Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Seler og løbegård?

Startet af lalle4, 25. Februar 2011, kl. 21:39

Line

Det er ikke kun tingene der står "nede" - Jeg tænker på at en ilder vil nok godt kunne koppe op på sofaen og videre der fra op på reolen bag ved... Og så har man altså let væltede ting. Min den ene kan fx hoppe over på sofabordet fra sofaen af, så går ikke fra stuen hvis jeg har et glas stående på sofabordet. Der er også nogle der kan komme op på spisebordet.
Generelt set kan man vel sige at ildere har en katastrofe-faktor omkring sig, og alt hvad de kommer i nærheden af ender gerne med at være væltet, opgravet, skubbet til, rodet ved, bidt i... Ja bare for nysgerrighedens skyld. Selv et gulvtæppe kan være sjovt at grave i flere år i træk

Anne

HVis du havde mine ildere på besøg en time så var alle potteplanterne være gravet op, gulvtæppet ville også være helt ædelagt flere steder, og alle de der ting der står rundt omkring vilel være veætet ned, smadret eller slæbt ind under sofaen. Tro mig.. det der ville i VIRKELIG blive træt af efter meget kort tid med ildere. Jeg yhar indrettet mit hjem sådan at den slags ikek sker, det værste der kan ske her er at de graver bøgerne ud, og det er min eghen skyld fordi de står i ilderhøjde.

Barky

Jeg er enig med line og anne... det nemmeste, når man har ilderne, er simpelthen at fjerne tingene fra den højde ilderen kan nå. Og rykke møblerne så langt fra hinanden at ilderen ikke kan/vil/tør hoppe videre til næste møbel...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Anne Dato 27. Februar 2011, kl. 17:51
HVis du havde mine ildere på besøg en time så var alle potteplanterne være gravet op, gulvtæppet ville også være helt ædelagt flere steder, og alle de der ting der står rundt omkring vilel være veætet ned, smadret eller slæbt ind under sofaen. Tro mig.. det der ville i VIRKELIG blive træt af efter meget kort tid med ildere. Jeg yhar indrettet mit hjem sådan at den slags ikek sker, det værste der kan ske her er at de graver bøgerne ud, og det er min eghen skyld fordi de står i ilderhøjde.

Ja som Anne beskriver det vilel det være som at få min ildere på besøg.. Den en af min drenge kan komme op på ALT selv køkkenbordet har han fået bestiget for nyligt.. han brugte lige håndtagene i skuffesektionen som stige og så var hanoppe. Han kan med lethed komme op på vores spisebord så der står aldrig noget mere. Og så mener han selv at han kan komme ind alle steder også selvom at det er umuligt. Det resluterer så i at han "arbejder på sagen" i en uendelighed fordi hanbare VIL ind under reolerne osv. Så han kan altså godt være ret belastende nogle gange.. Derudover kan alle mine drenge komme op på sofabordet fra sofaen af og alle mulige andre mærkelige steder. Se elsker at kradse i min nye sofa hvilket vi ikek er enige om er en god ide. men ja hvad kan man gøre når det er en ilder man skal tale til fornuft? Ikke en skid! Man må bare fjerne alt det absolut ike må ha poterne i og så accepterer at det der står tilbage i ens hjem er ligesåmeget ildernes som dit. 
Men når det så er sagt er de også de mest fantastiske kæledyr jeg har mødt....

Namilla

Mine ildere hele sommeren sammen med mig i min kolonihave, og der troede jeg at jeg havde sat en udstoppet spurvehøj i fred, på en hylde i 2 meters højde. Men nej. Min ene ilder kunne komme fra sofaen op på ryglænet af sofaen, derfra op på en bogreol hvor han kunne hive sig højere op ved hjælp af hylderne og bøgerne, derfra op i en vindueskarm (sådan en man normalt ser i en kælderlejlighed, altså i næsten 2 meters højde fra gulvet), den kunne han spadsere hen langs og derfor hoppe en lille meter over på hylden med den udstoppede fugl... Og da han først havde fundet ud af det, så tog det jo ikke ret mange sekunder for ham at tage hele den tur...og derfor måtte fuglen flyttes til et helt andet rum. En dag havde jeg forsøgt med at lade drengene være ude mens jeg lige var ved købmanden, og da jeg kom tilbage lå der er pølse ovenpå fjernsynet! Jeg undrede mig meget over hvordan en af dem var kommet derop, men det foregik alt ved at klatre op af buret og så hoppe ca en meter derfra og over i vindueskarmen og derfra op ppå fjernsynet...
Kort sagt har man altså ikke ret mange ting i fred, og det skal flyttes 1½ meter over gulvet for at være i fred, og det er KUN hvis ikke ilderen kan finde noget at kravle op på for at komme derhen...

Jeg tænkte lige på en ting. Hvordan har din mor det med, at ildere jo sjældent bliver 100% renlige? Et tæppe bliver hurtigt ødelagt af en ilder der skider og tisser på det...

lalle4

De snakker tit om at pille gulvtæppet af.... så måske ryger det inden da :)

Stubba

Citat fra: lalle4 Dato 27. Februar 2011, kl. 20:10
De snakker tit om at pille gulvtæppet af.... så måske ryger det inden da :)

jeg vil sige, at vi har gulvtæppe - og det er altså intet problem? :) .. men igen, ildere er forskellige.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Anne

Jeg havde ilder og gulvtæppe i starten. Ingen problemer der. Så fik jeg nr 2 og hun stod altid og kradsede i det foran døren, og til sidst var det meget, meget slidt.
Med den flok jeg har nu er jeg sikker på at 2, måske 3 ville smadre gulvtæpper.

Namilla

Det er jo heller ikke kun det, at nogle ildere graver i tæppet... gulvtæpper er bare heller ikke så nemme at gøre ordentligt rene, når der har været en smutter ved siden af bakken... Afhøvlede gulve tager også skade med tiden, men knap så hurtigt som tæppe...

Anne

jeg vil så sige at mine var ret renlige da jeg havde gulvtæppe. Der er sket et eneste uheld på gulvtæppet, og det var fordi vi havde besøg af en der også havde ilder.