Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvad er forskellen?

Startet af Amazing Ferret, 10. April 2009, kl. 15:38

Amazing Ferret

Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er mellem en Black self og en True Black?

I mit lille hoved er det nøjagtig det samme, bare med to forskellige navne, men ret mig hvis jeg tager fejl  :fnis:

Emmadyhr

Jeg er ikke ekspert i det helt endnu..Men for mig er det sådan her

Black Self er: En sort ilder med grå eller bare sort underuld. Den skal havde hvide øre og hvidt på hagen..Efter de skandinaviske standarter må den også havde den rundt om snuden.Men det er efter de tyske standarter hun under hagen og på hagen den må havde de hvide.

True Black er: Efter hvad jeg har hørt.En helt sort ilder! Den må ikke havde nogle grå eller hvide hår nogen steder. Mener de heller ikke må havde brune øjne, men det er jeg ikke sikker på..Men ellers har jeg set dem med blå og sorte og mener også man kan får dem med grønne. Men øjnene gør ikke det store jo så det er nok ligemeget..

Det er sådan jeg har forstået det :)

Amazing Ferret

Hvis man kigger på mus og rotter betyder self at hele kroppen har den samme farve(jeg ved godt man ikke kan sammenligne) så derfor mener jeg at en black self er en helt sort ilder uden hvide hår nogen steder og så har man valgt at kalde det true black fordi det måske lyder bedre eller hvad ved jeg  :)

Emmadyhr

Nu vil jeg jo mene at farver på en rotte eller en mus ikke kan sammelignes med dem til ilder.eller navnet altså , da det jo heller ikke kan det med andre dyrne farvet. altså som en hvid kanin eller kat eller eller ilder.. Det hedder noget forskælligt alt sammen, og der er nogle forskællige krav for hvert dyr som "hvid".. derfor tror jeg ikke du kan sammenligne det.

Men de to farver(True Black og Balck Self) har nogle forskællige standarter..Nu har vi jo snakket lidt om det idag så du kender min mening :fnis:
MenTrue black er en farve ,vi desværre bare ikke ser så tit og de er ret svært at få fat på..Hvad historienom farven kommer af skal jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg håber da der er nogen der ved det.Jeg vil meget gerne lære mere om den farve.
Tror bare det er svært når man kender så lidt til den, og samtidig at de ikke er så anmindelige endnu.

Amazing Ferret

Jeg skrev jo også at man ikke kan sammenligne det  :fnis:

Men jeg tror aldrig folk bliver enige for der vil til en hver tid være forskellige meninger :ja:

Det er lidt ligesom der er nogen som kalder lys standard for colour point, men i bund og grund er det jo samme farve ;) og colour point stammer vist nok fra katteverden

tzari

http://www.ferret.org/events/colors/colorchart.html

Colourpoint er en farve opbygning IKKE en farve ;) Så der er stor forskel på en alm lys standard og en standardpoint og en solid standard/vildtfarvet. (egentlig en uskik vi kalder det standard i Dk da det faktisk også er en farvesammensætning  :fnis:)

Ved tyskerne også bruger denne betegnelse mine kom flere tyskere hen og kaldte points ikke "bare" lys standard. De amerikanske dommere der var på det ene show kaldte også mine for sable(fine) points og ikke sables så er ikke bare en fiks ide jeg har fået  :)



MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Det findes ikke ehlt sorte ildere uden andre hår...?

De billeder jeg ahr set af "true black" matcher det vi kalder sort.
Jeg tror true black er den amerikanske definition

Amazing Ferret

Citat fra: tzari Dato 10. April 2009, kl. 23:29
http://www.ferret.org/events/colors/colorchart.html

Colourpoint er en farve opbygning IKKE en farve ;) Så der er stor forskel på en alm lys standard og en standardpoint og en solid standard/vildtfarvet. (egentlig en uskik vi kalder det standard i Dk da det faktisk også er en farvesammensætning  :fnis:)

Ved tyskerne også bruger denne betegnelse mine kom flere tyskere hen og kaldte points ikke "bare" lys standard. De amerikanske dommere der var på det ene show kaldte også mine for sable(fine) points og ikke sables så er ikke bare en fiks ide jeg har fået  :)

Jo det er en fiks idé, for vi bruger jo ikke det udtryk her i DK  :fnis:

Jeg tror jeg vil kalde mine pasteller for cinnamon fremover :P

tzari

Eftersom det ikke er en "alm" pastel ville det da være en ufattelig dårlig ide  :lol:

Så må i hellere droppe: black sabel, black self , true black,dew osv også :lol: de er nemlig også amerikanske de udtryk og hov tomte er norske drop det også  :P . Der kommer nye farver,aftegn og farvesammensætninger i ilderavlen i DK thats life  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

colorpoint er jo en farveopdeling på kroppen, en lys standard er ikke nødvendigvis colorpoint. Jeg bruger ikke selv betegnelsen, men bruger man den er det ikke bare det samme.

Jeg synes et er fint med udenlandske betegnelser for det vi ikke ahr i forvejen men jeg er modstander af at hver eneste farve skal deles og splittes op til atomer.

Amazing Ferret

Hihi denne tråd handler lige pludselig om katte  :fnis:

Jeg ved godt jeg faktisk selv startede det, men kan vi ikke bare blive enige om at i begge har ret og lad det være ved det.

Hvad jeg mente med at nogle bruger colourpoint til deres lyse standarder er også noget fis, for det er ikke noget vi bruger herhjemme. Jeg ved godt de har en masse underlige udtryk for deres ildere i andre lande, men er det ensbetyende med at vi skal tage dem til os?

For mig og jeg tror sådan set også at nybegyndere i ilderverden ville blive meget forvirrede hvis vi skal til at indføre alle de udtryk de bruger

Emmadyhr

Tak Erika.. Jeg er enig.

Anne

Citat fra: Emmadyhr Dato 13. April 2009, kl. 00:32
Nej.. Det er rigtigt.. Men det jeg siger er bare at der er en meget stor forskæld på de ting. Det er helt ok at man har ilder man kalder det der..Men farverne er ikke alt i en Colourpoint. Jo hvis der er farver og kropsbygning du taler.Men det hele stammer fra en race som jeg siger.Det jeg siger er bare at man ikke kan samligne to dyrearter i deres farver og kalde det det samme.Hvis man siger at der er en ilderstandart for colourpoint og en for en katte race colourpoint så er vi der hvor jeg vil hend.Det med katte har slet ikke noget med ilder at gøre...
Men skal vi ikke komme tilbage til det det hele startede med som var forskellen på Black self og True black?

Colourpoint hos ildere har ikke des samme definitioner som hos katte. Du kan slet ike diskutere det med rimelighed ud fra havd du ved om katte. Colourpoint hos ildere er bare en stor kontrast mellem den lyse krop og de mørke ben. Der må ikke være for mange farvede/mørke hår på kroppen som giver kroppen en mørk farve. Og det har ildere jo som regel, men hvis de ikke ahr det i ret stor grad kan det være en colourpoint eller colorpoint alt efter om man skriver engelsk eller amrikansk.

Som så mange andre ting så er ilderfraver tit lidt låns hos andre men alligevel har man lavet sine helt andre regler og definitioner så man kan altså ikke bare gå ind og sige at sådan er dte hos katte, for det er da meget fint men det kan altså ikke overføres.

Som sagt, jeg bruger ikke betegnelsen, men det er der altså andre der gør, i andre lande så derfor findes det. Ligsom jeg syens at royal orange eller champagne for en pastel med en særglig glød er noget pjat men derfor betyder et ikke at det ikke findes, bare at jeg ikke selv bruger det og at vi generelt ike gør i danmark. Men det er jo ikke forkert, bare en anden definition.

Desuden så er trud black også en lignende betegnelse for det andre kalder black self bare fra et andet land end danmark. At nogen siger at det ikke er det samme og kan sige nogle klare forskelle er da mindst ligeså meget noget plat som colourpoints. Engang imellem bliver der født en hvalp som bare er anderledes i farveopdelingen, pernille havde vist en engang. Colourpoint var de eneste der kunne dække og er en anerkendt farveopdeling f.eks. i tyskland. Det er da sjældent jeg arh set en sort hvalp og haft behov for at forkalre den som andet end sort.

Emmadyhr

Jamen er det ikke også det jeg siger????

Anne

Jeg ved ikke, jeg læste dit indlæg til at colourpoint hos ildere ikke findes fordi at der er nogle ting hos katte som gør sig gælende.