Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Forklaring på mange tilfælde af kryptokisme

Startet af tzari, 4. Februar 2011, kl. 21:51

tzari

Ej nu må i styre den egocentrede stil lidt. Sammo er ikke opdrætter eller ejet af nogle i dk(tror end ikke nogen dansker ar set billedet af ham eller set ham live han er et navn i en tavle) han er stamfar til linier over hele europa OG USA.
Brutus´s opdrætter er ikke aktiv mere og han er også stamfar til en del linier i dk og hele norden. nævnte bevist ikke sidste navn fordi det ikke var relevant for min gennemgang og forklaring. Kunne lidt forstå harme hvis jeg nævnte en han med en enkelt eller 2 linier holdt ind til kroppen og dermed ikke med relevans eller hvis jeg strøg om mig med påstande uden at kunne dokumentere dem.  når dyr bliver matadorer bliver de sjovt nok genstand for diskutioner hvis fejl opstår. nævnte også disse 2 da der netop er lukket linier efter dem i DK af samme grund og de ret godt illustrere hvorfor vi har ser problemet så meget på det sidste. Havde jeg skrevet det i koder så havde alle indforståede vidst hvem det var og det er jo dumt for nye opdrættere der ikke er med i ilder historien i DK og havde god brug af denne info.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

#31
Det er fuldstændig ligegyldigt hvem der ejer, og hvem der har set dem eller ikke har.
Du kunne nemt have lavet et fake opstilling....kan ikke se hvorfor du altid skal nævne navne....især når du ikke har dyt med de linjer at gøre

Fakta er stadig at du ikke aner om dyr er bærer eller ej, uanset hvad navn de har.... medmindre der bliver lavet gen-test...og så skal vi alle lave det.

Og igen igen...hvad så hvis nogen har været fejl bedømt, og folk har været hurtig til at lukke for noget der måske faktisk ikke var problem.... men pga "headhunter" så har de ikke turdet vente.

Der er også forskellige meninger fra dyrlægen om hvor lang tid der må gå inden sten sætter sig på plads... og nogen kan være langsomme, nogen af dem kan være mistænkt for have noget kryp i sig netop pga af det, andre har stenen bare taget skade fordi den har lagt oppe for længe...som igen kan være en form for kryp, men kan også stadig være det ikke er :S
De fleste dyrlæger siger så også stadig at har den kuglerne, om de så kommer ned lidt sent og den/de er normal), ja så kan man godt bruge det i avl....udfra viden fra andre dyreracer

Jeg ville som sagt ønske det var sort/hvid

Malene

Nej, avl er ikke sort/hvid. Sur røv, men sådan er det. Så må man jo bare gøre op med sig selv, om man har samvittighed til at bruge en der muligvis er bærer, velvidende at man måske ikke ser problemer med det samme, men at de kan dukke op senere.
Sen nedstigning kan også have noget med kryptorkisme at gøre. Det er højst sandsynligt polygenetisk, da der er flere gener der spiller ind i nedstigningen af testiklerne.

Folk må gøre som de har lyst til, men personligt kan jeg godt lide udtrykket "better safe than sorry". Er det virkelig det værd at bruge en ilder der måske er bærer, fordi man absolut vil avle på en bestemt linje/farve?
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Cille

Nej det bestemt ikke bedre... og jeg har jo netop derfor rendt til dyrlæge, og undersøgt lidt omkring det.
Men så kommer vi stadig til det punkt der hedder... hvad gør vi ??? ...tjekke vi alle vores dyr, og jeg mener alle.
For det kan ligge skjult i dem alle.

Hvem skal sige de "raske" hvis der er som det lyder til for tiden...at dyrlægerne ikke er "egnet".
(og hvis sten kommer ned og er almindelig)
Skal sten der sidder fast af andre grunde så også under den kategori, og alle snittes.

Jeg har været helt ærlig omkring min han (Han er måske bare langsom,og efter sidste undersøgelse,så har han valgt at at begynde at vise den frem :fnis:) ...og de dyrlæger jeg har spurgt,for det ikke kun min egen.....
De siger alle at kommer den ned, og er ok...så det ok
(og den har også siddet nede hele tiden, og flyttet sig den 1cm frem og tilbage...så nej den har ikke lagt i bugen eller lysken, som de normalt gør ved kryp)

Hvem skal man stole på????
opdrætter siger der ikke har været det problem hos hende før, og farmand havde nødder, brødre/ og onkler havde nødder.
(Jeg har så faktisk ikke helt købt ham pga hans farve, men fordi jeg synes han havde ok fin tavle, og det var lige ham jeg faldt for da jeg surfede rundt..min egen fesen ilder....og den ene herzoghof kunne jeg lige leve med...og kan som sagt intet finde på ham...så kan ikke sige det er lige den linje...chancen for det er der :fnis:... men kunne jo også være han ikke er fra den linje)

Og det var lige netop pga af alt det postyr som der er kommet over man er ærlig, at folk ikke tør være ærlig.
Jeg synes faktisk det pænt "træls" at stå i den situation, og man har alle til at glo en over nakken/og til at dømme en.
Selvom de fleste dyrlæger siger det samme... men deres ord er bare ikke godt nok mere.
Hvad skal man så gå til dem for ??? så de jo unødvendige... og obduktioner/undersøgelser/vacciner osv er spildt tid og penge... for de kan jo ikke deres kram alligevel

(min sammenvittighed har det fint, hvis ellers min dyrlæge synes alt er ok næsten gang... så har de da et menneske der tror på de til tider kan deres kram)


Eliza

Jeg synes det med kryptokisme bliver taget alt for useriøst og ja så burde man måske lukke rigtig mange linier og det ville være mere end surt, men det er jo sådan det må være når man nu ikke har gjort noget ved det da det startede.

Synes det er til grin at du siger man så ikke behøver gå til dyrlægen mere, for selvfølgelig gør man det. Dyrlægerne kan tage prøver og undersøge/mærke ting som vi ikke kan. De kan scanne og alt muligt andet, men jeg synes ikke de skal give god for at man kan bruge en ilder til avl eller man skal stille sig tilfreds med den diagnose de lige kommer frem til, da det alt for ofte viser sig at være forkert eller delvist forkert.
Jeg ville da aldrig kunne ha ilder uden en dyrlæge men der er forskel på hvad man bruger dem til.

At komme med en påstand om at det kan opstå spontant og så sige at man bare kan ringe til din dyrlæge er virkelig dårlig argumentation, for du ved jo godt folk ikke vil gøre det. Men jeg vil virkelig gerne høre hvorfor du mener det kan ske? en forklaring på hvordan? Hvis du kigger lidt på det tzari skriver så giver det dig måske en forklaring på hvorfor det ser ud som om det kommer spontant, men det er jo ikke fordi det faktisk sker, da det bare har ligget gemt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#35
Jeg tager det jo netop alvorligt...hvorfor fanden skulle jeg ellers have rendt til dyrlæge med ham???
Tilføjer lige.... aflyst en parring, og sat min egen i bero, og fundet back up han så fremt han skal under kniven
Og spurgt andre steder osv , plus været ærlig omkring det at der nu pga hans knap 9.mdr kunne have en mulighed for der kunne være form for kryp.... og det var pga hans alder min dyrlæge sagde at det kunne være han måske kunne have mistanke for kryp af en slags.
Men han har ikke fået dommen :nej: og det netop fordi den sten faktisk sidder dernede.

Og det dig selv der flere gange sige man ikke skal tro på dyrlægerne og har lavet tråd om det....
Og hos dig er der vist kun ganske få der "seriøse", og tager ting alvorligt...sådan lyder det til, og det uanset hvad det drejer sig om... lidt trist synes jeg faktisk

Jeg har lukket dyr pga det, som jeg også havde købt ind, og som jeg skrev sad hans sten jo netop fast, og var slet ikke så langt nede som i det her tilfælde....og det var ganske alm fesen lys standard, efter albino og anden fesen lys standard....fra ganske alm linjer

Og ja jeg skrev min dyrlæges nr, men hvorfor kan man ikke ringe og spørge?... jeg har da som sagt selv snakket med flere dyrlæger/ eller fået folk der skulle til dyrlæge til at høre deres dyrlæge omkring det... så igen er jeg da total useriøs...hmmm >:|
Men jeg skrev hvad han sagde den dag, og om det er som tzari skriver at han mente det...ja måske...det lød bare ikke sådan.
Men nu står jeg altså ikke med kæmpe notes bog, og skriver ned imens jeg på sammen tid holder mit dyr så det kan undersøges.... og det jo da slet ikke spændende for dyret at være ved dyrlæge, så det sidder slet ikke uroligt, og da slet ikke når man bliver trykket/rykket/pillet i bollerne :lol:

Stadigvæk kan det så også ligge gemt i alle vores dyr, selvom det er som hun skriver...det jo netop det der er noget pis...for så kan ingen af os gå fri af det...så skal du have så lang en tavle, og med alt oplyst at det faktisk er umuligt at finder
Skulle det så lykkes, og der så alligevel på trods af alt det du ved i lang generation bagud, ligger det her sovende gen, og du lige rammer forkert med anden parring.... ja hvad så???
Det jo hvis og hvis det hele, når gener kan ligge skjult i mange år...dermed er du jo aldrig sikker på netop dit dyr er fri af det ,medmindre man som sagt får den skide gen test....som for ilder ikke er kortlagt :S





Eliza

Nu snakker jeg ikke kun dig Cille om du tager det seriøst, for hvis det kun var dig der sad med problemet så var det jo nok ikke spredt over mange linier og lande.

At min standard, for hvad der er godt nok for vores dyr og hvordan man bør avle, er rigtig høj (måske for høj) kan jeg da kun se er mit eget problem og det kan dermed da kun være trist for mig og ingen af jer andre.

Hvis det var mig der havde en han med yoyo sten så havde jeg nok taget ham ud af avl bare for at være helt sikker.

Hvis du virkelig troede at folk ville ringe til din dyrlæge, synes du så ikke det er en smule unfair over for ham at han skulle kimes ned af alle dem der læser den her tråd? Hvorfor så ikke selv komme med forklaringen på hvordan det kunne hænge sammen?
Jeg synes det er noget af en påstand at komme med uden nogen som helst forklaring. Hvis jeg havde fået sådan en information af min dyrlæge og jeg troede det var rigtigt, men aldrig havde hørt om det før, så ville jeg da undersøge det på alle mulige tænkelige måder, netop så andre også kunne bruge det til vider vurdering af deres dyr og avl. Men når man bare får et nr til en og du ikke kan svare på hvordan det kan ske, så lyder det mest for mig som en måde at få en god undskyldning på til at bruge kryptokide dyr, for så er det jo pludselig ikke arveligt, ligesom man giver klimaet skylden.

Hvis man virkelig vil det her til livs så må man jo netop bruge dyr med gode tavler og så kan det godt være det alligevel er gemt i nogle af dem, men hvis der skulle være det mindste med bare et dyr, så bliver man jo nødt til at lukke hele linien. Kan godt se det er et kæmpe arbejde, men tror især med de linier der har de anderledes farver, som oftest er started med en del indavl, der ser man sådan nogle ting mere og det vil blive sværere at få væk desværre.
Men at sige så har alle dyr det sikker så vi må bare forsætte med at avle på dyr vi har mistænkt for kryptokisme, det er jo lidt langt ude efter min mening.

(Dette er ikke KUN skrevet til dig Cille og det skal ikke forstås som om jeg ikke synes det er godt at du allerede har taget nogle dyr ud af avl, for det synes jeg)

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

#37
Eliza: På rigtig mange måder er jeg enig med dig. Men på nogle måder også med Cille. For jeg avler jo selv de farver også.
Jeg har selv en ret høj stadnart om kryptokisme syndes jeg selv. Men hvis du forstår.. Jeg syndes på en måde det er en smule urealistisk at man skal lukke en linje pga Yoyo sten. Og med hensyn til sorte og choko linjer, jamen så har mange linjer i Danmark og tyskland osv, altså de samme dyr i de linjer.
Jeg syndes det er dejligt din standart og krav til avl er så høj. Men det er bare urealistisk at mene man skal lukke alle linjer hvor vi har en af de dyr der har kryptokisme lige meget hvor langt ude i linjen dyret ligger i tavlen. Selvom det er det mest rigtige. For det kan vi hurtigt blive enige om.
Men så kan vi jo lige så godt lukke alt ned hvor der er en smule Herzog, for mig bekendt så ligger kryptokisme altså især tæt til netop disse dyr.
Jeg har selv lukket en dreng pga kryptokisme ( godt nok blev han solgt inden jeg selv fik ham kottet). Hans opdrætter fortalte mig at hans farfar havde haft det vi kalder yoyo sten. Og jeg fik afvide at hans sten kom ned lige inden han gik i brunst ved foråret. Og hvad skal man så tro.. Hans sten kom ikke ned, og jeg ture ikke tage chancen i forhold til hvalpene i det kuld jeg havde planlagt. Jeg var nede hos Alison flere gange med ham, og få ham undersøgt. Og hun kunne ikke give mig noget svar på om de kom ned eller ej. Men jeg ville ikke tage chancen ved at bruge ham i avl. Alligevel har vi hans farfar i andre linjer der er i avl hos nogle Danske opdrætter.
Og jeg syndes det er op til opdrætteren selv at vælge hvad man bygger sine grundsten på. Og med farre for at blive totalt misforstået her, så syndes jeg faktisk at hvis opdrætteren er ærlig omkring det, jamen så er det jo hvalpekøberne der vælger hvilke opdrættere de vil købe os der har Herzog i linjerne. Og jeg ved der er rigtig mange kuld i år især, og så er det jo op til folk selv at vælge det de mener er bedst.

Omkring yoyo sten så har jeg mødt flere dyr, der trak deres sten op hver vinter. Og hvor de lå pænt i pungen igen til forår. William var en af dem faktisk. Og jeg valgte at bruge ham. I samråd med Alison og nogle andre opdættere jeg snakkede med.
Jeg ved ikke hvorfor ildere gør det. Men ved det er kendt blandt opdrættere i hele europa, ud fra hvad jeg har snakket med andre udlandske opdrættere om. Standarten er også anderledes andre steder. Og eks i tyskland og Holland er Peter Herzog jo mange steder en stor mand/opdrætter og meget brugt. Og derfor er jeg faktisk også der hvor jeg ikke rigtig har lyst til at købe i hverken tyskland eller Holland mere.

Men jeg mener som Cille. Hvis man snakker med dyrlægen igen og igen.. om det samme dyr. De undersøger det, og siger deres mening. Hvis man ikke engang kan stole på det, jamen hvad vil du så man skal stille op? For dyrlægen ved jo noget om det. I mit tilfælde er det Alison. Og hvis hun siger god for noget ( hvad hun bla  gjorde da jeg spurgte om det var forsvarligt at parre Emma op igen efter hun havde fået den udrensende sprøjte efter første forsøg sidste år) Jamen så vælger jeg da at stole på det. Snakker self også med nogle af mine venner om det, og høre hvad de mener. Men et eller andet sted, skal man også lytte til sit eget hjerte og sin egen mavefornemmelse. Måske en blanding af det hele, inden man tager sådan en beslutning.
Og igen, der ville dælme være mange opdrætter der måtte lukke og slukke hvis vi skulle lukke alle dyr hvor der var et dyr et sted i linjen som havde haft yoyo sten eller dirakte kryptokisme. Og det ved jeg bare slet ikke ville være realitisk at kræve, hvis du forstår..  :)

Eliza

Som jeg har forstået det så er det ikke det man kalder yoyo sten hvis de trækker dem op om vinteren, hvis de bare kommer ned igen når hannen går i brunst. Stenene bliver jo også trukket op når en han får et implantat.

Jamen folk brokker sig og synes det er mega surt der kommer flere og flere kryptokide, men det er nu en gang dem selv der er med til at skabe dette problem, netop fordi de ikke vil lukke deres linier men som oftest kun tager det enkelte dyr ud som man ser med kryptokisme. Men når du ser på de skemaer, så er det jo let at se at det langt fra løser problemet.

Det er set før at folk har lukket deres linie for så at finde noget der er sundere og bedre (husk intet er perfekt) og hvis man gør det så er man jo allerede kommet langt.

At du siger folk ikke ville være villige til at lukke deres linier, får mig til at tænke på hvorfor de egentlig avler? for i mit hoved er det ikke for at vi får sundere dyr her i dk desværre..

Jeg forstår ikke holdningen at hvis man bare fortæller hvalpekøberen om det så er det vel fint nok, det er at lægge ansvaret over på nogle andre. Hvis man ligefrem mener det er nødvendigt at fortælle folk at det måske ikke er de sundeste dyr de køber, så kan jeg slet ikke se hvorfor man så vælger at avle videre på dem.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

Har klippt och klistrat det viktigaste från en artikel om kryptorkism och dess ärftlighet, ifall man inte orkar läsa hela.
Annars kan jag rekommendera att man läser den här:
http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/cryptorchidism.html#testis-breed


Cryptorchidism is considered to be an inherited condition that can be passed on from affected parents to their offspring. The abnormal gene (genes?) that produce cryptorchidism can be carried and passed on by both dam and sire (mother and father animal), however, only the male offspring which inherit the right combinations of cryptorchid genes will actually display the condition (only males have testicles and thus only males can be cryptorchid). The inheritance of cryptorchidism is discussed in detail in section 10. Since the cryptorchid condition can be passed on from affected parents to their offspring, it is considered unethical to deliberately breed from known cryptorchid males because this will most likely result in the passing on of a significant breed flaw (undescended testes) to the next generation and result in affected offspring potentially developing life-threatening medical complications such as pancytopenia and testicular cancer. The consequence of this is that, no matter how good the affected male animal is otherwise (i.e. it might otherwise have excellent show lineage/pedigree, temperament, breed conformation and features), cryptorchidism essentially rules out that valuable animal as a breeding animal.


In the case of cryptorchidism, the defective gene (or genes) that produce cryptorchidism are thought to be recessive to the normal versions of the same gene (the genes that produce normal testicular descent). Therefore, if a young male inherits a normal version of the gene (normal testicular descent gene) from one parent and a defective version of the gene (cryptorchidism gene) from the other parent, then that young animal will be a carrier of the cryptorchidism defect (it will have one copy of the defective gene to pass onto its own offspring), but it will not have undescended testicles itself. It will look normal. This is because the normal version of the gene is dominant to the defective (cryptorchid) version of the gene and will, therefore, effect normal testicular descent. Thus, it is not possible to detect whether or not an animal carries the cryptorchidism gene purely on the basis of whether it looks cryptorchid or not: the animal could be a carrier of the defective gene and show no outward signs of the defect.

The only way that a young male animal will actually display the cryptorchidism trait is if it inherits two copies of the defective gene (one from each parent). Without the presence of a dominant normal-testicular-descent gene to overpower them, the recessive cryptorchidism genes will win the day and the animal will outwardly display the cryptorchid defect. The significance of this is that in order for an obviously cryptorchid animal to be produced in a litter, both of its parents must at least be carriers of the recessive defective gene, whether or not they actually outwardly display the cryptorchid trait. (Note - fathers/sires with normal-looking testicles will probably be carriers of one copy of the defective gene and not show the trait themselves due to the presence of a single dominant copy of the normal gene. Fathers with outwardly obvious signs of cryptorchidism will most likely have two copies of the recessive defective gene in their genome (DNA) and they will therefore be guaranteed of passing the negative trait on to all of their sons and daughters - a very good reason for not breeding obviously cryptorchid males). Another significant point of this is that, if both parents carry the defective genes (enough to produce a clinically cryptorchid son), then the chances of one or both parents having passed the defective genes on to their other sons and daughters is also very high. This will result in other cryptorchidism-affected sons (siblings of the affected animal) and also in a number of not-outwardly-cryptorchid sons and daughters that have (carry) one copy of the recessive, defective gene in their genomes. This single defective gene will go unrecognised in these carrier animals (because it is recessive) and potentially be passed on to the next generation, resulting in cryptorchidism popping up all down the generational line. This is particularly so if in-breeding occurs.


Mating a non-cryptorchid, non-cryptorchid-carrier animal with a cryptorchid male (tt) or tt-female animal:
This is the block or square genetics diagram that would be drawn if you mated a male or female TT animal with a male or female tt animal.



In this diagram, 100% of the offspring will be born Tt. They can only inherit a normal T gene from the normal TT parent and they can only inherit an abnormal t gene from the affected tt parent. All of these offspring animals will be carriers of the defective cryptorchid gene (i.e none of them will be desirable breeding animals), but none of them will outwardly display the cryptorchid trait because each has a dominant normal T gene that will induce normal testicular descent.





Mating a non-cryptorchid, non-cryptorchid-carrier animal with a non-cryptorchid, cryptorchid-carrier animal:
This is the block or square genetics diagram that would be drawn if you mated a male or female TT animal with a male or female Tt animal.




Using this diagram, it is predicted that approximately 50% of the offspring born of this union will be born TT. They can only inherit a normal T gene from the normal TT parent and they have a 50:50 chance of inheriting the normal T gene from the Tt carrier parent. Likewise, approximately 50% of the offspring will be born Tt and become non-cryptorchid carriers of the cryptorchid gene. These animals can only inherit a normal T gene from the normal parent and they have a 50:50 chance of inheriting the abnormal t gene from the Tt carrier parent. Those offspring animals born TT will not have a copy of the defective cryptorchid gene to pass on their own offspring. In this way, by breeding only these TT animals, the cryptorchidism trait can be theoretically eliminated from the breed lines. Those animals born Tt will be carriers of the defective cryptorchid gene (able to pass it on to future generations), but none of them will outwardly display the cryptorchidism trait because each has a dominant normal T gene that will induce normal testicular descent.


Mating a non-cryptorchid, cryptorchid-carrier animal (Tt) with a non-cryptorchid, cryptorchid-carrier (Tt) animal:
This is the block or square genetics diagram that would be drawn if you mated a male or female Tt animal with a male or female Tt animal.




Using this diagram, it is predicted that approximately 25% of the offspring born of this union will be born TT. They have a 50:50 chance of inheriting a normal T gene from the first carrier parent and they have a 50:50 chance of inheriting a normal T gene from the other carrier parent. Approximately 50% of the offspring will be born Tt and become non-cryptorchid carriers of the cryptorchid gene just like their parents. Finally, approximately 25% of the offspring born of this union will be born tt. They have a 50:50 chance of inheriting the abnormal t gene from the first carrier parent and they have a 50:50 chance of inheriting an abnormal t gene from the other carrier parent. Those 25% of animals born TT will not have a copy of the defective cryptorchidism gene to pass on their own offspring. Those animals born Tt will be carriers of the cryptorchid gene (i.e they will not be desirable breeding animals), but none of them will outwardly display the cryptorchidism trait because each has a dominant normal T gene. The final 25% of animals born tt will outwardly display the cryptorchidism trait if they are males and become dangerous silent carriers of the double-abnormal-gene if they are female (females with the double cryptorchid gene are very dangerous in a breeding population because they pass on the defective gene to 100% of their offspring, but show no outward signs of the condition themselves since they have no testicles). tt animals should not be bred from because they will pass on the defective gene to 100% of their offspring.



Mating a non-cryptorchid, cryptorchid-carrier animal with a cryptorchid male (tt) or tt-female animal:
This is the block or square genetics diagram that would be drawn if you mated a male or female Tt animal with a male or female tt animal (if the tt animal was a male it would be expected to be a clinically cryptorchid animal).




Using this diagram, it is predicted that none of the offspring born of this union will be born with a normal TT genotype. Approximately 50% of the offspring will be born Tt and become non-cryptorchid carriers of the cryptorchid gene. These animals have a 100% chance of inheriting the abnormal t gene from the first tt clinically affected parent and they have a 50:50 chance of inheriting the normal T gene from the other Tt carrier parent. Approximately 50% of the offspring will be born tt. These animals have a 100% chance of inheriting the abnormal t gene from the first tt clinically affected parent and they have a 50:50 chance of inheriting the abnormal t gene from the other Tt carrier parent. Those animals born Tt will be carriers of the cryptorchid gene, but none of them will outwardly display the cryptorchidism trait because each has a dominant normal T gene. The 50% of animals born tt will outwardly display the cryptorchidism trait if they are males and become dangerous silent carriers of the double-abnormal-gene if they are female (females with the double cryptorchidism gene are very dangerous in a breeding population because they pass on the defective gene to 100% of their offspring, but show no outward signs of the condition themselves since they have no testicles). tt animals should not be bred from because they will pass on the defective gene to 100% of their offspring.

Mating a cryptorchid (tt) male with a tt female:
This is the block or square genetics diagram that would be drawn if you mated a male tt animal with a female tt animal. The tt male animal would be expected to be a clinically cryptorchid animal. The female would show no outward signs of being tt-affected.




In this diagram, 100% of the offspring will be born tt. They can only inherit the defective t gene from each parent. You can not get normal TT animals or unaffected, cryptorchid-carrier (Tt) offspring from the mating of two cryptorchid tt animals.

Should I breed from the parents of a cryptorchid animal?
After reading section 10c on the inheritance of cryptorchidism, it should now be clear to you why the breeding of cryptorchid animals is highly undesirable. What should also be evident is that it requires the mating of two parents, both of whom either carry (Tt) or are affected with (tt) the defective cryptorchid gene, in order for cryptorchidism-affected (tt) male offspring to be produced. The birth of a cryptorchid puppy or puppies should be a flag to the breeder that both of the parents are carriers of the defective gene. In order to eliminate the cryptorchidism trait from the breeding population, the parent animals that produced the cryptorchid offspring should no longer be bred from.

Should I breed from the siblings of a cryptorchid animal?
After reading sections 10c and 10e on the inheritance of cryptorchidism, it should now be clear to you that, in order for a cryptorchid animal to be born into a litter, both parents of that affected animal need to be carriers of the defective gene (t). This fact has important breeding implications for the rest of the litter (any other offspring born out of that same t-carrier-animal union that are direct siblings to the cryptorchidism-afflicted male baby). Because the parents are both carriers of the defective gene (either Tt or tt), there is every chance that most of the male and female siblings of the cryptorchid offspring will have inherited and, therefore, be carriers of, the defective (t) gene. The best that can be expected statistically is that a mere 25% of the litter will not carry the defective gene at all and this would require a Tt/Tt parental mating. A Tt/tt mating will result in all offspring carrying at least one copy of the defective recessive t gene and a tt/tt parent mating will result in all offspring carrying two copies of the t gene and being affected with the cryptorchid condition if they are male. Consequently, in order to eliminate the cryptorchidism trait from the breeding population, the siblings of the cryptorchid animal should not be bred from. This includes older siblings born from the previous matings of those two carrier parents.


FerretParadise

Tusind tak Sara for dit meget lærerige indlæg.
Nu er det da klart for alle, hvordan arvegangen for kryptokisme er, og hvor alvorligt det skal tages.

Godt jeg tog Juana og Jez ud af avl, da Jez fik en kryptokid hvalp.
Ann Hillerslev.

Cille

Ja det var fint indlæg...men det var så alt det vi mere eller mindre vidste.
Og det forandre ikke at man ved hvem der bærer før der er bevist fejl...det står der jo også i det indlæg
Citat
In the case of cryptorchidism, the defective gene (or genes) that produce cryptorchidism are thought to be recessive to the normal versions of the same gene (the genes that produce normal testicular descent). Therefore, if a young male inherits a normal version of the gene (normal testicular descent gene) from one parent and a defective version of the gene (cryptorchidism gene) from the other parent, then that young animal will be a carrier of the cryptorchidism defect (it will have one copy of the defective gene to pass onto its own offspring), but it will not have undescended testicles itself. It will look normal. This is because the normal version of the gene is dominant to the defective (cryptorchid) version of the gene and will, therefore, effect normal testicular descent. Thus, it is not possible to detect whether or not an animal carries the cryptorchidism gene purely on the basis of whether it looks cryptorchid or not: the animal could be a carrier of the defective gene and show no outward signs of the defect.

Altså skal man jo først have fejlen, inden man kan vide det.
Som i FerretParadise tilfælde.... eller min egen Colombo hvor alt man også kendte til blev lukket.

Ellers er vi der hvor jeg siger at ALLE skal have gentestet dyrene...som jo igen ikke kan lade sig gøre :(
(for så stor er ilderverdnen heller ikke,og et eller andet sted er de måske alle i familie...om man ved det eller ej)

Starshineferrets

Ja... antingen så får man ju helt enkelt avla på, och om det dyker upp, stänga linjen helt. Eller förlita sig så mycket man kan på släkthistorik från den närmaste släkten helt enkelt, föräldrar, far och morföräldrar och eventuella kullar de fått osv. Har det dykt upp krypto där någon i linjen varit förälder eller kullsyskon kan man ganska så snabbt konstatera att den antagligen är bärare av kryptorkism, eller åtminstonne ligger i riskzoonen att vara bärare. Även om det så klart inte är en garanti, och man ändå alltid riskerar att få lov att stänga igen en linje. Trist... men ja.. så är det ju med avel.. det går helt enkelt inte alltid som man vill, och man kan bara försöka göra så gott man kan för att minska risken att det dyker upp. Självklart förutsätter det att man vill arbeta för att bli av med problemet. Vet många utomlands som avlar på krypto djur just för att de inte är villiga att ta några djur ur avel. Det är väl egentligen upp till var och en hur allvarligt man ser det hela

Optimus Ferrets

Citat fra: Cille Dato 17. Februar 2011, kl. 16:26
Ja det var fint indlæg...men det var så alt det vi mere eller mindre vidste.
Og det forandre ikke at man ved hvem der bærer før der er bevist fejl...det står der jo også i det indlæg
Citat
In the case of cryptorchidism, the defective gene (or genes) that produce cryptorchidism are thought to be recessive to the normal versions of the same gene (the genes that produce normal testicular descent). Therefore, if a young male inherits a normal version of the gene (normal testicular descent gene) from one parent and a defective version of the gene (cryptorchidism gene) from the other parent, then that young animal will be a carrier of the cryptorchidism defect (it will have one copy of the defective gene to pass onto its own offspring), but it will not have undescended testicles itself. It will look normal. This is because the normal version of the gene is dominant to the defective (cryptorchid) version of the gene and will, therefore, effect normal testicular descent. Thus, it is not possible to detect whether or not an animal carries the cryptorchidism gene purely on the basis of whether it looks cryptorchid or not: the animal could be a carrier of the defective gene and show no outward signs of the defect.

Altså skal man jo først have fejlen, inden man kan vide det.
Som i FerretParadise tilfælde.... eller min egen Colombo hvor alt man også kendte til blev lukket.

Ellers er vi der hvor jeg siger at ALLE skal have gentestet dyrene...som jo igen ikke kan lade sig gøre :(
(for så stor er ilderverdnen heller ikke,og et eller andet sted er de måske alle i familie...om man ved det eller ej)

Jo, men får en mamma-iller och en pappa-iller en kryptorchid avkomma så VET man att båda föräldrarna bär på defekten eftersom den just är recenssiv. Vill man då chansa och avla på en syster eller bror till den kryptorchida valpen så varsågod, men då kan man ta bort "jag avlar för att få fram sunda och bra individer" från sin hemsida... För att avla på en så pass stor chans till krypto när det finns massa linjer som är rena från det är för mig inte ett försök till att förbättra illerstammen på något vis!

Cille

Nu ved jeg ikke om det direkte til mig....eller generalt.

Men jeg har på intet tidspunkt sagt at hvis fejlen kommer at man ikke skal lukke... jeg siger bare at man aldrig kan være sikker.
Og at man jo også skal være sikker på det er det dyret har af fejl...det kan som sagt være andet selvom sten ikke kommer ned.
Som at den sidder fast i fedtvæv....det er der faktisk en del der har haft det problem.

Man har i flere år råbt op om vi skal være ærlig og bla bla..(om alting ikke kun det her).... jeg har selv måtte lukke en han pga det.
Nu har jeg så fætter fesen, hvor det kun var en mistanke pga umiddelbart alder...de andre tjek mente de ikke han var det.
Og det er stadig kun måske...faktisk et tvivlsomt måske...da den er pænt på vej, og er normal i størrelsen.
Så jeg skulle bare have holdt min kæft omkring det....men jeg tænkte at nu vi havde haft alt det med man skal være ærlig....ja så ville jeg da lige give opdate omkring de sidste ting jeg fik at vide hos dr. dyr pga min egen han....som jo så nok ikke er det...men som sagt tjek mere inden jeg gør noget som helst.

Fordi i så leger hellige osv,så har jeg altså ikke tænkt mig at lukke for noget før jeg er helt sikker

Og ang hjemmeside og hvad der står der,så må jeg beklage at det ikke står på min side,så kan desværre ikke rette det..det faktisk pænt kedelig side jeg har, uden alt for meget bla bla bla

Men altså gå ind på det som sara også har sat ind.
Der står jo også det her,
CitatThe specific gene or genes that produce cryptorchidism in the dog and cat have not yet been positively identified as far as I know (i.e. there is not yet a genetic screening test that can be performed to detect cryptorchidism-affected and cryptorchidism-gene-carrier animals). There is even still conjecture about whether just one defective gene or many defective genes are responsible for the defect.
Altså kan der være flere grunde til kryp som spiller ind...hurra så vi på det punkt igen... hvad gør vi så alle sammen ;)

eller den her
CitatThis single defective gene will go unrecognised in these carrier animals (because it is recessive) and potentially be passed on to the next generation, resulting in cryptorchidism popping up all down the generational line. This is particularly so if in-breeding occurs.
yay indavl/linjeavl kan fremme det :dans:...det var så total ironisk, og ikke det avl jeg laver hvis jeg kan undgå det

Det så stadig på denne side det fundet
http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/cryptorchidism.html#testis-breed

Men jeg tager det seriøst...og render også til dyrlæge, har spurgt på det af baggrund på mit dyr jeg kender til
(ingen fejl er set der).... og "dommen" er heller ikke givet endnu