Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvor længe har jeres ilder levet.

Startet af Robert, 6. August 2010, kl. 16:32

Robert

Jeg læste i en bog som er 3 år gammel at hvis de bliver kastrert for unge er der større chance for at de kan få kræft på grund af der bliver danner mere af et eller andet. kan ikke lige huske hvad. Men der blev dannet mere af noget andet fordi den ikke dannet så mange hommoner eller ved ikke om det stopper helt når den kastrert. Selvfølgelig de kan også få kræft af andre ting. Men ved ikke om det er noget i andre har hørt om? 

Anne

Jo det er ret almen opfattelse at binyrekræft delvist kan skyldes for tidlig kastrering eller sterilisering.

AlisVolatPropiis

almen viden.... så ja det er vi klar over...

Havde iøvirigt Dante..han nåede at blive 6...ukastreret hele sit liv

Robert

Det var heller ikke så meget for at gør nogen opmærksom på det for jeg viste det ikke før jeg læste det. Der jo sikkert også andre mig der ikke er helt klar over det. Men det er nok mest os nye :). Men er    Hvornår er det så bedst at kastrer dem. Tror jeg læste i bogen efter et år. Er ikke lige helt sikker nu. Men kan det ikke også ske selv om de er ældre eller det er måske kun hvis de er helt unge at sansynligheden er der.

Anne

det er jo lidt forskelligt hvad man mener. Jeg vil sige at man under INGEN omstændighederskal gøre dte før det er ½ år, altså jo selvfølgelig hvis de har et eller andet i underlivet de er ved at dø af.

Med tæverne er det lidt svært, for steriliserer man dem ikke skla de vanligvist igennem et længere forløb med hormonudsving pga falsk drægtighed osv. Derfor vælger jeg selv at sterilisere tæver til kæl før første løb, eller efter første løb og falsk drægtighed.

Men med hannerne synes jeg at et år er fint at vente og gerne længere.

Nogle bruger suprelorinimplantater i stedet for en sterilisering/kastration for at holde dyret intakt eller udskyde sterilisering/kastration

Robert

Undskylder der tit kommer fejl når jeg skriver. Jeg bruger tit min iPhone så overser tit de helt store fejl når jeg skriver :)

Charlotte

Der har været mange meninger om mange ting igennem årene og som regel bliver de ændret.  ;)

Er I søde at sætte et link herind til de videnskabelige undersøgelser der viser at de får kræft af at blive kastreret/steriliseret tidligt? Jeg har nemlig snakket med min dyrlæge om det og hun kender ingen undersøgelser der viser det ene eller det andet.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Barky

Charlotte - jeg ved ikke om det er fordi at din dyrlæge er vant til at håndtere dyr som katte og hunde osv..
Eller er det Lone du mener?

Ildere har jo en noget anderledes hormonel balance end andre dyr. Løbetid f.eks er helt anderledes end hund og kat. Og jeg *mener* at det er årsagen til at man anbefaler at neutralisere senere med ildere. Da de er hormonelt anderledes end andre dyr.
Katte tager jo ikke skade, hormonelt, af at blive neutraliseret som killinger. Hvorimod det er noget som meget meget få gør med ilderhvalpe.

Jeg ved ikke.... Det er blot mit gæt.. Jeg har ingen links.. Det sidder bare i kroppen på mig. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Charlotte

Jeg bruger ALTID Lone (medmindre det er akut efter lukketid eller hun har ferie) så ja det er Lone.  :)  Vi snakkede om det og da hun ikke kan finde nogle undersøgelser der viser at det er skadeligt, så sagde hun ja til at kastrerer min dreng tidligt. Det er derfor jeg beder jer om et link. Hvis I ikke har beviser for det, hvor ved I det så fra? 
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Barky

#39
Det halter ret meget på videnskabelige undersøgelser med ildere...

Adreneal Diasease


CitatThe high exposure to light and early spaying/neutering, seems have the most validity as a root cause. Ferrets have a very sensitive pineal gland, which in the natural state is stimulated by increased exposure to light. The pineal gland signals the reproductive tract to get ready for reproduction by sending a signal to the hypothalamus to produce GnRH (Gonadotropin Releasing Hormone) which stimulates the pituitary gland to release LH (Luteinizing Hormone) and FSH (Follicle-Stimulating Hormone) which triggers the gonads to secrete the sex hormones.
http://www.ferret-universe.com/health/adrenal.asp



CitatEarly spay and neuter - In the United States, ferrets are neutered as early as 6 weeks of age,2,4 whereas early spay and neuter are not as common in other countries. Studies done to identify the presence of adrenal disease in sexually intact ferrets in the Netherlands showed a prevalence of 0.55%4 which suggests a correlation between adrenal disease and early spay or neutering.
http://www.vet.uga.edu/vpp/clerk/johnson/index.php



CitatThe domestic ferret is known to suffer from several distinct ferret health problems. Among the most common are cancers affecting the adrenal glands, pancreas, and lymphatic system. Viral diseases include canine distemper and influenza. Certain health problems have also been linked to ferrets being neutered before sexual maturity was reached. Certain colors of ferret may also carry a genetic defect known as Waardenburg syndrome. Similar to domestic cats, ferrets can also suffer from hairballs and dental problems.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferret_health (Der står også nogen link i bunden om de forskellige sygdomme)


Var det nok eller skal jeg lede mere? En simpel gang Google på ordene: "risks early spaying ferrets" gav temmelig mange resultater, jeg gider altså ikke linke og citere dem alle.  :lol:
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Starshineferrets

Det finns en hel uppsjö av vetenskapliga artiklar om iller på nätet, men ja, de allra flesta kräver en eller annan prenumeration på vetenskapliga tidsskrifter för att få lov att läsa dem.
på http//scholar.google.com kan man hitta en hel del, vissa full text, andra inte.

Sedan rekommenderar jag att man läser den här sidan för att få en förklaring till hur b.la kastrering påverkar illrar, finns även ett par referenser
http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

Charlotte

Jeg har ikke tid til at kigge på det lige nu men må læse det igennem en af dagene. Tak for linkene.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Eliza

Personligt mener jeg at hvis der er mistanke om at det kan give kræft senere i livet hvis de bliver snittet tidligt, men der ikke er nogen videnskabelige beviser, så ville jeg bare ikke tage chancen.. Tænk hvis det passer..
Den gang jeg fik min første ilder og han gik i brunst havde jeg ikke hørt det og dyrlægen sagde det var helt fint at snitte som fire en halv måned. I dag har han så højst sandsynlig binyrekræft knap tre år gammel, så jeg tror nu på det..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Min dreng med binyretumor blev også snittet tidligt, da jeg heller ikke vidste bedre.
Jeg har det lige som Eliza, hvis der er noget som tyder på det, hvorfor så gøre det, når det kan undgåes??
Hvis/når jeg engang skal have en ny han-ilder, så vil han få implantat og blive kastreret når han er blevet ældre i håb om at det vil gøre at han ikke får binyretumore.

Charlotte

Altså undskyld mig men det er jo hørt før at folk "finder på" noget som bliver spredt på forummerne og som så senere så viser sig ikke at være korrekt. F.eks skulle pigernes p-sprøjte give kræft. Men hvor er alle de piger der har fået kræft pga det?

Hvor længe har implantater været brugt til ildere? Ikke særlig længe. Derfor er der ingen der aner hvilke virkning de har på længere sigt. Så jeg forstår slet ikke at I tør bruge dem.

Jeg snakkede med min dyrlæge om det. Hun fortalte mig hvad hun syntes og jeg valgte så at få min ene dreng snittet tidligt.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!