Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvor længe har jeres ilder levet.

Startet af Robert, 6. August 2010, kl. 16:32

Barky

Personligt har jeg ikke hørt om en eneste gang hvor nogen for sjov eller for ondskabs skyld har fundet på en sygdom som er farlig og spredt den via nettet.

Tja.. Lige ang. P-sprøjter tør jeg sq heller ikke tage chancen. Det er jo ikke kun ildere som bliver påvirket af p-sprøjter/p-piller/p-stave osv... Det gælder sq mennesker, katte, hunde.. You name it..

Men kan da lige give et googleresultat over det... Det er jo, så vidt jeg ved, samme sprøjte man bruger til hunde.
CitatMan kan også anvende p-sprøjter, det vil sige hormonbehandling, til tæver for at undgå løbetid og drægtighed. Behandling begynder med at dyrlægen undersøger hunden for at sikre sig, at hunden befinder sig på det rigtige tidspunkt i cyklus. Efter første behandling skal behandlingen gentages efter henholdsvis 3 og 4 måneder og derefter med 5 måneders intervaller.

Ulemper ved p-sprøjter sammenlignet med sterilisation:
P-sprøjter øger risikoen for udvikling af kræft i mælkekirtlerne.
P-sprøjter øger risikoen for forandringer i livmoderen.
http://dyrlaegecentralen.dk/index.asp?id=143&sub1=134&beh=357


CitatSammenlignet med fordelene ved at sterilisere - længere levetid, bedre livskvalitet, nedsat risiko for at få kræft o.s.v. - er risikoen for disse få bivirkninger for intet at regne.

Ulemperne ved p-sprøjter er først og fremmest, at de gentagne hormonbehandlinger øger risikoen for at din hund kan udvikle livmoderbetændelse og kræft i mælkekirtlerne.

I forhold til sterilisering er det også en ulempe, at tæven kan blive falsk gravid, selvom den får p-sprøjter. Samtidig kan det være en ulempe at p-sprøjter er en dyrere løsning end sterilisering, og at det kræver hyppige besøg hos dyrlægen.
http://www.netdyredoktor.dk/sw16140.asp


Implantater har ikke været brugt ret længe hvis du sammenligner med p-sprøjter og neutralisering...
Jeg har brugt implantat til een ilder.. og det var min kræftsyge ilder, som ved at få implantatet, ville blive symptomfri, samt det ville nedsætte væksten af tumoren.. Det er vel ikke en helt dårlig bivirkning? Han havde chancen for at leve længere, smerte og symptomfri.
Det valg tog jeg altså. Risikoen for mig var at han ville blive helt hårløs og komme til at fryse, samt at han ville leve kortere og mere smertefuldt.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Stephanie

Så vidt jeg har forstået (og ret mig endeligt) så skulle det implantat have samme virkning (har ikke lige tjekket om det er de samme ting der er i) som det de i årevis har givet ildere i USA for AD, implantatet er dog ikke godkendt i USA endnu så derfor må de stadig give det i pilleform.

Så skal jeg vælge mellem at give min ilder implantat 1 gang eller piller jævnligt, så vælger jeg altså implantatet.

Mht. at sprede dødelige sygdomme for sjovt :S  Så kan man jo også læse en del om det på FHL, der står bl.a også lidt om den hollandske undersøgelse, og jeg vil da ikke sige at FHL ikke er seriøst, der er adskillige dyrlæger tilknyttet der samt ilderejere med mange mange års erfaring.

Jeg har ihvertfald ofte søgt oplysninger der når jeg har skulle vide noget.

Charlotte

Der var en der kaldte på mig mens jeg skrev min besked igår, så jeg stressede og fik skrevet den "hårdere" end jeg mente. Undskyld.

For at starte bagfra:
Stephanie: jeg mente ikke valget mellem et implantat og en pille men at få dyret kastreret/steriliseret med det samme istedet for at udskyde det. Vi kender jo ikke til bivirkningerne ved implantatet på længere sigt.
Jeg er ikke på udenlandske forummer så jeg ved ikke om det har været brugt i pilleform.

Julia: Det er ikke nok til at kunne indgå nogle steder men jeg har fået p-sprøjter til 2 piger. Den ene blev 5½ år hvilket er ret godt af en dyrehandler-ilder. Den anden lever endnu og er lige blevet 6 år (jeg aner ikke hvor hun kommer fra). Ingen af dem har/havde kræft. Inden det begyndte at blive skrevet på forummerne at det kunne give kræft, så var der flere hunner der fik p-sprøjter. Hvorfor har vi ikke hørt om dem hvis de fik kræft? Det var det jeg mente.

Jeg kan godt forstå at du brugte et implantat til din syge ilder når det kunne gøre hans liv bedre, men jeg mente at det er en stor risiko at bruge dem til sunde og raske ildere bare for at vente med at kastrerer/steriliserer dem. Vi aner jo ikke hvad risikoen er på længere sigt.



Til alle: Nogen gange er der nogle meninger der bliver "in" herinde (og på andre forummer). Nu er det f.eks in at barfe. Jeg tager hatten af for dem der virkelig sætter sig ind i det og fodre efter dyrenes behov, men der er såvidt jeg kan se flere der bare fodre lidt i øst og vest fordi det lyder "smart" at kunne sige "jeg fodrer også med barf".

Det har også været in i laaang tid at folk der ikke har avlet, ikke skal avle fordi det er vildt svært og det bliver sat op som om de dyr folk har, mindst har en arvelig sygdom (selvom ingen af os faktisk aner det). Igen er det en mening som folk får smidt i hovedet og nærmest bliver udstødt hvis de skriver at de altså vil gøre det alligevel. I glemmer bare at folk skal starte et sted og med nogle dyr. Hvis de er døve, indavlede eller på anden måde ikke er raske, så nej, der skal ikke avles på dem. Men hvis en dyrlæge kan sige at de er sunde og raske, så lad da folk der har haft ildere i nogle år prøve uden at blive haglet ned. Så svært er det altså heller ikke hvis man har en sund fornuft, en god dyrlæge i baghånden (også i nattetimerne) og en ilderkyndig person/forum man kan kontakte hvis man er i tvivl om noget. Selvfølgelig er der en risiko for hunnen men det er der for alle dyr/mennesker som får unger.
Jeg har en gammel pige som jeg gerne ville have fået et kuld på dengang jeg købte hende. Det gjorde jeg ikke fordi jeg desværre lyttede til folk på de gamle forummer (hvoraf nogle af jer er her endnu) som sagde at hun helt sikkert ville dø og var fyldt med sygdomme og ikke ville leve længe (det blev ikke skrevet sådan ordret men I ved hvad jeg mener). Nu er Dafny 6 år. Hun har godt nok ikke langt igen men jeg synes 6 år er en fin alder. Ja der er måske dyr i udlandet der lever længere men hvis jeg flyttede til et andet land ville jeg måske også blive lidt ældre. Måske. Hun har været rask hele hendes liv og hun havde faktisk været en fornuftig ilder at tage et kuld på. Så jeg skulle ikke have lyttet men gjort hvad jeg ville.

Det var bare 2 af de mange ting der griber om sig og bliver den "generelle mening" på forummerne. Det er ikke alting der bliver undersøgt ordenligt men fordi et par starter med sige det, så er det det "vi" mener.

Dette indlæg er ikke ment surt og jeg håber ikke I tager det sådan. Jeg prøver bare at få nogle af jer til at se at det ikke altid er det rigtige der bliver sagt bare fordi mange herinde siger det.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Stephanie

Det jeg mente med FHL var at der var masser af info omkring ilderes sygdomme, og links til mange undersøgelser. Og der står bl.a også om den hollandske undersøgelse omkring kræft ved tidlig neutralisering vs. sen eller ingen kastrering.

Du forespurgte jo efter yderligere info omkring det emne. Og derinde er der mange dyrlæger tilknyttet, så det er ikke kun ilderejere der er medlemmer.

Det er ikke et forum, men bygget op på mail system, men man kan også søge i deres arkiver. Og FHL omhandler udelukkende ilderes sygdomme og helse.

Barky

Citat fra: Charlotte Dato 13. August 2010, kl. 15:27
Julia: Det er ikke nok til at kunne indgå nogle steder men jeg har fået p-sprøjter til 2 piger. Den ene blev 5½ år hvilket er ret godt af en dyrehandler-ilder. Den anden lever endnu og er lige blevet 6 år (jeg aner ikke hvor hun kommer fra). Ingen af dem har/havde kræft. Inden det begyndte at blive skrevet på forummerne at det kunne give kræft, så var der flere hunner der fik p-sprøjter. Hvorfor har vi ikke hørt om dem hvis de fik kræft? Det var det jeg mente.

Jeg kan godt forstå at du brugte et implantat til din syge ilder når det kunne gøre hans liv bedre, men jeg mente at det er en stor risiko at bruge dem til sunde og raske ildere bare for at vente med at kastrerer/steriliserer dem. Vi aner jo ikke hvad risikoen er på længere sigt.

Der står også at det med P-sprøjter er hvis man bruger det en del gange. Jeg har selv benyttet mig af P-sprøjte et par gange til nogen tæver. Men KUN 1 gang på hver ilder.
Det anbefales i den grad at holde sine dyr virile. Det er kun muligt med tæverne hvis man gør noget ved deres løbetid jo. Da er P-sprøjte en mulighed. Men hvis man nu bruger P-sprøjte 2 gange om året i f.eks 3 år.. så er det altså lige 6 gange hormonbehandling. Det er altså kraftige sager for sådan en lille ilderstørrelse. Og det er videnskabeligt bevist at langtids benyttelse af p-piller og diverse P-præperater giver kræft. Jeg er 99.99% sikker på det. Det er undersøgelser lavet på katte og mennesker og rend mig i røven. *G*

Jeg vil ikke være den første der skriger: "NEEEEJ! Du gav din ilder een p-sprøjte nu dør den af kræft om et år præcis!"
Men man skal være opmærksom på at "overdreven" brug giver kræft. Og nu er ildere jo ikke ligefrem verdens kendt for at være totalt modstandsdygtige overfor kræft. Vi ser gang på gang på gang at ildere udvikler kræft, og ikke bare en form for kræft, men mange forskellige. De er muligvis ret seje på mange områder. Men deres immunforsvar og gener er noget bæ. (for at være præcis :P)

Chorulon sprøjten - skulle være mindre farlig. Iogmed at den giver falsk drægtighed - det er stadig hormoner. Men nogen andre vist nok. (hæng mig ikke op på det.. ;) )

Jeg tror - og det er kun mit gæt - baseret på min erfaring i miljøet - og ved at komme på diverse fora i årevis. At grunden til at vi ikke hører om de ildertæver der får mange p-sprøjter og får kræft. (De findes sikkert, eller fandtes, for folk ER jo blevet lidt klogere gennem tiden er mit håb da!) Er fordi at de 1; ikke kommer i miljøet 2; ikke får opduceret deres ildere 3; ikke spreder budskabet til andre ilderejere, om at dét her, skal de være opmærksomme på.
De erfaringer jeg trækker på ang p-sprøjter, er fra andre dyrearter, som er blevet forsket bedre i end ildere. Hvis jeg læser at katte helst ikke skal være på P-piller ret længe, så er min tankegang formet sådan at jeg godt kan se, at ildere måske ikke er katte, men sansynligheden for at et P-præperat har samme effekt på ildere som med katte (og hvis jeg lige har i mente, at mennesker faktisk heller ikke anbefales at leve deres liv på p-piller) er temmelig stor, så måske burde jeg ikke lade min tæve fyldes med kunstige hormoner år efter år efter år efter år...

HELDIGVIS!! Er der jo en masse andet at gøre for tæverne: V-hob, parring, implantat, lysregulering og neutralisation.
Du neutraliserer jo også dine dyr Charlotte? :)


Citat fra: Charlotte Dato 13. August 2010, kl. 15:27
Til alle: Nogen gange er der nogle meninger der bliver "in" herinde (og på andre forummer). Nu er det f.eks in at barfe. Jeg tager hatten af for dem der virkelig sætter sig ind i det og fodre efter dyrenes behov, men der er såvidt jeg kan se flere der bare fodre lidt i øst og vest fordi det lyder "smart" at kunne sige "jeg fodrer også med barf".

Det har også været in i laaang tid at folk der ikke har avlet, ikke skal avle fordi det er vildt svært og det bliver sat op som om de dyr folk har, mindst har en arvelig sygdom (selvom ingen af os faktisk aner det). Igen er det en mening som folk får smidt i hovedet og nærmest bliver udstødt hvis de skriver at de altså vil gøre det alligevel. I glemmer bare at folk skal starte et sted og med nogle dyr. Hvis de er døve, indavlede eller på anden måde ikke er raske, så nej, der skal ikke avles på dem. Men hvis en dyrlæge kan sige at de er sunde og raske, så lad da folk der har haft ildere i nogle år prøve uden at blive haglet ned. Så svært er det altså heller ikke hvis man har en sund fornuft, en god dyrlæge i baghånden (også i nattetimerne) og en ilderkyndig person/forum man kan kontakte hvis man er i tvivl om noget. Selvfølgelig er der en risiko for hunnen men det er der for alle dyr/mennesker som får unger.
Jeg har en gammel pige som jeg gerne ville have fået et kuld på dengang jeg købte hende. Det gjorde jeg ikke fordi jeg desværre lyttede til folk på de gamle forummer (hvoraf nogle af jer er her endnu) som sagde at hun helt sikkert ville dø og var fyldt med sygdomme og ikke ville leve længe (det blev ikke skrevet sådan ordret men I ved hvad jeg mener). Nu er Dafny 6 år. Hun har godt nok ikke langt igen men jeg synes 6 år er en fin alder. Ja der er måske dyr i udlandet der lever længere men hvis jeg flyttede til et andet land ville jeg måske også blive lidt ældre. Måske. Hun har været rask hele hendes liv og hun havde faktisk været en fornuftig ilder at tage et kuld på. Så jeg skulle ikke have lyttet men gjort hvad jeg ville.

Det var bare 2 af de mange ting der griber om sig og bliver den "generelle mening" på forummerne. Det er ikke alting der bliver undersøgt ordenligt men fordi et par starter med sige det, så er det det "vi" mener.

Dette indlæg er ikke ment surt og jeg håber ikke I tager det sådan. Jeg prøver bare at få nogle af jer til at se at det ikke altid er det rigtige der bliver sagt bare fordi mange herinde siger det.  :)

Først vil jeg give dig helt ret. Der er trends i miljøet, og dem kommer vi sq ikke udenom. For sådan er vi mennesker indrettet, når vi mennesker mødes i det her miljø, vil der helt klart danne sig trends også.
BARF-trenden generer mig ikke, jeg fortsætter med at fodre mine dyr med den blanding de altid har fået, men lytter naturligvis med en sund skepsis til BARF guru'erne. Og måske fanger det mig, måske ikke. Jeg vil, som alle andre ildereejere, naturligvis gøre det bedste for mine dyr med de midler jeg har til rådighed.

Derimod har jeg en del imod den trend der kører i øjeblikket, som siger "Glem hvad alle erfaringerne siger, jeg gør hvad jeg vil, og uanset hvad du siger, tager du fejl!!"

Jeg har intet imod at nye folk, eller gamle folk, avler... Det er fedt at der er nogen som elsker ildere så meget at de vil dele dem med hele verden! :D
Og jeg har iogforsig heller ikke noget som helst imod at folk kører eget ræs. Men mit ilderhjerte bliver knust når silvere bliver parret sammen, når vi nu har så stor en vidensbase (her menes ildermiljøet og det's samlede erfaringer) som siger at det nok ikke er den smarteste parring. Når stamtavleløse ildere bliver sat sammen fordi at det er sjovt at have hvalpe.
Det gør mig ondt inden i HVER gang, jeg bliver ked af det på de nye ejeres vegne. For ingen ved om hvalpene vil dø når de er et år, eller 6 år..

Og jeg er faktisk også lidt ked af det på dine ilderes vegne hvis du mener at et godt langt ilderliv er 6 år, jeg måtte lige aflive Sirius. Ham har du hørt om i 6 år... Han var ikke gammel nok... Jeg ville have haft ham hele mit liv hvis jeg kunne!! Jeg ville ønske at jeg for 5½ år siden havde vidst at tidlig neutralisering kunne give binyrekræft.. Så havde han måske levet længere, og min store sorg nu kunne have været udskudt i flere år...

Jeg er ikke tilfreds og nøjes med at elske mine ildere i 6 år eller mindre.. Jeg elsker dem resten af mit liv.
Nu betvivler jeg ikke at du elsker dine ildere, men jeg kan ved gud ikke forstå at du vil nøjes med at elske dem i 6 år. Hvis du nu kunne gøre noget for at du kunne nyde dem i mange flere år end det. Ville du så ikke gøre det?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Charlotte

Stephanie > Hvad er FHL? Eller nærmere, hvor er det? Har du et link for der vil jeg da gerne ind og lurer?  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Malene

Citat fra: Charlotte Dato 13. August 2010, kl. 17:29
Stephanie > Hvad er FHL? Eller nærmere, hvor er det? Har du et link for der vil jeg da gerne ind og lurer?  :)
http://ferrethealth.org/archive/search.cgi
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Charlotte

Julia: Dengang jeg gav min Freja en p-sprøjte hed det sig ikke at flere p-sprøjter gav kræft men at 1 p-sprøjte ville betyde at hun ville dø af kræft og der blev lagt op til at det ikke ville være mange år efter men få år efter. Det var det med at fjeren bliver til flere høns. Fordi en havde sagt noget, så blev det lige overdrevet når næste sagde det videre. Og det er det jeg synes vi skal undgå ikke kun om p-sprøjter men om alle emner herinde.
At flere p-sprøjter kan give det, er jeg med på og det vil jeg heller ikke udsætte et dyr for (selvom jeg ironisk nok selv tager p-piller men det er en anden historie).   >:| (smileyen er ment til mig selv).

Hvorfor anbefales det egentlig at holde dyrene virile fremfor at få dem snittet? Ja de er meget modtagelige overfor kræft men de får vel ikke kræft af at få bollerne/underlivet fjernet for så danner de jo ikke de hormoner længere, eller...?  :)

Og hvis du mener at vi kan bruge forskningen på katte om at de ikke skal have p-piller længe, hvorfor kan vi så ikke bruge det til noget at kattefolk er begyndt at kastrerer tidligt (jeg ved ikke om pigerne også bliver snittet tidligt)? Der sker såvidt jeg ved ikke noget ved det på kattedrengene. Det var netop det min (og vist nok også din) dyrlæge pointerede.

Ja jeg neutraliserer mine. Det gør jeg fordi jeg ikke vil/kan have drenge der slås, tisser alle vegne og kun tænker på damer. Og piger er er i løbetid til de dør. Efter at have mistet min skønne dreng Frederik (silver) i en alt for tidlig alder, så ventede jeg til Theo (hvid) var 1½ år før han blev kastreret. Jeg er ikke imun overfor hvad andres erfaring er men når min dyrlæge siger noget andet (med min hvalp fra eget kuld)...

Det er ikke fordi jeg mener "glem hvad andre siger, jeg gør hvad der passer mig" for så havde jeg været ligeglad med om andre ville avle på mine hvalpe fra i år, men fordi 2 dyr med stamtavle bliver sat sammen, så er det jo ikke ensbetydende med at de hvalpe helt sikkert vil leve længere end hvalpe fra stamtavleløse dyr. Det er skønt hvis du kan garanterer at jeg køber en hvalp af dig og at den så bliver 8 år, men det kan du ikke dels fordi folk jo lyver om deres linier (ikke nødvendigvis dig men så dem længere tilbage eller dem der har dit dyrs bror/søster) og dels fordi meget af det jo også er dyrets levevis (foder, hormoner i omgivelserne (f.eks i legetøj) osv).  Plus at det jo ikke er nemt at købe gode avlsdyr her i landet. Jeg kan ikke bare gå ud og sige "nu vil jeg købe en han og hun og avle." Hvis jeg endelig fandt 2 personer der ville sælge mig gode dyr efter gode linier som jeg måtte avle på, så bestemmer de hvor mange kuld dyrene må bruges til og at der ikke må avles på hvalpene. Dvs selvom jeg betaler mange penge for avlsdyr, så er de ikke engang mine for jeg må jo ikke bestemme over dem. Så dem der har været "heldige" at finde de gode linier, vil jo ikke hjælpe til at sprede de gode linier her i landet andet end til nogle ganske ganske få som igen ikke må hjælpe med at sprede de gode linier. Hvis jeg lavede et kuld efter 2 dyr der blev 10 år, og solgte hvalpene til folk udenfor ilderverdenen som så avlede lidt og igen solgte hvalpe... Så ville vores kæledyrs levealder jo også stige gevaldigt indenfor relativt få år (jeg mener 5-10 år) hvilket ville være skønt, men jeg kan ikke finde sådanne dyr. Plus at hvis jeg endelig fandt dem, så ville det ikke hjælpe meget hvis det kun var mig der gjorde det fordi de dyr så ville blive indavlede når ingen andre vil gøre det samme. Kan du se hvad jeg mener? Så avlere herhjemme er jo med til at sørge for at folk er nødt til at gå til dyrehandlere hvis og såfremt de engang kunne tænke sig at få et kuld.

Ja jeg elsker mine dyr også efter jeg ikke længere har dem og det regner jeg med at du ved. Men jeg synes at 6 år er en god alder når det for få år siden hed sig at de kun blev 4 år i gennemsnit herhjemme. Jeg kan også godt se på min gamle Dafny (og Freja da hun levede) at når de når over en hvis alder, så kommer alderdomstegnene (de taber sig, de bliver langt hurtigere trætte og alting går bare langsommere med en gammel ilder). Nu regner jeg så med at de dyr der i gennemsnit bliver 10 år så også får alderdomstegn nogle år senere end vores andres. Havde Dafny kunne leve 4 år endnu og først blive "gammel" om et par år, så havde det da været dejligt. Men sådan er det ikke. Hvorfor? Fordi de linier bliver holdt tæt til kroppen på dem der har dem.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Stephanie > Tak.  :)

Jeg må hellere lige skynde mig at skrive at jeg ikke går ind for kontraktbrud. Hvis jeg en dag skulle købe en ilder fra en af jer, så vil jeg ikke kaste linien i grams bare fordi jeg har en anden holdning end jer, ligesom jeg heller ikke avler på ildere hvor opdrætteren ikke vil have der bliver avlet på. En kontrakt er en kontrakt.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Barky

Jeg syns godt nok at du maler fanden på væggen. :)

Jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte med at svare. For jeg synes at de ting du skriver - er ting du tror - fordi at du har måske hørt.

Jeg kan godt huske at stemningen var anderledes for ca 5 år siden, og da blev fanden malet på væggen ang. p-sprøjter (og mange andre ting, men vi er bedre til at debattere idag). Men nu er det altså ikke forbudt at "bruge" hovedet og tænke: "De er godt nok hysteriske - men hvorfor?" og så selv lige undersøge lidt. I stedet for at ræsonere; "Hold da fast hvor er de hysteriske! De overdriver jo fuldstændig sindssygt!"
At mange mener det samme - har muligvis noget gøre med at der er noget om det. Men er man fakkertalt i tvivl, så undersøg sagen selv. På den måde får man enten be- eller afkræftet om der er noget i det. Både du og jeg har været længe nok i miljøet til at kunne se når der kommer en ondskabsfuld løgn som breder sig. Eller om det er en formodning baseret på forskellige erfaringer indsamlet fra udefrakommende, forskellige landsdele, forskellige tidspunkter, folk der ikke kender hinanden osv osv osv... :)

Jeg sluger aldrig noget råt mere. Dét har jeg lært! Men jeg lærer også af andres erfaringer og udbeder mig deres opfattelser, da min egen kan være forkert nogen gange! Især i forbindelse med sygdom har jeg har spurgt andre hvad der reelt skete med deres ilder, nu hvor min egen fejler det samme, så jeg kan være forberedt og vide hvad jeg kan gøre/hvad der kan ske. Det betyder ikke at det kommer til at ske, og måske kan jeg slet ikke bruge deres erfaring til noget. Men jeg lærer gerne af dem! For de har stået i situationen før. Og måske kan jeg forbedre mig selv og min ilders chancer, hvis jeg kan indsamle så megen viden om det som muligt.

Det anbefales at holde dyrene virile pga risikoen for at de udvikler Binyrekræft. Det linkede jeg til tidligere. :)
Den risiko vil jeg aldrig nogensinde løbe igen. Så hellere udholde den virile han, og den hormontossede tæve i nogen år. Det giver måske gevinst i den anden ende, jeg vil ikke tage risikoen. Jeg vil beholde mine dyr længst muligt overhovedet!

Det betyder bestemt ikke noget om man sætter to dyr sammen som har stamtavle eller ej. Det der betyder noget er selve indholdet af stamtavlen.
Jeg havde den her gudesmukke, pisse søde og pris-vindende albino tæve. Hun blev 8 år gammel. Før hun døde af kræft i maven. Hun var frisk lige indtil det sidste halve døgn, da gik det ned af bakke. Med en fart jeg aldrig har set før.
Hun havde sq da stamtavle - måske jeg skulle have brugt hende i avl. Men hendes tavle var ikke så lang, og det jeg kunne se af den var albino og silver. Jeg tør altså ikke tage chancen med silvere. Jeg elsker dem, men beklager. Jeg har set alt alt ALT for mange silvere værende døve, have anderledes hovedform pga wardenburg. Og dem jeg har set opduceret, har haft KIT = forstørrede organer.
Min egen silver er 2 x indavlet, hørende dog. Men hendes aflivede søster havde forstørret hjerte, var stokdøv og et lille stykke gummi overbelastede hjertet, og hun døde. Hun kunne måske have været reddet hvis hun ikke havde KIT.

Alle de fordomme du har om avlere passer, indtil at du giver dem en chance og modbeviser at alle "rigtige" avlere er dumme og holder linjerne tætte. Faktum er lidt anderledes når man har forsøgt, jeg ved ikke om du har forsøgt at købe avlsdyr hos en opdrætter. Eller om du har været nervøs for at du ville blive afvist, og derfor har brugt de dyr du nu havde til rådighed.
Jeg forstår godt at det kan være svært og man bliver sq nødt til at sælge sig selv. Det er en tillidssag at købe/sælge avlsdyr. Og ikke noget jeg som opdrætter ville tage let på, jeg har fandme knoklet for at finde en god linje, og jeg vil da nødig se den "spoleret" ved at parre den sammen med en 1-årig ilder fra dyrhandel. Hvad nu hvis hvalpene får et elendigt helbred? Det har jeg medvirket til.. Det vil jeg altså ikke.. :'(
Prøv at vend situationen, og sæt dig selv i avlers sted. Ville du ikke skrive en kontrakt med folk som du solgte avlsdyr? Ville du ikke forsøge at gøre det bedste for den linje du har knoklet for at skaffe?

Dog skal det siges at jeg går 100% ind for at avlere samarbejder, og at der sælges avlsdyr ud til folk som gerne vil have hvalpe.
Men der er også forskel på "newbies" som bare vil prøve for sjovs skyld, og at sælge til en som vil ligge kræfter i at forbedre ilderstammen.
Jeg mener f.eks at man godt kunne sælge en avlsilder til en "newbie", hvor man selv vælger hannen. Køber får et kuld. Opdrætter får lov at styre generne. Men det kræver jo stadig en god kontakt til køber. Og naturligvis en kontrakt! Den sikrer jo ikke kun opdrætter, men også køber. Hvis ikke den sikrer begge pprter, så er det godt nok en skodkontrakt, som jeg ville forhandle om!

Ang. det med katte og p-piller og tidlig neutralisering. Så bliver killinger neutraliseret fordi:
De kommer sig hurtigere oven på operationen.
Avlerne sikrer sig at der ikke bliver lavet blandingskatte, eller at killingen bliver solgt til en BYB'er, som vil avle på den og sælge killinger uden tavle indtil at katten omkommer af for mange kuld og for dårligt hold. (BYB'er har sædvanligvis ret mange katte, og en del bor udenfor)
Fordi at det er bevist at det ikke skader killingens vækst, ej heller den hormonelle balance.

Det kan man altså overhovedet ikke sammenligne med ilderhvalpe, om det så er dig eller Lone, jeg er dybt uenig.
Enhver som har mødt en kat før, ved at katte som regel får lidt "kastrat"maver og bliver lidt rundere i det. Stortset alle ildere taber sig oven på en neutralisation. Bare dét faktum burde være nok til at man lige tænker sig lidt om; "Hov? Nu er reaktionerne så forskellige - mon det er lige godt for begge parter?"
(Btw - det er både han og hunkatte de snitter tidligt - min egen hunkilling får snart en indkaldelse fra Inges Kattehjem)


Jeg er glad for at du kan se hvor "lidt" der egentlig skal til før at det hele begynder at vende. Det starter kun eet sted - hos dig selv. Hvis DU behandler andre, som DU gerne selv vil behandles. Så kan man ikke gøre mere. Og tro mig, man kan ikke gøre mere end at ændre sig selv, og håbe på at man kan inspirere andre. Jeg har i alt for mange år siddet og banket folk i hovederne fordi at de gjorde ting jeg ikke brød mig om, og ting som var skadelige for mit Elskede Ildermiljø. Det gav mig ikke en skid... Jeg fik det bare dårligere og dårligere.

Jeg har formået at ændre mig, og ændre andres syn på mig. Hvis jeg kan, og du ved hvor slem jeg har været, så kan du også. Og måske kan vi inspirere folk sammen?

Jeg fik kun et kuld med Maleika - men hendes ene hvalp skal sansynligvis bruges i avl næste år. Jeg ved ikke om folk har løjet for mig ang stamtavlen på hende. Jeg har selv brugt virkelig lang tid på at surfe nettet tyndt efter info på hendes linje. Om det er godt nok? Det må du spørge AlisVolatPropiis og Mette11 om, de har begge hvalpe efter hende. Og jeg har givet dem 4 års garanti på arvelige sygdomme.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Charlotte

Mine hvalpe er vågne og vil ud NU så du får lige et kort svar.

Jeg anede ikke du havde en ilder du evt vil tage et kuld på så jeg rakkede ikke dig og dine linier ned. Jeg brugte bare dig som eksempel. Jeg har ikke prøvet at kontakte opdrætterne og høre om jeg må købe en ilder. Jeg brugte også bare mig selv som eksempel. Det kunne have været hvem som helst jeg skrev om.  :) Jeg ville bare ønske at opdrætterne "løsnede" grebet lidt om linierne. Ja det ville være sørgeligt hvis en linie blev "ødelagt" ved at blive parret med en 1 årig men så må man skelne mellem den linie og "hoved-linien". Fordi den linie laver hvalpe der dør når de er 1 år af kræft, så gør det jo ikke hovedlinien dårligere.

Du har ret i at der bliver diskuteret mere omkring tingene end der gjorde engang. Folk tager det ikke helt for gode varer men der er desværre stadig nogle der tror at hvis bare en opdrætter skriver det, så er det rigtigt. Og det er det jo desværre ikke altid.

Hvis jeg var i avlers sted, og havde fri råderet over de evt hvalpe der kom, så nej, jeg ville ikke skrive kontrakt. Hvis jeg kunne sælge dyr med lang levealder og hjælpe til at folk dermed ville købe dem hos mig (eller en anden med samme mening) istedet for dyrehandler-ilderne og vi dermed kunne gøre levealderen hos kæledyrene som folk evt ville avle på lang, så ville det da være langt bedre. Den eneste grund til at min dreng er blevet kastreret og at der ikke skal avles på mine hvalpe er fordi deres onkel har hd. Havde han ikke haft det, så havde folk da været velkomne til at avle på dem hvis de ville. Jeg ville så stærkt anbefale at de havde tæt kontakt til en der har fået flere kuld end mig og deres dyrlæge, men det er deres dyr og deres valg.

Jeg har temperament og har altid haft det. Og jeg har siddet og hidset mig vildt op over at folk bare ikke vil høre hvad jeg eller andre skriver. Med en enkelt undtagelse, så er jeg blevet bedre til lige at trække vejret før jeg skriver eller lade jer andre tage diskutionerne. Så jeg er fuldt enig i at det starter et sted, og det er hos os selv.  :)  Havde vi to haft denne diskution for nogle år siden, så havde vi sikkert også hidset os op og revet os selv i hovedet mens vi læste hvad den anden skrev. Men idag kan vi tage diskutionen stille og roligt og det er dejligt at det er sådan.  :) Selvom du har en anden mening end mig, så respekterer jeg dig stadig og jeg tror da også det går den anden vej.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!