Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Uuuuups. Ny ilder!

Startet af Dyrenørden, 4. Juli 2011, kl. 20:30

Eliza

Hvis der ikke er noget som helst stamtavle på dem hvordan ved de/du så at deres avlsdyr ikke er fyldt med alle mulige arvelige ting?? det er desværre sådan noget jeg synes er dårligt avl, nogle der sætter to dyr sammen uden at ane noget om dem på forhånd andet end de da er søde nok dem man lige har. Men prægningen af hvalpene er jo forhåbentlig bedre end fra sådan et sted der sælger til messer og dyrehandlere.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Har ikke læst så meget om avl med tavle endnu men kan man ikke få et tavle løst dyr godkendt på en eller anden måde og så avle hvor ungerne så får tavle? For så giver det jo næsten det samme? Og hvordan sikrer man sundheden hos ildere? Tester man for div. sygdomme som med hunde eller kigger man kun på anerne og deres sygdoms historie og levetid?

Dyrenørden

Så nemlig et kuld på et tidspunkt hvor man kunne se mor, far, bedste og oldeforældre og det vel næsten lige så godt som med tavle for tavle avlen herhjemme går vel ikke ret langt tilbage?

AlisVolatPropiis

den går noget længere jo :)

Du skal også huske på at hvis alle i "tavlen" er blevet parret op som 1 årige og det sker ofte så er "oldefar/mor" vel omkring en 3 år...og i den alder kan selv den ærgeligste genetiske masse stadig være sund at se på umiddelbart..


Dyrenørden

Alisvolatpropiis: Ja det rigtig nok. Har besluttet det skal være en med tavle eller en "genbrugs ilder" Det skal bare være en hvalp så der ingen problemer er med sammenføring :) Og så en han :)

Namilla

Du har ret i, at alle tavler naturligvis skal starte et sted...og måske kan man også være heldig at starte en god tavle på en dyrhandler-ilder...men som Trine er inde på, så kræver det en vis alder... Det giver ikke ret meget garanti, men skal man endelig lave noget avl uden tavle på, så synes jeg man bør vente til både faren og moren er min. 3 år... det sikrer naturligvis ikke mod, at de kan dø af kræft ½ år efter, men det giver en lille sikkerhed overfor de mest aggressive kræftformer...(som dog stadig kan ligge i generne og alligevel blive givet videre til hvalpene)...
At dem du har kig på, har gjort sig mange tanker om avl er desværre ikke nok, for de har alligevel ikke gjort sig så mange tanker, at de har fundet nogle gode avlsdyr... sindet er desværre ikke det vigtigste...
Jeg er faktisk ikke klar over om man kan screene ilderne for kræft, men jeg tror det ikke... det bedste du kan gøre, er nok at finde en ilder med tavle på...

Dyrenørden

Har lige fået øjnene op for cilleborgs ildere tror måske jeg ser om jeg kan udstå ventetiden og købe en hvalp fra hende :)

Eliza

Tavler betyder jo egentlig bare at man ved noget om dyrene. Det er ikke noget som bliver brugt til udstillinger eller som sådan har noget med udsenet at gøre. Tavler skal udelukkende bruges til at man ved hvad der ligger i ens avlsdyr og så køberne kan se at det er gode dyr. Der findes jo så også rigtig mange dyr med såkaldte tavler men som man ikke kan bruge til noget. Måske fordi de er så korte som Namilla skriver eller også står der måske kun farver og det hjælper jo intet at man bare ved farverne nogle generationer tilbage. Det kan jo selvfølgelig give en formodning eftersom nogle dårlige gener oftere ses hos nogle farver, men den store hjælp er de ikke.

Jeg kan godt forstå hvis "nye" synes det er lidt en jungle for det er det jo faktisk også og så er der jo lige den ting med at alle avlere jo langt fra er enige om hvad der er godt og hvad der er skidt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Ja jeg synes godt nok det er lidt forvirrende så det noget nemmere med hundeavl :) Nu har jeg kig på et af Cilleborgs kommende kuld og der er godt nok ikke de længste tavler på men støtter gerne at der kommer gang i bedere og mere seriøs avl i DK så et eller andet sted skal man jo starte :) har fået totalt hvalpe kuller!

Hvad er det avlere ikke er enige om er godt eller skidt?

Namilla

#24
Uha, det er et farligt spørgsmål! *G* Det er blandt andet avl på silvere som virkelig kan bringe sindene i kog... det skyldes, som jeg har forstået det, at silveren kan skjule nogle af de aftegn som er kendt for at være dårlige, men nogle avlere arbejder bevidst for at fremavle sunde silvere...
Derudover er der jo altid debat om, hvad en god tavle er...hvor lang skal den være?, må der være aftegn langt ude? Hvad hvis fastre/mostre/onkler er døde af kræft, skal linien så lukkes? Må der være kryptokisme i linien? Osv osv... Det er virkelig et ømtåleligt emne, for avlerne forsvarer jo deres egne linier med næb og klør, for de har jo ofte brugt lang tid og mange penge på at få avlsdyr hjem fra udlandet...

Dyrenørden

Hold da op der er lidt at tage fat på :) Måske ligesom med merlegenet i hundeverden :) hehe. er nødt til at sammenligne lidt med hunde for at forstå det :)

Dyrenørden

hvilke aftegn er dårlige og hvorfor? Døvhed og sådan eller hva?

Anne

Det med silver er nok mere som skimmel eller roan (men jeg kender så kun merle hos mus, ikke hunde :P )
Hvide aftegn på hovedet, som mange silvere har hænger sammen med bl.a døvhed (ikke alle er døve, men procenten er MEGET højere end hos ildere uden de aftegn).

Der har været meget snak om at silver-silver parringer kan bringe defekte hvalpe med sig og at silvere skulle være mere tilbøjelige til at få kræft, men da ildere generelt er tilbøjelige til det, synes jeg det er svært at se en klar tendens. udover det lader der til at være forskellige gener der kan lave silver. Nogle starter som standarder men har roan, og andre fødes grå eller overmarkerede og næsten eller helt hvide. De fleste bliver lysere med alderen (roan).

Personligt vil jeg ikke kaste mig ud i silveravl, da jeg ikke mener det er et godt udgangspunkt for sunde ildere, men andre opdrættere er af en anden mening, og det er jo op til dem. Vi har alle vores forskellige mål og ideer om hvad der er rigtigt og forkert.

Dyrenørden

hmm. skal lige tygge lidt på alt det her info :) Merle genet ved hunde giver ofte døvhed, blindhed og somme tider mere alvorlige ting også. Det meget skidt i hunde verden med undtagelse af få racer :) Desværre er der mange der avle merle på merle fordi det ser pænt ud men det så uden tavle  :(

Dark Crystal Ferret

Helt uden at kaste mig ud i en ny silver debat (for jeg er ikke 100% enig - som de fleste vel ved :fnis: )
Så vil jeg bare give dig lidt information. Jeg har lige læst en tråd på Ilderforum.dk og syndes jeg selv siger nogle af de ting her meget godt.
http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=6&t=9970

Men jeg er så ikke enig i det kun er silver og dyr med aftegn der kan være fejl ved.
Men folk her kender min mening om det, og ja.. jeg er silver avler ;) . Så behøves vel ikke at sige så meget mere om det efter som det er et farligt spørgsmål og folk hurtigt ryger i totterne på hinanden hvis man sidder og forsvare silver avl. Så det lader jeg hermed vær med! :P