Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Synd for dyret?

Startet af Lenac, 9. Februar 2011, kl. 01:08

Lenac

Man hører tit folk sige at det er at menneskelig gøre dyr at give dem tøj på, personligt synes jeg at det må være op til ejeren selv om de vil klæde deres dyr ud, så længe det ikke generer dyret.
Jeg har et par gange overvejet at købe nogle t-shirts til mine ildere, men af een eller anden grund får jeg det bare aldrig gjort.
Mit spørgsmål er nu, hvor mange har tøj til deres ilder og hvad er folks gennerelle mening om at klæde sit kæledyr på?

ps. det er af ren nysgerrighed jeg spørger.
xoxo Malene <3

Kristine

Tror godt at jeg kunne finde på at klæde dem ud for sjov en gang imellem hvis der var højtider..  :fnis:
Men tror ikke at det ville være noget jeg ville gøre hver dag som de skulle gå med, Tror ikke det er så normalt med ildere da de har en stor og varm pels.
Men synes ikke ligefrem det er dyreplageri, så længe det ikke skader eller chikanere dyret og de kan lide det...
så længe de bare ikke bliver for van til tøjet så de skal gå med det for at holde varmen

Men eventuelt hunde, er det jo normalt hvis de er kort håret at give dem tøj på, hvis man går med dem om vinteren

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Lenac

det var heller ikke min tanke at de skulle gå med det hele tiden, men f.eks. når man vår på gå tur med dem, min lille pige er nemlig mester til at komme ud af sin sele og hvis hun nu havde en trøje/t-shirt ud over sin sele kunne det jo være hun ikke havde så let ved det (og så fordi det ser lidt nuttet ud)  :lol:
xoxo Malene <3

Kristine

Så længe det ikke chikanerer hende kan jeg slet ikke se nogle problemer ved det..
Og ja, kunne godt forestille mig at det ville se herre kært ud... og også en rigtig smart idé ;)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Lenac

håber også det vil virke, for hun er virkelig en hudini når det kommer til at smutte ud af selen  :S
xoxo Malene <3

Kristine

Jeg kender det godt..
Det er det samme med min lille pige.. Men hun har så vokset og den passer hende fint nu og hun har vænnet sig til den..
For i starten kunne hun heller ikke fordrage at have den på! så plus den var for stor og hun kæmpede sig ud af den med vilje gjorde det skide besværligt... Men tror at en trøje rundt om ville være meget smart så som en for mig, da mine er inde ildere og ikke er van til kulden udenfor.. så kunne man lige give dem en trøje på ud over selen så de ikke fryser ;) Men nu elsker hun den for hun ved (eller det gør de begge) at hver gang jeg tager den frem eller giver dem den på så skal de udenfor og gå ;) haha

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

lille_thor

Jeg har tøj til mine. Thor fryser let når vi er ude,  så han har en sej lille huddi trøje på hvor der står i culd kick your dogs ass og så har han en t-shirt hvor der står im a ferret your moron :) men den har fenris på fordi han er så rød og fuld af sår ib nakken,  så folk skal ikke tro jeg mishandler ham.  Sif har en sok med hello kittie på som jeg har klippet til så den sidder fint,også på grund af kulden. Alle fungere fint med at ha det på
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Rokkie

Citat fra: lille_thor Dato  9. Februar 2011, kl. 02:03
Jeg har tøj til mine. Thor fryser let når vi er ude,  så han har en sej lille huddi trøje på hvor der står i culd kick your dogs ass og så har han en t-shirt hvor der står im a ferret your moron :) men den har fenris på fordi han er så rød og fuld af sår ib nakken,  så folk skal ikke tro jeg mishandler ham.  Sif har en sok med hello kittie på som jeg har klippet til så den sidder fint,også på grund af kulden. Alle fungere fint med at ha det på
HAHA!
Har ikke overvejet at give vores tøj på, et eller andet sted virker det latterligt.... bliver så irriteret når jeg ser en chihuahua med tøj på... men det kunne da være fedt med den type Thor har :D

Katrine

Jeg synes ikke at dyr og tøj høre sammen
Ildere: Loppen & Bamse

cibatuchsi

ingen af vores har nogensinde haft tøj på. og tvivler på det sker.

lille_thor

Citat fra: Rokkie Dato  9. Februar 2011, kl. 07:39
Citat fra: lille_thor Dato  9. Februar 2011, kl. 02:03
Jeg har tøj til mine. Thor fryser let når vi er ude,  så han har en sej lille huddi trøje på hvor der står i culd kick your dogs ass og så har han en t-shirt hvor der står im a ferret your moron :) men den har fenris på fordi han er så rød og fuld af sår ib nakken,  så folk skal ikke tro jeg mishandler ham.  Sif har en sok med hello kittie på som jeg har klippet til så den sidder fint,også på grund af kulden. Alle fungere fint med at ha det på
HAHA!
Har ikke overvejet at give vores tøj på, et eller andet sted virker det latterligt.... bliver så irriteret når jeg ser en chihuahua med tøj på... men det kunne da være fedt med den type Thor har :D
yep, den med im a ferret... er også nice fordi folk spørger altid så dumt, eller siger neeeej se en mink, mår, rotte, egern og hva man ellers høre..
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

KariN

#11
Mine har heller aldrig haft tøj på, heller ikke når vi går tur, for et eller andet sted syns jeg det er unødvendigt at give dem tøj på, for de har pels til samme formål og deres pels bliver meget mere lækker hvis de selv skal holde varmen, så egentlig er det da smartest at lade dem få en ordentlig vinterpels. Dette er en af grundene til at vi ikke har ret meget varme på hjemme hos os; 1, Ilderne får en lækker vinterpels og 2, De holder meget bedre varmen når vi går tur, og 3, vi sparer lidt penge på varmeregningen.

Mine skal nok selv gøre opmærksom på hvis de fryser og så kommer de enten op under min jakke, ned i hætten eller ind i Jack's store lommer, alt efter hvad de helst selv vil.

Jeg syns lidt det med at give dyr tøj på, er mere for os menneskers skyld end for dyrets. (og ja jeg ved godt at nogle hunderacer f.eks. de hårløse skal have tøj på for ikke at blive syge om vinteren)

Men hvis det er for at tage et hurtigt billede kan jeg ikke se noget galt i at de får en trøje, et lille tørklæde eller en nissehue på i de 2 minutter det tager at få taget et billede til f.eks. et julekort.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

mette11

Jeg synes det er syndt at give dyr tøj på, med mindre der er en god grund til det. Dyret har ingen forståelse for hvorfor det pludselig skal have tøj på og det er så unaturligt for dem. Jeg har aldrig nogen sinde købt tøj til mine eller givet dem noget på, for jeg ser ingen grund til det og finder det faktisk syndt for dyret.
Jeg har dog engang sat en nissehue på hovedet af en ilder og taget et billede. Det mener jeg så ikke at min ilder led overlast ved. Dyr er helt sikkert også forskellige og vil reagerer forskelligt ved at få tøj på. Nogen vil sikkert ikke have noget i mod det og så er det ikke syndt, men jeg tror helt ærligt at de fleste vil have meget svært ved at forstå hvad der sker og derfor synes jeg det er syndt.
Jeg kan godt se fornuften i at fex. give en trøje eller noget på fordi dyret måske er barberet pga. operation eller hvad ved jeg og dermed gør man det jo udelukkende for at hjælpe dyret til enten ikke at pille i et sår, eller fryse.
Der er stor forskel på om tøjet hat et formål, eller om det er for sjov. At give et dyr tøj på for sjov, ser jeg ingen som helst grund til. Det er i mine øjne bare dumt.

FerretParadise

Jeg kan gå med til at give et af mine dyr en nissehue på, for at tage et sødt billede til jul, men det er flere år siden jeg sidst gjorde det.
Nu er jeg så gammel, at jeg har overstået mit "Barbie stadie" og derfor ikke har noget behov for, at mine dyr skal se nuttede ud for min skyld.
Ann Hillerslev.

AlisVolatPropiis

Jeg tror virkelig man skal tænke over hvorfor man gør det, for det er aldrig for dyrets skyld. Men ens egen lille indre biologisk stadfæstede natur, der siger at alt der ligner en menneskebaby er kært. Det er vores instinkter der slår til, og det sikrer da at baby'er overlever.
Men for ilderen er det komplet unødvendigt og de fleste ildere irriterer det -og hvorfor gøre det unødvendigt?!

Ja nogle ildere fryser nogle gange udenfor, men så synes jeg man skal begrænse deres ture lidt, og mine dyr enten løber sig varme, eller gør det ret klart de faktisk ikke gider være udenfor. Jeg vil nemlig ikke irritere mine dyr mere end højst nødvendigt -og selen synes de er unaturlig nok -men den finder jeg rent faktisk nødvendig for deres eget bedste. Og der er mange varianter og farver -glitter glimmer og vinger, der bør kunne tilfredstille ens behov for at nuttegøre ens dyr, uden det generer dem yderligere end det er nødvendigt.

Jeg kan sagtens være tøset, tuttenuttet og menneskeliggøre mine dyr, men jeg prøver at undgå at gøre det sådan at det bliver unødvendigt, eller går ud over dem. -Senge skal de have -så kan jeg købe de nuttede senge jeg ønsker, seler det samme. Men ikke noget jeg føler går ud over dem -mere end det ville i forvejen.

Det er måske hyklerisk, for det er jo ganske klart at vores ildere på ingen måde lever naturligt længere, men mit kompromis er lidt mellem hvad DE synes er nødvendigt og hvad jeg synes er det....

Desuden kan jeg meget bedre lide ildere....end Babyer ;)