Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

spørgsmål om ilder.

Startet af vegasmash, 27. Marts 2012, kl. 20:49

vegasmash

Hej jeg skal til at købe min første ilder her i løbet af ugen. Jeg er faktisk lidt i tvivl om jeg skal have den, fordi at parret som skulle sælge os den havde faktisk aldrig ladet den gå rundt, den var 1 år og var ikke super vild med fremmede. Er det muligt at gøre den måske mere tam, og glad for at blive rørt/holdt, eller burde jeg simpelthen lede efter en anden fritte. Vil rigtig gerne have en, og har ikke noget imod at bruge masser af tid på at få den til at passe rigtig godt ind, men hvis det er fuldstændig umuligt må jeg vel bare vente.

MVH Jonas

ilderhjemmet

Jeg vil stærkt fraråde jer at få den ilder, dels fordi den aldrig har været ude, i er førstegang købere og ilderen viser allerede nu at den ikke er vild med fremmede, i kan risikerer at få en sky, bange og/eller aggressiv ilder, hvilket er utrolig synd for jer.
Har den største medfølelse for den stakkels ilder som åbenbart bare sidder i et bur øv

Det er ved at være hvalpetid, så tag en tur rundt i trådene omkring avl/avlere og sæt jer godt ind i hvad det vil sige at få sig en ilder

Held og lykke
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

mette11

Nu er ildere meget forskellige, men en ilder som aldrig har været ude kan umuligt være et sundt og velstimuleret dyr. Hvad f... er det for idioter som har en ilder der aldrig kommer ud?? Det er bare slet, slet ikke i orden. Det er misrøgt i aller højeste grad.  :@ :@ :@

Du skriver at den ikke var super vild med fremmede, men er det som i at den ville bide, eller som i at den bare ikke ville snakke?? Jeg tror hurtigt at det kunne blive en meget stor mundfuld at få en ilder ind som ikke er vant til at blive håndteret og som er misrøgtet i den grad. :( Desværre vil jeg ikke anbefale at starte med sådan en ilder, men det er muligt at få gode ildere ud af de fleste med tid og tålmodighed, men det kræver virkelig en indsats og jeg ved ikke om det i alle tilfælde kan lade sig gøre.
Jeg har selv engang haft en ilder som havde siddet i et kaninbur hele sit liv (½år) og aldrig var blevet håndteret. Hun var ikke sjov, hun angreb mig og åd mig osv. og det tog sin tid, men hun blev faktisk en rigtig god og kærlige pige.

vegasmash

Hov mente ikke at den bliver taget ud, men de sagde bare at de ikke har den alt for tit ude, men de kan godt løfte den og sådan noget. Hun sagde bare noget med at den hun købte den af som lille bed ham. Men hun siger at den er rigtig sød og den har en kæmpe stort bur. Plus hendes veninde siger at den ikke gør nogen noget og at den er sød. Da vi besøgte den idag var den ikke bange eller noget og virkede helt fin. Den har godt nok aldrig gjort nogen noget fortræd ud over da den var en bette en. Da vi så den legede den og alt muligt.

mette11

Stort set alle ildere bider/napper som hvalpe/teenagere og det er helt normalt. Men hvis ilderen ikke bider eller er sky nu, så tror jeg ikke at der vil blive problemer. Prøv at snak med den hos ejerne og få lov til at tage den op osv. og se hvordan det går. De fleste ildere kan blive usikre osv. i nye hjem og uvante situationer, men det går som regel hurtigt over når de lige er faldet til.
Det er slet ikke alle ildere som gider sidde hos mennesker og kæle. Jeg har kun en som selv kommer og vil op og kæle og jeg har også haft en ilder som slet ikke ville kæles, heller ikke selvom han sov. De fleste ildere er bedst til at kæle når de er helt trætte og bare vil putte i fred. Ildere vil meget hellere lege med en, end de vil kæles med. Det er vigtigt at ildere kommer ud af buret mange timer hver dag og bliver aktiveret/leget med hver eneste dag.

vegasmash

Har lige snakket med den, hun siger at hun sagtens kan holde den, men hvis der er andre har den det med at være nervøs, men bider hende ikke.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Det bedste svar er vel bare: Tænk dig om! Har du mod på en måske utilpasset ilder når det er din første? Måske var det bedre med en god første gangs oplevelse af det at være ilderejer og så finde en der er mere passende.

Det vill ei hvert fald være ærgeligt hvis du løber surt i det. Både for ilderen og dig.

Jeg sys i hvert fald det kan lyde lidt kryptisk og ikek som om den ilder der har haft bedste liv indtil nu...

Held og lykke med det i hvert fald!

vegasmash

Jeg tror bestemt ikke det er en slem fritte, men bare en lille bitte smule nervøs for fremmed(Var henne og se den idag). Og jeg tror selv på at man godt kunne gøre dens liv godt

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: vegasmash Dato 27. Marts 2012, kl. 22:16
Jeg tror bestemt ikke det er en slem fritte, men bare en lille bitte smule nervøs for fremmed(Var henne og se den idag). Og jeg tror selv på at man godt kunne gøre dens liv godt

Du skal bare tage med I dine overvejelser at ildere for det meste er enormt nysgerrige og alt andet end nervøs ved fremmede! Men hvis det er dens eneste problem lyder det til at det er overskueligt! Men jeg tænker at sårn en adfærd kan være blot toppen af isbjerget!
Har i haft den ude på gulvet og observeret/leget med den? For nogle gange kan du godt tage en ildet ud/op og så virker den til ikke at bide osv. Og når den så kommet på gulvet er det en helt anden historie!

vegasmash

Den må helst ikke gå rundt med andre rundt i rummet, for så går den bare tilbage til sit bur. Kun med sin ejere. Men hun siger at hvis vi bare tager den ud hver dag, burde vi godt kunne lære den det.

Anne

er der en bestemt grund til at du vil have lige netop den? der sidder mange fantastiske dyr ude omkring som er gode at starte med. Der er flere ting i det her der lyder lidt mærkeligt og hvis den er meget sky af natur så bliver den nok ikke meget anderledes end det når der er gæster.

Men har du stået og holdt den, taget den op i hovedet, været i stuen mens den var ude osv?? Du skal ud og håndtere den og se den i hjemmet og bestemme om det er det du søger i en ilder. Lad være med at føle dig forpligtet til at tage en bestemt ilder, der er som sagt mange derude der mangler et godt hjem ligeså meget som den du har kig på, og hvis du søger en åben ilder der vil nusse eller en typisk ilder der er vildt legesyg og også i hopla når der er gæster, så find det, den første er vigtig og du skal tænke på at I skal passe sammen.

vegasmash

Jeg har altid gerne ville have haft en Fritte, men da jeg boede hjemme fik jeg af vide af Fritter var ikke husdyr, og dem kunne man ikke have. Og nu hvor jeg så er flyttet hjemme fra, kunne jeg bare godt tænke mig at få mig en enkelt en. En af grundene til jeg også gerne vil have den der Fritte, er at den koster ikke særlig meget, fordi at vi ville kunne købe den inden d.31 marts. Aller helst vil jeg egentlig helst have en lidt "ældre" ilde, altså ikke en lille bette baby :)

Men nej jeg så kun hende nusse den i hendes bur, da den er lidt nervøs og for helt nye mennesker i hjemmet.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Ehh vildt billig ilder som kun nuværende ejer kan håndtere på grund af nervøsitet? Jeg ville holde mig væk! Det lyder mere og mere mistænkeligt!
Så hellere vente og spare op til den rigtige kommer! En ilder koster desuden også en del at ha i fodder dyrlæge osv.

Er den du har kigget på overhoved vaksineret, neutraliseret osv? For hvis ikke vil den jo allerede der koste dig en del at anskaffe!

vegasmash

Eller den koster 500 fordi vi kan hente den nu, 800 efter lørdag

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: vegasmash Dato 27. Marts 2012, kl. 23:04
Eller den koster 500 fordi vi kan hente den nu, 800 efter lørdag

Virker enormt useriøst af sælger sårn at sætte et levende dyr på udsalg?! Hun burde da gå mere op inom ilderen havner det rigtige sted!

Og du skal stadig tænke på om den er neutraliseret, vaksineret og holdt up to date med dyrlæge for ellers kommet du let til at slippe en hel del flere penge ved anskaffelse selvom den lyder billig!