Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ilderbid

Startet af Peewit, 24. Marts 2009, kl. 16:32

Peewit

Min kæreste har lige stilt mig et spørgsmål som jeg ikke kender svaret på og som jeg ikke har kunne finde svaret på nogen steder på nette.
Så jeg tænkte at en af jer måske enten vidste det eller havde mere held med at google end jeg.
Men spørgsmålet er:

Hvor meget kraft bider en ilder med? - Altså hvor hårdt kan den bide når den bider til?
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Starshineferrets

INte specifkt om iller, men intressant studie om styrkan i bett hos flera arter.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1564077

Peewit

Det var netop det vi snakkede og så blev han jo nysgerrig..
Men tak  :D
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Malene

"Electromyographic activity was also recorded during biting while a bite-force transducer placed between the carnassial teeth registered forces ranging from 1.5 to 48.8 N."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1518073?dopt=Abstract
Men der står ikke noget om hvor mange ildere der var med i forsøget, så jeg ved ikke om man kan konkludere at 48,8 N er maks.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Peewit

Citat fra: Malene Dato 24. Marts 2009, kl. 20:59
"Electromyographic activity was also recorded during biting while a bite-force transducer placed between the carnassial teeth registered forces ranging from 1.5 to 48.8 N."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1518073?dopt=Abstract
Men der står ikke noget om hvor mange ildere der var med i forsøget, så jeg ved ikke om man kan konkludere at 48,8 N er maks.


Ihh... Tak Malene...

Har lige omregnet det til danske mål og det skulle så svare til at en ilder bider med ca. 4,9kg pr. tomme(2.5cm)

Føler mig MEGET klogere nu :lol:
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Malene

Google er min bedste ven :fnis:

Newton er nu også en enhed vi bruger i Danmark :)
Hvordan har du regnet det ud? Efter hvad jeg ved, er en kraft lig med massen*accelerationen. 48,8 N er så bare 48,8 kg*m/s^2.
Til sammenligning ville en genstand skulle have en masse på 4,97 kg for at skabe sådan en kraft, ved hjælp af tyngdeaccelerationen.
Hvis du vil have det regnet om til et tryk, skal du tage højde for et areal.
Ret mig hvis jeg tager fejl! :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Peewit

Google plejer også at være min bedste ven, men det er lidt som om vi har fået et anstrengt forhold på det sidste.. Jeg ved ikke helt hvorfor..! :S

Jeg brugte en unit converter(fundet via google) og den regnede det lige så fint ud. Så rundede jeg bare op for svaret kom med 5 eller 6 decimaler og tænkte 1 måtte være nok. Men muligvis jeg ikke har ret. Jeg er ikke den største haj/ørn til matematik, så hvis det evt er forket, kunne du måske komme med det rigtige svart til os alm. dødelige der er ikke bruger Newton i vores dagligdag. :fnis:
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Malene

Hehe, det rigtige svar er bare 48,8 N eller kg*m/s^2. Jeg kan ikke regne det om til en vægt med mindre jeg har accelerationen (bortset fra tyngdeaccelerationen), ej heller regne det om til tryk (atm, bar, Pa osv.) med mindre jeg har et areal af tænderne.
De 4,97 kg (som jo også ligner ret meget det du er kommet frem til), er det eneste jeg kan give dig som vægt.
Definitionen af en kraft, ifølge Newtons 2. lov: F = m * a
Så hvis vi tager tyngdeaccelerationen (g) som i Danmark er 9,82 m/s^2 vil massen være: m = F / g = 48,8 [kg*m/s^2] / 9,82 [m/s^2] = 4,97 [kg]
Tror ikke man kan udregne mere end det :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Peewit

 :lol: Blev klogere... Meget klogere faktisk.. :D Tusind tak Malene. :)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Malene

Logic is the beginning of wisdom, not the end.