Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Forsvundet ilder

Startet af futtegris, 13. November 2011, kl. 14:12

futtegris

Hej alle
Min ilder futte er brudt ud af sit bur i haven omkring torsdag 10.11.2011 og er ikke set siden. Han stak af fra min bopæl i Malling tæt ved Århus. Han er en kastreret standard. Han er generelt glad for mennesker og sikkert meget sulten. Det derfor kunne tænkes, at han har søgt at komme ind i huse eller lejligheder. Han er to gange hoppet ud af et glemt vindue, men er begge gange kommet hjem igen efter en halv dags tid. Hvis du har set eller fundet ham, kan jeg kontaktes på alle tider af døgnet på 28931492 eller ranvaellefsen@live.dk

Dyrenørden

åh. nej krydser fingre for han kommer hjem! Omkring torsdag? Vil det sige du ikke kigger til ham hver dag og har ham ude?!

futtegris

Jo men da jeg har været væk hjemmefra fra torsdag morgen til fredag aften, kan han jo være forsvundet i dette tidsrum. Desuden har han altid været fritgående, men har fået et midlertidigt bur fordi jeg står midt i et kæmpe flytterod. Bare af ren og skær nysgerrighed vil jeg meget gerne høre, mener skal man egentlig have ilderne ude, hvis de har en forholdsvis stor voliere?

KariN

#3
Citat fra: futtegris Dato 14. November 2011, kl. 14:06
Jo men da jeg har været væk hjemmefra fra torsdag morgen til fredag aften, kan han jo være forsvundet i dette tidsrum. Desuden har han altid været fritgående, men har fået et midlertidigt bur fordi jeg står midt i et kæmpe flytterod. Bare af ren og skær nysgerrighed vil jeg meget gerne høre, mener skal man egentlig have ilderne ude, hvis de har en forholdsvis stor voliere?

Ja man skal have sin ilder ude selvom den har et stort voliere.. En ilder skal aktiveres MINIMUM 4 timer om dagen, helst mere end det, for at få den stimulering der skal til for at ilderen har det godt og bliver et godt kæledyr. :)

Selvom man har et stort voliere til den så bliver det jo også kedeligt hvis den ikke kommer ud og oplever andet. En ilder skal aktiveres af sin ejer, have menneske kontakt, lege og undersøge ting. De er ikke beregnet til at sidde i et bur og glo, uanset hvor stort det bur så er.

Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

mette11

Ildere skal have en form for aktivering hver dag, men jeg vil ikke mene at alle ildere nødvendigvis behøver menneskekontakt i 4 timer. Det kommer an på hvad man vil have for dyr. Jeg ser ikke noget galt i at have ildere som hobbydyr i stedet for kæledyr. Men hobbydyr har også brug for aktivering/stimulering hver dag skal man huske på.  ;) Der er mange måder man kan akrivere en ilder på. Jeg har selv mangel på tid og derfor må man tænke kreativt ind imellem jo!! Med det mener jeg at man kan bygge om hos ilderne, give dem en bunke visne blade, eller en bunke sne (altså når det bliver mere vinter), give dem en balje vand, sætte vandins-ting til så der står og sprøjter vand hele tiden hos dem, give dem nye legeting, bygge om hvor de bor osv...

Nu ved jeg ikke hvad du mener med forholdsvist stort bur, men jo større jo bedre efter min mening. Mine har et udendørs bur på 30m2 og selvom de har masser af plads, så er plads alene ikke nok. Men det hjælper da helt klart, da de virkelig kan løbe og lege med hinanden derude...

Dyrenørden

Hvorfor have en ilder hvis man ikke gider at have kontakt med den?

mette11

CitatHvorfor have en ilder hvis man ikke gider at have kontakt med den?
Det kan jeg ikke svare på, da jeg selv elsker at hygge med mine, men der er jo folk som har hobbydyr og derfor nævner jeg det. Men hvorfor må de jo svare på  ;)

futtegris

Hov jeg har skrevet forkert jeg mente hvor ofte og hvor mange timer ?

futtegris

Hans midlertidige bur er et toetagers bur fra zooplus, og jo han kommer ud hver dag. Som sagt plejede han at være fritgående. Med hensyn til ikke at gide at have kontakt med sin ilder vil jeg lige påpege, at han dengang plejede at sove under dynen sammen med mig hver nat. Så jo jeg elsker skam at bruge tid sammen med min ilder, men eftersom jeg lige er flyttet sammen med min kæreste, som har to hunde, der gerne spiste futte til aftensmad, har vi besluttet, at han skal have en stor voliere i haven. Jeg tænker noget i stil med 2x3x1,8 m. Med jord i bunden, vandbaljer, huler, grene, kradsetræer og masser af etager. Det eneste han mangler er en legekammerat.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: futtegris Dato 14. November 2011, kl. 16:42
Hans midlertidige bur er et toetagers bur fra zooplus, og jo han kommer ud hver dag. Som sagt plejede han at være fritgående. Med hensyn til ikke at gide at have kontakt med sin ilder vil jeg lige påpege, at han dengang plejede at sove under dynen sammen med mig hver nat. Så jo jeg elsker skam at bruge tid sammen med min ilder, men eftersom jeg lige er flyttet sammen med min kæreste, som har to hunde, der gerne spiste futte til aftensmad, har vi besluttet, at han skal have en stor voliere i haven. Jeg tænker noget i stil med 2x3x1,8 m. Med jord i bunden, vandbaljer, huler, grene, kradsetræer og masser af etager. Det eneste han mangler er en legekammerat.

Men hans skal jo så stadig ind mindst 4 timer om dagen og leges med! Egentlig sys jeg næsten det er lidt synd hvis du skriver han er vandt til at sove sammen med dig inden under dynen at du så bare smidder ham udenfor på grund af du er flyttet sammen med en kæreste!

Og så sys jeg os volieren er for lille! Og husk et velisoleret hus til ham!

Dyrenørden

Ja jeg synes også det er lidt synd. Kan hundene ikke vænne sig til ham? Kan de ikke være i hver sit rum? At få en ilder mere kun som selvskabsilder holder ikke i din situation, det så bare min mening :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Dyrenørden Dato 14. November 2011, kl. 16:51
Ja jeg synes også det er lidt synd. Kan hundene ikke vænne sig til ham? Kan de ikke være i hver sit rum? At få en ilder mere kun som selvskabsilder holder ikke i din situation, det så bare min mening :)

Også min tanke!

futtegris

#12
Jo de kan sagtens være i hver sit rum. Det er jo ikke fordi, at han ikke skal ind til os, bare fordi han får en voliere. Jeg vil jo også gerne lege og kæle med ham. Jeg plejer også at aktivere ham ved at lære tricks som f.eks at give pote. Det er nok en af de bedste former for aktivering for en ilder, da den bruger sin intelligens. Derudover kommer han jo også ofte ud at gå tur på græsarealer med højt græs, buske og træer. Jeg synes, det var rigtig skønt at have ham som fritgående, og det har også gjort, at han er rigtig knyttet til mig. Især fordi jeg var sygemeldt i den periode, så der havde jeg ham jo tæt på mig hele dagen, men umiddelbart vil jeg da næsten mene, at han ville trives bedre i en voliere med en kammerat. Der vil der jo være mulighed for, at han kan grave, klatre mere, og sprøjte med vand. Derudover slæber blæsten jo en masse ukendte dufte med sig, hvilket jo også er med til at aktivere ham, da ildere fra naturens hånd bruger meget tid på at snuse. Der er sikkert også masser af lugte i jorden. Især når der skal være omring et meter jordlag i volieren. Jeg synes, det er træls at have en vandbalje til ham indenfor, og jord eller sand vil jeg ikke engang forsøge med.  Jeg ville da også ønske, at jeg havde plads til et 30 kvm bur. Jeg må ud at måle haven, og se hvor meget der kan blive plads til. Såfremt han altså kommer hjem igen  :( Til sidst vil jeg lige påpege, at jeg kun anskaffer mig et dyr, hvis jeg kan tilbyde dem helt optimale forhold og gerne bedre. Hvilket også er grunden, til at jeg holdt ham som fritgående. Faktisk blev jeg i starten meget forarget over, at man holdt ildere i bur. Det virkede helt unaturligt, og burene syntes meget små.

Anne

Citat fra: futtegris Dato 15. November 2011, kl. 02:36
Faktisk blev jeg i starten meget forarget over, at man holdt ildere i bur. Det virkede helt unaturligt, og burene syntes meget små.

Folk deler jo din holdning, og derfor reagerer de som de gør når det lyder som om han går fra at være fritgående til at gå alene i voliere. Det er en god idé synes jeg med en ven til ham, men lyde, dufte og aktivering erstatter ikke den kontakt han vil have til dig. tamilderen er jo modsat ilderen meget social og derfor skal der virkelig kompenseres for den kontakt han plener at have.

futtegris