. måske :P

Vh. Marianne

Anne

#31
Citat fra: ilderbanden Dato 24. Maj 2010, kl. 19:13
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige, for jeg har det på den måde at navne efter guder, faroer, stjernetegn, figur fra TV/film, sports / musik / film personligheder og ord der er brugt i det danske sprog er lidt svært ikke at blive brugt af andre.

Her i tråden tænker jeg bla. på, Cleopatra, Tjalfa, Puk, Keegan og Kaos, som jeg ikke synes er speciale da det jo er navne andre allerede har brugt til noget, nogle som mange mennesker allerede kender eller mennesker der har levet og som der er en dansk forklaring på, på wikipedia.

Hvor imod et navn som Cerulean ikke er kender af alle, og en navn ikke alle ved hvad står for.

Aysia, er en amerikansk sangerinde/skuespiller og brugt i en megahit sang af Outlandis, og her mener jeg ikke at man kan blive sur/ked af det, da det jo er et navn man har taget fra en anden og som de fleste dansker har hørt før.

Nu skrev jeg jo så også at jeg godt ved at Puk er et ret normalt navn, men at jeg netop ville have det mærkeligt med det fordi den ilder betød så meget for mig og at hun er død for (i mine øjne) kort tid siden og jeg slet ikke er kommet mig over det. Jeg skrev ingen steder at jeg ville blive sur hvis nogen "tog" det, bare at jeg ville have det mærkeligt med det, det er altså ikke det samme og jeg synes godt jeg må have lov at have det sådan.

Jeg ved godt det her måske lyder lidt surt, men jeg føler bare ikke du har fortået det jeg skrev om navnet Puk og jeg vil egentlig helst ikke misforståes her.

cibatuchsi

Citat fra: Shamua Dato 24. Maj 2010, kl. 23:37
Tror jeg også jeg vil. Som sagt er der jo rigtig mange navne, så jeg kan sikkert finde nogle som ikke er brugt. Så er det bare ikke de gode længere.. måske :P
og uanset hvad så vil alle hvalpe være speciale:)
og ja der er rigtig mange navne at vælge fra:):)

Charlotte

Navne til vores dyr er nok et ømt punkt hvis det er et helt specielt navn man vælger eller selv har fundet på. Jeg ville have det ret underligt hvis nogen kaldte deres ilder for H1N1. Det er der nok ikke den store risiko for.  :fnis:  Men hvis nogen vælger at kalde deres ilder for Theo, Freja eller Bulder, så ser jeg ikke det store problem i det.

Jeg blev dog lidt i tvivl da jeg havde været væk fra ilder-forum-verden i nogle år og kom tilbage og så at der var en anden der havde en Oliver. Jeg kan tydeligt huske den smukke silver dreng der var bror til min Frederik for flere år siden. Så da jeg så en anden have ham, undrede det mig at hun havde solgt ham. Det er så et andet dyr og da det er et almindeligt navn er det jo ok, men det kan da ikke være sjovt at dyrene bliver forvekslet for den nyeste navne-ejer. Derfor skal man nok tænke over det når man selv navngiver dyrene.

Mine hvalpe hedder: H1N1, Tap, Bjergkrystal, Malakit, Lille Fod, Bulder og Mellemdrengen. Jeg tror ikke lige de navnet (bortset fra Bulder) er blevet brugt af andre og det har jeg det fint med.  :)  Jeg har valgt de navne fordi de passer til dyrene og jeg kan godt lide at der ikke er andre ildere der hedder det. Bortset fra Bulder, men det paser bare til ham fordi han buldrer derudaf.  :)

Ps. Jeg frasiger mig ikke retten til at finde på bedre navne til Tap og Mellemdrengen. Jeg har bare ikke lige fundet på nogle der passer bedre. Den ene har en tap og den anden er den mellemste standard dreng (farvemæssigt).  :fnis:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

ilderhjemmet

Når vi giver vores dyr navne er det ofte udfra adfærd og udseende o.a. (bortset fra Quark og Duvell) vi går altså ikke og husker på hvad alle ildere hedder eller har heddet  ;)
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Annika

Citat fra: holmer Dato 24. Maj 2010, kl. 12:11
Jeg syntes da også man skal tage hensyn, vi ville da også blive ked af det, hvis en avler kaldte deres hvalp Anaya. Men hvis det var tilfældet kunne vi jo ikke gøre noget desværre.
Vi kan hellere ikk blive sure over der er mange der hedder det samme som vores børn, udover Solva selvfølgelig.
Men vi tager helt klart hensyn når vi vælger navne. :-)
Men selvfølgelig kan man ikke blive ved med at finde på nye navne, og navne går jo igen.
Men bare lidt hensyn må man godt tage:-)

Vil nu sige, at JEG syntes, at Solvá er et meget almindeligt navn :D

Men ellers, ja, bare for at undgå konflikter og at såre hinanden uden grund, så syntes jeg godt, at man kan spørge vedkommende. Svarer vedkommende, at det er helt i orden, så er man jo fri for at tænke på det! Og hvis vedkommende ikke er så meget for det, så er det vel op til ens egen samvittighed til at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i den givne situation.

cibatuchsi

Citat fra: Annika Dato  7. Juni 2010, kl. 19:55
Citat fra: holmer Dato 24. Maj 2010, kl. 12:11
Jeg syntes da også man skal tage hensyn, vi ville da også blive ked af det, hvis en avler kaldte deres hvalp Anaya. Men hvis det var tilfældet kunne vi jo ikke gøre noget desværre.
Vi kan hellere ikk blive sure over der er mange der hedder det samme som vores børn, udover Solva selvfølgelig.
Men vi tager helt klart hensyn når vi vælger navne. :-)
Men selvfølgelig kan man ikke blive ved med at finde på nye navne, og navne går jo igen.
Men bare lidt hensyn må man godt tage:-)

Vil nu sige, at JEG syntes, at Solvá er et meget almindeligt navn :D

Men ellers, ja, bare for at undgå konflikter og at såre hinanden uden grund, så syntes jeg godt, at man kan spørge vedkommende. Svarer vedkommende, at det er helt i orden, så er man jo fri for at tænke på det! Og hvis vedkommende ikke er så meget for det, så er det vel op til ens egen samvittighed til at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i den givne situation.

ja det er meget alm. hvis man er fra færøerne...griner   men her i dk er der ikk mange der hedder det....hihi

Annika

Hihi næ, der er det så godt nok ikke. Så prøv at hedde Fríðálvur ella Bárður i Danmark.. :P

cibatuchsi

Citat fra: Annika Dato 10. Juni 2010, kl. 08:58
Hihi næ, der er det så godt nok ikke. Så prøv at hedde Fríðálvur ella Bárður i Danmark.. :P
nej tak... griner. har problemer nok med sólvá... hun bliver kaldet solvej, sålva. o.m.m men hun er heldigvis ligeglad, for hun kan ikk selv udtale hendes navn på den rigtige måde. men håber da det kommer hvis hun får lidt undervisning i færøersk

Sølvsten

Advarsel!!!

Jeg giver mine dyr de navne jeg føler er rigtige til dem. Jeg vil aldrig gå ind på diverse fora og kigge igennem folks tråde for at være sikker på ikke at komme til at kalde mine dyr noget andres hedder. Så skulle jeg komme til at kalde mine dyr noget som andres hedder er det ikke fordi jeg vil kopiere men fordi det er de rigtige navne til mine dyr og så må det være sådan.

Shamua

Citat fra: Sølvsten Dato 10. Juni 2010, kl. 10:06
Advarsel!!!

Jeg giver mine dyr de navne jeg føler er rigtige til dem. Jeg vil aldrig gå ind på diverse fora og kigge igennem folks tråde for at være sikker på ikke at komme til at kalde mine dyr noget andres hedder. Så skulle jeg komme til at kalde mine dyr noget som andres hedder er det ikke fordi jeg vil kopiere men fordi det er de rigtige navne til mine dyr og så må det være sådan.

synes godt om

Vh. Marianne

Black Diamond

Citat fra: Sølvsten Dato 10. Juni 2010, kl. 10:06
Advarsel!!!

Jeg giver mine dyr de navne jeg føler er rigtige til dem. Jeg vil aldrig gå ind på diverse fora og kigge igennem folks tråde for at være sikker på ikke at komme til at kalde mine dyr noget andres hedder. Så skulle jeg komme til at kalde mine dyr noget som andres hedder er det ikke fordi jeg vil kopiere men fordi det er de rigtige navne til mine dyr og så må det være sådan.


Er så enig

Lena og Peter

Citat fra: Sølvsten Dato 10. Juni 2010, kl. 10:06
Advarsel!!!

Jeg giver mine dyr de navne jeg føler er rigtige til dem. Jeg vil aldrig gå ind på diverse fora og kigge igennem folks tråde for at være sikker på ikke at komme til at kalde mine dyr noget andres hedder. Så skulle jeg komme til at kalde mine dyr noget som andres hedder er det ikke fordi jeg vil kopiere men fordi det er de rigtige navne til mine dyr og så må det være sådan.

Vil lige være rygklapper... Kunne ikke have skrevet det bedre selv... ;)

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 24. Maj 2010, kl. 11:30
tja.. alltså jag tycker mest att det är komiskt att en person kan bli sur/ked af det av att någon använder ett namn som man redan använt fast med annan stavning.. när samma person anser att det är helt ok att någon tar ett uppfödarnamn som är oerhört snarlikt ett annat ;) Känns som lite dubbelmoral om jag ska vara ärlig.

Jag tycker att  man ska försöka ta hänsyn.. men ja.. det kommer alltid finnas illrar som heter samma sak... thats life liksom. Man behöver ju inte kopiera ett helt namn medvetet, utan kanske försöka att åtminstonne göra det lite mer unikt.

Jag skulle Föreslå Cleopatra Aisha t.ex, eller Cleopatra Alanna, Cleopatra Allora, Cleopatra Ayshia

Sunshine Ferrets og Starshine Ferret - ikke ens - læg mærke til det bliver stavet anderledes  ;)

Asia/Asia - identisk  ;)

Jeg synes man skal tage hensyn til andres navne - med mindre som folk skriver det er de helt almindelige navne som Bølle/Bandit/Freja mm

Men når man sidder og bruger tid på at finde de bedste navne til sine hvalpe, så må jeg indrømme at jeg bliver ked af det når man så tager/bruger dem.

Black Diamond

Personligt syndes jeg ikke man kan tage patent på en navn. Også selvom man bruger tid på at finde dem og lave dem gode og smukke.
Da jeg valgte navne til mine to børn valgte jeg Kelly til min ene datter. Vi var inde og søge om at få det stavet sådan. Siden når jeg undersøger det er der kommet en hel del flere til efter det.
Min mening er at man skal vælge de navne man føler passer bedst til sin ilder. Et navn man brænder for og som passer til det man kan lide.
Jeg syndes godt man kan skrive pænt til andre hvis det er et navn ganske få hedder, som Annes Mija eller som nu jeg også gjorde med Aysiha.