Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvad kan der gøres ?

Startet af Randi, 4. Oktober 2011, kl. 10:35

AlisVolatPropiis

[besked=AlisVolatPropiis]SÅ klapper vi lige ilderen folkens...diskussionen er fin, og i bund og grund vil i alle det samme -det bedste for ilderne, men hvis i skal angribe hinanden på det subjektive plan, så kører det af sporet. Accepter andre har en anden mening, hvor meget i så end finder den forkert, så er det ud fra samme motivation -og ingen bliver reddet af at i kaster mudder på et forum. Hold det objektivt![/besked]

Barky

Tak Trine.

Jeg er glad for at du lige fik set det her, og stoppet en kedelig udvikling.

Det her emne ligger mig meget nært på sinde, fordi at jeg stod der. Som 18 årig med en næsten 7 uger gammel hvalp der ikke kunne gå, og var nødt til at spise opblødt mad, og vrælede når jeg forlod lokalet. Jeg vidste ikke dengang hvad jeg ved idag.
Mit hjerte bløder for ilderne, og hver eneste misrøgtet ilder jeg ser eller hører om græder jeg for. Min overbevisning om løsningen virker måske nok hårdhudet og "påståelig". Men for mig at se, er det den eneste rigtige. Jeg har ikke hørt om andre løsningsmodeller. Udover den som DIF har kæmpet for, nemlig at få regler for dem i dyrehandlerne eller endnu bedre.. helt UD af dyrehandlerne.

Og så har jeg (som det kan ses) intet imod at ofre nogen få for en større sag. Det er en del af samfundet at man gør det. Vi gør det lige nu, i Afghanistan og i Irak. Jeg har mistet på den bekostning, og jeg ved at selvom at det gør ondt og brænder ind i sjælen, så er det den rette vej. Der er fremgang.
Selvom der stadig bliver solgt for unge og for syge ildere, så tror jeg på at det tal er mindre idag end det var for nogen år siden. Der er muligvis flere ilderejere, og derfor kan antallet virke størrere, men den slags skal jo altid ses i kontekst ift at der ikke var nær så mange ilder ejere dengang.

Vi har forskellige mål for ilderne generalt, dette er noget jeg går ud fra at de fleste af os ønsker:
-Lære folk hvad for et dyr det er
-Lære folk at ildere ikke er farlige
-Lære folk om ilderens behov

Og så videre...
Vi er faktisk nået rigtig langt ift punkt 1.
I øjeblikket bliver ildere nævnt på TV hele tiden i en reklame for en komiker Thomas Hartmann (nej ikke ham med ilderne), men han nævner dem i sit nye oneman show som kommer på DVD.
Vi HAR oplyst folk om ilderne. Takket være mange dejlige og åbenhjertede ilderfolk som har åbnet hjem og fortalt og fortalt og fortalt. Blandt andet Peter (ilderbanden) og KariN (som vist også har medvirket i noget ungdomstv engang).

Vi er der næsten med at fortælle folk at de ikke er farlige.
Hver gang en fremmed møder en ilder for første gang, og ikke bliver bidt, og ilderejeren er åben og tålmodig med at forklare.

Og det næste bliver at fortælle folk om hvordan ildere er. På ligefod med hunde og katte skal folk vide at ildere er kødædere, de skal helst rende frit derhjemme, de skal være min. 9 uger ved salg, de kræver tid i hverdagen osv...

Og så synes jeg iøvrigt at vi skal lade alle de nye folk komme ind, og tale ordenligt til dem når de har underlige og måske dumme spørgsmål. For vi er ikke nået til punkt 3 endnu. Så det kan vi ikke forvente at folk ved.

Jo, mit hjerte bløder for ilderne. Det har det gjort i over 7 år nu, og det vil det fortsætte med længe endnu. Og jeg giver ikke op!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Minority ferrets

Jeg kan desværre stadig ikke sætte mig ind i din tankegang og det gælder også de folk der vælger at gå i krig!!!

Jeg har skam også stået i situationen hvor jeg måtte træffe svære valg for mine dyr, men det gør det ikke min kamp for dem mindre!!! Du kæmper på din måde og jeg på min.

Jeg stopper mine indlæg her uanset hvad i skriver for jeg vil ikke bruge min tid på det - mit budskab er givet og jeg kan se jeg skal blive ved at gentage mig selv :)

Jeg følger mit hjerte og så kan i følge jeres fornuft og hvad i synes er bedst :) Held og lykke  :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Jenny

Det er helt klart super forfærdeligt at de små pus sidder der helt alene, alt for unge til at blive taget fra og nogle af dem syge. Jeg får også ondt i hjertet, og min holdning er at ingen i denne tråd er hjerteløse, for så ville der slet ikke blive deltaget i diskussionen. Så kunne det jo være ligemeget!

Jeg kan nemt se det fra begge sider, men jeg har også selv lært det på den hårde måde, jeg købte en hvalp fordi den så sød ud og den var helt alene, hun blev ikke engang 1 år gammel, og lige meget hvor sikker jeg er på at hun havde det godt mens jeg havde hende, så opvejer det bare ikke at hun har lidt, både før jeg fik hende og i slutningen hvor hun var syg af kræftknuder. Jeg elskede hende, hun var en dejlig ilder, men igen - og det her kommer til at lyde hjerteløst - ville det nok have været bedre for hende hvis hun var blevet aflivet/slet ikke født, hun blev syg, og selvom hun kom til dyrlæge og blev tjekket kan jeg ikke være 100% på at hun ikke har haft ondt hvor jeg ikke har vidst det, for dyr kan jo ikke snakke - hvor vidunderligt det end ville være.

Og dyr fra opdrættere kan selvfølgelig også blive syge og dø af kræft, men der er fokus på det nu, og man prøver at avle det ud! Men det er mennesker der gerne vil skabe gode og sunde kæledyr med en god basisstart, og dét synes jeg er vigtigt.

Dem som sælger dem for tidligt, syge eller what ever er ligeglade med dyrene, de vil bare have penge. De er ligeglade med at dyrene er for unge og kan få varige men såvel fysiske som psykiske (der havde min hunilder desværre også et brist).

Så jeg ser det fra begge sider, men jeg gør det aldrig selv igen, og det er faktisk for dyrets skyld. Jeg synes man som start kan støtte opdrætterne ved at købe dyr fra dem istedet for hos hvalpefabrikker, så er man i hvert fald sikker på at ens lille hjertebarn har haft en god og kærlig start på livet med alt hvad der tilhører! :) Håber det gav mening.
Hilsen Jenina.

Eliza

bare en lille indskydelse, så har jeg aldrig hørt om at folk der bruger deres dyr til jagt skulle være så ligeglade med dem, faktisk har jeg kun hørt det modsatte, da det jo kræver meget træning at oplære en ilder til jagt, så er de jo interreseret i at det er sunde dyr der lever længe. Dyr lever jo ikke længe under kummerlige forhold og hvor der bare bliver avlet løs på dem.
Jeg har lidt svært ved at tro på den jagt historie. Ud over det så mener jeg ikke man må bruge ildere til jagt i dk og tror da ikke at folk fra udlandet gider tage til dk og købe dyr hvis de kommer fra sådan et sted. (ret mig gerne hvis det er forkert)
Hvis de tages fra for at knytte tætte bånd til ejeren der bruger dem til jagt, hvorfor skal alle de andre i kuldet der ikke skal bruges så også tages fra??
Jeg tror ikke på den jagt historie han fortæller, for mig at se er det direkte en hvalpefabrik som ja støttes af uvidende eller naive mennesker der får ondt at syge små skravl. Men det har han jo så også held med kan jeg høre.

Prøv måske næste gang du ser sådan en stakkels lille ilder at tænke på alle de andre dyr som DU er skyld i at personen laver, da han jo kan se at det virker og der kommer købere som dig. Det kan godt være de vil blive skudt hvis ikke der kommer nogle, men tror nu ikke han gider blive ved med at lave hvalpe hvis han skal skyde dem allesammen hele tiden.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Randi

Vil lige fortælle at jeg har skrevet med support på guloggratis hvor ingvar fra roslev havde annoncen. De bad mig om en side hvor de kunne læse reglerne for salg af ilderhvalpes alder og jwg henviste dem bare til dyrenes beskyttelse da de skriver 10 uger..DA Jeg her i morges skulle ville logge derind poppede der nye regler op som man skulle godkende... Jeg ved ik om det er pga det eller for at de bedre ka holde øje med folk nu.. Også kontaktede jeg ingvar for godt en halv time siden " som køber " for at høre på hvalpene. Jeg spurgte blandt andet om deres unge alder som han undskyldte med jagt, eller det vil sige han sagde at de jo blir taget fra så tidlig til jagt og at de ikke har brug for mere tid ved deres mor. Også pointerede han lige at han altså ik selv bruger dem til dette. Jeg kunne komme ud og kik på en lille albino han lørdag, og det har jeg tænkt mig at gøre.. FOR hvis de lever under de forholde som der er nævnt, så skal han fanme meldes. Jeg ved mit hjerte vil skrige når jeg ser de små , men jeg mener ligesom barky at salgene ik blir stoppet før vi stopper..

Barky

Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Man må godt bruge ildere til jagt i danmark. Man ser det bare ikke så meget, fordi vi kun har kaniner på nogle få øer. Og det kræver ikke den store træning. ilderne ved instiktivt hvad de skal. Men de jægere jeg har snakket med behandler generelt deres dyr ordentligt og har en interesse i gode og sunde dyr.

mette11

CitatVil lige fortælle at jeg har skrevet med support på guloggratis hvor ingvar fra roslev havde annoncen. De bad mig om en side hvor de kunne læse reglerne for salg af ilderhvalpes alder og jwg henviste dem bare til dyrenes beskyttelse da de skriver 10 uger..DA Jeg her i morges skulle ville logge derind poppede der nye regler op som man skulle godkende... Jeg ved ik om det er pga det eller for at de bedre ka holde øje med folk nu..
Dejligt at du gjorde noget som rent faktisk måske har haft en rigtig god effekt. Elsker når folk handler på de ting de ser som ikke er i orden. Stor ros til dig! :dans:

CitatHan er meldt til dyrenes beskyttelse!
Det synes jeg er rigtig godt. Håber de vil gøre noget ved det. Men hvorfor ikke også melde ham til politiet og dyreværnet som samarbejder med politiet?? Hvis jeg ser dyremishandling selv, så kan jeg love at jeg vil gøre alt i min magt for at stoppe dette.

Jeg kan ikke andet end at ignorere det, da jeg ikke personligt har nogen former for kendskab til folk der mishandler dyr og anden hånds viden kan jeg ikke bruge til noget og jeg bliver så skide ærgelig over at høre folk brokke sig over dyremishandling når de ikke gør en aktiv indsats for at stoppe det. Meld dog de folk til alle instanser, tag billeder af dyrenes forhold, få dem hængt ud i medierne, sæt advarsler op mod dem osv. så de stopper!! Det er fint at starte med at forsøge at tale fornuft til dem, men i langt de fleste tilfælde virker det ikke, da disse folk er skide ligeglade med dyr og kun interesserer sig for penge og ved at købe dyrene - ja så giver i dem det de vil og derfor fortsætter de. Gør dog noget i stedet for at støt dem. Ja i redder de enkelte dyr, men hvad så med dem der erstatter dem? Vil i også redde dem? For i kan være helt sikre på at der hos en avler kommer nye. Så kan i købe dem og så kan han avle endnu flere som i så også kan købe. Jeg håber sgu at i har økonomien i orden.
Hvis Julia og jeg var hjerteløse - så var vi nok ikke blandt de få personer i Dk som rent faktisk har gjort et forsøg på at få indført lovgivning for ilderes vilkår, forsøgt at få forbudt handel med ildere i dyrehandler og indført min. krav for hvornår ildere må sælges! Vi har rent faktisk gjort et seriøst forsøg, men eftersom stort set ingen hjalp ud over at sige "ih" og "åh" så faldt det ligesom til jorden!! Det er ikke opgivet, men med manglende opbakning er det svært at gøre noget politisk desværre. Og når folk er så ignorante at de ikke er i stand til andet end at dømme andre fordi de ikke mener ens ignorante snævertsynede holdning er perfekt - ja så er det sgu som at slå hovedet ind i en mur.

CitatJeg synes efterhånden vi har været igennem dette emne nogle gange og jeg kan stadig ikke se jeres logik, men det kan da være jeg skulle prøve det samme i mit erhverv - folkeskolen:
"Din mor drikker siger du?? Jamen hvis vi nu lader dig være i det miljø for at lære din mor ikke at have fået børn eller ikke at drikke, så begår du måske selvmord fordi der ikke var nogen der ville hjælpe dig, men så kan din mor jo tænke over det!!!"
Hvis du nu rent faktisk læste hvad vi skrev - så ville du forstå at vi i sådan et tilfælde her ville melde moren til politi og sociale instanser, således at barnet ville blive fjernet og moren blev straffet og rehabiliteret således at hun fik hjælp til at se at det hun gjorde var forkert og hun ikke ville få flere børn, som ellers ville havne i præcis samme situation, fordi hun ikke lærer noget ved kun at få fjernet barnet uden nogen straf eller rehabilitering. Hun skal lære at hun har gjort noget forkert og straffes for det, således at hun ikke får flere børn. Prøv at se sagen i et større perspektiv og handle på flere niveauer og tænk mere fremadrettet.   

Stephanie

Det er fint at han er meldt til dyrenes beskyttelse, så kan de tage en snak med ham om hvad der er bedst for dyrene, og at det kan ødelægge en ilder mentalt at blive flået væk fra sin mor alt alt for tidligt (som 6 uger jo er), jeg ved ikke nok om hvalpe spisemønstre som 6 uger til at udtale mig om det også skader dem fysisk.

Desværre er snak alt hvad de kan gøre, for han gør ikke noget ulovligt, da der desværre ingen lov er om hvor små de må være (og for fanden hvor er jeg træt af at vores dyreværnslove er så vattede!!!)

Men man kan da håbe på at vores kære politikere tager sig sammen og laver en lov omkring mindstealder for top X familiedyr. Nu er der i det mindste kommet en for katte, istedet for kun hunde som det var før i tiden.