Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Fordomsfuld overfor mine ildere

Startet af Ida, 11. Juli 2011, kl. 13:42

Ida

#30
Citat fra: Namilla Dato 17. Juli 2011, kl. 17:46
Hmm... jeg kan ikke undgå at blive lidt provokeret nu...
Så du lader din ilder angribe et menneske, bare fordi du ikke kan lide hende? Jeg kan faktisk ikke bebrejde din svigermor, hvis hun får et dårligt forhold til ilderne (og dig)... På et tidspunkt har hun endda ladet jer bo hos hende, og takken hun får, er at du lader din ilder skide i hjørnerne og være aggressiv overfor hende?

Jeg ved godt, at man ikke kan med alle mennesker, og det er også fair nok, men jeg synes ikke at dyrene bør spille en rolle i det, og jeg synes faktisk det lyder til at din svigermor har forsøgt at skabe et forhold til dyrene! Hun har fodret dem og hun har accepteret at de var ude, når hun var der...
Hvis man har en ilder som er agressiv overfor fremmede, eller i det mindste overfor nogle fremmede, så mener jeg simpelthen man har en pligt til at holde den væk, når man har gæster!
Har du i øvrigt tænkt på, hvilken situation du sætter din kæreste i? Det kan dælme ikke være sjovt for ham, at have en kæreste der lader sine dyr angribe hans mor...han skal forsvare sin mor overfor dig, og dig overfor sin mor...
Gider du godt lade være med at blande dig i det som om du faktisk ved noget om det her. Utroligt hvor mange meninger du har på noget du ikke aner noget som helst om.
Jeg får ikke mine ildere til at angribe hende. Jeg har altid prøvet at få dem adskilt, men at hun pludselig hopper to meter fordi hun ser hende. Det kunne min kæreste ikke se komme.
Det var mere ment som en joke fordi jeg troede min ilder ikke kunne lide fremmede, men det er kun hende hun ikke kan lide, men så skal man jo nok lade være med at sparke til ilderne når man ser dem. Og det var før hun viste den adfærd overfor min kærestes mor.
Og ja. Hun lod os bo hos hende, men hun gjorde det også til et levende helvede hvor hun lavede psykisk terror og kom hjem pissefuld og jagede mig rundt i huset for at råbe og skrige som hun var en teenager der er overfølsom overfor alkohol. Hun fik da også taget en stor sum af mine penge og ting mens jeg boede der. Stjal hvad jeg havde. Og så kan man spørge hvad for en kæreste satte mig i den situation? 
Men det rager ikke dig. Det rager ikke dig at jeg ikke kunne bo andre steder end hos hende.
Men det kan du ikke vide, men det er fantastisk let at være fordomsfuld og bagklog. Så næste gang så bare hold det for dig selv.

Hav en go dag.

KariN

Tilde:

Så skal du måske overveje hvordan du formulerer dine indlæg.. Nej vi andre kan ikke vide hvad der præcist er forgået, vi kan kun forholde os til det du selv skriver, og ud fra det du selv har skrevet i det indlæg som Namilla har kommenteret, ja så virker det altså forkert.. Så prøv at lade være med at blive fornærmet over at vi ikke aner hvad der er forgået inden for hjemmets vægge og lad være med at skrive om ting du ikke vil have kommenteret, det er et offentligt forum og enhver kan skrive hvad de mener om hvad folk skriver herinde..
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Dark Crystal Ferret

Forstår så godt Tilde blev fornærmet her.
Det Namilla skrev var vendt på hovedet af hvad Tilde selv skrev, og jeg ser ingen grund til at farre op over det.
Det er vel heller ikke forkert forstået af mig, at alle dyr somme tider finder en person de bare ikke kan med? Både hunde, katte, fugle og ildere har den evne til at sætte had på en bestemt person og være sød og blid imod alle andre. Det er altså ikke unormalt!
Jeg ved også at Tilde ikke har pusset dyrene på hendes svigermor, eller at de kunne finde på at angribe uden grund.
Som jeg kender Tildes dyr - og ja, ikke kun Aysiha.. så er de de sødeste og rareste dyr der findes. Så tror nu ikke der er mere i det.
Tror godt Tilde ved hvad i mener, og ja måske det var rodet skrevet.. Og jeg skriver også ofte rodet ting, og har altid gjort.
Har fået mine hug for det somme tider. Men man mener jo ikke noget ondt med det.

Så ... skal vi ikke bare slutte fred her og komme videre :)

Namilla

Så må du jo overveje hvordan du formulerer tingene... hvis du prøver at læse dit indlæg, med objektive briller, så kan man altså ikke læse at din svigermor har gjort noget forkert, andet end faktisk at prøve at komme til at lære ilderne at kende... Fair nok at det sker en gang, men du skriver i dit indlæg, at hun har angrebet hende flere gange...
Hvis du ikke vil have tingene kommenteret, så lad være med at skrive det... Jeg kender dig ikke, og jeg kender ikke dine dyr, så jeg kan udelukkende tage udgangspunkt i hvad du selv skriver...

Ida

#34
Namila- ja ja. Den er god med dig, du.
Citat fra: KariN Dato 17. Juli 2011, kl. 22:03
Tilde:

Så skal du måske overveje hvordan du formulerer dine indlæg.. Nej vi andre kan ikke vide hvad der præcist er forgået, vi kan kun forholde os til det du selv skriver, og ud fra det du selv har skrevet i det indlæg som Namilla har kommenteret, ja så virker det altså forkert.. Så prøv at lade være med at blive fornærmet over at vi ikke aner hvad der er forgået inden for hjemmets vægge og lad være med at skrive om ting du ikke vil have kommenteret, det er et offentligt forum og enhver kan skrive hvad de mener om hvad folk skriver herinde..
Nej jeg er ikke fornærmet, men jeg bliver irriteret når folk fordrejer mine ord og begynder at tage parti for noget de ikke aner noget om. Og ja, i stedet for at virke bagklog og bedrevidende kunne man måske spørge mere ind til det i stedet for at dømme mig med det samme.
tror man virkelig at kvinden har gjort absolut ingenting overfor mig og derfor jeg reagerede sådan. Det skal også siges at det var en joke hvor jeg gjorde lidt grin af at dyr kan fornemme ondskab. Og så gider jeg ikke høre hvor forfærdeligt synd det er for min kæreste, dyr eller hvad hun pludselig føler for.
Nu rager det ikke jer, men nu har jeg skåret det ud i pap så der ikke er nogle misforståelser fordi jeg kan godt se at det er ikke alle der måske lige forstår hvilket er fint nok. Kom så videre fordi der er egentlig ikke mere at diskutere end at hun egentlig ikke skal blande sig og så kan I forresten sige det I vil om at det er et offentligt forum. Det ved jeg skam godt. Og nu har jeg lært at nogen skal man skære det ud i pap for.

Og jeg gider ikke diskutere ydeligere omkring dette da man ikke bidrager med noget konstruktivt eller noget som faktisk handler om emnet her i tråden, men mere om en misforståelse.

KariN

Som jeg læser det tager Namilla ikke parti, hun forholder sig udelukkende til de ting du selv har skrevet Tilde, andet kan man jo, som jeg tidligere skrev ikke gøre når man ikke kender historiens detaljer.. Det jeg skrev i mit tidligere indlæg var ikke for at være efter dig på nogen måde, det var ganske enkelt for at få dig til at se hvordan vi andre læser det indlæg som den her såkaldte misforståelse handler om, ikke andet :)

Jeg er ikke typen der gider at spilde min tid på den slags diskussioner så den slutter her for mit vedkomne, kan i alle sammen have en rigtig dejlig dag, nu vil jeg ud og nyde de sidste par dage af min ferie hos mine forældre :D
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Ida

Så.... ikke nok med at min mor ikke kan fordrage mine dyr, men vi skulle til Knuthenborg - håber jeg det staves, og hun bad mig om at skifte mit tøj ud med noget helt andet fordi hun mente, at jeg lugtede. Hun kunne ikke holde ud at sidde i samme bil med mig.
Og jeg følte mig jo helt ulækker. Lugter jeg virkelig så grimt? Tøjet er helt nyt og jeg prøvede faktisk at lade være med at tage pigerne op inden jeg tog afsted.... selvom det er svært, når de kigger sådan bedende på mig for at komme op.
Så jeg fik nyt tøj på og mit andet tøj kom i en plasticpose som blev lukket med knude....

Men så i dag skulle jeg hjem til min mor igen og jeg tog det samme tøj på som hun mente stank, fordi jeg kunne ikke lugte noget. Det lugtede helt nyt. Nåede ikke engang at have det på, så jeg tog det på igen og jeg har lige fået helt vildt mange komplimenter for hvor godt jeg lugter.
Nå, nå..... hysteri, kan man sige. Fordi jeg har ikke vasket den siden jeg ikke havde det på.... Kun i en time højst. Og hun troede på, at jeg havde vasket den og puha, det kunne hun da godt lugte.... nå, nå. interessant.

Men altså.
Lige nu får jeg ikke fred fra familien, fordi min mor har åbenbart fundet på nettet, at ildere er i familie med et stinkdyr.

Tilde

Dark Crystal Ferret

Tilde jeg forstår dig.
Min far vil ikke have vores dyr ind i sin bil da de lugter og han påstår han han lugte dem en hel uge efter hvis de har været der inde :S
Ikke nok med det, men min familie syndes også vores tøj lugter af ilder.
Men det er også sådan at når man går med totterne til daglig så kan du ikke selv lugte det mere, men det kan andre.
Men om så lugten skulle være så slem at man siger sådan til sin datter, som din mor gjorde eller mine forældre gør med os.. det er jo så lige det!

Men det er rigtig ilderen er i familie med et stinkdyr.. Men du kan så fortælle hende at ilderen er i en af de største dyre familie i verden. Det indbefatter fire store tæt knyttede grupper og tre mindre knyttede slægter. Der i blandt ligger også bævern, grævlingen og odderen. Du kan se dyrene i den her http://da.wikipedia.org/wiki/Mustelidae
Så kan du jo fortælle hende at der findes en laaaang rakke andre familie medlemmer også ;)
Og så spørge hvilket af dem hun helst så dig med :fnis:

AlisVolatPropiis

udover det...så har en lang række dyr jo også analkirtler.....såsom hunde f.eks ;)


Men hey...ja ildere lugter....sådan er det bare...og man kan bare ikke forvente andre skal elske lugten....man kan sgu ikke påtvinge andre hverken ens dyr...eller lugten af dem.

Stephanie

Jeg har også været turen igennem med familien der har kritiseret mine dyr.

Da jeg havde havde hørt det samme flere gange, sagde jeg tilsidst, at jeg havde forstået hvad de mente om mine dyr første gang de kritiserede mine dyr, og at det ikke var et punkt vi kunne blive enige om. Så der var ingen grund til at fortsætte kritikken da den rent faktisk sårede mig og at jeg synes det var rigtig dårlig opførsel fra deres side at fortsætte. Jeg kunne aldrig finde på at blive ved med at nedrakke ting/personer de holdt af selvom jeg måske ikke var lige så vild med tingene/personer som de var.

Folk er velkommen i mit hjem, men de er advaret om at jeg har ildere og at de har en speciel lugt, og at jeg ikke bliver sur hvis de fravælger mit hjem, for jeg har ikke nogen problemer med at komme i deres hjem istedet. Vælger folk at komme alligevel så er de advaret og så gider jeg ikke høre på brok over evt. lugt. Og jeg beder dem stoppe hvis de begynder. (men siger det på en pæn måde)

Mht lugt i tøjet, så ja, min kusine har en overudviklet lugtesans og hun kan virkelig lugte alverdens ting som andre ikke lige lugter, så med hende så har jeg aldrig nyvasket tøj på, som jeg tager på lige inden jeg tager afsted. (ikke fordi hun brokker sig over lugten, hun siger godt nok at den er lidt speciel, men hun har aldrig beklaget sig over den, men jeg ved at hun kan lugte så meget mere end mig så derfor skifter jeg tøj af hensyn til hende)

Folk jeg ikke kender er jeg så ikke helt så tålmodig med. Går jeg tur med mine basser og folk VÆLGER at komme hen til mig, så svarer jeg gerne på spørgsmål hvis folk er nysgerrig, og folk får lov at røre og holde hvis de er interesseret i det, og siger de at de har en speciel lugt er noget i den stil, så er det også okay. Men de mennesker der kommer hen og så og siger at det er klamme dyr, at de burde slippes løs i naturen, at det er skadedyr, at de stinker, at de ville være meget pænere som pels osv osv, de får den tilbage i samme lige så uforskammede tone, og flere er gået fra mig godt stramme i fjæset. Den slags har jeg ikke tålmodighed til.

Jeg forstår seriøst ikke de mennesker som synes det er okay at gå hen til en fremmed og sige sådan noget. Jeg kunne da aldrig under normale omstændigheder finde på at sige til nogen at de f.eks har en smældefed stinkende hund, eller at deres unge er noget så grim selvom jeg inderst inde synes det

Ida

Jeg har ikke noget imod at folk ikke kan lide mine dyr. Det har jeg det helt fint med og jeg vidste godt det kunne ske da jeg fik ildere ligesom da jeg fik en rotte.
Men jeg forventer respekt fordi jeg ved ikke hvorfor folk tror de straks har tilladelse til at svine mig og mine dyr til. Det stikker dog dybere når det er min mor fordi jeg altid har villet have hendes accept, men angående dyrene er jeg en smule ligeglad, men hun prøver jo direkte at komme af med min elskede aysiha og det nægter jeg!
Jeg var nødt til at bede hende om at lade være med at besøge mig et stykke tid i min lejlighed fordi det kan ikke være rigtigt at jeg skal forsvare mine dyr, min livstil konstant.
Har altid kendt til hendes mening fordi hun forstår ikke dyr. Og sådan er hun bare, men jeg elsker mine dyr og skiller mig ikke bare af med dem om så jeg var nødt til at flytte til et billigere sted. (ikke fordi jeg ikke har råd) hun snakker tit om at jeg jo er studerende så det er åndssvagt at have ildere når de er så dyre hvis de skal til dyrlægen, men jeg har valgt at priotere. De små bæster har sin egen konto som jeg ligger penge ind på hver måned hvis der kommer noge akut.
Hvis jeg virkelig var så uansvarlig at jeg fik dyr jeg ikke havde råd til. Hvorfor dælen stoppede jeg så med aysiha? Så burde jeg have en hel farm af dem hvis det stod til mig!


Og Maria. Det hjælper ikke. Hun er overbevist. De er stinkdyr og nu ved hele familien det.

Eliza

Jeg forstår faktisk heller ikke at folk man kender tror de kan tillade sig at bede en om at skifte tøj  :S Jeg kan på ingen måde lide lugten af en ryger men jeg har da aldrig bedt dem om at skifte tøj før de var sammen med mig. Hvad hvis en ven måske godt kunne trænge til lidt ekstra deo, ville man så også bede dem om at lige sørge for de ikke stank sådan..

Jeg har så aldrig selv oplevet at få kommentarer til mit tøj og det er da meget rart når det nu skal være  :)

Undskyld jeg sviner din mor lidt, men hvis hun mener de er et stinkdyr så er hun jo direkte dum.. Et stinkdyr lugter jo ikke hele tiden som hun jo så mener dine ildere gør. Og en hund har også analkirtler som er dem der jo kan lugte grumt hos en ilder.
Jeg ved mange synes at ildere lugter mere end andre dyr, men jeg er slet ikke enig for jeg kan da også tydeligt lugte når andre har et eller andet dyr, men det er så bare en lugt man kender.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dark Crystal Ferret

#42
Tilde som før sagt jeg forstår dig.
Og som Eliza skriver så er det ikke i orden hun beder dig skifte tøj før du må komme ind i bilen.
Kan også fortælle at min mor havde fundet en brochure hos kalundborgs lokale dyrlæge som hun kom op med da jeg fik mine dyr i 2007. Hun gik faktisk i to år og mente at dyrlægen måtte vide sådan nogle ting bedre end mig.
I brochuren stod der bla de skulle bo udenfor, og ikke egnede sig til indendørs hold. Og nu hvor mit hjem lugtede som det gjorde, så syndes hun det var bevis nok på de skulle ud på min altan i en vis fart. Der stod også de skulle have hø og savsmuld at gå i. Og i over et år efter jeg fik ilder blev hende og min far ved med at mene jeg og mit hjem stank. De var virkelig imod mig.

Det er også grunden til jeg aldrig får rotter her hjemme kan jeg så sige. Hele min fars familie er bange for dem. Og køber jeg et rotte engang. så ville jeg aldrig se nogen af dem.
Og det er så der hvor jeg har valgt totterne også giver mig nok.. og rotter siger mig så meget mindre, så det kan jeg godt leve med.

Men jeg er fuldt enig med Stephanie det er uforskammet af folk at gå og tale sådan om ens dyr. Jeg ville heller aldrig sige sådan om andres dyr. Eller sige min mor skulle skifte tøj fordi hun stank af kat.. Så skift lige tøj og gå i bad før du kommer på besøg!? Ej det kunne jeg aldrig finde på.
Jeg bliver også hissig når folk taler ned om mine dyr. Især når de siger som slutsætning at de husker haglgiværet når de skal besøge os, og altid i sådan en sjov vending som om det jo er sjovt at ildere burde skydes. Har et par stykker af Roberts venner der finder det yderst morsomt at komme med den kommentar når de skal på besøg.
Jeg prøver at overhøre dem. Men kommer somme tider med en kommentar om at så husker jeg det også når jeg skal besøge deres hund!
Jeg kan jo ikke lide hunde ;) men jeg sidder jo ikke og sviner folks hunde til mens de høre det.
Jeg tror bare stadig mange af de der typiske misforståelser omkring hold af ilder. at det er skadedyr osv. har et godt hold i folk. Og derfor så tror jeg som ilder ejer også bare man skal prøve at forstå at folk virkelig ikke fatter hvilket herligt dyr det er.

englefugl

ja jeg er helt enig med jer alle sammen. sådan nogle folk der har så travlt med at svine alt og alle til er slet ikke værd at samle på  :@ Men tilgengæld er jeg faktisk utrolig heldig åbenbart? For jeg har aldrig prøvet at få negative kommentarer når jeg har været ude at gå med mine dyr. Ikke en eneste gang faktisk :) folk er bare satans nysgerrige, men på den gode måde. Det bliver så bare irriterende i længden at alle og enhver hele tiden spørger og stopper en, så man får jo for pokker aldrig gået tur hvis man er et befærdet sted  :S så der bliver jeg virkelig irriteret nogen gange inden i mig selv. men det er jo selvfølgelig et valg man tager når man anskaffer sig et anderledes dyr ;) Og så er der slet ikke nogen i hele min kæmpe familie der har noget imod dem. Mine forældre har dem jo selv, eller det er min lillesøsters ;) og jeg er aldrig blevet fortalt at jeg eller mit hjem stinker af dem. Så jeg er da glad for at jeg aldrig er blevet udsat for noget negativt. Men hvis det var sket havde de negative personer også fået tørt på  :D men føler med jer andre og ville have det på præcis samme måde, hvis jeg havde været udsat for det samme  :dans:

Ida

Citat fra: Eliza Dato 23. Juli 2011, kl. 09:39
Jeg forstår faktisk heller ikke at folk man kender tror de kan tillade sig at bede en om at skifte tøj  :S Jeg kan på ingen måde lide lugten af en ryger men jeg har da aldrig bedt dem om at skifte tøj før de var sammen med mig. Hvad hvis en ven måske godt kunne trænge til lidt ekstra deo, ville man så også bede dem om at lige sørge for de ikke stank sådan..

Jeg har så aldrig selv oplevet at få kommentarer til mit tøj og det er da meget rart når det nu skal være  :)

Undskyld jeg sviner din mor lidt, men hvis hun mener de er et stinkdyr så er hun jo direkte dum.. Et stinkdyr lugter jo ikke hele tiden som hun jo så mener dine ildere gør. Og en hund har også analkirtler som er dem der jo kan lugte grumt hos en ilder.
Jeg ved mange synes at ildere lugter mere end andre dyr, men jeg er slet ikke enig for jeg kan da også tydeligt lugte når andre har et eller andet dyr, men det er så bare en lugt man kender.

Min mor ved godt at det ikke er hele tiden de lugter, men ligesom aysiha så når hun rigtigt er glad og hygger sig så kan hun godt lugte rigtigt slemt så hun var helt overbevist som marias mor at de ikke var egnet til at være inde, men ude. Generelt vil hun bare ikke have jeg har de dyr. Hun siger det er er socialt handicap at lugte sådan fordi så er der ingen der vil en nær, men hun sagde så dagen efter mit tøj ikke lugtede længere og jeg havde ikke gjort noget ved det.
Jeg gør meget for ikke at lugte af ildere, men lidt gør man jo. Ligesom folk der lugter af katte og hunde, men åbenbart er ildere ikke et kæledyr man burde have.