Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvad kan man gøre?

Startet af Ida, 5. Juli 2011, kl. 12:57

Ida

Jeg har længe tænkt over disse ting når man går ind i en dyrhandler og får øje på ildere der ikke lever under de rette forhold. Man kan aldrig være sikker på, hvor gamle de egentlig er eller hvordan de er avlet hvis man er interesseret i at købe dyret. Ingen stamtavle. Man ved rettere ud sagt ikke noget som helst om dyrets baggrund og det kan være uheldigt, hvis dyret har en risiko for at blive syg. (Sådan er det med de fleste dyr i dyrhandlere synes jeg).

Jeg var i XXX med min kæreste for at købe en ny rotte, Oscar. (Nej, ikke som foder. Kæledyr :)). Og så stødte vi på den sødeste hanilder, der lå i buret for sig selv med spåner for det første. Uden bakke. Den ilder må have været en smule forvirret fordi den brugte sin egen vandskål som bakke.... Hvad kan jeg gøre?
Jeg ville gerne lave de der medlidenhedskøb fordi jeg ved, at jeg trods alt kan give dem et bedre hjem, men alligevel så ved jeg godt jeg hverken har plads til det, men jeg vil hellere ikke støtte dyrhandlere eller opdrættere der behandler sine dyr på den måde. Jeg må indrømme, at det stadig er svært at se bort fra at det alligevel går ud over et uskyldigt dyr.

Min veninde har også en ilder, som hun lader leve i spåner og den får endda gnaverblanding som mad. Jeg har prøvet at sige at det er ikke særligt godt for ilderen og prøvet at vejlede lidt uden at prøve at virke bedrevidende, men det er som at snakke til en dør. Det kan jeg slet ikke holde ud.

Er der overhovedet noget man kan gøre i sådan nogle situationer?

Tilde.

PiaLyng

Fortælle dyrehandelern at der er andre måder at holde den på, der er bedre for dyret. Men også giver den rette information til personene der evt køber den.

Derudover støtter du jo dyrehandelern i rotte avlen, ved at købe en rotte derfra.
Langt de fleste dyrehandlere aner intet om dyr, og har dem derfor ikke på den rette måde.

Men det er jo kun at informere dem om deres fejl. Andet er der ikke at gøre.

PiaLyng

Og nåja.. Husk at hvis du ikke har en rotte i forvejen, så skal du købe en ven til Oscar da det er et meget socialt dyr, der mindst skal holdes to og to sammen.

Ida

#3
Citat fra: PiaLyng Dato  5. Juli 2011, kl. 13:00

Derudover støtter du jo dyrehandelern i rotte avlen, ved at købe en rotte derfra.
Langt de fleste dyrehandlere aner intet om dyr, og har dem derfor ikke på den rette måde.


Ja, det er skam sandt, men jeg har jo købt rotter derovre før fordi jeg mente at det var i orden, men jeg har været uheldig med Oscar som jeg senere fandt ud af var meget panisk og bange. Havde sår over hele kroppen og var virkelig lille og tynd. Man kunne se de andre rotter havde angrebet ham.
Og med hensyn til ilderen så jeg først, da jeg allerede havde købt ham. Jeg køber ikke flere dyr i XXX mere.

Men ellers så tror jeg ikke, at de tager det til sig.... Men man kan altid prøve.

Ida

#4
Citat fra: PiaLyng Dato  5. Juli 2011, kl. 13:01
Og nåja.. Husk at hvis du ikke har en rotte i forvejen, så skal du købe en ven til Oscar da det er et meget socialt dyr, der mindst skal holdes to og to sammen.

Har haft rotter i mange år og ved godt, at de helst skal holdes sammen i flok. Dog døde Freja af alderdom for nogle måneder siden, men jeg har haft bedst oplevelser ved at kun have en af gangen. Nu er min rotte også hos mig konstant. Sover med mig og spiser med mig, så det er ikke fordi han er alene.
Og så har han nogle rottevenner, som besøger ham. Ikke fordi han er særligt interesseret i dem.

Malene

Jeg har redigeret dine indlæg. Det er ikke tilladt at nævne navne på dyrehandlere der sælger ildere :)

Jeg tror ærligt talt ikke man kan gøre så meget. Jeg får også altid lyst til at købe ilderne, for at "redde" dem. Men det hjælper jo ingenting, for så kommer der bare nogle nye til salg :( Det bedste ville være hvis man kunne få alle til at holde op med at købe i dyrehandlere, for så har butikkerne jo ikke længere lyst til at have dem, når de ikke kan få dem solgt. Men det sker nok desværre ikke før der kommer en lovgivning på området :(
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Eliza

Man kan intet gøre andet end prøve at forklare dyrehandleren det og jeg ville også virkelig prøve at gøre en indsats for at din veninde forstod det. Du kan jo evt tage noget godt foder med til hende eller fortælle (skrive ned) hvilke mærker det er som er gode, det ville måske hjælpe på hukommelsen til når der købes nyt foder.

Men man kan faktisk ikke rigtig gøre så meget og det gør utrolig ondt i ens hjerte at se sådan noget..

Vil så sige at det er lige så slemt at købe en rotte sådan et sted som det er at købe en ilder, den har jo ikke haft bedre vilkår på nogen måde.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

#7
Jeg synes bestemt godt at du kan tale mere alvorligt med din veninde. Det er ikke iorden, at hun lader sin ilder leve i spåner og af gnaverblanding.
Personligt mener jeg, at man godt kan tillade sig at sige ting til sine veninder, også negative ting, det skal bare siges ordentligt.
Det er jo dyreplageri, at lade den leve af gnaverblanding, og det skal stoppes med det samme.

Stakkels ilder.  :(
Ann Hillerslev.

Malene

Citat fra: tilde Dato  5. Juli 2011, kl. 13:04
Citat fra: PiaLyng Dato  5. Juli 2011, kl. 13:01
Og nåja.. Husk at hvis du ikke har en rotte i forvejen, så skal du købe en ven til Oscar da det er et meget socialt dyr, der mindst skal holdes to og to sammen.

Har haft rotter i mange år og ved godt, at de helst skal holdes sammen i flok. Dog døde Freja af alderdom for nogle måneder siden, men jeg har haft bedst oplevelser ved at kun have en af gangen. Nu er min rotte også hos mig konstant. Sover med mig og spiser med mig, så det er ikke fordi han er alene.
Og så har han nogle rottevenner, som besøger ham. Ikke fordi han er særligt interesseret i dem.
Jeg vil ikke give dig høvl for det, men jeg synes du skal se denne video :)
Pet rats - why it's important to have two or more
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Dyrenørden

Man kan desværre ikke gøre så meget andet end at forklare hvilke forhold de bør leve under. Nogen dyrehandlere tager det til sig og andre bliver sure har ikke tal på hvor mange dyrehandlere jeg har diskouteret den slags med. Kan ikke gå i en dyrehandel uden jeg finder et eller andet der er galt og fortælle det. Det lyder ikke godt med hende din veninde der. Altså jeg ville tage en meget alvorlig snak med hende og om nødvendigt tale med store bogstaver og hvis det ikke hjælper så ville jeg skrotte hende fra min venneliste! Jeg har ingen respekt for folk der anskaffer sig dyr uden at sætte sig ind i hvad det kræver! Bliver helt arrig når jeg hører sådan noget  :@

Ida

#10
Citat fra: Eliza Dato  5. Juli 2011, kl. 13:30
Man kan intet gøre andet end prøve at forklare dyrehandleren det og jeg ville også virkelig prøve at gøre en indsats for at din veninde forstod det. Du kan jo evt tage noget godt foder med til hende eller fortælle (skrive ned) hvilke mærker det er som er gode, det ville måske hjælpe på hukommelsen til når der købes nyt foder.

Vil så sige at det er lige så slemt at købe en rotte sådan et sted som det er at købe en ilder, den har jo ikke haft bedre vilkår på nogen måde.

Nu har jeg købt mine rotter derovre to gange fordi jeg troede forholdene var i orden. Siden har jeg ikke været derovre.
Citat fra: Malene Dato  5. Juli 2011, kl. 13:45
Citat fra: tilde Dato  5. Juli 2011, kl. 13:04
Citat fra: PiaLyng Dato  5. Juli 2011, kl. 13:01
Og nåja.. Husk at hvis du ikke har en rotte i forvejen, så skal du købe en ven til Oscar da det er et meget socialt dyr, der mindst skal holdes to og to sammen.

Har haft rotter i mange år og ved godt, at de helst skal holdes sammen i flok. Dog døde Freja af alderdom for nogle måneder siden, men jeg har haft bedst oplevelser ved at kun have en af gangen. Nu er min rotte også hos mig konstant. Sover med mig og spiser med mig, så det er ikke fordi han er alene.
Og så har han nogle rottevenner, som besøger ham. Ikke fordi han er særligt interesseret i dem.
Jeg vil ikke give dig høvl for det, men jeg synes du skal se denne video :)
Pet rats - why it's important to have two or more

Jeg har tit overvejet en ven til Oscar, men da jeg havde Freja, så virkede han meget panisk. Han er ikke så vild med andre rotter. Men jeg har overvejet det og jeg ved udmærket godt, hvor vigtigt det er for rotter da de er sociale dyr. Nu tror jeg også det handler om jeg er van til at have en. Jeg købte jo en rotte for nogle år siden i en dyrhandler i Århus uden jeg måtte for min mor (det var mit teenageoprør dengang.... jeg drak jo ikke eller levede en vild tilværelse. noget måtte jeg jo gøre). Og hun ville kun lade mig beholde ham, hvis jeg kun havde en rotte, selvom jeg ville have to fordi jeg ved det er bedst. Men jeg har ikke måtte få flere dyr og da Andrew, min jyderotte, døde af alderdom, så fik jeg Freja. Jeg er næsten lige flyttet hjemmefra, så faktisk nåede jeg lige at skaffe Oscar inden Freja døde.

Citat fra: FerretParadise Dato  5. Juli 2011, kl. 13:31
Jeg synes bestemt godt at du kan tale mere alvorligt med din veninde. Det er ikke iorden, at hun lader sin ilder leve i spåner og af gnaverblanding.
Personligt mener jeg, at man godt kan tillade sig at sige ting til sine veninder, også negative ting, det skal bare siges ordentligt.
Det er jo dyreplageri, at lade den leve af gnaverblanding, og det skal stoppes med det samme.

Stakkels ilder.  :(

Jeg har heller ikke haft lyst til at tage hjem til hende igen eller være med til at se på den ilder have det skidt, men jeg har prøvet at vise hende nogle bøger, hjemmesider hvor der er viden omkring ildere fordi hun har totalt misforstået konceptet med ildere. De er ikke gnavere. Hun købte den impulsivt hos en dyrhandler fordi den så sød ud og dyrhandleren satte sig ikke ind i om hun vidste noget om dyret. Hun gør jo bare det dyrhandleren gjorde med spåner i bunden af buret og gnaverblanding.

Barky

Ejjj.. Jeg får rigtig ondt i maven når du skriver at din venindes ilder lever af gnaverblanding.. Der er jo ingen proteiner i dens kost overhovedet!!
Det er da den helt sikre vej til kræftsygdommen Insulinoma..! Puuh... :(
Bare det mentale billede i mit hoved af en ilder som forsøger at spise så fiberrig kost gør bare ondt..!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

Jeg er slet ikke så pædagogisk, så jeg ville ikke kunne nøjes med at vise bøger og hjemmesider.
Jeg ville tale med meget store bogstaver, og det ville sikkert ende ganske grusomt. Enten ville jeg pande hende en, melde hende for dyremishandling, eller bare slet og ret, tage ilderen under armen og skride. Eller både mulighed et og tre.
Jeg ville i hvert fald ikke bare kunne holde mig væk derfra, for jeg ville jo vide, at der sad en lille ilder og havde et helt forfærdeligt liv. Og så må man jo handle. Det er åbenbart kun dig der kan redde den fra det lorteliv.
Ann Hillerslev.

Anne

#13
Du er NØDT til at få din veninde til ikke at odre den med gnaverblanding, for det dør den altså af! Gnaverblanding er vegetabilsk, faktisk alt det ildere ikke kan tåle og ilderen er et rovdyr. Hvis ikke hun vil lytte så må du melde hende til dyreværnet, for hun slår den altså ihjel!

Hvis hun ikek tror på det, så få hende til at ringe til dansk ilder forenings ildertelefon, så kan Carina fortælle hende det. Det kan være hun så vil tro på det
www.ilder.dk

Ida

Citat fra: FerretParadise Dato  5. Juli 2011, kl. 20:27
Jeg er slet ikke så pædagogisk, så jeg ville ikke kunne nøjes med at vise bøger og hjemmesider.
Jeg ville tale med meget store bogstaver, og det ville sikkert ende ganske grusomt. Enten ville jeg pande hende en, melde hende for dyremishandling, eller bare slet og ret, tage ilderen under armen og skride. Eller både mulighed et og tre.
Jeg ville i hvert fald ikke bare kunne holde mig væk derfra, for jeg ville jo vide, at der sad en lille ilder og havde et helt forfærdeligt liv. Og så må man jo handle. Det er åbenbart kun dig der kan redde den fra det lorteliv.
Nej, det er nok også den pædagogiske side af mig, der kommer frem da både min mormor og mor er pædagoger, men det var som om hun ikke troede på mig da jeg sagde hvor forfærdeligt det er, så måtte jeg give hende nogle pålidelige kilder, men hun nægter at lytte.
Den eneste grund til, at jeg ikke har mistet kontakten til hende, er på grund af ham. Jeg har tit overvejet at tage ilderen og gå. Jeg gav ham en smule kylling engang og jeg tror aldrig, at jeg har set sådan en sulten ilder.
Citat fra: Anne Dato  5. Juli 2011, kl. 20:44
Du er NØDT til at få din veninde til ikke at odre den med gnaverblanding, for det dør den altså af! Gnaverblanding er vegetabilsk, faktisk alt det ildere ikke kan tåle og ilderen er et rovdyr. Hvis ikke hun vil lytte så må du melde hende til dyreværnet, for hun slår den altså ihjel!

Hvis hun ikek tror på det, så få hende til at ringe til dansk ilder forenings ildertelefon, så kan Carina fortælle hende det. Det kan være hun så vil tro på det
www.ilder.dk
Angående det med gnaverblandingen, så har jeg jo fortalt hende om det, men hun nægter at tage imod hjælp. Jeg overvejer at melde hende for dyrmishandling, hvilket også er derfor jeg skrev herinde først fordi jeg vidste egentlig ikke om man kunne det.