Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Seler og løbegård?

Startet af lalle4, 25. Februar 2011, kl. 21:39

lalle4

Hej jeg er ny herinde.
Jeg overvejer at anskaffe mig en ilder men har tænkt på en masse ting inden.

Hvilken slags sele vil i anbefale og hvorfor?

I vores stue vil den ikke kunne komme til at løbe frit da vi har en brændeovn hvor der er huller i så vil være meget bange for at den kravler derind,
men har tænkt på at ha' en løbegård i stuen når vi var derinde, er der nogle der har erfaringer med nogle?

har tænkt på denne her http://www.kirstensdyrebutik.dk/24/c4/m1314/hund/udstillingsbure_bure/hvalpegaard_m_116_x_116_x_49_cm/
da den er lukket både i bund og top, plus den er stor, hvad mener i?

Vil gerne lære  :)  <3

mette11

Du kan ikke have en ilder til at løbe i sådan en. De er slet ikke beregnet til at dyr skal røre sig...en ilder har brug for at komme ud og løbe på meget mere plads end hvad der er i sådan en. De skal kunne løbe rundt får fart på og lege osv...og det er der slet slet ikke plads til i sådan en. Man kan bruge sådanne løbegårde til udstilinger og feriepasning. Men hvorfor så ikke lave en afskærmning til brændeovnen?? Man kan jo få sådan nogle børnegitre til sådan en. Nu ved jeg ikke hvordan sådan et er, men man må jo kunne bruge sådan et og evt. sætte nogle plader på!

Seler er en smagssag. Jeg bruger nogen som er en mellemting mellem H-seler og 8-talsseler og de fungerer for mig...men ildere og mennesker er forskellige og man skal prøve sig frem...

Anne

jeg har sådan en i et nummer større, og den er fin, under skarpt opsyn på en udstilling en enkelt dag! Du kan altså¨ikke have en ilder gående i den. HVis du ikek kan lade din ilder komme rundt i din lejlighed/dit hus, så skal du ikke have ilder, men måskje kan du ildersikre så de ikke kan komme til brændeovnen.

lalle4

Det skal nok lige siges at den ville ikke komme til at opholde sig meget i stuen kun engang i mellem, den vil komme til at løbe frit på mit værelse :)

lalle4

Citat fra: Anne Dato 25. Februar 2011, kl. 21:53
jeg har sådan en i et nummer større, og den er fin, under skarpt opsyn på en udstilling en enkelt dag!

Havde ikke set at der var en nummeret større, tak! :)

Anne

men du kan stadig ikke bruge den til din ilder som andet end på feriebasis. (min kommer så i øvrigt meget snart til salg da jeg har købt en anden, som dog lige skal frem før jeg sælger den jeg har, men jeg sælger den dog ikke som et permanent bur, men som en ferie eller udstillings løsning).

lalle4

Det er jo ikke ment som et bur, men man kan ikke sætte noget op foran vores brændeovn.
Det er heller ikke så den skulle være der hele tiden.
Kun hvis jeg opholder mig i stuen med den ville ikke blive afskåret fra opmærksomhed da jeg ville lyne
den op i toppen og stadig lege med den men det ville mine forældre jo også.
Den skulle jo ikke være der 24/7, den ville skule løbe frit på mit værelse og kun være i et stort bur når jeg ikke er hjemme.
Men du skriver det som om jeg ville sætte den derned hverdag hele tiden og det var ikke sådan ment......

Anne

det lyder også lidt sådan, men kan selvfølgelig være en misforståelse.

lalle4

Citat fra: Anne Dato 25. Februar 2011, kl. 22:18
det lyder også lidt sådan, men kan selvfølgelig være en misforståelse.

Det er det, for det var slet ikke sådan ment! Jeg ved godt at en ilder skal kunne løbe meget og ha' masser af plads,
jeg syntes det ville være synd for den hvis den blev sat derned hverdag og i flere timer, det ville jeg ikke byde et dyr!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg tænker lidt hvad ilderen får ud af at være i den i stuen.. Så kunen den da ligeså god være i dens bur.. Hvis den ike må/kan kome til at rende frit i stuen osv. og du virkelig gerne vil ha en ilder så vile det være bedre hvis den var i bur når du ike er hjemem og når du komemr hjem ha den frit på dit værrelse. Så må du jo bare være på dit værrelse sammen med ilderen når du er hjemme... Altså efter min mening..

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 25. Februar 2011, kl. 22:26
Jeg tænker lidt hvad ilderen får ud af at være i den i stuen.. Så kunen den da ligeså god være i dens bur.. Hvis den ike må/kan kome til at rende frit i stuen osv. og du virkelig gerne vil ha en ilder så vile det være bedre hvis den var i bur når du ike er hjemem og når du komemr hjem ha den frit på dit værrelse. Så må du jo bare være på dit værrelse sammen med ilderen når du er hjemme... Altså efter min mening..

Dermed ike sagt at den tid du havde planlagt at ilderen skulel siddei løbegården skal den bruge i buret.. Så må DU bruge mere tid på dit værrelse sammen med dyret hvis dete r sårn dine præmisser er for at kunen få en ilder...

Anne

Men altså, hvis ilderen ellers kommer rigtigt meget ud hver dag og det bare er engang imellem så er der jo ikke noget galt i det. Så længe du er klar over at den skal rende frit i et eller flere rum sammen med mennesker dagligt i min 4. timer (virkelig min).

En løbegård er også god at have til hvis man skal nogle steder, men jeg har en der kan komme op af den af stof.

lalle4

Citat fra: Anne Dato 25. Februar 2011, kl. 22:44
Men altså, hvis ilderen ellers kommer rigtigt meget ud hver dag og det bare er engang imellem så er der jo ikke noget galt i det. Så længe du er klar over at den skal rende frit i et eller flere rum sammen med mennesker dagligt i min 4. timer (virkelig min).

En løbegård er også god at have til hvis man skal nogle steder, men jeg har en der kan komme op af den af stof.

Det ved jeg godt og det ville den også komme til, vil også rigtig gerne kunne gå ture med den. Den vil også kunne rende frit flere andre steder. Det ville kun være engang imellem, sjællent.
Men vores stue og ude stue er bygget sådan at man ikke kan spærre af, vi har nemlig tænkt på mange mulighedder. Vi kan ikke bare sætte et gitter ved det ene trin der er ned til udestuen da den bare ville kunne kravle op på spisebordet også ned i vores sofa også er den lige ved brændeovnen. Vi kan heller ikke sætte et gitter op fordi så skulle det være rundt om hele brændeovnen da der er en lille vindueskam over ved brændeovnen også kan vi jo heller ikke kommer ind til den, så det er virkelig kun en nødlæsning da vi ikke har mulighed for noget andet og det vil virkelig kun være engang imellerm, sjællent.

Anne

har du så et værelse eller noget den kan gå på, eller hvordan skal den være ude at rende hver dag?

lalle4

Ja jeg har mit værelse den vil kunne rende frit i og jeg har nogle rum nede i kælderen som den også vil kunne udforske, hvor den ikke vil kunne komme tilskade(vil selvfølgelig ikke lade den selv rende ned af trappen), der er flere rum den gerne må rende frit i. Så vil ikke mene det er værelser/rum jeg mangler hvor den må løbe rundt og blive aktiveret og leget med :)