Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Pastel

Startet af Amazing Ferret, 10. Januar 2012, kl. 14:38

Amazing Ferret

Jeg havde en interessant samtale med Daniela og Esja efter udstillingen i lørdags og ifølge Esja så er pastel ikke en farve. Jeg fik så at vide at vores pasteller er det man kalder chocolate point.

Og så ville jeg lige høre hvad i andre har at sige om det?

Julie

#1
Jeg synes efterhånden jeg har læst at det vi kalder pastel, omtales som både chocolate, cinnamon, sandy og champagne - alt efter hvor i verden du spørger. I Danmark vil vi nok nærmere bare betegne dem som lys, mørk og almindelig pastel..
Point er vel bare et aftegn, hvor enten benene eller halen er mørkere end resten af kroppen.. kan læse mig til at de også har V-maske..

FerretParadise

Jeg tror det svinger en del fra land til land, hvad farverne bliver kaldt.
Ligesom at vi ikke har noget der hedder pintopanda, her er det en silver.
Ann Hillerslev.

Shamua

Det er bare farve definationer. Min Arya er chocolate point ifølge dem. Anjas Emi er chokolade i følge dem. Yabba er et sted imellem chokolate point og mellem standard (det var så kun ud fra billeder) champagne er en pastel uden maske, min Venus kaldte de silver, men da hun var hvalp var hun sable med noget mere som jeg ikke kan huske :) ... Men som esja sagde, så kunne det bare være rart med en fælles europæisk farve standart. Det giver mange problemer ifh. til udstillinger. Deres opfattelse af silver er også virkelig voldsomt meget forskellig fra vores.. 

Vh. Marianne

Anne

#4
Jeg synes ikke vi skal til at lave vores farvedefinitioner om fordi nogle andre lande har andre standarder, de er jo heller ikke enige med hinanden.

Jeg kan godt forstå man importerer navne for farver vi ikke har i forvejen, men jeg er personligt stærk modstander af at komplicere de farvebetegnelser vi allerede har, bare for at være udenlands-fancy.

Mht at kalde det points, så er jeg lidt imod det, da det indenfor andre dyr der bliver mørkere på de kølige ydrepunkter af kroppen, næsen, benene, ørene og halen. Det er jo slet ikke det samme med ildere, så jeg bryder mig ikke om at blande det sammen, selv om Meep ifølge dommerne i weekenden har excellent points. jeg gad ellers godt man kunne få ægte pointede ildere, da siamese mus og katte er mine yndlings.

Summar sumarum, så har hun selvfølgelig fuldstændigt ret, efter deres standarder, men den vi kører med i Danmark (og norge + sverige) er anderledes, og jeg kan godt lide dem for deres simpelthed.

Amazing Ferret

Problemet er jo at det jo desværre ikke er så simpelt når der er så store variationer i pasteller/chokolader.

Jeg siger heller ikke at vi skal til at lave vores om, men igen så må man jo følge med udviklingen  ;)

Anne

men de farvedefinitioner var der jo også før, så hvilken udvikling? Al den tid jeg har været på ilderfora har der også været diverse udenlandske betegleser der ikke er ens med vores.
I USA er vores mærke standarder black sable, og blaze er harlekin, pastel er som julie siger alt muligt forskelligt og i tyskland er Harlekin det samme som vores tomte.

Som jeg også skrev ser jeg ikke noget galt i at lave nye farvebetegleser for f.eks. chokolader, ligesom vi også gjorde for sort, for chokolade og pastel er ikke det samme genetisk, og derfor skal de selvfølgelig også have hver sin betegnelse.

Vi har jo selv løst problemer med forskel i farve, ved at dele op i lys og mørk, og jeg mener vi gør det på den rigtige måde, da meget tyder på at vores farveinddelinger nogenlunde følger genetikken, desværre for os er det så lidt svært at følge en genetik man ikke kender.

jeg synes det vil være synd hvis vi bliver så usikre på vores egne farver at vi bare uden videre giver andre ret i at farven pastel ikke findes, for det gør den altså her :) Og at den ikke gør det i deres standard er fuldstændigt fair, men ikke det samme som at vi så skal ændre vores.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg er ret enig med Anne! det kan simpelthen os blive for forvirrende med alle de farvedefinationer! Og tænker os lidt at det kan blive for nemt at give ny farvebetegnelse frem for at indse at det bare er en "dårlig" udgave af farven man har!
Men selvf. når der kommer helt nye farver eller en farve der afviger voldsomt fra "originalbetegelsen" og ses hos flere dyr, må vi os udvide paletten lidt!