Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad kan man gøre?

Startet af Ida, 5. Juli 2011, kl. 12:57

Dyrenørden

Det ikke dyremishandling men vanrøgt men det ligeså slemt. Synes du skal melde hende det kan være det kan få hende til fornuft hvis de ikker fjerner ilderen

Ida

#16
Citat fra: Dyrenørden Dato  5. Juli 2011, kl. 21:14
Det ikke dyremishandling men vanrøgt men det ligeså slemt. Synes du skal melde hende det kan være det kan få hende til fornuft hvis de ikker fjerner ilderen

Men jeg føler at jeg skal gøre drastiske handlinger før hun virkelig forstår, at jeg mener det. Tror ærligt talt ikke, at hun vil ændre sig på den måde. Måske hvis de tager ilderen. Ville godt tage imod ham indtil han måske fik noget bedre. Eller bare helt beholde ham. Hun tror jo på, at det er en gnaver, dog forstår hun ikke hvorfor han så angriber de hamstre hun har sat ham sammen med.

Dyrenørden

What!!! Hamstere og ildere sammen! Nøj hun burde have en på kassen! Anmeld hende stakkels hamstere og  ilder! Det er ulovligt at "fodre" med levende dyr på den måde.

Anne

Det er da godt nok han går sammen med hamstrene.. så får ham mad!

Men ja.. anmeld hende og helst lige nu. Det var ikek for sjov at jeg skrev hun slår ham ihjel.

Eliza

Det er ikke ulovligt at fodre med levende dyr hvis bare de bliver slået ihjel hurtigt og smertefrit  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Jeg vil mene man ikke kan garantere en hurtig og smertefri død når man giver et levende dyr til et andet. Nogen dyr "leger" jo med maden. I min verden så afliver man selv dyret og så kan man fodre med et efterfølgende mens det er varmt

Eliza

Det kan godt være det er din holdning men det er IKKE ulovligt  ;) Nu har jeg set både ilder og slanger dræbe en mus og de gør det mindst lige så hurtigt som min mand kan gøre det (jeg har ikke lyst).
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#22
Ildere leger ikke med maden. De afliver deres bytte hurtigt.

Dog fodrer jeg også selv med døde (helst nyaflivede) dyr, men jeg har set en ilder aflive en mus, og det er altså hurtigere end de gange jeg har set en slange gøre det.
Jeg mener ikek det er nødvendigt at fodre en ilder med levende foder, og derfor gør jeg det ikke selv.

Namilla

Jeg har aldrig oplevet en ilder der legede med maden...de er ikke katte... tværtimod er de hurtige og effektive dræbere (i langt de fleste tilfælde)... der er ind imellem ildere der ikke kan finde ud af at dræbe, og så må man naturligvis skride og aflive for dem.. Det kan godt være at DU mener det er forkert at fodre med levende, men ulovligt er det ikke...

Hvis ikke du kan banke fornuft ind i hovedet på din veninde på anden måde, så synes jeg du skal præsentere hende for nogle billeder af ildere med insulinoma og/eller fejlernæring...det kan være det så vil gå op for hende hvad det er hun er ved at gøre ved sin ilder... Men i det hele taget undrer det mig at ildere spiser af gnavermaden...

Dyrenørden

Namilla: Det er ulovligt i mit hoved ;) Og nej slanger afliver langtfra altid effektivt. Hvis den ikke er sulten rører den jo ikke byttet. Og så det nok ikke sjovt at være mus eller hva man nu er og rende rundt med et rovdyr :) Der er så også en evig diskousion om musen overhovedet er klar over den er sammen med et rovdyr og om den overhovedet er stresset :) Men jeg tager ingen chancer med den slags så hellere være sikker på kræet er aflivet hurtigt og smertefrit :)

Anne

nu er det heller ikke et slangeforum, men et ilderforum. De gange jeg har set en ilder tage en mus er det sket på et splitsekund.

Dyrenørden

Anne: nej ved jeg godt. Men jeg ville nu altså ikke gøre det. Selvom jeg overhovedet ikke er sart men man kan ligeså godt være 100 % sikker og i dette tilfælde lyder det som om ilderen er lidt forvirret og ikke slår de hamstere ihjel :)

Namilla

Nu er diskussionen jo også jævnligt oppe på krybdyrsfora... jeg har haft slanger i 7 år efterhånden, og de fleste afliver hurtigt og smertefrit... Ja der er dyr der ikke kan finde ud af det, men der er også mennesker der ikke kan finde ud af det! Man kan ikke partout sige, at et menneske kan aflive hurtigere end et dyr (om det så er slange eller ilder). Jeg har været i krybdyrsverdenen længe, og jeg har hørt om folk der synes det er i orden at aflive ved drukning eller frysning...så nej, det kan ikke stilles op i sort og hvidt. At du ikke synes det er "i orden" er jo din mening, men "ulovligt" kan altså kun bruges hvis der er en lov imod det.
Mht. lovtekst så er det eneste der står i dyreværnsloven omkring det, følgende
"Kapitel 1

Generelle bestemmelser

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe."

...

"Kapitel 2

Aflivning, operative indgreb og lign.

§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted."

Indtil du har set en ilder aflive en mus, så synes jeg du skal vente med at udtale dig om sagen...

Dark Crystal Ferret

Bare et lille spørgsmål til dig Dyrenørden..
Hvis nu min kat går ud og fanger en mus eller en fugl og slæber den halv død med ind og spiser den her hjemme. Er det så også ulovligt?
Eller hvis jeg har mus i mit køkken, og jeg slipper katten løs så den kan fange dem, er det ulovligt også?

Nu fordre vi ikke med levende foder her hjemme. Men jeg undre mig stadig over det du mener omrking fodring af levende føde.
For et eller andet sted, så må det vel også gælde andre dyr.. som katte og hunde osv, hvis der var regler for den slags.

Og så vil jeg også give Anne ret. Jeg har set flere slanger får levende føde. Og en ilder slår altså en mus betydeligt hurtiger ihjel end en slange.

Amazing Ferret

Jeg er helt enig med Dyrenørden......uanset om ilderen slår musen hurtigt ihjel, så synes jeg det er synd for musen at den skal udsættes for stress lige i de få sekunder det sker. Og jeg har ikke behov for at se min ilder slå en mus eller andet ihjel. De kan sagtens spise dem når jeg har aflivet dem

Namilla: Man har da ikke nødig at se en ilder slå en mus ihjel for at have en anden mening?