Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Synd for dyret?

Startet af Lenac, 9. Februar 2011, kl. 01:08

AlisVolatPropiis

Haha det er noget andet....løbegården elsker de alle, men der er intet larm, de er vant til den...og de har alle deres venner med :)

Men kan du huske dengang jeg prøvede at gå ned til dig med Thlayli? han var helt panikken, stresset og savlende....han skal bare ikke ud at gå tur, og slet ikke uden sin brormand som støtte :)

mette11

Ja jeg ved det godt...skulle bare lige drille lidt!!  ;) Men ja det kan jeg sgu godt huske...og jeg er ret sikker på at en vis ilder jeg har heller ikke vil reagerer positivt på sådan en tur! Hun har det bedst under sine vante forhold!  ;)

lille_thor

#32
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  9. Februar 2011, kl. 12:46
Snoren er nødvendig -livsnødvendig faktisk...

At trøjen er nødvendig er noget du har lært ham...og kun ham......lidt ligesom jeg synes en burger i ny og næ er nødvendig, men ærligt talt er den hverken livsnødvendig eller sund for mig.

Der er en forskel.....

Men dermed ikke sagt det er ondt af dig :) du har vænnet ham til den og han lader ikke til at have noget imod det. Han lider ikke, men derfor skal man jo heller ikke opfordre alversens Paris Hilton wannabees til at vænne deres dyr til at gå med tøj på -fordi de ser nuttede ud med dem på vel?!
Jeg undrer mig bare over hvorfor du fra starten af gav ham den på?

ildere er jo tykke om vinteren, og hvis han var overvægtig pga manglende motion -så ville en ganske almindelig ilder hverdag hos en ansvarlig ejer jo væsentlig øge hans aktivitetsniveau, frem for det bur han var i oprindeligt. Og der er mange andre måder at motionere en ilder på. :)

Derudover kan man godt tage en ilder udenfor i små omgange og dermed give dem vinterpels, det er jo ikke fordi chancen er forpasset hvis de ikke får vinterpels om efteråret, det kommer gradvist alt efter hvilke temperaturer de bliver udsat for. :)

Jeg har dyr der ikke nyder at komme udenfor, og derfor kommer de det ikke, en gåtur er jo ikke et præmis for et godt ilderliv. Jeg tager dem ud som nyder det, samværet og alenetiden med mig...og som elsker at undersøge og gå :) men dem der ikke bryder sig om det, kompenserer jeg for på anden vis.
Ja self vænner man sit dyr til at gå med bluse på.  Og så vil jeg lige sige at det er ikke alle ildere der har nået at få vinter pels, min lille sif har ikke nogen vinterpels vil jeg mene, hvis den pels hun har nu er vimterpels, så sku hun hvertfal være skallet om sommern og det tror jeg ikke lige er tilfældet. Så hvis santo har set udsom hende kan jeg hvertfal godt forstå at christina har vænnet ham til at ha blusen på. Han vil jo heller ikke ud uden at ha bluse på nu. Og alle som har set og kender santo, ved at santo synes det er rart.

Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Malene

Hvis ens ilder ikke har "nået" at få vinterpels, så er der enten noget galt med dyret, eller ejerens måde at holde det på.
Det lyder måske hårdt, men det er altså ikke normalt at ildere ikke får vinterpels.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

lille_thor

ja hun var forfærdelig da jeg fik hende, det er jo hende som var i den tråd hvor hun blev holdt i nakken på billedet. Hun har en virkelig underlig pels som så er begundtat blive bedre nu men, jeg er sikker på det har noget at gøre med den måde de har haft hende på, de anede jo ike en skid og gad ikke sætte sig ind i et.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

lille_jill

Men det har jo ikke noget med ejeren at gøre om dyret får vinterpels. Det er naturens gang. Måske du skulle få hende undersøgt?

Shamua

Citat fra: Malene Dato 11. Februar 2011, kl. 04:28
Hvis ens ilder ikke har "nået" at få vinterpels, så er der enten noget galt med dyret, eller ejerens måde at holde det på.
Det lyder måske hårdt, men det er altså ikke normalt at ildere ikke får vinterpels.
Mikka fik jo også først vinterpels i januar sidste år, og han havde jo også haft det forfærdeligt inden han kom til mig. Han var så langt efter i udviklingen at han først begyndte at skifte til vinterpels i slutningen af december... Han var næsten færdig med pelsskifte til DIU 2010 (16 januar), så jo, det kan altså godt ske at Sif er langsom til at skifte hvis hun har levet under kummerlige forhold, hvis hun altså kun snart fylder 1 år. Det er hvertfald min erfaring.

Men det betyder jo så også at der er noget galt med helbredet, men det er nok mest grundet kost vil jeg tro.....


Vh. Marianne

lille_jill

Ved godt at de kan være langsomme til at skifte. Amina skiftede også først i sidste måned. Men hvis sommerpelsen er så tynd nu, at man ikke kan gå tur, så mener jeg ikke at det er normalt.

Shamua

#38
Citat fra: lille_jill Dato 11. Februar 2011, kl. 12:54
Ved godt at de kan være langsomme til at skifte. Amina skiftede også først i sidste måned. Men hvis sommerpelsen er så tynd nu, at man ikke kan gå tur, så mener jeg ikke at det er normalt.
Det er vi enig i, men når det så er sagt, så var mikkas også meget tynd i december... Og er helt sikker på det er pga. hans dårlige kost, at han manglede alt af vitaminer og alt det gode der skal til for bare at få en nogenlunde pels.. Han var også ekstrem svækket, han sov altid, og var meget rolig.. Det var først i foråret han sådan rigtig begyndte at live op. Det var ligesom om at han lige skulle genstarte sine batterier.

Vh. Marianne

Anne

#39
My havde også sommerpels hendes første vinter, og så fik hun vinterpels i april. Hun boende indenfor men stod lige ved et vindue, og vi gik tur næsten hver dag.

Måske var der galt med noget med mig som ejer, måske var der noget galt med My, men jeg har svært ved at se hvad en dyrlæge skulle kunne gøre ved det. My har siden fattet det, men jeg er ret sikker på at det er normalt med indendørsdyr at de godt kan være lidt pelsforvirrede, jeg har i hvert fald tit hørt det.

(og nej jeg føler mig altså ikke som en dårlig elelr forkert ejer fordi min ilder har haft mærkeligt pelsskifte, og My lever stadig nu her 5 år efter, så det er næppe livsfarligt - men man kan jo altid tjekke for sygdomme hvis man er bekymret, f.eks. binyrekræft).

AlisVolatPropiis

Citat fra: lille_thor Dato 11. Februar 2011, kl. 03:59
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  9. Februar 2011, kl. 12:46
Snoren er nødvendig -livsnødvendig faktisk...

At trøjen er nødvendig er noget du har lært ham...og kun ham......lidt ligesom jeg synes en burger i ny og næ er nødvendig, men ærligt talt er den hverken livsnødvendig eller sund for mig.

Der er en forskel.....

Men dermed ikke sagt det er ondt af dig :) du har vænnet ham til den og han lader ikke til at have noget imod det. Han lider ikke, men derfor skal man jo heller ikke opfordre alversens Paris Hilton wannabees til at vænne deres dyr til at gå med tøj på -fordi de ser nuttede ud med dem på vel?!
Jeg undrer mig bare over hvorfor du fra starten af gav ham den på?

ildere er jo tykke om vinteren, og hvis han var overvægtig pga manglende motion -så ville en ganske almindelig ilder hverdag hos en ansvarlig ejer jo væsentlig øge hans aktivitetsniveau, frem for det bur han var i oprindeligt. Og der er mange andre måder at motionere en ilder på. :)

Derudover kan man godt tage en ilder udenfor i små omgange og dermed give dem vinterpels, det er jo ikke fordi chancen er forpasset hvis de ikke får vinterpels om efteråret, det kommer gradvist alt efter hvilke temperaturer de bliver udsat for. :)

Jeg har dyr der ikke nyder at komme udenfor, og derfor kommer de det ikke, en gåtur er jo ikke et præmis for et godt ilderliv. Jeg tager dem ud som nyder det, samværet og alenetiden med mig...og som elsker at undersøge og gå :) men dem der ikke bryder sig om det, kompenserer jeg for på anden vis.
Ja self vænner man sit dyr til at gå med bluse på.  Og så vil jeg lige sige at det er ikke alle ildere der har nået at få vinter pels, min lille sif har ikke nogen vinterpels vil jeg mene, hvis den pels hun har nu er vimterpels, så sku hun hvertfal være skallet om sommern og det tror jeg ikke lige er tilfældet. Så hvis santo har set udsom hende kan jeg hvertfal godt forstå at christina har vænnet ham til at ha blusen på. Han vil jo heller ikke ud uden at ha bluse på nu. Og alle som har set og kender santo, ved at santo synes det er rart.




Jeg mindes heller ikke at sige at det var andet end iorden....jeg havde valgt anderledes, men stadig....det jeg ikke synes er iorden er folk der propper deres dyr i tøj og vænner dem til det, fordi de synes det er nuttet, giver opmærksomhed eller på anden måde er totalt unødvendigt for dyrenes velbefindende...hvis man har så stort et behov for at iklæde noget noget nuttet...så få den baby man egentlig ønsker...eller en dukke...det her er et levende væsen der skal behandles så meget ud fra sine præmisser som muligt. :)

katja74

Som udgangspunkt syntes jeg det er synd for dyr, at få tøj på!!

Men når det er sagt... er der nogle dyr/racer der om vinteren har brug for at have tøj på- ganske enkelt for at holde varmen, når de er ude.

Vi har en tjekkisk rottehund her hjemme... og han kan GANSKE ENKELT ikke holde varmen når det er frost vejr og kraftig blæse/regnvejr... så han har  trøjer og et vand-/vindtæt dækken.

Jeg ejer hverken rigtig tøj lign ting til ham eller noget med bling-bling på... for han har det KUN på af nødvendighed!!

Syntes det er synd, når dyr bliver brugt som påklædningsdukker...  :(
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

lille_thor

Citat fra: lille_jill Dato 11. Februar 2011, kl. 12:33
Men det har jo ikke noget med ejeren at gøre om dyret får vinterpels. Det er naturens gang. Måske du skulle få hende undersøgt?
hun sku være fin, hun har lige været ved dyrlægen, men hun er også blevet meget pænere og meget mere lækker pels forhold til da jeg fik hende. men hun har ikke særligtyk pels
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Namilla

Hvis man har prøvet at give en ilder tøj på, uden at de har snor på, og når de er indenfor...så vil de allerfleste forsøge at komme ud af den!...det synes jeg siger lidt om, hvordan ildere egentligt synes det er at have tøj på. At de så kan vænnes til det, eller kan acceptere det, når de er ude, og der er andre ting der er mere spændende, ja det er jo så det, men hvorfor egentligt påtvinge dem noget, som de egentligt ikke synes er rart?
At de fryser synes jeg ikke er en undskyldning...man kan tage dem op når de fryser, eller gå kortere ture...(igen, man går vel turen for ilderens skyld, og ikke for ens egen?)
At ilderen skal have en trøje på, hvor der står at den er en ilder...jamen jøsses, det er ingen undskyldning!...du har vel selv stemmebånd og kan fortælle folk der spørger, hvad han er for en?
Jeg har haft trøjer til mine, men da jeg gav dem dem på første gang, fandt jeg ud af, at det bestemt ikke var i deres interesse at have dem på!...og hvorfor skulle jeg så påtvinge dem det, bare fordi jeg syntes det var sødt?

Eliza

Min pige har heller ikke fået en ordentlig vinterpels i år og hende har jeg altså godt kunne have med ude på tur alligevel. Hun kan selvfølgelig ikke gå ude så længe som de andre men så kommer hun under jakken. Og igen som nogle af de andre siger så går man vel turen for dyrenes skyld.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.