Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvor længe har jeres ilder levet.

Startet af Robert, 6. August 2010, kl. 16:32

Robert

Hvor længe har jeres ilder levet og hvar de kastrert eller ikke?

Anne

My er 5 år og en måned. Hun er steriliseret.

Hun er den ældste jeg har, de andre er fra et år og nedefter.

Soelberg`s SUN ferret

mine de ældste er efterhånden 4½ år. Nogle er verile, og nogle er kastereret

mette11

Afdøde:
Julius ½ år (død pga. blodforgiftning) ikke kastreret endnu.

Frida ca. 2 år (fejlsterialiseret ilder fra Søllerød Tropehave - endte med at blive aflivet)

Frederik min. 7 år (kræft, alder ukendt da jeg overtog ham som voksen og ikke kunne få oplyst alder, kan have været ældre. Kastreret da jeg fik ham)

Santino 3½ år (aflivet pga. leukæmi - kastreret)

Mille 5 år (aflivet pga. kræft i maven - sterialiseret)

Victor 9 måneder (aflivet pga. lymfekræft - netop kastreret)

Dem jeg har nu:
Marius 6 år - lever endnu, kastreret rimelig ung (har binyretumor og insulinoma)

Albert 4 år - lever endnu, kastreret da han gik i brunst

Sigi 3 år - lever endnu, sterialiseret

Mallow 1 år -  lever endnu, har implantat

Amazing Ferret

Jeg har en tæve på 5 år som stadig er viril og så har jeg en han på 5 år som er kastreret - det er de ældste jeg har. Resten er fra 4 år og nedefter

Jeg har så mistet 3 voksne:

Freddy - 6 år og kastreret
Charlie - 2½ og kastreret
Milos - aflivet en mdr før han blev 4 år - kastreret

Robert

Jeg vil prøve at se hvad jeres ilder har levet gennemsnit og om det gør nogen forskel om de har været kastrert eller ej. Læste et sted på nettet at den ældste ilder har blevet 17 år. Men ved ikke om den så var tam eller vild.

Charlotte

Man kan læse meget på nettet. Det er ikke altid sandt.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

mette11

Nej man skal ikke tro på alt hvad man læser...men her er en som er god nok!! http://trickytrixie.tripod.com/index.htm  Hun har gamle ildere!! :)

Robert

Nej man kan ikke være sikker på alt :) men kunne være fedt hvis ens ilder kunne leve så længe :). Men det er vel også det jer som avler også stræber efter at avle ilder der har gode gener og kan leve længe.

Starshineferrets

Här finns en hel del gamla illrar... äldsta här tror jag blev ca 14 år
http://trickytrixie.tripod.com/
Alla är okastrerade (i princip) och lever enbart på naturlig kost

Mina äldsta har blivit
Buffy: 6 år - kastrerad vid 5 månaders ålder, levt på torrfoder tills hon var 5, sedan Barf (dog i sömnen, gissningvis pga hjärtfel eller lymfom, hade även binjuretumörer)
Stitch: 6 år 3 månader, kastrerad vid 6 mån. levt på torrfoder hela livet. (binjuretumörer och troligtvis lymfom)

Charlotte

Robert > Du kan ikke bare sætte det op efter om de er snittede eller ej. Efter hvad folk siger, så kommer det jo også an på hvor gamle de har været inden de er blevet snittet. Om det så passer, ved jeg ikke. Plus det jo også kommer an på kosten.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Robert

#11
Nej ved godt der er andre faktore. Men har bare tænkt over om det kunne gøre nogen forskel på livlængden. Det er der nok ikke. Tænkte bare på det.

Starshineferrets

precis som charlotte säger är det mycket som spelar in. Dels handlar det om genetisk predisposition för olika sjukdommar, sedan splear även kastrering, vilken kost de äter och under vilka förhållanden, både ljus och värme illern lever under. Så att enbart gå på om de var kastrerade eller ej ger ingen garanti för att d ekommer leva länge. Utan det är många faktorer som spelar in.

Starshineferrets

Har man en iller från förnuftiga linjer (utan de faktorer som riskerar att försämra hälsan), håller den okastrerad, ger den en korrekt sammansatt Barf kost samt håller dne utomhus i naturliga förhållanden så har man alla chanser i världen att få en iller som lever länge. men ja, det är ändå ingen garanti

Charlotte

Starshineferrets > Men hvor sjovt er det at have en ukastreret når hannerne afmarkerer og hunnerne går i løbetid hvert år?  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!