Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Synd for dyret?

Startet af Lenac, 9. Februar 2011, kl. 01:08

Minority ferrets

Nu må jeg altså lige brokke mig! Jeg er ikke i noget barbie-stadie eller noget som helst!!! Da jeg hentede min første ilder Santo havde han hele sit liv siddet i et lille kaninbur på en piges værelse... Han var overvægtig og vii besluttede os hurtigt for at han skulle ud og gå nogle ture for at få vægten ned. Men da han ikke havde været ude før havde han ingen vinterpels! Derfor forsøgte jeg at lave en bluse til ham af en gammel sok fordi dyret jo bestemt ikke ville gå i sneen... Da det så begyndte at blive koldt igen sidste år ville drengen ikke gå igen og ville kun sidde ved mig... Derfor fil endnu en gang blusen på og så vil dyret gå! Det er derfor en nødvendighed herhjemme for at Santo vil gå - de andre har ikke bluser på og får det heller ikke da det ikke er nødvendigt!
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Eliza

Jeg synes bestemt også at det er helt unødvendigt at give sine dyr tøj på selvom jeg synes det ser så vildt sødt ud. De fleste kan ikke lide det og synes ikke de skal lære at vænne sig til det.
Jeg har to gange givet et af mine dyr tøj på fordi der fulgte en trøje med en pakke jeg bestilte og det kunne de bestemt ikke lide. Den skal også sidde ret stramt for at de ikke kan komme ud af den også, hvilket bare gør det endnu mere synd synes jeg.

Jeg har selv en pige med en elendig tynd pels og hun kommer fint med på tur selvom det er koldt. Hun sidder så bare lidt mere oppe hos mig og får varmen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Minority ferrets

Santo kan så godt lide det... Han er faktisk ikke generet af det og vil som sagt gå på ture... Han vil ikke have våd mave eller fryse og beder konstant om at komme op hvis han ikke har en på. Så sidder han og gør sig ren i mine arme og lægger sig derefter til at sove... Den sidder ikke stramt og han kan fint komme ud af den selv når vi kommer hjem...
Jeg synes desuden at han ser komplet idiotisk ud når han har den på - derfor er han også den eneste der har det på når vi er ude!!! Jeg har så 4 andre som godt kan finde ud af at gå!
Men ja det er noget jeg har fundet på han skal have på for at det hele går lidt nemmere når vi er ude... Han lider bestemt ikke nogen nød!! Og hvis det er fordi jeg tager hans dyriske jeg fra ham burde jeg så have de andre i snor?
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

AlisVolatPropiis

Snoren er nødvendig -livsnødvendig faktisk...

At trøjen er nødvendig er noget du har lært ham...og kun ham......lidt ligesom jeg synes en burger i ny og næ er nødvendig, men ærligt talt er den hverken livsnødvendig eller sund for mig.

Der er en forskel.....

Men dermed ikke sagt det er ondt af dig :) du har vænnet ham til den og han lader ikke til at have noget imod det. Han lider ikke, men derfor skal man jo heller ikke opfordre alversens Paris Hilton wannabees til at vænne deres dyr til at gå med tøj på -fordi de ser nuttede ud med dem på vel?!


Jeg undrer mig bare over hvorfor du fra starten af gav ham den på?

ildere er jo tykke om vinteren, og hvis han var overvægtig pga manglende motion -så ville en ganske almindelig ilder hverdag hos en ansvarlig ejer jo væsentlig øge hans aktivitetsniveau, frem for det bur han var i oprindeligt. Og der er mange andre måder at motionere en ilder på. :)

Derudover kan man godt tage en ilder udenfor i små omgange og dermed give dem vinterpels, det er jo ikke fordi chancen er forpasset hvis de ikke får vinterpels om efteråret, det kommer gradvist alt efter hvilke temperaturer de bliver udsat for. :)

Jeg har dyr der ikke nyder at komme udenfor, og derfor kommer de det ikke, en gåtur er jo ikke et præmis for et godt ilderliv. Jeg tager dem ud som nyder det, samværet og alenetiden med mig...og som elsker at undersøge og gå :) men dem der ikke bryder sig om det, kompenserer jeg for på anden vis. 

Lenac

Citat fra: lille_thor Dato  9. Februar 2011, kl. 08:05
yep, den med im a ferret... er også nice fordi folk spørger altid så dumt, eller siger neeeej se en mink, mår, rotte, egern og hva man ellers høre..

Jeg synes godt nok også tit jeg hører den med "hvad fanden var det for en mærkelig rotte det der?" når man går forbi mennesker, så en t-shirt med teksten I'm a ferret you moron ville nok ikke være en dum idé... synes bare det står slemt til når folk ikke kan kende forskel på en ilder og en rotte  :S :o
xoxo Malene <3

lille_thor

Citat fra: Lenac Dato  9. Februar 2011, kl. 12:53
Citat fra: lille_thor Dato  9. Februar 2011, kl. 08:05
yep, den med im a ferret... er også nice fordi folk spørger altid så dumt, eller siger neeeej se en mink, mår, rotte, egern og hva man ellers høre..

Jeg synes godt nok også tit jeg hører den med "hvad fanden var det for en mærkelig rotte det der?" når man går forbi mennesker, så en t-shirt med teksten I'm a ferret you moron ville nok ikke være en dum idé... synes bare det står slemt til når folk ikke kan kende forskel på en ilder og en rotte  :S :o
Harogs¨stødt på mange folk der gir et sæt og så siger hold kæft vor blev jeg rej, hvor man har kommet rundt om hjørnet eller stået med en af dem under jakken, eller som thor der bare kommer vadene ned gennem byen og folk ikkel lige ligger mærke til man har ham i snor.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Minority ferrets

#21
Ja jeg er som ovenfor skrevet enig i at det er noget je har lært ham... Problemet er heller ikke hans vinterpels i år for den er fin, det er den sidste år som ikke var der... Han nyder sine gåture - hvis blusen er på o hvis dyret synes om det hvorfor skulle han så ikke have den på - det er jo ikke skadeligt for ham! Som den burger du snakker om er nødvendig... Men jeg siger også bare hvorfor min dreng har en på - og jeg gør det bestemt i en god mening!
Jeg synes det er mere synd at lade ham være hjemme og ikke få anden stimuli end det der lige sker i hjemmet... Han elsker at snakke med mennesker og de dyr vi møder på vores vej og det sker så bare med en bluse på i stedet for de rotte og ilderseler man kan købe som er en lille dragt der skal på... Det er sådan set det samme de udretter, men den kan han ikke finde ud af at have på og han lægger sig ned... Forskellen er ikke så stor! Det er for at holde varmen og ikke få våd mave...

Den her http://www.kirstensdyrebutik.dk/24/c51/m1793/ilder/seler_og_liner/seletoj_i_soft_til_marsvin_rotter_ilder_el_smaa_kaniner/
Den er bare for stiv i stoffet til at han vil gå med den
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

PiaLyng

Jeg har to trøjer til at ligge et sted til mine ildere.
Den ene købte vi for sjov til min angora for at få taget et billed eller to.. Og den anden var fordi jeg ikke vidste bedre og troede min angora ville fryse når han kom ud i kulden - og at jeg havde fået det afvide af en at det skulle være godt.

Jeg synes ikke det synd for dyret, altså hvis den ikke kæmper for at komme ud af den - så jeg ret ligeglad. Og det op til hver enkle person at bestemme.

Lenac

min tanke omkring at skulle give min pige en trøje på under gå ture var at hun så ikke ville kunne smutte ud af sin sele, har ingen idé om det fakrisk ville virke... hvordan ved man om ens ilder nyder sin gå tur..?
xoxo Malene <3

Eliza

Hvis du er bange for din ilder smutter ud af selen så synes jeg du skulle købe en sele der passer og ikke en trøje. Det kan være det skal være en anden slags sele.

Du kan jo se på den om den er glad og synes det er spændende eller om den er bange og vil op evt slet ikke bevæge sig. Vil lige sige at selvom en ilder ryster så betyder det ikke altid det er fordi den fryser eller er bange, men det kan være fordi den synes det er spændende. Jeg har selv en pige der ryster meget og folk synes altid det er synd når de ser hende, men det er altså bare fordi hun synes det er enormt spændende.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lenac

jeg har en H-sele til baby kaniner lige i øjeblikket (det var det mindste jeg kunne finde) men det kunne da godt være jeg skulle se mig om efter en anden slags.
Når jeg er ude at gå med min pige ryster hun også men hun sidder ikke bare stille hun vil rundt i alle retninger (på nær den retning vi går i) men for at være helt ærlig ved jeg ikke om hun nyder sine gå ture, jeg tror det. hun elsker at løbe frem og tilbage hvis hun f.eks. kan gå langs en mur eller et stakit.
xoxo Malene <3

lille_jill

Jeg har haft tøj på Chucky. Har bla. et julemandskostume og en trøje, begge ting jeg vandt på en norsk udstilling. Men kræet bliver så flov, når han får det på, at det ikke til at nænne. Han prøver at gøre sig helt lille og usynlig. Man kan tydeligt se, at han ikke ser det specielt morsomme i situationen. Derfor har han det kun på, hvis jeg lige vil bruge 2 minutter på at få et billede af det.
Amina ville jeg aldrig få i en trøje, hun ville blive rasende.

Nogen ildere trives bedst med en H-sele, hvor andre er bedre i 8-tals. Har du prøvet begge?

Citat fra: Lenac Dato  9. Februar 2011, kl. 13:40
jeg har en H-sele til baby kaniner lige i øjeblikket (det var det mindste jeg kunne finde) men det kunne da godt være jeg skulle se mig om efter en anden slags.
Når jeg er ude at gå med min pige ryster hun også men hun sidder ikke bare stille hun vil rundt i alle retninger (på nær den retning vi går i) men for at være helt ærlig ved jeg ikke om hun nyder sine gå ture, jeg tror det. hun elsker at løbe frem og tilbage hvis hun f.eks. kan gå langs en mur eller et stakit.

Ildere kan bedst lide at gå op af noget eller hvor der er "trygt". Syntes også at der er en stor forskel på, at gå i lys og mørke. Mine går klart bedre (og mere), når det er mørkt.

Anne

Jeg købte en Hoodie til My da hun var lille, fordi hun valgte at gå i sommerpels om vinteren og jeg synes det var synd hun skulel fryse på gåture. Hun fik den dog aldrig på på en gåtur, hun synes slet ikke den var sjov og så fandt jeg jo også ud af at man sagtens kunne gå med hende alligevel, jeg skulle jo bare tage hende op når hun "bad om det".

Ellers så er jeg en af dem der kan finde på det til billeder. jeg sørger altid for at den slags photosessions inkluderer en masse godbidder og ros, sådan at det ikke bare bliver rigtigt træls for dyrene hvor hende det sindsyge menneske prøver at mase tøj på dem. De gider normalt ikke beholde det på ret længe, men distraheerer jeg dem lidt med nogle godbidder er det normalt nok til et par billeder.

Jeg kan sagtens se det sjove i de der trøjer hvor der står noget på, og jeg synes som sådan heller ikke det er synd, bare unødvendigt. Jeg synes det kunne være sejere hvis man kunne få en slags seler med den slags på i stedet for tøj.

Eliza

De der kaninseler er altså også meget store især til en pige synes jeg, så jeg ville nok købe en der var lavet til ildere over nettet.

Det er helt normalt de helst vil gå langs noget. Det gør mine også altid.
Synes skovstier er gode til at få dem til at gå pænt ved og de føler sig lidt mere sikre i en skov synes jeg.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

CitatJeg har dyr der ikke nyder at komme udenfor
Hm...Trine er jeg sgu en værre dyremishandler så!! For når dine dyr er her, så kommer de meget udenfor!! Men jeg tror nu også der er forskel på at komme ud og gå et fremme sted i en dum sele og så komme ud og lege i min løbegård!  ;) For jeg vil da mene at de rent faktisk ser ud som om de har det ret fedt herude!! Men der er også stille og roligt, ingen trafik, larm osv...